ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:31

MarlindeRooz schreef:
Huiswerkinstituut heb ik ook gedaan, en alsnog deed ik huiswerk niet.. :+
was dus geen succes.

en ben ook blijven zitten. Hoera.

Er is ook verschil in huiswerkinstituut. Hier zitten ze je letterlijk achter de broek.
Ze zitten naast je om te kijken of je wel werkt, mag pas weg als alles af en overhoord is. Dus je moet wel. :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:43

TinekeHorses schreef:
Jammer genoeg is het heel herkenbaar voor mij..

Ik heb een ernstige vorm van ADD, en mijn grootste 'struikelblokken' zijn eigenlijk:
Emotionele wisselingen, Chaotisch / Vergeetachtig, Trekt zich graag terug, Kan ergens volledig in opgaan, Grote passie bij interesse, Een groot voostellingsvermogen, Gevoelig / Emotioneel / Betrokken, Een groot creatief talent, Assertief maar onzeker over zich zelf, Heeft Humor, Blijft op de achtergrond, Laat alles wachten tot het laatste moment, Altijd ver vooruit aan het denken, Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig, Probleem oplossend, Snel afgeleid met TV en radio, Concentratieproblemen, Heeft moeite met het opbrengen van motivatie, Te veel gedachten, Kan slecht tegen veel geluiden, Perfectionistisch, Zit vaak te dagdromen, Slecht in staat aanwijzingen op te volgen, Voelt zich regelmatig overspoelt, Moeilijkheden bij het afwerken van details, Problemen bij het luisteren, Gaat opruim klusjes uit de weg,... en zo kan ik nog wel even doorgaan. :')

Dat alles bij elkaar maakt het samen tot een, voor mij soms, on-overzienbaar probleem.
Ik heb Ritalin, Concerta en Stratera als medicijnen gehad. Maar geen van allen hielp. Heel frustrerend.
Ik ben nu helemaal gestopt met de medicijnen, en hoop ooit nog eens het wondermiddel te vinden. :+

Wat mij wel onwijs helpt is het huiswerk-instituut waar ik nu op zit.
Elke middag na schooltijd ben ik er een paar uur. Ik heb een eigen coach, ze helpen mij enorm met plannen, concenteren, en (me er toe zetten om) huiswerk maken. Hierdoor is er een hele last van mij, en mijn ouders gevallen. 's Avonds als ik thuis ben, hoef ik me geen zorgen meer over huiswerk e.d. te maken. Schoolboeken laat je daar. Een heerlijk gevoel! Thuis word het er ook veel gezelliger op. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open. :j

Maar met mijn andere problemen loop ik toch nog wel vaak tegen de lamp. Ik lees in iedergeval even mee met de oplossingen en medicijnen die jullie aanraden. :)

Net alsof ik het heb geschreven lol, ben ook echt een extreem geval :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:44

TinekeHorses schreef:
MarlindeRooz schreef:
Huiswerkinstituut heb ik ook gedaan, en alsnog deed ik huiswerk niet.. :+
was dus geen succes.

en ben ook blijven zitten. Hoera.

Er is ook verschil in huiswerkinstituut. Hier zitten ze je letterlijk achter de broek.
Ze zitten naast je om te kijken of je wel werkt, mag pas weg als alles af en overhoord is. Dus je moet wel. :Y)

Bij mij ook hoor :j
maarja ik kan altijd overal onder uit komen, echt.. heel erg. :o

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:46

Toen ik bij mijn huiswerk begeleiding zat gingen we inderdaad ook alles af. Deed nooit iets thuis, gelukkig maar want ik zou het nooit doen :') ben blij dat ik alles op huiswerkbegeleiding kon doen :j Met mijn MBO opleiding had ik PGB, begeleiding thuis, die me ook echt achter mijn reet aan zat :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:49

lifaya schreef:
Toen ik bij mijn huiswerk begeleiding zat gingen we inderdaad ook alles af. Deed nooit iets thuis, gelukkig maar want ik zou het nooit doen :') ben blij dat ik alles op huiswerkbegeleiding kon doen :j Met mijn MBO opleiding had ik PGB, begeleiding thuis, die me ook echt achter mijn reet aan zat :j

Bij mij ook wel hoor, maar mijn hwi sloot om 6uur en dan ging ik gewoon weg.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:53

lifaya schreef:

Achteraf ben ik blij dat ze achter me reet aan zaten. Maar toen kon ik ze toch wel van alles verwensen. :=

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:48

LBLGypsyCobs schreef:
@JuliaMaria: goed dat je jezelf die schop onder de kont hebt kunnen geven, ik schop wel, maar ze zijn snel uitgewerkt :')
Het vreet ook energie, dat schoppen en dan weer de teleurstelling dat het weer niet lukt.

Ik heb mezelf pas ook een papierversnipperaar cadeau gedaan, lekker heel de middag papier versnipperd :D

Die :') maakt dat ik me af vraag in hoeverre jij daadwerkelijk wil dat die schop helpt, dat is ook van belang namelijk. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:16

Dat is lachen als een boer met kiespijn JuliaMaria...
Als ik niet serieus zou willen dat het helpt, zou ik allang niet meer schoppen.
En al werkt het maar 5 minuten, het is toch weer 5 minuten.

Omdat het andere AD(H)D-ers niet lukt wat jou wel lukt, wil nog niet zeggen dat al die anderen minder sterk zijn of het te snel opgeven.
AD(H)D is er in diverse gradaties en hoewel er veel overeenkomsten zijn, zijn er ook per persoon veel verschillen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:25

Mijn broertje heeft erge ADHD, alleen hij kan bijvoorbeeld héél goed leren. Doet nu een universitaire opleiding, werkt een hele hoop uren, heeft een enorm goed sociaal leven... Echt het tegenovergestelde van mij. Wat dus ook wel ironisch is. Leren kan ik niet, heb echt bijna geen concentratie vermogen, alleen voor dingen die me écht interesseren. Heb weliswaar mijn VMBO op sloffen gehaalden mijn MBO met behulp van mijn PGB (Had haar echt vooral nodig met plannen en bij mijn eindjaar met wat papierwerk) en ben verder sociaal maar ben niet iemand die elke dag wil afspreken en ook heel graag op mezelf ben.

Je hebt dus inderdaad verschillende gradaties.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:39

[quote="TinekeHorses"]Jammer genoeg is het heel herkenbaar voor mij..

Ik heb een ernstige vorm van ADD, en mijn grootste 'struikelblokken' zijn eigenlijk:
Emotionele wisselingen, Chaotisch / Vergeetachtig, Trekt zich graag terug, Kan ergens volledig in opgaan, Grote passie bij interesse, Een groot voostellingsvermogen, Gevoelig / Emotioneel / Betrokken, Een groot creatief talent, Assertief maar onzeker over zich zelf, Heeft Humor, Blijft op de achtergrond, Laat alles wachten tot het laatste moment, Altijd ver vooruit aan het denken, Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig, Probleem oplossend, Snel afgeleid met TV en radio, Concentratieproblemen, Heeft moeite met het opbrengen van motivatie, Te veel gedachten, Kan slecht tegen veel geluiden, Perfectionistisch, Zit vaak te dagdromen, Slecht in staat aanwijzingen op te volgen, Voelt zich regelmatig overspoelt, Moeilijkheden bij het afwerken van details, Problemen bij het luisteren, Gaat opruim klusjes uit de weg,... en zo kan ik nog wel even doorgaan. :')

Dit heb ik nou ook heel erg!! zo blij om te horen dat ik niet de enigste ben!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:55

Ik zag vandaag een white boord hangen,
Wou hem meenemen, maar wacht eerst de medicijnen af,
Omdat ik al weet dat zo'n white boord zonder medicijnen maar 2 dagen werkt,

Morgen moet ik tussen 12 en 1 uur terug bellen naar kristal, waar die psychiater zit,
Dan gaat ze kijken of ik er zo snel mogenlijk tussen kan,
Ben daar al in behandeling geweest, maar dat is al 2 jaar geleden.
De ritalin word gelukkig wel vergoed door verzekering,
Alleen de gesprekken met de psychiater kost even 100 euto per 100 minuten,
Fijn...

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:24

Grappig... ik had er echt nog nooit van gehoord... ADD
maar sinds de diagnose van een half jaar terug hoor je het bijna overal...

Ik heb een hele lange weg gehad,
om het kort te vertellen, ik ben vorig haar erg ziek geweest, en via school bij het GGZ gekomen.
daar heeft een vrouw mij geholpen en gezegt dat het wel verstandig was om naar een psychiater te gaan..
zo ben ik bij molenman gekomen in leeuwarden... daar heb ik met iemand gepraat die me best wel veel geholpen heeft.
daar is mij dus ook verteld dat ik last van ADD heb.
grappig dat ze dat wel gevonden hebben want bij mij kunnen ze lichamelijk namelijk NOOIT wat vinden.

maar nu ik weet dat ik ADD heb vallen er gewoon heel veel stukjes op hun plek.
ik snap nu waarom ik alles uitstel... niet omdat ik gewoon lui ben, nee omdat andere dingen gewoon veel leuker en interessanter zijn.
op school ben ik zeker niet de drukste, maar word door de rest wel druk gemaakt...
let dan niet meer op, en ben dan als enige van de hele klas die dus helemaal niets heeft onthouden van de les stof die gegeven word.

ik heb nu al erg lang vakantie omdat ik dus erg ziek ben geweest en ze in het ziekenhuis met veel vervelende onderzoeken er nog steeds niet achter zijn wat er wel is.
gelukkig zijn er meer wegen en weet ik nu ook via een iriscopist dat mijn gal niet werkt. (heeft hier niets mee te maken... maarja ook dat krijg je niet snel uit je hoofd omdat er verteld word dat je gek bent zegmaar)

woensdag begin ik dan eindelijk weer met school, ben erg benieuwd hoe het gaat, en daarbij misschien ook wel een beetje zenuwachtig. ben erg benieuwd hoe het gaat en of ik het zonder medicatie gaat lukken.

woooww das een lang verhaal... maar ik ben het even kwijt :D
lees graag met jullie mee, kan ik vast nog wat van leren met mijn 17jaar hihi

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:28

Vertellen jullie het op het werk?
Mijn collega's weten het wel (tijd om het pilletje in te nemen :P ) maar mijn manager niet en ik twijfel daar best over. Enerzijds ben ik dan transparant en kan het helpen dat mijn manager mij beter kan volgen (ik kreeg eens feedback dat ik moeilijk het overzicht in prioriteit kan zien, sja...) anderzijds kan het ook tegen mij gebruikt worden (je bent niet geschikt voor dit werk met ADHD)..

Ervaringen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:36

Mijn vriend heeft het gewoon verteld aan zijn baas en daarna aan de collega's en ook duidelijk aangegeven aan de baas dat hij wel elke maandag zijn planning op orde moet hebben voor de rest van de week. Zodat hij het zelf goed in kan schatten.
Collega's weten wel dat vriend wat af kan snauwen als er teveel op hem afkomt. Dat als hij met een moeilijke taak bezig is, ze hem niet om de 5 minuten moeten lastig vallen met kleine dingen haha. Is op eigen risico!
Vroeger zeiden ze wel; tijd voor pilletje (was ook zo :') ) maar tegenwoordig kunnen ze dat niet meer zeggen want hij is van zijn medicatie af.

Hij heeft er alleen maar profijt van gehad en wordt natuurlijk wel eens wat geplaagd haha, vriend werkt in een echt mannen bedrijf dus dat gaat ook over en weer :')

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:41

Ik vertel het ook gewoon aan iedereen hoor!
Nouja niet iedereen maar wel gewoon de mensen waar ik veel mee te maken heb,
Anders vinden ze me nog raarder :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:45

Hahaha ja dat is zo, nu vinden ze je toch al gek :P

Maar wordt daar dan niet meer de nadruk op gelegd? Zo van: Je doet dit niet goed, dat komt omdat je ADHD hebt dus misschien ben je minder geschikt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:46

Als je een goede kracht bent, maakt dat stempeltje ook niet meer uit :)
En ze kennen je immers al als persoon, dus kans is heel erg groot dat ze je echt niet anders behandelen. Maar dat je er juist meer voordeel uit kunt behalen :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:54

Daar ben ik dus ook altijd bang voor ja haha,
Ik sta er ook niet mee te koop zegmaar,
Maar als ik mezelf op me plek voel dan vertel ik het wel :)
En moet eigenlijk zeggen dat ze het meestal zelf wel doorhebben....
Aangezien ik echt geen 2 minuten me mond kan houden,

Wat ik ook zo ontzettend erg heb,
Als ik met iemand in gesprek ben, of met meerdere
Hebben we het over een onderwerp,
En ineens begin ik met een héél ander onderwerp
Wat niks mee te maken heb...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:00

Ja! haha, niemand die je ooit kan volgen toch :P

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:12

Haha ja echt erg is dat, mijn moeder word er af en toe gestoord van,
Ze wijst me er nu ook op, zodat ik me er bewust van word,
Vanavond ook weer kwam ik terug van een weekendje weg,
En ze zegt ruim je wel je tas even uit zodat het de was in kan,
( nog niet gebeurd :O )
En inplaats dat ik daar een antwoord opgeef,
Zeg ik, " silke heeft vandaag mijn pony gedaan"
Toen bedacht ik zelf ook wat zeg ik nu weer daar gaat het niet om...

Voor de mensen die op school zitten...
Als ik wat te zeggen heb, moet dat gelijk op dat moment,
Toen ik van school gestuurd werd, ben ik naar een andere school gegaan,
Waar je echt ontzettend goed begeleid word,
En daar had ik een schriftje, als ik wat wou zeggen,
Moest ik het opschrijven, maar bij mij hielp dat echt :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:05

Bij mij op het werk weten ze het ook allemaal, je hebt altijd mensen die nauwelijks weten wat het allemaal betekent, maar die wel het oordeel vellen dat je gestoord bent ofzo.

Terwijl ik met m'n ADD in veel dingen veel sneller ben, en ook goed problemen kan oplossen.
Alleen niet meerdere tegelijk en ze moeten niet in de weg lopen als ik druk met m'n werk ben.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:48

LBLGypsyCobs schreef:
[...]

Terwijl ik met m'n ADD in veel dingen veel sneller ben, en ook goed problemen kan oplossen.
Alleen niet meerdere tegelijk en ze moeten niet in de weg lopen als ik druk met m'n werk ben.

Dat heb ik nou ook. Ik heb sneller door als ik iemand iets moet aangeven, of als iemand iets niet snapt. :j

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:12

Ik heb inderdaad ook dat áls ik bezig ben, het best goed kán gaan,
Idd niemand moet je storen... Daar is mijn moeder zo goed in,
Heb ik net een lijstje in m'n hoofd,
En dan komt me moeder ineens ga je dat nog even doen,
Nou dag lijstje...

Ik had zo'n stomme huisarts vandaag, ( niet m'n eigen )
Ik vroeg of ze me door wou sturen naar kristal de psychiater voor eventueel kijken voor medicatie,
Nou daar was ze het dus niet mee eens,
Moest haar eerst maar even haar fijn uit gaan leggen,
Waarom ik adhd heb, en hoezo ik dat denk,
Dus ik zei al dan lees je dat verslag maar dan weetje genoeg,
Voelde me echt totaal niet op m'n gemak,
En dan kan ik ook niet vertellen waar ik last van heb,
Want dan klap ik dicht, heb ondertussen het gesprek me zonnebril gesloopt :+

Toen wou ze me door sturen naar stichting mee, voor begeleiding,
Maar ik heb daar geen goede ervaring mee,
En hun kunnen mij gewoon niet goed genoeg helpen,
Dat is al té vaak geprobeerd..
Nou met een hoop gedoe heb ze me uiteindelijk toch maar doorgestuurd...

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:27

zelf heb ik ook add.. Heb op de middelbare 80 mg ritalin geslikt. Dit moest wel elke dag in genomen worden anders kreeg ik altijd nog veel meer last van de bijwerkingen. Maar ik ben met ritalin gestopt omdat ik er super chagreining en depressief van werd. Toen ik was gestopt zat ik meteen een stuk beter in me vel, dit is denk ik wel waar je goed op moet letten.. zelf kwam ik er ook laat achter om dat ik ook in het weekend door slikte (dit werd mij ook geadviseerd)

Daarna ben ik begonnen met stattera.. Ook 60 mg, dit ongeveer een half jaartje.. Een stuk minder last van bijwerkingen omdat dit in in zo'n dingetje zit net zoals consetra en word de dosering over de dag verdeeld. Ook werd er ook niet zo prikkelbaar van. Maar sinds vorigjaar zomer vakantie ben ik ook gestopt met stattera. Ik ga nu gewoon leren er mee om te gaan ipv elke dag pillen slikken want daar ben ik klaar mee :P Zal lang duren, maar word nu ouder en hopelijk een stukje rustiger.

heel veel succes ermee! Als ritalin je niet bevalt met de bijwerkingen dan kun je volgens mij altijd bij de psygiater terecht voor andere medicatie. Stattera werd bij mij gewoon vergoed door de verzekering!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:29

Spuit 11 komt even langs. Herken een hoop dingen hier. Weet al een tijd dat ik ADD heb. Althans, dat die diagnose gesteld is. Er zijn een aantal dingen die ik inmiddels heb geleerd;
- Mensen met ADD zijn vaak perfectionisten die ook dankzij de ADD dingen gewoon niet perfect denken te kunnen doen en ze daardoor vooruit gaan schuiven. Je krijgt eigenlijk een soort zelfdestructief gedrag vanuit de angst om jezelf en anderen teleur te stellen. Dit geldt niet voor iedereen hoor, maar het is iets wat je heel vaak terugziet en waar ik erg veel last van heb.
- Medicijnen kunnen helpen (bij mij niet overigens, omdat ik de rust in mijn hoofd juist heel beangstigend vond) en therapie ook, maar wat ik bij mezelf merkte is dat ik heel erg vooruit ging vanaf het moment dat ik het ADD-verhaal accepteerde, er de voordelen van in ging zien (want die zijn er absoluut!) en ik rust kreeg over het feit dat ik nou eenmaal geen rust heb in mijn hoofd. ;)
- Het maakte voor mij heel veel uit dat ik mijn verantwoordelijkheden ging nemen. Daarmee bedoel ik dat als ik ergens een zooitje van maak ik dat niet op de ADD schuif maar gewoon op mezelf. Ook al heeft het nog zo met de ADD te maken, ik wil niet dat mensen op een gegeven moment niks meer van me verwachten omdat ik ADD heb. Ja, het is regelmatig een mateloos irritante aandoeningen, maar het zal mij absoluut niet helpen als ik het idee heb dat ik niet meer voor vol wordt aangezien. Het is voor mij een behoorlijke stimulans geweest in elk geval. De meeste mensen snappen het nou eenmaal niet. Al leg je het 100x uit.
- Het gros van de mensen met ADD zijn ook gevoelig voor depressies en angststoornissen. Wat niet zo vreemd is met hyperhersenen. Het is wel iets om in de gaten te houden. Zeker als je diep van binnen die perfectionist bent kan je met veel frustraties en faalangst te maken krijgen.
- Weet dat het tijd kost om hiermee om te leren gaan, en wees je er heel bewust van als je vooruitgang hebt geboekt. Dat heeft je namelijk veel kracht en energie gekost en daar mag je trots op zijn!
- Er zijn inmiddels in alle windstreken psychiaters en psychologen die in ADD gespecialiseerd zijn. Medicijnen voor ADD zijn geen vitaminepilletjes. Als je ze wilt gebruiken is het toch wel fijn als dat in overleg gebeurd met iemand die heel goed weet wat het middel met je doet. Als je huisarts moeilijk doet, bel dan desnoods direct een psychologenpraktijk of de GGZ en vraag hun om advies hoe je het beste een doorverwijzing kan krijgen.

Dit zijn de ervaringen die ik inmiddels heb. Ik vertel het eigenlijk zelden aan iemand, behalve als ze denken dat ik een ratelende nutcase ben omdat ik nou eenmaal de meest vreemde verbanden weet te leggen. En dan alsnog. Meestal vinden mensen het hilarisch, en dat vind ik vaak ook wel prima. Denk dat iedereen er anders mee omgaat. Blijf dit topic wel even volgen, is erg leerzaam!