hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:36

Nou ja, ik snap het ook wel weer. Marfan syndroom heeft er ook mee te maken. Google maar eens, ik weet het ook niet precies.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:38

Wat een vage huisarts.
Ik ben verre van lang en dun.
Op hakken lopen gaat hier best goed eigenlijk.
Al zwik ik wel als ik te snel wil haha.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:44

Rare reactie van je huisarts Lonneke.
Als hij het googled kan ie op zo ongeveer alle sites lezen dat het erfelijk is.... En je kan inderdaad niet aan de buitenkant zien of iemand het heeft. Ik ben zeker niet lang en slank en heb het ook, dan zal ik een leuke casus zijn voor je huisarts, hihi.

Over het lopen op hakken gesproken; Tot op zeker hoogte gaat het bij mij. Als ik te hoge hakken aan heb schiet mijn rechter grote teen uit zn kom......
Die knakt sowieso al snel als ik geen schoenen aan heb, tot ergernis van sommigen die niet tegen het knak-geluid kunnen.
Mijn vingers knakken trouwens ook heel snel, gewoon als ik ze buig, anders gaan ze, gestrekt, op slot zeg maar.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:49

Dan moeten wij met z'n alle maar eens langs gaan bij mijn huisarts voor wat bijscholing :D

Is hypermobiliteit niet gewoon een symptoom van Marfan? Want de rest de rest van de ziekte is wel even een ander verhaal dan gewoon alleen hypermobiliteit. Tenminste wat ik zo gauw uit uit google kan opmaken :o

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:50

Ja dat is idd een symptoom, maar ook lang en dun.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:20

lonneke_ schreef:
Dan moeten wij met z'n alle maar eens langs gaan bij mijn huisarts voor wat bijscholing :D

Is hypermobiliteit niet gewoon een symptoom van Marfan? Want de rest de rest van de ziekte is wel even een ander verhaal dan gewoon alleen hypermobiliteit. Tenminste wat ik zo gauw uit uit google kan opmaken :o

*stapt even uit de meeleesmodus*
Wat het syndroom van Marfan, Osteogenesis Imperfecta en Ehlers Danlos type 3 (ofwel hypermobiliteitssyndroom) gemeen hebben is dat het alle 3 een bindweefselziekte is en ze lijken onwijs veel op elkaar. Er zijn enkele verschillen maar de grootste overeenkomst is inderdaad de hypermobiliteit.

Hoe het overigens kan dat de één er meer last van heeft dan de ander is niet duidelijk te krijgen. Kijk maar eens naar de topdansers. De meerderheid daarvan heeft hypermobiliteit.. Terwijl er ook weer een deel is wat rolstoelgebonden is en nauwelijks wat kan. Echt heel apart!

Overigens wat de huisarts zei; het is váák wel zo dat mensen met het hypermobiliteitssyndroom (of iets wat daarop lijkt) vaak dun zijn. Of ze ook lang zijn, geen idee, maar meestal zijn het niet echt dikke mensen. Natuurlijk is het onzin om te zeggen dat jij daarom geen hypermobiliteit kan hebben, maar het valt wel op. :j

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:29

Bedankt voor de uitleg Milatje! Ze hebben dus allemaal hypermobiliteit als symtoom. Maar zijn die andere syndromen niet veel zeldzamer? Het blijven allemaal aparte aandoeningen. Vreemd dat er zo weinig over bekend is eigenlijk.

Tuurlijk snap ik dat het lange en dunne lijf veel voorkomend is. Ben ook geen walvis :') Maar mijn huisarts bracht het alsof het een vereiste is..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:34

lonneke_ schreef:
Bedankt voor de uitleg Milatje! Ze hebben dus allemaal hypermobiliteit als symtoom. Maar zijn die andere syndromen niet veel zeldzamer? Het blijven allemaal aparte aandoeningen. Vreemd dat er zo weinig over bekend is eigenlijk.

Tuurlijk snap ik dat het lange en dunne lijf veel voorkomend is. Ben ook geen walvis :') Maar mijn huisarts bracht het alsof het een vereiste is..

Wat ik weet is de prevalentie van Ehlers Danlos (alle types) 1 op 5000 (waarvan geschat wordt dat 90% het hypermobiliteitstype heeft). Bij Marfan is dit 1 op 5000 á 10.000 en bij Osteogenesis Imperfecta is dit 10 á 15 op de 200.000.

Maar goed dit zijn vrij grove schattingen omdat het gewoon niet duidelijk is en ook omdat artsen vaak niet weten wat het is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:31

Bij mij zijn alleen m'n ledematen dun, m'n romp is normaal. Ik ben lang, maar niet extreem lang (1,78m).
Ik kan niet meer op hakken lopen omdat m'n voorvoeten zijn doorgezakt, dat doet normaal al pijn en in hakken 10x zo erg. Van m'n zwakke enkel heb ik bijna geen last meer, gewoon goed je voeten neerzetten :))

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:33

@Lonneke_ wat erg dat jou huisarts dat zei!! Ik ben ook niet bepaald lang (1.69) maar toch heb ik hypermobiliteits syndroom, mijn huisarts zegt gewoon dat het niet zo is...en dat terwijl ik in het ziekenhuis wel de diagnose kreeg 8)7

Over hakken gesproken, ik kan er totaal niet op lopen! Ik zak dan elke keer door mijn enkels! Heel vervelend, ik koop telkens hakken omdat ik ze mooi vind. Het zijn dan alleen voor mij wel 'zit-schoenen' haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:03

Over hakken; ik loop op 10 tot 12 cm naaldhak zonder problemen, mn spieren worden er sterker van :D

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:12

Bij mij heeft ballet heel erg geholpen met het versterken van voornamelijk mijn onderlichaam, dus ook enkels enzo. :) ik loop echt als een huis op hakken dus dat probleem heb ik niet.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:45

Nou over symptomen bij zwaarlijvigen gesproken: ik ben eens met pijn en kramp in mijn voet naar de huisarts gegaan en hij constateerde jicht en zei erbij: Dit komt meestal voor bij zwaardere, oude mannen met overgewicht..

Zit je daar als 19 jarig meisje met een normaal gewicht :+

Op hakken lopen zou denk ik best kunnen helpen, ik loop en dans al best lang met 12cm hakken en geef ook les en cursussen en maak regelmatig mee dat vrouwen die (bijna) nooit op hakken lopen zwakkere enkels hebben.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:03

Denk dat het ook er van af hangt of je hypermobiel bent in je enkels of niet. Ik ben dit zelf wel en ben een gevaar voor mezelf en de mensheid op pumps :o

Redden jullie het een beetje met dit weer? Ik ben ongelooflijk ongecoördineerd, maar heb het kunnen beperken tot 1 keer omvallen :')

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:11

Nou ik heb vorige week bijna een schuiver gemaakt. Ik wilde van de stoep af lopen de weg op en net toen ik mijn gewicht op mijn linker been zette. 'zoef' daar stond ik dan met mijn knieen in een hoek van 90°c in de lengte. Was al blij dat ik kon blijven staan en dat mijn knieen t konden houden. Pfff dat was wel even schrikken. Ik kijk daarom altijd goed uit waar ik wel en niet kan lopen. Het gebeurd me wel vaker dat ik wat rondglibber. Haha. Gelukkig nog jiet verkeerd terecht gekomen. (klopt even af)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:14

Ongecoördineerd neerzetten van je voeten, hoort dat ook bij hms?
Ik heb dat namelijk heel erg vaak.
Pleur regelmatig van de trap en stoepranden. :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:19

ClaudiaHS schreef:
Ongecoördineerd neerzetten van je voeten, hoort dat ook bij hms?
Ik heb dat namelijk heel erg vaak.
Pleur regelmatig van de trap en stoepranden. :=

Ja helaas, ik ook. Is ook een symptoom -O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:22

Aaah ok. Daar heb ik dus nog nooit bij stil gestaan.
Ik dacht altijd dat ik zelf zo achterlijk mijn voeten neerzette haha.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:22

Ik wist ook niet dat dat een symptoom was van HMS! Weer wat geleerd,...vandaar dat ik zo'n ongelofelijke kluns ben! haha nu kan ik dat ook een reden geven :') :=

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:26

*Komt binnenvallen*

Hier nog iemand met het probleem hypermobiliteit/hyperlaxiteit
Helaas kan ik niet rustig aan doen en houd niet van opgeven.. Kan ik nu dus weer extra merken
schouders vallen uit de kom, wervels hebben de ruimte over elkaar heen te schuiven (AU!) en blokkeren dan
knieën en enkels zijn pijnlijk. met rennen verdraai ik vaak of mn knie, of ik zwik door mn enkel
ellebogen beginnen sinds kort ook pijn te doen.. :\

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:27

Weet je, ik weet nou nog steeds niet wat het inhoud _O-

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:31

Ik kom ook even binnenvallen, vindt 't erg interessant om allemaal te lezen.
Heb zelf geen diagnose gehad van hypermobiliteit maar herken wel regelmatig dingen die hier voor komen.
Moet nog steeds een keer langs de dokter vanwege de vele pijn in mijn knieën, de één heb ik ook al een paar keer per ongeluk uit de kom geduwd (kreeg 'm ook wel weer meteen terug).
Maar krijg de laatste tijd vooral erg snel kramp in m'n handen, echt niet fijn.
Buiten dat kan ik eigenlijk ook alles veel verder bewegen dan het gemiddelde mens, sommige vinden me wel een beetje eng haha... Hoe zijn jullie aan de diagnose gekomen?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:32

Ongecoördineerd zijn is wel zeker een symptoom van hypermobiliteit. Zoek proprioceptie maar eens op ;)
Dit houdt in dat je niet weet waar je ledematen zich precies bevinden en hoe deze bewogen worden. Dit resulteert in tegen objecten aanlopen terwijl je er bewust om heen wil lopen. Hierdoor stoot je vaker tegen deurposten, tafels, stoelen en andere behoorlijk vaste objecten waar de meeste mensen gewoon omheen lopen :')

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:50

lonneke_ schreef:
Ongecoördineerd zijn is wel zeker een symptoom van hypermobiliteit. Zoek proprioceptie maar eens op ;)
Dit houdt in dat je niet weet waar je ledematen zich precies bevinden en hoe deze bewogen worden. Dit resulteert in tegen objecten aanlopen terwijl je er bewust om heen wil lopen. Hierdoor stoot je vaker tegen deurposten, tafels, stoelen en andere behoorlijk vaste objecten waar de meeste mensen gewoon omheen lopen :')

Eccccht? Hahahahaha dat doe ik echt zo vaak. Bijvoorbeeld m'n handen achter m'n hoofd doen terwijl ik door de deurpost loop en het dan gek vinden dat ik mijn ellebogen stoot terwijl ik toch echt had ingeschat dat het precies past..

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 16:40

hahaha ja, tegen dingen aanstoten ken ik! Nu weet ik wat ik als excuus kan gebruiken :P

Ik heb een infrarood lampje gekocht voor 10 euro bij lidl.. volgens mij werkt het wel op mijn zere / vermoeide handen :D

sportschool gaat hem ook niet worden voor mij, als ik te fanatiek zumba kan ik 2 dagen amper lopen.... ben nu informatie aan het inwinnen bij het lokale zwembad, lijkt me al een stuk minder belastend!