Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:42

Er zijn genoeg openbare wegen waar het niet smoordruk is en ook daar ergeren automoblisten zich. Kijk hartje amsterdam met een kind dat zijn evenwicht nog niet altijd onder controle heeft, zou ik ook niet doen. Maar ook in het hofje, parkeerplaats (retegevaarlijk om je kind te leren fietsen trouwens :') ) of in het park ergeren medeweggebruikers zich.
Automobilisten ergeren zich overal aan tegenwoordig.
En trouwens dat ouders midden op de weg fietsen vind ik ook zo'n overdreven kul. JA ze fietsen er naast en vaak met wat afstand, maar midden op de weg. Ik weet niet hoe breed die wegen bij jullie daar zijn, maar hier kan men met 4 naast elaar fietsen en dan zit je nog niet over de helft, dat zie ik mensen met kinderen nou nooit doen.

Haha, een kinds wereldbeeld wordt al helemaal opgebouwd als ze 5 zijn. Nou, dat dacht ik toch niet :D
Enne, jeugd wil gewoon naast elkaar fietsen, zodra ze in een groep zijn gebeurt dat. Ze zijn met elkaar aan het praten en ouwehoeren en dat gaat minder makkelijk achter elkaar, dat heeft geen bal te maken met dat moeders er naast heeft gefietst vroeger.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:52

Mindim schreef:
Er zijn genoeg openbare wegen waar het niet smoordruk is en ook daar ergeren automoblisten zich. Kijk hartje amsterdam met een kind dat zijn evenwicht nog niet altijd onder controle heeft, zou ik ook niet doen. Maar ook in het hofje, parkeerplaats (retegevaarlijk om je kind te leren fietsen trouwens :') ) of in het park ergeren medeweggebruikers zich.

Haha, een kinds wereldbeeld wordt al helemaal opgebouwd als ze 5 zijn. Nou, dat dacht ik toch niet :D

Och ik erger me niet aan medeweggebruikers, ik begrijp alleen niet dat een ouder zijn kind in gevaar wil brengen, that's all. Ik woon aan een redelijk drukke weg en zie het zo vaak nét goed gaan dat ik mijn hart vasthou. Mijn moeder zei altijd: als je in het ziekenhuisligt heb je er niets aan dat je kunt zeggen "ik had gelijk". Dat zei ze al vóór ik 6 was en ik ben het nog steeds met haar eens. :D .
Laatst bijgewerkt door sallandval op 01-01-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:55

Je moest eens weten hoe vaak ik voor rotte vis uitgemaakt word als ik in het zwembad waar ik werk, ouders van een kind zonder zwemdiploma vraag of ze toch alsjeblieft bandjes bij het kind aan willen doen, en binnen handbereik willen blijven. -O-

Of dan sta ik opeens een peutertje tegen te houden, dat zonder bandjes zomaar door het zwembad loopt, de ouders nergens te bekennen... Niet vreemd dat er ieder jaar nog kinderen verdrinken in nederlandse zwembaden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:16

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Och ik erger me niet aan medeweggebruikers, ik begrijp alleen niet dat een ouder zijn kind in gevaar wil brengen, that's all. Ik woon aan een redelijk drukke weg en zie het zo vaak nét goed gaan dat ik mijn hart vasthou. Mijn moeder zei altijd: als je in het ziekenhuisligt heb je er niets aan dat je kunt zeggen "ik had gelijk". Dat zei ze al vóór ik 6 was en ik ben het nog steeds met haar eens. :D .

Daarom fietst een ouder er ook naast en niet er voor, zodat het kind het minst gevaar loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:17

Gypsy schreef:
Je moest eens weten hoe vaak ik voor rotte vis uitgemaakt word als ik in het zwembad waar ik werk, ouders van een kind zonder zwemdiploma vraag of ze toch alsjeblieft bandjes bij het kind aan willen doen, en binnen handbereik willen blijven. -O-

Of dan sta ik opeens een peutertje tegen te houden, dat zonder bandjes zomaar door het zwembad loopt, de ouders nergens te bekennen... Niet vreemd dat er ieder jaar nog kinderen verdrinken in nederlandse zwembaden!

Snap ik ook niet hoor. Kind dat niet kan zwemmen moet bandjes om, das toch heel logisch lijkt me?

Zoolgangster

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:20

Mensen lijken het gevaar niet te zien...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:32

Nope helaas niet.

Wat "kunnen zwemmen" is is trouwens ook nog vaak een punt van discussie. Heel moeilijk, zeker als de ouders erg trots zijn omdat zij vinden dat het kind wel goed kan zwemmen.

Ik denk dat ouders gewoon denken dat hun kind niks overkomt, zolang zij maar in de buurt zijn. Maar waar ze niet altijd bij stilstaan is dat je zelf ook onwel kunt worden, en dan heeft je kind weinig meer aan je. Of dat er omstandigheden zijn waarbij jou eigen bescherming niet voldoende is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:35

Mijn zusje werkt als grondstewardess en die maakte pas mee dat een jong ventje in z'n eentje rond rende.
Kroop op de bagageband en er kon net voorkomen worden dat ie de noodknop indrukte wat heel veel vertraging en gedoe had veroorzaakt.

Eenmaal de ouders gevonden, kregen ze te horen dat die 'het helemaal losgelaten hebben'.

Echt ongelooflijk :roll:

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:36

sallandval schreef:
wendyenbram schreef:
Als het om veiligheid gaat zal IK altijd mijn kind een nee verkopen hoe hard mijn kind ook tegen me te keer gaat dat het het wel wil.
Maar in dit topic wordt wel erg vaak gewezen op het nee moeten kunnen zeggen van de ouder. en dat het dan het gajammer van het kind moet kunnen weerstaan.
Geloof me het gejammer, gehuil en gedram van mijn kind kan ik heel goed weerstaan. waar ik ook ben. Thuis, in de winkel op het schoolplein of op een pretpark.
Wat ik alleen niet zo goed tegen kan is het gebemoei van alle omstanders. ach wees niet zo streng, of geef dat kind toch wat hij wil, of de winkelmedewerker die mijn kind een snoepje geeft terwijl ik net gezegd had dat hijniks mocht.
Dat is een reactie die je vaker krijgt, dan wat hier beweerd wordt in het topic.
Dus ja ik geef toe dat ik "buiten" wel eens minder strikt ben, en meer toe laat dan thuis. Maar eens een nee is een nee. En daar wijk ik niet van af.
welke reactie ik ook krijg van de omstanders (waar mijn kids dankbaar misbruik van maken)

Dat is toch een heel ander onderwerp?

Tja zal wel, Maar dat wordt in dit topic wel allemaal aangehaald over hoe moeders met hun kind om zouden moeten gaan, en wat de moeders allemaal fout doen. het gaat al niet eens meer specifiek over het ene gebeurde in de OP. Vandaar dat ik dit aanhaal. Om ty elaten zien dat er ook wel een beetje een eden achter zit waaromm ensen (moeders) niet echt een confrontatie met kind aan gaan buitens huis. Maar om toch in OP sfeer te blijven meld ik netjes dat in geval van Gevaar ik mijn poot stijf houd.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:40

Ik zie nu dat de rest van het topic wel alleen verder over gevaar gaat. Had deze bovenstaande bericht geschreven voor ik nu net verder las.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:52

wendyenbram schreef:
Tja zal wel, Maar dat wordt in dit topic wel allemaal aangehaald over hoe moeders met hun kind om zouden moeten gaan, en wat de moeders allemaal fout doen. het gaat al niet eens meer specifiek over het ene gebeurde in de OP. Vandaar dat ik dit aanhaal. Om ty elaten zien dat er ook wel een beetje een eden achter zit waaromm ensen (moeders) niet echt een confrontatie met kind aan gaan buitens huis. Maar om toch in OP sfeer te blijven meld ik netjes dat in geval van Gevaar ik mijn poot stijf houd.

Ach, ik geloof niet dat moeders meer fout doen dan andere mensen (tenminste de mijne is gewoon een mens met goede en slechte eigenschappen :) ) dat was zeker niet de intentie van dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:55

Gypsy schreef:
Nope helaas niet.

Wat "kunnen zwemmen" is is trouwens ook nog vaak een punt van discussie. Heel moeilijk, zeker als de ouders erg trots zijn omdat zij vinden dat het kind wel goed kan zwemmen.

Ik denk dat ouders gewoon denken dat hun kind niks overkomt, zolang zij maar in de buurt zijn. Maar waar ze niet altijd bij stilstaan is dat je zelf ook onwel kunt worden, en dan heeft je kind weinig meer aan je. Of dat er omstandigheden zijn waarbij jou eigen bescherming niet voldoende is.

Pas met een diploma A op zak, mag je zonder bandjes, lijkt me logisch. Maar goed, sommigen hebben een plaat voor hun hoofd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:15

Nou in belgie en duitsland heb je een zeepaardje, 25 meter brevet etc.

soms houd dit in dat als kinderen dus die 25 meter halen, op welke manier dan ook, zonder tijdslimiet, al een diploma hebben. Al doen ze er drie uur over, op z'n hondjes zegmaar, en verzuipen ze onderweg drie keer bijna, maakt niet uit joh, jij hebt je 25 meter brevet!!

Of kinderen die over 2 weken af moeten zwemmen. Hoewel ik dat zo vaak hoor dat ik er soms weinig meer van geloof. >;)
Ik begrijp best dat ze willen oefenen, maar dat kan met bandjes heus ook wel, als er hondert man in het bad ligt begin ik daar eeeeecht niet aan.

Edit: Wat ik ook niet begrijp, kinderen zonder cap op een paard. Zeker als ze regelmatig rijden, juist dan leer je imo aan, ALTIJD een cap op. Moet gewoon de normaalste zaak van de wereld zijn.
Bij ons dus ook niet even snel terwijl papa ernaast staat, ik wil het niet hebben. Ze zullen maar vallen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:56

Gypsy schreef:
Wat ik ook niet begrijp, kinderen zonder cap op een paard. Zeker als ze regelmatig rijden, juist dan leer je imo aan, ALTIJD een cap op. Moet gewoon de normaalste zaak van de wereld zijn.

Maar waarom geef je dan niet zelf het goede voorbeeld? Dát begrijp ik dan weet niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:10

Shirley schreef:
vuurneon schreef:
Precies; kinderen hebben niets liever dan gewoon duidelijkheid :j

Ja toch ?

Dat worden tenminste niet van die mensen die altijd net te laat komen, of net te hard rijden of net door het rode licht knallen ... :))

Sorry, maar dit slaat nergens op. Ik mocht met 1.5 centimeter te klein in die achtbaan, maar nu doe je net alsof ik zo slecht ben opgevoed dat ik ook altijd te laat ga komen, te hard ga rijden of door rood ga rijden. Hoe bedoel je, zwart-wit?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:11

Ragdollcat schreef:
Soms heb je ook van die domme moeders die midden op de weg fietsen en een slingerende kindje op dr eigen fiets, mooi dat ik ga toeteren van dat ze opzij moeten gaan en t kind ff laat stoppen zodat wij de autos normaal kunnen rijden zonder dat die fietsers ons ophouden, het was er niet eens een fietspad, levensgevaarlijk gewoon, dan moeten ze maar gewoon stoppen met fietsen en aan de kant gaan.

Ga ergens anders je kindje leren fietsen, ze horen niet aan het verkeer deel te nemen als ze niet normaal kunnen fietsen en aan de regels kunnen houden.

Gelukkig is de weg van ons allemaal en moet je gewoon een beetje rekening met elkaar houden. Kun je dat niet, heb je niets op de weg te zoeken.[/quote]

Dat heeft toch niets te maken met rekening houden met elkaar? Ten eerste mag je overig verkeer niet hinderen, of je nou 18 bent of 80... en zélfs al ben je moeder. Ten tweede zet iemand de veiligheid van zijn kind op het spel als 'ie het op een weg zonder fietspad laat slingeren. Ten derde is het nu ook weer niet zó'n grote moeite om het kind nog een paar maanden langer achterop te zetten en thuis verder te oefenen. Ten vierde gaf ik al eerder aan dat een kind de ouder ziet fietsen en zo het verkeerde voorbeeld krijgt; het leert namelijk dat het in sommige situaties oké is om midden op de weg te fietsen (of bijna aan de overkant, dat kom ik hier voor de deur ook regelmatig tegen).

Trouwens; midden op de weg fietsen is behalve verboden volgens mij het tegenovergestelde van rekening houden met het overige verkeer.[/quote]

Dank je wel :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:18

Heino schreef:
Gypsy schreef:
Wat ik ook niet begrijp, kinderen zonder cap op een paard. Zeker als ze regelmatig rijden, juist dan leer je imo aan, ALTIJD een cap op. Moet gewoon de normaalste zaak van de wereld zijn.

Maar waarom geef je dan niet zelf het goede voorbeeld? Dát begrijp ik dan weet niet :)

:') Inderdaad, ik moet Heino wel gelijk geven ;)

Toen wij met onze dochter naar de efteling gingen hebben wij haar telkens nagemeten. Alleen in Joris en de Draak mocht ze en de middelste karretjes, voor de rest van de achtbanen was ze te klein. Wij hebben nooit getwijfeld haar toch mee te smokkelen. Ik moet wel zeggen dat ik het niet netjes vind dat je wel de volle mep betaald voor kinderen vanaf 4 jaar (dacht ik?). Wij hebben dat ook aangegeven. Ze zouden best een tussen- entreeprijs in mogen stellen van 3 of 4 jaar t/m 1.20 m (dacht dat dat de lengte voor de meeste attracties was?).

Ik denk dat veel ouders weinig zin, tijd en energie hebben om hun kinderen op te voeden. En er ook liever niet al teveel tegen in willen gaan. Ik vind tegenwoordig ook veel ouders erg laks en veel kinderen behoorlijk brutaal.

Wat mij heel erg opvalt is het grote aantal ouders dat hun kinderen niet netjes in een autostoel + gordel vervoert. Ook al hoeven ze maar 4 straten te rijden (waarom niet lopen of fietsen denk ik dan...). Ik vind het werkelijk schandalig kinderen die los staan tussen de voorstoelen in. Ik zie dagelijks zeker 5 ouders zo wegrijden met hun kinderen -O- Ik ben daar heel erg strikt in en mijn 5 jarige mag van mij niet eens zonder autostoel in de gordel. Ik heb ze altijd netjes in een goede autostoel. Ik breng en haal ze tegenwoordig ook naar vriendjes als ze gaat spelen bijv. Je kunt er helaas niet van op aan dat ze je kind gewoon goed en veilig vervoeren >;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:20

Rebeccaa schreef:
Shirley schreef:
Ja toch ?

Dat worden tenminste niet van die mensen die altijd net te laat komen, of net te hard rijden of net door het rode licht knallen ... :))

Sorry, maar dit slaat nergens op. Ik mocht met 1.5 centimeter te klein in die achtbaan, maar nu doe je net alsof ik zo slecht ben opgevoed dat ik ook altijd te laat ga komen, te hard ga rijden of door rood ga rijden. Hoe bedoel je, zwart-wit?

Dat zeg ik toch niet ?

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het helemaal niet verkeerd is om een kind een bepaalde grens te leren.
Te klein is te klein , punt.

Op zich zou het toch niet zo raar zijn dat je dan later zou denken, ach 50 km in de stad, wat maakt die 5 km extra nou uit ?

Ik zeg niet dat je slecht bent opgevoed, nergens !

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:52

Delphi schreef:
Ik breng en haal ze tegenwoordig ook naar vriendjes als ze gaat spelen bijv. Je kunt er helaas niet van op aan dat ze je kind gewoon goed en veilig vervoeren >;)

Dat vind ik ook erg zeg! En jij maar rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:23

Heino schreef:
Gypsy schreef:

Haha daar heb je wel weer een punt.
Als zij ook 18 zijn moeten ze het zelf weten (mits het ook hun eigen pony is of de eigenaar van de pony toestemming geeft) maar zolang ze dat niet zijn moeten ze luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:38

Shirley schreef:
Dat zeg ik toch niet ?

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het helemaal niet verkeerd is om een kind een bepaalde grens te leren.
Te klein is te klein , punt.

Op zich zou het toch niet zo raar zijn dat je dan later zou denken, ach 50 km in de stad, wat maakt die 5 km extra nou uit ?

Ik zeg niet dat je slecht bent opgevoed, nergens !

Waarom zou ik dan nu ineens denken, goh laat ik 5 km te hard rijden? Omdat ik met mijn 1.5 centimeter te klein in die achtbaan mocht? >;)

Ik mocht vroeger ook een snoepje na de lunch, zelfs als ik mijn eten niet op had, betekent dit ook dat ik nooit mate ga leren houden met eten en altijd mezelf volprop i.p.v. normaal brood of lunch te eten? Snap je beredenering namelijk totaal niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:57

Dat is duidelijk, dat je het niet begrijpt :j

Maar laat maar..

Nogmaals, het was geenszins mijn bedoeling om je opvoeding in twijfel te trekken, het was gewoon een voorbeeldje van "net een grens overschrijden" meer niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:07

Delphi schreef:
Wat mij heel erg opvalt is het grote aantal ouders dat hun kinderen niet netjes in een autostoel + gordel vervoert. Ook al hoeven ze maar 4 straten te rijden (waarom niet lopen of fietsen denk ik dan...). Ik vind het werkelijk schandalig kinderen die los staan tussen de voorstoelen in. Ik zie dagelijks zeker 5 ouders zo wegrijden met hun kinderen -O- Ik ben daar heel erg strikt in en mijn 5 jarige mag van mij niet eens zonder autostoel in de gordel. Ik heb ze altijd netjes in een goede autostoel. Ik breng en haal ze tegenwoordig ook naar vriendjes als ze gaat spelen bijv. Je kunt er helaas niet van op aan dat ze je kind gewoon goed en veilig vervoeren >;)

Ik heb een autoongeluk en vind een autogordel dragen ook zeer belangrijk. Ik vind dat dat ook bij kinderen gewoon een automatiek moet worden. Gordel niet aan, dan wordt de motor niet gestart. De luiheid, de nonchalance, de gemakkelijkheid of het niet de hele tijd voor agent te willen spelen, herken ik wel.
Ik vind ook niet netjes etende kinderen vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:08

sallandval schreef:
Delphi schreef:
Ik breng en haal ze tegenwoordig ook naar vriendjes als ze gaat spelen bijv. Je kunt er helaas niet van op aan dat ze je kind gewoon goed en veilig vervoeren >;)

Dat vind ik ook erg zeg! En jij maar rijden.

Je wil je de ogen de kost niet geven. Ik rijd ook het liefste zelf om die reden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:29

Heino schreef:
Gypsy schreef:

Wat moet je doen dan als je zo iets ziet wanneer je niet rijd, 'EY DRAAG EEN CAP' ?
Mensen die zulke domme dingen in hun hoofd halen zijn 9/10 keer ook 'te dom' om naar een advies van anderen te luisteren, laat staan het advies aan te nemen.
Zie ook regelmatig dat de risiconemers (niet altijd uiteraard) weinig geld hebben icm een laag niveau en/of een jonge leeftijd.
Ken persoonlijk geen mensen met een redelijke leeftijd voor kinderen te krijgen die onverantwoordelijke dingen in hun hoofd halen, dus altijd netjes een cap op, even wat langer wachten voor ze naar het 'wilde pretpark' gaan (eerst maar naar disney, efteling) etc.
Een probleem is dat veel moeders toch écht jong zijn, 18/19/20, waar ik best van schrik. Meiden zonder baan en toekomst mét een kind, kunnen blijkbaar nieteens voor zichzelf zorgen, laat staan voor een kind.