Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:53

Het zonder kan? Je haar ruikt en voelt misschien schoon, maar het is het toch echt niet hoor :=
Zie mijn past halverwege de pagina.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:58

HijadelaLuna: ik vind dat je een erg goed punt hebt ja :-) is voor mij ook echt iets om mee te nemen.
De vraag is: als mijn haar schoon ruikt en voelt zonder dat ik er iets van geur of een ''zachtmaker'' in heb gestopt, wat is er dan nog precies niet schoon aan?? En wat betreft een geel wit paard: je kunt je tanden ook bleken zodat ze ''schoner'' lijken, maar dat doet ook lang niet iedereen. Denk dat als je zo'n beest ook iedere dag grondig met water zou schrobben, dat het misschien ook wel wit zou worden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:07

Je hebt te maken met vettige substantie's, en dat krijg je er niet af met water tenzij je onwijs veel verdunt, en met een douchekop langs je hoofd gaat dat niet lukken. Wat er niet schoon is? Trek er maar eens een haar uit en zet m een paar dagen op kweek, dan zal je het zien.

Nooit vroeger op school gedaan? Vinger afdruk op een papiertje drukken en op kweek zetten? Zal je niet vertellen hoe dat er na en weekje uit zag :r

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:11

En heb je daar al eens iemand dood aan zien gaan? Terwijl je toch vaak genoeg je handen wast en heus niet altijd met zeep. Daarbij vind ik haar en handen niet te vergelijken: je haar heeft contact met de lucht en hoogstens eens met iets anders, met je handen zit je overal aan (en ja vast ook wel een keer aan je haar ;-)).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:14

Nee hoor, nog nooit iemand aan dood zien gaan, maar dat heb ik aan naakt rondlopen ook niet, en dat doe je toch ook niet? :+

Als je met je handen aan je haar zit dan smeer je dus alles van je handen aan je haar, er valt genoeg uit de lucht. Ik werk zelf in een fastfoodketen en moet mijn haar echt wel wassen als ik gewerkt hebben, anders kunnen de luizen erop schaatsen :P

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:18

Daar noem je ook wel een werkveld ja. Kan me voorstellen dat je je vies en vettig voelt als je daar weg komt. En ook ik duik graag onder de douche als ik van mijn werk kom. Maar ik heb er dus geen shampoo voor nodig om me schoon en fris te voelen :-)

En wees eens eerlijk: voor naakt rondlopen is het nu eenmaal te koud :brr:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:21

Nee hoor, ook mensen zijn in staat wintervacht aan te maken _O-
Ach, als jij je er schoon bij voelt gewoon lekker doen, maakt t uit of het daadwerkelijk zo is...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:25

Zolang ik anderen er niet mee lastigval, is dat inderdaad wat ik zal doen. En ik heb gelukkig hele eerlijke vrienden :-) die me met alle plezier zouden vertellen dat ik niet fris zou ruiken. Maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd.

Is dat zo, van die wintervacht? O.o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:27

Niet zo dik als een paard, want mensen lopen al ze vreselijk lang in kleren, maar die haren op je armen en benen enz. hebben van origine geen andere functie dan bij een dier.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:13

Nee okee op die manier :-P

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:32

Ik waste mijn haar iedere dag met shampoo van de Hema en dan was het nog na een halve dag alweer vet en mijn hoofdhuid droog. Ben toen met shampoo van de kapper begonnen en toen werd het vele malen beter. Heb het experiment van wekenlang niet wassen ook gedaan en dat heeft wel geholpen om minder vaak te moeten wassen. Nu was ik mijn haar om de dag, maar zou het ook nog een dag later kunnen doen.

Vroeger had ik ook wel vet haar als kind en daar schaamde ik me erg voor, voelde me vaak vies en daardoor zit het ook een beetje tussen de oren denk ik. Dus ben nu wel relaxter als het gaat om vet haar.

Onder de douche was ik alleen mijn oksels met doucheolie en de rest gewoon met water, heb geen last van geurtjes en ook geen bodylotion nodig. Huid zorgt van nature al voor zichzelf. Behalve als ik in de winter veel te heet douche (koud hier) dan smeer ik babyolie vooral op mijn benen en rug die dan droog worden.

Verder reinig ik mijn gezicht met Kamille van Yves rocher, dit droogt niet uit zoals andere face washes die ik heb geprobeerd.

Over het algemeen ben ik ontevreden over alles aan reinigings, douche en shampoos van de Hema. Te vet, te droog etc.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:02

Haarwortel is geen wortel zoals bij de planten.

Hoe kunnen ze dan iets aan proteinen gaan eten als je je haar wast met eieren???

Het moet van binnenuit gevoed worden, dus dat jij gezond moet gaan eten.

Haarwortels zitten diep in de huid.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 14:21

Freya6, dat van een droge huid na te heet douchen ervaar ik ook :-) moet ik eigenlijk niet meer doen, maar het is zo lekker :')

Ragdollcat: dat is eigenlijk een beetje een ander verhaal, maar daar ben ik het mee eens hoor! Ik kan me ook altijd heel erg ergeren aan reclames over ''voedende'' douchegels en shampoos. De grootste onzin.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:38

Ik zei ook niet dat het voedend was... Toch? Wel dat het daardoor minder vet wordt en meer glanst :) doe dat af en toe, dus niet op zo'n regelmatige basis als shampoo.
Wb het niet wassen met shampoo kan ik me perfect in de uitleg van maeve vinden, niets aan toe te voegen,

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:21

De vergelijking met witte paarden is ook helemaal niet terecht. Paarden wassen zichzelf van nature niet. Het wassen van haar is een cultureel aspect, van nature hoeft het niet. Het vet wat je hoofdhuid producteert is ter bescherming van je hoofd en haar, net als dieren dat hebben.

Witte paarden kleuren geel door mest etc, als je dat er af wil krijgen moet je wassen met een shampoo met sulfaat. Sulfaat maakt schoon, maar ontvet ook sterk. Afwasmiddel bestaat ook uit sulfaat.

Ik kan er bijvoorbeeld helemaal niet tegen, ik krijg enorme jeuk van normale shampoo's. Ik heb een shampoo van Urtekram, daar zitten geen sulfaten in, maar wel andere reinigende bestanddelen. Mijn haar voelt minder 'schoon' nu, omdat er een minuscuul beetje vet blijft zitten. Maar zo hoort het ook, als ik al het vet wegstrip krab ik heel mijn hoofd kapot. Natuurlijk kun je wassen zonder shampoo, als je er eenmaal aan gewent bent. Ik vind het zekf geen succes, omdat ik na het uitmesten de geur er niet uit krijg, en mijn haar te vet bleef, ook na de ontwenningsperiode. Ik heb nu Kesham, dat is kruidenpoeder uit India wat goed reinigt. Het is maar net wat je wil.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:26

als ik mn cap op heb gehad stinkt mn haar echt verschrikkelijk.. zonder shampoo zou ik blijven stinken.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:50

Ja, maar dat zijn speciale omstandigheden. Cap op, zweten, uitmesten, koeienmest, roken, sporten, etc. Ja, dán stinkt je haar, en ik zou dan zeker spoelen met verdunde azijn, of zelfs wassen misschien. Maar deze omstigheden moeten niet worden aangehaalt vind ik in deze discussie, omdat het los staat van normale omstandigheden. Haar wat gewassen wordt met water ruikt naar haar, pas als je bv een stal gaat uitmesten gaat het stinken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:53

Als je 3-4 keer in de week rijd met cap of elke dag de stal mest, zijn dat toch geen speciale omstandigheden meer? Dat zijn in mijn ogen dan normale omstandigheden.
Ik kan dan niet geloven dat al de reuk uit je haar is met enkel water.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 07-01-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:55

Nou, ik ben élke dag tussen de paarden dus ik douche gewoon ook elke dag, daarnaast vind ik het lekker, alles lekker fris en lekker ruikend, ik weet zéker dat ik het niet zou volhouden, kan héél slecht over vettig haar, vind ik zó erg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:49

HijadelaLuna schreef:
Niet zo dik als een paard, want mensen lopen al ze vreselijk lang in kleren, maar die haren op je armen en benen enz. hebben van origine geen andere functie dan bij een dier.

Net als dat vet en bacterieen op je huid en haren van origine een functie hebben om je te beschermen.

Ik vind het toch wel een interessant topic. Eigenlijk gebruik ik nu al zelden zeep voor mijn lichaam bij het douchen en toch voel ik me na de douche schoon en fris. Ik heb er inderdaad nog nooit bij stilgestaan dat dat ook met je haren zou moeten kunnen. Een vriendin van mij is inderdaad ook gestopt met het gebruiken van shampoo en zweert er ook bij. Ook haar haar ziet er gewoon normaal en schoon uit.

Dit is op zich wel eens het proberen waard! Ga ik eens over nadenken of ik dat wil gaan proberen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:06

chanel1985 schreef:
Als je 3-4 keer in de week rijd met cap of elke dag de stal mest, zijn dat toch geen speciale omstandigheden meer? Dat zijn in mijn ogen dan normale omstandigheden.
Ik kan dan niet geloven dat al de reuk uit je haar is met enkel water.

Normale omstandigheden voor haar om niet te blijven stinken, niet normale omstandigheden voor de dingen die iemand door de weeks doet. Ik denk dat je best kan leven zonder shampoo, maar pas als je 'abnormale' dingen doet die geur veroorzaken (sporten, uitmesten etc) is de methode niet effectief.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:39

ik voel me al smerig als ik 1 dag niet mn haar was.. dan is het de volgende dadg vet en begint het te jeuken.. en aangezien ik ook elke dag op stal ben, douche ik toch iedere dag dus was ik ook gewoon mn haar!
ik zou tegen futloos haar eerder andere producten gebruiken dan voor niet meer wassen kiezen..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:49

Voor een frisse geur kun je je haar met frambozenazijn spoelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:49

'Als het zonder kan, waarom dan niet zonder?'
Ja dan ook maar gelijk zonder internet, mobiel, tv, lekker eten, paard want het MOET niet... :')

En over die wasverzachter, is indd het andere uiterste, maar wel héérlijk! :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:45

Vind ik ook hoor, dan maar elke dag lekker douchen met schuimgel en een lekker ruikende shampoo.. lekkere conditioner er in, héérlijk. Ik heb ook als ik mijn haar los heb en het de avond ervoor heb gewassen aan het eind van de dag vet haar.
Ik heb heb het dan dus altijd gewoon vast en ga ik naar een feestje o.i.d. doe ik het dan nog wel eens los, vind het toch geen porum dat losse haar in mijn gezicht te waaien!