Chronisch ziek v/d mirena spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:37

Het is een heel naar verhaal van ts. 99% procent gaat het goed dat houd ik maar in gedachte.
Het tweede spiraaltje beviel ook minder goed dan de eerste. Mijn leven was ook 180graden veranderd, door de komst van onze zoon, logisch gevolg, kortere nachten, meer stress, minder weerstand. Eenmaal toen mijn leven weer op orde was beviel het spiraaltje ook weer een stuk beter. En nu de derde , super. Ik zou niet meer anders willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:02

Sassol schreef:
Ik heb ook mijn spiraaltje laten verwijderen. Ik was opgegeven moment zo moe, libido volledig weg en last van stemmingswisselingen.
Ik ben een jaar geleden ook heel ziek geweest, war ik toch zeker een half jaar flink last van heb gehad en me eigenlijk nog steeds niet optimaal voel.

Last van gewrichten, last van spieren, zó moe in het hoofd dat ik niet op woorden kon komen en af en toe soort van 'wegviel' mentaal en bij inspanning steken in m'n buik. Of dit door de Mirena komt weet ik niet, ze zijn er nooit achter gekomen wat het nou was. Ook particuliere test aangevraagd omdat Lyme het meeste leek te passen, ook deze was negatief.
Eigenlijk waren al m'n waarden goed en was ik heel gezond, behalve het feit dan dat ik de trap nauwelijks af kon.

Na 3 maanden was het ergste voorbij, wel nog last van gewrichten en spieren en heb nu dus ook nog last van stijve gewrichten en spieren die toch echt sneller verkrampen dan voorheen. (Kon voorheen 4u lopen zonder een centje pijn, nu heb ik vaak binnen een uur al last)

Hoop dan toch echt dat dit niet van de Mirena is... wel had ik het spiraaltje al 3,5 jaar toen ik zo ziek werd is het dan mogelijk of had ik dan toch echt meteen moeten merken?

Zelfde meegemaakt, ik denk wel mirena, alleen zullen mijn klachten vast niet meer overgaan en verergeren dus....laat hem verwijderen en wacht minimaal 6 maanden om te zien of je je beter voelt....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:08

Ik heb hem inderdaad meer als een half jaar te vroeg laten verwijderen, dit vooral voor depressieklachten.

Hij is er nu denk ik ongeveer 3 maanden uit en voel me al een stuk beter! Niet meer zo labiel en uitgeput, en m'n spieren zijn er wel iets op vooruit gegaan maar voel me nog geen 20er zeg maar, wordt vaak ook met pijnlijke benen wakker als ik meer als 8u geslapen heb, bij korte nachten geen last van. Gewrichten incidenteel last van. Libido wel verbeterd, maar nog steeds erg laag.
Ook was ik na de ziekte erg vermagerd (à la skeletje met huid eroverheen) en kreeg het er ook niet meer aan. Nu m'n spiraaltje er uit is zie ik er weer gezond uit en heb mijn eigen cupmaat weer terug.

Voor mij voorlopig geen hormonen van wat voor soort dan ook...

Anoniem

Re: Chronisch ziek v/d mirena spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:40

Als je je beter voelt, dan is het de mirena geweest dat je zo rot voelde.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:57

russel schreef:
Als je je beter voelt, dan is het de mirena geweest dat je zo rot voelde.....

Dat is echt te kort door de bocht russel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:57

Zo kort door de bocht is dat niet . Mirena is is verwijderd en het gaat beter , denk dat je eea toch best mag linken ....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:10

Ik ben er van overtuigd dat mijn depressiviteit en aanhoudend ondergewicht en vermoeidheid (hangt natuurlijk allemaal een beetje samen) deels door de Mirena komen. Uiteraard moet je hier al een beetje gevoelig voor zijn, vandaar het deels gedeelte.

Het ziek geworden zijn, en aanhoudende spier- en gewrichtsklachten, ben ik nog niet zo overtuigd van. Het is alleen dat ik er nog steeds een verklaring voor zoek, gezien ik nog steeds een beetje panisch ben als ik fysiek een slechte dag heb. Het is ineens opgekomen en heel langzaam weggetrokken, ook al is het dus niet helemaal weg. Vandaar dat ik bang ben dat het sluimert en weer terug kan komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:31

Zinzi_jewel schreef:
Zo kort door de bocht is dat niet . Mirena is is verwijderd en het gaat beter , denk dat je eea toch best mag linken ....

Er zal een verband zijn, maar dat alle ellende door de Mirena komt is te kort door de bocht.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:35

Wendy schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Er zal een verband zijn, maar dat alle ellende door de Mirena komt is te kort door de bocht.

Dat vind ik ook. Je kunt geen 1 op 1 vergelijk maken. Je lichamelijke en psychische gesteldheid zijn variabel en afhankelijk van vele factoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:19

Mijn mirena gaat er in januari uit, vertelde mijn arts en hij wilde niet veel zeggen, is een internist, maar was alleszins verbaast dat ik klachten relateerde aan mirena,......artsn doen geen uitspraken over elkaars vakgebieden en hem ken ik al een paar jaar, proefde en dikke :j in zijn reaktie.....

Vind het niet kort door de bocht, lees eens de reakties op de forums op internet, shocking!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:22

Ik denk dat ik maandag ga bellen voor een afspraak.
Enige wat ik wel denk 'en dan...'..
Heb al 6 jaar mirena(s), en geen pil meer...zal ook wel weer wennen zijn dan,ik ben niet voor niets ooit overgestapt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:24

Sassol schreef:
Ik ben er van overtuigd dat mijn depressiviteit en aanhoudend ondergewicht en vermoeidheid (hangt natuurlijk allemaal een beetje samen) deels door de Mirena komen. Uiteraard moet je hier al een beetje gevoelig voor zijn, vandaar het deels gedeelte.

Het ziek geworden zijn, en aanhoudende spier- en gewrichtsklachten, ben ik nog niet zo overtuigd van. Het is alleen dat ik er nog steeds een verklaring voor zoek, gezien ik nog steeds een beetje panisch ben als ik fysiek een slechte dag heb. Het is ineens opgekomen en heel langzaam weggetrokken, ook al is het dus niet helemaal weg. Vandaar dat ik bang ben dat het sluimert en weer terug kan komen.

Bij mij een lyme test gedaan zo erg was het...mijn mirena zit er nu 7 jaar dus zal gehalveerd zijn in werking en sinds 2 jaar heb ik niet meer die helse pijnen en kan ik weer lopen...nu ben ik meer dan een jaar niet meer ongesteld en kan ik hem laten verwijderen...mijn hoop is nog meer op te knappen....

Ga je weerstand opkrikken, veel sport en goede voeding....veel frisse lucht, geen alcohol n niet roken...dan kan je een grote verbetering verwachten of je lijf is getrikkert tot reuma en artrose waar ik dus bang voor ben...

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:29

Wendy en Ulyse, als jullie wat verder in het topic lezen zien jullie waar het in dit geval om gaat. :))

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:22

Vintage Je conclusie is iets voorbarig en je smiley ongepast

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:22

ulyse schreef:
Vintage Je conclusie is iets voorbarig en je smiley ongepast

Voorbarig? Ik zou het denigrerend willen noemen :\

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:36

Jeetje wat heftig TS!

Ik heb ook 5 jaar een mirena gehad, vond het heerlijk dat ik niet ongesteld was maar achteraf weet ik wel beter.
3 maanden nadat ik dat ding eruit had laten halen (wat overigens niet pijnlijk was) viel ik in 2 maanden tijd 12 kilo af! Dit was vooral heel goed te zien bij mijn buik, die was ineens weer 'normaal'.
Helaas was het afvallen niet het enigste wat ik heb gehad door de mirena. Ik kon op een gegeven moment bijna niet meer staan door een hele vervelende stekende pijn in mn buik. Naar de dokter, uitstrijkje, verhoogde uitslag, ziekenhuis onderzoek. Wat bleek ik had een cyste van 5cm doorsnee in mn eierstok zitten, volgens de gyno kon het een bijwerking zijn van de mirena, ik moet onder controle blijven en 2 weken later moest ik weer bij hem langs. In de auto enorme pijn, kon bijna niet lopen en voelde me enorm rot. De gyno deed zijn onderzoek en tot zijn verbazing was net daarvoor de cyste geknapt. Gelukkig was er verder niks beschadigd. Een maand later heb ik de mirena laten verwijderen en heb gelukkig geen last meer gehad van rare pijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:18

Ik heb de laatste tijd(naast de andere klachten)ook veel last van een soort 'harde'buik, alsof er een ballon inzit?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:00

Een keiharde oorzaak-gevolg relatie is sowieso vrijwel niet te maken binnen de medische wetenschap :).
Dat het een een verhoogde kans geeft op het ander (bijv roken op longkanker) is soms wel aan te geven, maar vaak ook alleen als er een heel erg sterk verband is. Is het verband minder sterk dan zal het ene onderzoek bijv wel echt een verband vinden en het andere niet.

Dus om nou te zeggen dat het spiraaltje de oorzaak is van de klachten hier in t topic, dat kan onmogelijk gezegd worden.
Desondanks natuurlijk altijd goed om alert te blijven :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:08

Pff.... da's wel heftig allemaal TS, ik hoop voor je dat het toch ("ooit") weer beter gaat met je :\ !

MarjanB schreef:
....Helaas was het afvallen niet het enigste wat ik heb gehad door de mirena. Ik kon op een gegeven moment bijna niet meer staan door een hele vervelende stekende pijn in mn buik. Naar de dokter, uitstrijkje, verhoogde uitslag, ziekenhuis onderzoek. Wat bleek ik had een cyste van 5cm doorsnee in mn eierstok zitten, volgens de gyno kon het een bijwerking zijn van de mirena, ik moet onder controle blijven en 2 weken later moest ik weer bij hem langs. In de auto enorme pijn, kon bijna niet lopen en voelde me enorm rot. De gyno deed zijn onderzoek en tot zijn verbazing was net daarvoor de cyste geknapt. Gelukkig was er verder niks beschadigd. Een maand later heb ik de mirena laten verwijderen en heb gelukkig geen last meer gehad van rare pijnen.

Hmm... bij mij is het net omgekeerd :\ .
Juist in de tijd dat ik zwanger van de tweede wilde worden (en dus ook geen hormonale voorbehoedsmiddelen meer gebruikte), kreeg ik last van cystes, erg pijnlijk! Bij mij is die toen ook geknapt en de maand daarna was ik zwanger.
Toen ik na de bevalling weer de pil ging gebruiken, kreeg ik enorme last van stemmingswisselingen en ook kwam ik zeker 10 kg aan :roll: .
Uiteindelijk gestopt met de pil om te kijken of mijn klachten daardoor kwamen en idd, ik werd weer gezellig en viel ook meteen af.
Probleem was echter dat ik meteen weer last van cystes kreeg. Ik ben er door de heftige pijn die die krengen veroorzaakten, 2 x aan geopereerd := .
Mijn gyn stelde toen voor om de Mirena te proberen; die werkt direkt daar waar die z'n "werk" moet doen (in de baarmoeder) en heeft veel minder hormonen dan de pil, maar genoeg dat ik geen cystes meer heb +:)+ . Voor mij is de Mirena iig een uitkomst. Het enige nadeel is voor mij het plaatsen/verwijderen. Dit is bij mij zó pijnlijk, dat het de laatste 2 x onder narcose gedaan is.
Dat ik nu al 13 jaar niet meer ongesteld ben, is voor mij een bijkomend pluspunt (maar dus absoluut niet de hoofdreden waarom ik toendertijd met de Mirena ben begonnen ;) ).

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:30

Zwitsal schreef:
Een keiharde oorzaak-gevolg relatie is sowieso vrijwel niet te maken binnen de medische wetenschap :).
Dat het een een verhoogde kans geeft op het ander (bijv roken op longkanker) is soms wel aan te geven, maar vaak ook alleen als er een heel erg sterk verband is. Is het verband minder sterk dan zal het ene onderzoek bijv wel echt een verband vinden en het andere niet.

Dus om nou te zeggen dat het spiraaltje de oorzaak is van de klachten hier in t topic, dat kan onmogelijk gezegd worden.
Desondanks natuurlijk altijd goed om alert te blijven :)

Roken en longanker... Volgens mij durven ze dat nog niet eens keihard te roepen..
Het enige wat echt keihard is bewezen: Asbest.

Voor de rest mogen ze niks roepen. Dus om daar nou zo op te vertrouwen :')
Daarom: je kan wel hypotheses aannemlijk maken
Laatst bijgewerkt door depaardenjuf op 04-12-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:31

MarjanB schreef:
Jeetje wat heftig TS!

Ik heb ook 5 jaar een mirena gehad, vond het heerlijk dat ik niet ongesteld was maar achteraf weet ik wel beter.
3 maanden nadat ik dat ding eruit had laten halen (wat overigens niet pijnlijk was) viel ik in 2 maanden tijd 12 kilo af! Dit was vooral heel goed te zien bij mijn buik, die was ineens weer 'normaal'.
Helaas was het afvallen niet het enigste wat ik heb gehad door de mirena. Ik kon op een gegeven moment bijna niet meer staan door een hele vervelende stekende pijn in mn buik. Naar de dokter, uitstrijkje, verhoogde uitslag, ziekenhuis onderzoek. Wat bleek ik had een cyste van 5cm doorsnee in mn eierstok zitten, volgens de gyno kon het een bijwerking zijn van de mirena, ik moet onder controle blijven en 2 weken later moest ik weer bij hem langs. In de auto enorme pijn, kon bijna niet lopen en voelde me enorm rot. De gyno deed zijn onderzoek en tot zijn verbazing was net daarvoor de cyste geknapt. Gelukkig was er verder niks beschadigd. Een maand later heb ik de mirena laten verwijderen en heb gelukkig geen last meer gehad van rare pijnen.

Cystes zijn redelijk normaal.. Ik had er ook een en een vriendin van me ook. Maar elke vrouw heeft wel een keer cystes, is iets hormonaals.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:35

Vintage schreef:
MarjanB schreef:
Jeetje wat heftig TS!

Cystes zijn redelijk normaal.. Ik had er ook een en een vriendin van me ook. Maar elke vrouw heeft wel een keer cystes, is iets hormonaals.

Hmm volgens de gyno was het 1 van de bijwerkingen. Maar goed fijn was t niet ;) Ik merk trouwens ook dat ik wat stabieler ben, minder stemmingswisselingen nadat ik hem heb later verwijderen. Gebruik nu de Yaz 24, redelijk onbekende pil.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:47

Ja het is ook zeker een bijwerking van de Mirena :))
Omdat je hormonen anders worden krijg je sneller cystes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:48

Vintage schreef:

En dus ook van de pil, of eigenlijk alle hormonale anticonceptie.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:59

Wendy schreef:
Vintage schreef:

En dus ook van de pil, of eigenlijk alle hormonale anticonceptie.

Nee, volgens mij van de pil dan weer niet zo erg. Ligt aan de pil. Oestrogenen of Progesteron hebben een andere werking.