Wie is er donor en op welke manier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:50

vuurneon schreef:
Je lever kan niet naar een alcoholist gaan en je longen gaan ook niet naar een verstokte roker. De regels om op de wachtlijst te komen zijn streng. Voldoe je niet aan de eisen? Zul je nooit bovenaan komen.

Dat is onzin, het gebeurt wel degelijk! Ik werk in een academisch ziekenhuis en heb teveel gezien om donor te worden. En dan heb ik het nog niet over het "mislukken" van de donatie, in die zin dat een orgaan (zeker de longen) meer worden afgestoten dan geaccepteerd.
Voor de duidelijkheid; ik hoef ook geen enkel orgaan van een ander en nee ik denk daar niet anders over als ik zelf in zo'n situatie kom te verkeren. (ervaring met lijden zullen we maar zeggen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:53

chb schreef:
vuurneon schreef:
Je lever kan niet naar een alcoholist gaan en je longen gaan ook niet naar een verstokte roker. De regels om op de wachtlijst te komen zijn streng. Voldoe je niet aan de eisen? Zul je nooit bovenaan komen.

Dat is onzin, het gebeurt wel degelijk! Ik werk in een academisch ziekenhuis en heb teveel gezien om donor te worden. En dan heb ik het nog niet over het "mislukken" van de donatie, in die zin dat een orgaan (zeker de longen) meer worden afgestoten dan geaccepteerd.
Voor de duidelijkheid; ik hoef ook geen enkel orgaan van een ander en nee ik denk daar niet anders over als ik zelf in zo'n situatie kom te verkeren. (ervaring met lijden zullen we maar zeggen)

Nee hoor, is geen onzin. De eisen zijn duidelijk.
Om een donorlever te krijgen, moet u aan een aantal eisen voldoen. Mensen die door alcoholmisbruik een leverziekte hebben gekregen, mogen bijvoorbeeld minstens een half jaar geen alcohol hebben gedronken.

Ja, er zijn mensen die ook totaal niet therapietrouw zijn waardoor het orgaan wordt afgestoten. Maar de eisen om überhaupt een nieuw orgaan te krijgen zijn helder.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-01-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 12:54

@ chb
Ook niet als je bijvoorbeeld aan de dialyse moet en een donornier jou kan helpen?

Ik weet er weinig van en heb respect voor de keuze die je maakt. Maar ben erg nieuwsgierig naar het waarom.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:02

AnnemiekvM schreef:
@ chb
Ook niet als je bijvoorbeeld aan de dialyse moet en een donornier jou kan helpen?

Ik weet er weinig van en heb respect voor de keuze die je maakt. Maar ben erg nieuwsgierig naar het waarom.

Ik hecht heel veel waarde aan mijn kwaliteit van leven. En die wat mij betreft ver te zoeken is na een transplantatie. Je bent heel erg vatbaar voor werkelijk van alles en ik heb zo ontzettend veel mensen in pure ellende zien leven. Ik vind het het risico niet waard.

Wat ik vervelend vind aan de campagne voor orgaandonor is dat er weinig ruimte is (in mijn ogen) om te tegenstanders aan het woord te laten. Voor een leek lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn. Betere voorlichting zou op zijn plaats zijn, dan kunnen mensen een weloverwogen keuze maken.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik ieders keuze hierin respecteer!

Cynn
Fotograaf

Re: Wie is er donor en op welke manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:04

Ik ben al sinds mijn 14/15e orgaandonor. Behalve mijn huid en ogen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:05

Ik ben orgaandonor. Ze mogen alles hebben.
Ik heb er immers niks meer aan. Als ik daar een ander mee kan helpen!
Bij mij zal het of verbrand worden of het zal rottend in de grond liggen waar de wormen zich tegoed aan doen.
Dat vind ik echt zonde!

Ik heb onderzoek voor wetenschap uitgesloten.
Dát vind ik wel een heel naar idee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:08

Heel begrijpelijk :)
Maar ook een tandarts moet leren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:09

F_Orumster schreef:
Heel begrijpelijk :)
Maar ook een tandarts moet leren.

Daar hebben ze die kortingsacties al voor :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:10

Ja dat weet ik, ze moeten het allemaal leren.
Maar niet op mijn lichaam :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:28

stel dat je 10 mensen hebt die een nieuw orgaan nodig hebben waarbij er 9 mislukken en bij 1 wel dat is toch mooi dat dit kan het is weinig inderdaad maar wel al 1 ... en ieder leven is er 1

voor wetenschap zou ik ook niet snel doen, dan word het lichaam ook al vlug weggehaald en binnen een dag moet je afscheid nemen en is het 'weg'.
en overigens was vorig jaar op tv geloof ik ze hebben genoeg lichamen tot nu toe voor de wetenschap.
en als je dan de laatste berichten op nu.nl leest dat er hoofden worden verstuurd via vliegtuigen omdat die gecremeerd moesten worden en waren gebruikt voor onderzoen.. naaa raar idee als mijn familie of mijn hoofd daar tussen zou zitten...
maar voor de rest ik kan er niks mee en als ik er ook enigszin maar 1 leven mee kan redden super.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:31

Het nadeel van afstaan aan de wetenschap is inderdaad dat je nabestaanden minder tijd voor afscheid hebben en ze na verloop van tijd een bericht krijgen dat de 'restanten' ergens begraven zijn.
Niet zo leuk dus.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:14

Overigens zal ik geen organen afstaan bij leven zoals een nier. Alleen bij zeer naaste liefhebbende familie. Broertje, zusje, partner en mijn eigen kind. Er zijn ook genoeg familie leden die ik mijn nier nooit zou geven....

Ik ben mij nu nav dit topic wel aan het verdiepen in stamceldonor... echter wil ik gene bloed geven ivm naaldenangst.... dus of stamceldonatie dan wel aan de orde is, ze moeten toch op een één of andere manier aan mijn bloed en dus stamcellen moeten komen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:18

F_Orumster schreef:
Het nadeel van afstaan aan de wetenschap is inderdaad dat je nabestaanden minder tijd voor afscheid hebben en ze na verloop van tijd een bericht krijgen dat de 'restanten' ergens begraven zijn.
Niet zo leuk dus.

Ik heb het proces gezien van dichtbij, echt vreselijk... Man werd vlot in een zak gelegd en weggereden. Zijn zoon was helaas een uur te laat en heeft dus zijn vader niet meer kunnen zien. Voor zijn vrouw was het ook hartverscheurend, voordat ze echt goed kon beseffen dat hij dood was.. Was hij al verdwenen.
Maar ja, het was zijn wens :j

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:18

Ik ben bloeddonor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:28

Van mij mogen ze alles hebben. Ik heb er zelf niks meer aan en als ik er iemand mee kan helpen, waarom niet?

Ik sta geen bloed af o.i.d. Ik heb echt een enorme angst voor naalden dus dat gaat hem niet worden. :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:05

Mer1980 schreef:
Overigens zal ik geen organen afstaan bij leven zoals een nier. Alleen bij zeer naaste liefhebbende familie. Broertje, zusje, partner en mijn eigen kind. Er zijn ook genoeg familie leden die ik mijn nier nooit zou geven....

Ik ben mij nu nav dit topic wel aan het verdiepen in stamceldonor... echter wil ik gene bloed geven ivm naaldenangst.... dus of stamceldonatie dan wel aan de orde is, ze moeten toch op een één of andere manier aan mijn bloed en dus stamcellen moeten komen....

Een stukje terug in het topic stond een goede site met alle uitleg.
Het kan ook onder narcose, maar dat is wel een pijnlijkere ingreep dan dat het uit het bloed wordt gehaald.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:09

Annemieke: ik wil ook niet onder narcose, kan ik slecht tegen, en ben idd op die sites aan het kijken.... Ik wil opzich wel, maar mede omdat het toch heel zeldzaam is dat je 'nodig' bent zegmaar... alleen die naalden he.... maar om een leven te redden....

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:08

Hitime schreef:
Lauraennala schreef:
En ik ben wel benieuwd, als je je ter beschikking stelt hoe groot de kans van oproep dan is! ( bij nierdonatie)

Ik weet dat er een europees systeem is, als jij je dan bijvoorbeeld aanmeldt als nierdonor omdat jouw vriendin er een nodig heeft, dan gaat jouw nier op een lijst en dan krijgt jouw vriendin een andere nier van die lijst die het beste met haar matcht. En een nier kan je geloof ik goed bewaren, dus die kans is op die manier wel groot dat je hem dan ook afstaat. :j

Oke! Bedankt voor de info :)

eempiej schreef:
Qua nierdonatie, kijk het programma van laatst eens terug. Niertransplantatie in het AMC. Daar wordt een hoop informatie bij gegeven.

http://www.nierstichting.nl/asset/folde ... -leven.pdf

Staat inderdaad heel veel informatie in, maakt al veel duidelijk!
Laatst bijgewerkt door Lauraennala op 21-01-13 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:17

LZP -> MW

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:18

Mer1980 schreef:
Annemieke: ik wil ook niet onder narcose, kan ik slecht tegen, en ben idd op die sites aan het kijken.... Ik wil opzich wel, maar mede omdat het toch heel zeldzaam is dat je 'nodig' bent zegmaar... alleen die naalden he.... maar om een leven te redden....

ik ben ook doodsbang voor naalden heb me vorige week voor het eerst gemeld en dus laten prikken. ik was lijkbleek en voelde me niet helemaal mezelf. maar ze nemen echt de tijd en je kunt er op je gemakje gaan zitten en wat drinken/eten en dus bijkomen.

je kan je op dat moment zelf altijd nog bedenken hoor.

ik heb nu alweer schrik voor de volgende keer hoor, maar het is inderdaad voor een goed doel en dan stelt zo n prikje achteraf niks voor .. maar op dat moment..
ik heb al zwetende/natte handen een dag van te voren

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:42

Ik ben orgaandonor. Bloeddonor heb ik geprobeerd om van mijn naaldenangst af te komen. Vervolgens werd er bij de bloedbank 3 van de 5 keer misgeprikt doordat ik dunne rolvaatjes heb. Toen heb ik voor mezelf besloten dat dat het voor mij niet waard was. Ik zag er iedere keer minstens een week lang als een berg tegenop als ik weer moest :=

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:48

chb schreef:
AnnemiekvM schreef:
@ chb

Ik hecht heel veel waarde aan mijn kwaliteit van leven. En die wat mij betreft ver te zoeken is na een transplantatie. Je bent heel erg vatbaar voor werkelijk van alles en ik heb zo ontzettend veel mensen in pure ellende zien leven. Ik vind het het risico niet waard.

Wat ik vervelend vind aan de campagne voor orgaandonor is dat er weinig ruimte is (in mijn ogen) om te tegenstanders aan het woord te laten. Voor een leek lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn. Betere voorlichting zou op zijn plaats zijn, dan kunnen mensen een weloverwogen keuze maken.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik ieders keuze hierin respecteer!

Ik heb de andere kant mogen zien, dat de kwaliteit van leven, ZEKER de moeite waard. Ja, je staat onder strenge controles, en ja je bent vatbaarder voor van alles en nog wat. Maar wat je ervoor terugkrijgt, van wat ik heb gezien, is geweldig. Enne alle lof voor de nabestaanden van de donor.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:14

Het is denk ik ook wat je er zelf van maakt, na de transplantatie en in hoeverre deze aanslaat telt denk ik ook zwaar mee :)
In elk geval vind ik het het proberen waard om iemand in elk geval de kans te gunnen op een beter leven. En gelukkig met mij meer mensen anders zou het een vervelende zaak worden en kan er niemand meer geholpen worden.

Nu vraag ik me wel af hoe niet donerende mensen dan denken over het wel ontvangen van een donatie? Ikzelf zou eigenlijk wel de mogelijkheid willen hebben om vast te leggen dat alleen mensen die zelf donor zijn ook mijn organen zouden mogen ontvangen.
Mits vastgelegd is dat dit niet mogelijk is. Mijn oma is al jaaaaaren hartpatient en haar hart valt dus al af maar door de vele medicijnen ook de andere organen. Ik kan mij zo voorstellen dat er een hoop mensen die een orgaan nodig hebben, hier ook last van hebben. Maar anders zou het voor mij zo zijn dat niet geven ook niet ontvangen zou inhouden....

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:56

vuurneon schreef:

aangeboren afwijking aan de longen deze meneer rookt (colega van me en goede vriend leeftijd 52 ) en kan dus zo zijn dat hij elk moment dood neer kan vallen maar hij staat op de wachtlijst hoor dus dit is echt waar. je longen kunnen ook gewoon naar een roker gaan. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:21

het is ook verboden in nederland om uit te kiezen wie wel of wie niet.
ik zie het liefst mijn organen ook niet naar een moordenaar gaan maar daar heb je niks over te zeggen.
en maar goed ook aan de ene kant, want wie maakt de beslissing wel of niet?