Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SaZ schreef:Grappig, hier hebben wij vorig jaar college over gehad![]()
Het toegeven van je fouten mocht tot voor kort nietJe moet als arts namelijk verzekerd zijn tegen eventuele schadeclaims. De verzekering eiste tot voor kort dat artsen hun mond hielden en op geen enkele wijze excuses mochten maken over gemaakte fouten/complicaties.
Gelukkig zijn deze verzekeringen er inmiddels ook achter dat dit averechts werkt en dat je minder claims krijgt als je netjes sorry zegt. Inmiddels mag je je excuses maken, maar je mag nog steeds geen enkele uitspraak doen over een schadevergoeding of iets dergelijks. Die regels zijn volgens mij best strikt in wat je wel mag zeggen en wat niet
Natuurlijk moet een arts zijn fouten toegeven (dit wordt ons ook nadrukkelijk geleerd!), maar hele generaties artsen zijn opgeleid volgens de norm "Fouten mag je niet toegeven, anders hang je bij je verzekering".
Ik ben me ervan bewust dat het nu heel erg lijkt alsof ik TS haar HA wil verdedigen. Dit is niet het geval. Ik wil alleen een nuance aanbrengen en informatie geven waarvan ik tot een jaar geleden ook niet op de hoogte was