Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:38

Raponsje schreef:
Ik heb niet voor niets 6 jaar gestudeerd om voedingsdeskundige / dietiste te worden.
Daarnaast heb ik een Master als fitness instructruce / personal trainer en weet ik niet alleen wat voeding met je doet maar weet ik ook wat je lichaam nodig heeft om te kunnen bewegen / sporten.

Een master als fitness instructrice/personal trainer? Is dat een echte officiele wetenschappelijke master (Msc/MA) of zo'n bedachte masterstitel zoals MMA? Ik kan me namelijk echt geen academische (wetenschappelijke) opleiding voorstellen die opleidt tot fitness instructeur/personal trainer...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:41

Wendy schreef:
Raponsje schreef:
Ik heb niet voor niets 6 jaar gestudeerd om voedingsdeskundige / dietiste te worden.
Daarnaast heb ik een Master als fitness instructruce / personal trainer en weet ik niet alleen wat voeding met je doet maar weet ik ook wat je lichaam nodig heeft om te kunnen bewegen / sporten.

Een master als fitness instructrice/personal trainer? Is dat een echte officiele wetenschappelijke master (Msc/MA) of zo'n bedachte masterstitel zoals MMA? Ik kan me namelijk echt geen academische (wetenschappelijke) opleiding voorstellen die opleidt tot fitness instructeur/personal trainer...

Het is zeker wel een Master.
Je mag hier zonder fysieke en theoretische opleiding niet in een sportschool werken (tenzij je receptioniste bent of achter de bar staat) en zeker geen PT geven. Ook mag je zonder Master opleiding geen sportles geven op bijvoorbeeld middelbare scholen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:45

Edit: Laat maar. Te off-topic.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:19

Berdien schreef:
Edit: Laat maar. Te off-topic.

Ik heb gewoon netjes mijn Master Sports Science and Training gehaald aan de Uni in London. ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:20

Ramooontje schreef:
Ik word een beetje moe van die betweterigheid van Responsje en hoe ze alles steeds verdraaid naar háár waarheid...

De beste stuurlui staan aan wal.....

Iemand die meerdere studie's gedaan heeft, en haar kennis/opgedane kennis wil delen wordt als betweterig afgeschreven??
Sorry, maar dan moet je toch bij jezelf te raden gaan... Lijkt verdorie het geloof wel. Ik geloof in kh arm, dus alle andere geloven zijn onzin? Hoeveel studie hebben jullie verricht?

Je lichaam heeft KH nodig om te functioneren. Mocht je dat niet "geloven" prima.

TS, jammer dat je topic zo gelopen is. Heb je overzicht in je leefstijl, en daar waar het mis gaat? (tussendoortjes, snoepen, TE veel van...?) Als je daar inzicht in kan krijgen, en die dingen aan kan pakken, zou dat niet een veel betere oplossing wezen? Want dan heb je levenslang resultaat.

Grapjasjes12

Re: Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:48

Dames, dit had ik niet van jullie verwacht. Ik 'ken' jullie al een tijdje en dit vind ik beneden alle peil.
Vastzitten in de kharm doctrine is net zo slecht als vastzitten in elke andere.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:00

Een beetje meer respect en wederzijds begrip zou inderdaad wel op z'n plaats zijn... Beetje jammer zoals het nu gaat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 06:59

phormicola schreef:
Dames, dit had ik niet van jullie verwacht. Ik 'ken' jullie al een tijdje en dit vind ik beneden alle peil.
Vastzitten in de kharm doctrine is net zo slecht als vastzitten in elke andere.

Doel je hier op mij oa?Ik denk het niet, maar vraag toch maar even. Ik vind namelijk de discussie niet zo respectloos verlopeb totdat er aan haar studie getwijfeld wordt door sommigen.
Daarnaast vind ik niet dat ik vastzit in de kh stijl, vroeg alle en naar funderingen van haar uitspraken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 07:35

Op het moment dat ik iemand klakkeloos moet gaan geloven wil ik soms wat ver gaan, ja. Waarom? Omdat ik geleerd heb dat dé waarheid niet bestaat. Bijvoorbeeld rondom de werking van het menselijk lichaam, en wat voeding precies doet, is er gewoon nog heel veel niet bekend, of zijn er meerdere wetenschappelijke theorieën die onderzocht worden. Op het moment dat de ene wetenschapper met goed bewijs lijkt te komen, wordt dat vervolgens door de volgende weer keihard onderuit gehaald.
Maar dan word je wel geacht om iemand te geloven op haar blauwe ogen en op 6 jaar studie die een nogal boute bewering doet over een tak van dieten die voor heel veel mensen al wel succesvol is gebleken? En die persoon zou geen onderbouwing hoeven geven van het hoe en wat? Sorry hoor, ik heb geleerd om altijd kritisch te zijn, en in mijn ogen zouden veel meer mensen dat moeten doen.
Want als dat criteria zijn, dan moet je bijvoorbeeld Sonja Bakker ook geloven, die heeft immers ook al heel veel mensen "geholpen" met afvallen. En daar twijfelen dan wel weer mensen aan.
Wees nou eens kritisch mensen, dat zijn de meesten van jullie ook als het op je paard aan komt, maar als het op menselijke gezondheid aan komt blijkbaar niet? Kijk verdorie eens verder dan je neus lang is, en geloof geen enkele persoon zomaar "omdat hij/zij vast wel weet wat ie doet, daar heeft hij/zij immers voor geleerd". Als dat als respectloos ervaren wordt, so be it.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:27

Wat een ontzettende kinderachtige discussie om iemand die dit als professioneel beroep heeft, zo erg persoonlijk aan te vallen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:51

Ik zou niet eens meer reageren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:05

Moderatoropmerking:
De sfeer hier begint steeds grimmiger te worden. Je kan het altijd gewoon nog eens worden dat je het niet eens word, en eerlijk gezegd lijkt mij dat hier een hele verstandige stap voor beide partijen.
Graag het geharrewar en getak op de persoon (wederzijds!!!!) achterwege laten vanaf hier.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:15

Adin: welk KHA dieet volg je eigenlijk?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:22

Ik volg het Atkins dieet.
Waarom ik twijfel is dat dit me wel heel goed afging qua kilo verlies, iets van 17,5 in 4 maanden.
Probeer nu eerst een middenweg uit kijken hoe dat gaat.
Ik eet overdag echt KHA, met avond eten ben ik iets makkelijker. Gister aten we macaroni, alleen ik de volkoren variant en maar een beetje ipv bord vol.

Ik heb een suiker verslaving, daar ligt het probleem. Daar moet ik vanaf komen, kha is volledig suikerloos dus wat dat betreft :)

Over de rest zeg ik maar niets ...........

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:38

Adin schreef:
Waarom ik twijfel is dat dit me wel heel goed afging qua kilo verlies, iets van 17,5 in 4 maanden.
Probeer nu eerst een middenweg uit kijken hoe dat gaat.
Ik eet overdag echt KHA, met avond eten ben ik iets makkelijker. Gister aten we macaroni, alleen ik de volkoren variant en maar een beetje ipv bord vol.

Ik heb een suiker verslaving, daar ligt het probleem. Daar moet ik vanaf komen, kha is volledig suikerloos dus wat dat betreft :)

Over de rest zeg ik maar niets ...........

En hoe denk je op gewicht te kunnen blijven? Heb je daar richtlijnen voor nodig? Blijkbaar heb je het de vorige keer na het afvallen niet vol kunnen houden, heb je er al over nagedacht hoe je dat nu zou willen/kunnen?
Want snel afvallen is imo redelijk zinloos als je daarna net zo hard weer aankomt doordat je je eetpatroon niet aanpast.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:40

ik doe ook Atkins, maar niet heel erg streng dus val ik langzaam af. Snel afvallen heeft geen zin.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:48

Als je atkins op de juiste manier volgt begin je met 2 weken streng waarin je niet veel kh's mag. Daarna mag (hoeft niet) je langzaam op gaan bouwen. Je begint daarmee door meer groenten toe te voegen. Voor dit opbouwen bestaat ene hele lijst.
Dit opbouwen doe je telkens 1 week per nieuw voedingsmiddel. Zo weet je of je tegen dit voedingsmiddel kunt (dus of je er niet te veel van bijkomt, )
edit schrijf dalijk verder

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:49

Adin schreef:

Het lijkt me dat Atkins, met al die 'zoete' tussendoortjes, die vooral erg duur zijn je dan niet zal helpen! Je bent dan beter af met het "1 kilo per week"programma gebaseerd op het Dr Frank dieet. Zeker als je de Premium Club volgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:53

Jannepauli schreef:
Het lijkt me dat Atkins, met al die 'zoete' tussendoortjes, die vooral erg duur zijn je dan niet zal helpen! Je bent dan beter af met het "1 kilo per week"programma gebaseerd op het Dr Frank dieet. Zeker als je de Premium Club volgt.

Heb je je weleens verdiept in Atkins? Die repen waar je volgens mij op doelt, zijn zeker niet bedoeld voor de eerste fase, en zijn iets wat zeker niet standaard in het programma hoort :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:59

Jannepauli, Atkins heeft nooit achter die producten gestaan, deze producten worden ontwikkeld door een nevenorganisatie. Nepsuikers triggeren evengoed je hunker naar zoet (en geregeld slaan je darmen ervan op hol).

Ik had ooit ook ene enorme suikerverslaving en 2 weken 40gram koolhydraten per dag (die voornamelijk uit groenten kwamen) was ik dit echt zomaar kwijt. En nog steeds ervaar ik alles zoeter.

Arabella, inderdaad ga je opbouwen, alleen beschrijf jij nu Southbeach. Atkins heeft een langere strenge fase. Atkins vind ik persoonlijk teveel zaken uitsluiten, southbeach vind ik een gezondere aanvulling. Bij SB tel je ook geen koolhydraten eigenlijk, zolang je maar de langzame koolhydraten eet. Wel moet je gewoon even beginnen met afkicken, dat maakt het zoveel makkelijker.

Na 2 weken begin je alweer rood fruit in te voeren, dan geel fruit, dan zaken als volkorencrackers en dergelijke verstandige granen.

Adin, ben je veel kilo's terug aangekomen of valt dat mee? Misschien kun je als tussenweg slowcarb proberen? Dus ontbijten met havermout, lunchen met crackers, bij het avondeten zoveel mogelijk de verstandige khs (peulvruchten) of maar een klein beetje pasta/rijst?
Zo doe ik het nu eigenlijk ook, ik diner bijvoorbeeld 20-30gram pasta/rijst, 200-300gr groenten en 100gr rundergehakt/kip. Peulvruchten neem ik meer van, maar dat zijn ook goede kh's. Na anderhalf jaar lowcarben was ik het een beetje moe om werkelijk alles te moeten maken en hierin kan ik me aardig vinden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:17

Wendy schreef:
Jannepauli schreef:

Heb je je weleens verdiept in Atkins? Die repen waar je volgens mij op doelt, zijn zeker niet bedoeld voor de eerste fase, en zijn iets wat zeker niet standaard in het programma hoort :n

Nee, totaal niet :))
- ik keek op de site, zag de maaltijdplannen en zie naast gewoon eten al die leuke tussendoortjes.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:34

F_Orumster schreef:
Arabella, inderdaad ga je opbouwen, alleen beschrijf jij nu Southbeach. Atkins heeft een langere strenge fase. Atkins vind ik persoonlijk teveel zaken uitsluiten, southbeach vind ik een gezondere aanvulling. Bij SB tel je ook geen koolhydraten eigenlijk, zolang je maar de langzame koolhydraten eet. Wel moet je gewoon even beginnen met afkicken, dat maakt het zoveel makkelijker.

Bij atkins moet je officieel 2 weken de eerste fase doen. Alleen doen veel (eigenlijk alle) mensen dit veel langer. Het is echter niet goed om het langer dan 6 maanden te doen. Dan moet je wel op gaan bouwen.

hier even het plan volgens de site atkinsforum.nl:

Fase 1, Inductie
In de eerste fase van het dieet, inductie genoemd, eet je maximaal 20 gr koolhydraten per dag en schakelt je lichaam over van een koolhydratenverbranding naar vetverbranding. Deze fase duurt minimaal 2 weken maar kan ook langer worden volgehouden.
In deze fase eet je veel groenten, vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas, room, olijfolie en andere vetten.
Lees meer

Fase 2, Continu gewichtsverlies fase
Langzaam worden koolhydraten toegevoegd, maar niet te veel. Het doel in fase 2 is af te vallen tot het streefgewicht bijna bereikt is.
In deze fase voeg je aan de producten uit fase 1 nog meer groenten toe, rood fruit, noten, zaden, kwark e.d.
Lees meer

Fase 3, Pre-Handhavingfase
In fase 3 leer je welke koolhydraatniveau bij je past om je gewicht te behouden. In deze fase zul je de laatste kilo's verliezen.
In deze fase kan je steeds meer producten toevoegen, ook granen, peulvruchten, ander fruit en groenten met veel koolhydraten.
Lees meer

Fase 4, Handhavingfase
Door je voortaan te houden aan de principes van Atkins en de voor jou geschikte hoeveelheid koolhydraten te gebruiken, kan je gemakkelijk op je ideale gewicht blijven.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:34

Is het niet zo dat ieder dieet waarbij je snel afvalt eigenlijk niet goed is? Volgens mij is het na dat soort dieeten over het algemeen erg lastig om langdurig (dus aantal jaren) dat lagere gewicht vast te blijven houden. Het bewuster zijn van wat je eet en je leefpatroon wijzigen levert volgens mij voor de langere termijn toch de beste resultaten. Want wat ga je doen nádat je die 10 of 20 kilo kwijt bent???

Gelukkig heb ik persoonlijk een gezond BMI, maar ik merk wel dat de kilootjes stiekum wat blijven plakken. Zeker voor het paardrijden vind ik het gewoon echt mooier staan in de wedstrijdring als die plakkilootjes eraf zijn. Maar ik ben dus écht anti dieet: omdat ik in mijn omgeving heb gezien dat alles wat eraf gaat er toch weer bij komt + een beetje extra. (het zogenaamde jo-jo effect)

Wat mij erg helpt om te zien welke producten ik nu beter kan laten staan, en wat wel prima kan in een evenwichtig voedingpatroon is de eetmeter van het voedingcentrum:
https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

Met deze site kan je gemakkelijk ALLE voedingstoffen en vitamines bijhouden (niet alleen de kilocalorien dus!!!). En dus ook zien waar je te weinig van neemt of juist teveel.
Door dit netjes bij te houden wordt je je bewust van wat je eet, en kan je met wat kleine veranderingen in wat je standaard eet makkelijk en langdurig afvallen. Zo ben ik er bijv. achter gekomen dat standaard kaas op je brood echt niet slim is ;-) Nooit bij nagedacht. Nu kopen wij alleen nog écht lekkere kaas bij de kaasboer, en dat is dan "een traktatie" en niet de standaard. Goedkoper én lekkerder!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:07

Ik ben 14 kilo alweer aangekomen, dat is ook niet gek want ik heb er niets meer aan gedaan. Wil het graag langer volhouden. Wil van maat 44 naar 40 en die behouden maar dat is zo lastig :) Ik kan eignelijk niet 1 x zondigen want er volgt altijd een 2x. Dat is bij ww volgnes mij toegestaan maar twijfel of dat juist is.
Ik denk dat slowcarb wel wat voor me is.
Doe nu ook niet streng overigens.

tot nu toe/ vandaag:
ontbijt bakje griekse yoghurt van de Lidl.
op de fiets naar het werk ipv auto :)
T 1 atkinscracker met roomkaas en paar stukjes komkommer.
L 2 volkoren crackers met wel 6 koolhydraten en eiersalada.
T komkommer.
A weet ik nog niet.

Ik kom zo dus niet in de inductiefase, dat lukt ook niet.
Ben alweer trots dat ik gister de hele dag thuis heb overleefd zonder iets lekkers uit de kast te pakken, die ligt vol.
Tusen de middag ga ik sporten op mijn werk, en weer terug op de fiets.
Ben wel benieuwd weat voor resultaat dit geeft na 1 week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:08

Ik heb kha gedaan, zeker mee afgevallen maar ik hield het niet vol.

Raakte er verstopt van en werd echt onpasselijk van zoveel vetten en eiwitten en miste gigantisch mijn smoothies en crackers.
Stond 's ochtends om half 6 eieren te bakken, 8)7 vreemde crackers te produceren en room te kloppen om maar kha lunch voor te bereiden voor werk.
En mijn collega's zaten daar dan met hun brood en ik met allerlei idiote producten.
Met lange buitenritten wist ik niet wat ik mee kon nemen als tussendoortje,meestal werd het een babybell die zweterig werd. :r
Ook kon ik slecht mee uit eten,werd mijn vriend gék van de aanpassingen met koken en ik ook.

Wél let ik nog op koolhydraten, als ik weet dat ik 's avonds pizza eet probeer ik overdag brood te skippen.
Eet meer groentes dan voorheen(wel vooral uit de blender,maargoed),als ik zin heb in een tussendoortje grijp ik niet meer standaard naar een sultana enzo..
:j