Baby inenten ja/nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:10

Koziez: Ik had juist begrepen dat de groep die uit geloofsovertuiging niet ent steeds kleiner wordt en de groep die dat om andere redenen niet doet groter. Al zal die eerste groep misschien nog wel groter zijn en minder verspreid over Nederland zitten dan de tweede. Maar ik bedoelde dus mensen die niet laten enten om andere redenen dan geloofsovertuiging.

Ik vind het overigings wel goed hoe jij je er in verdiept hebt en tot een keuze bent gekomen, dat zouden meer ouders zo moeten doen :j . Wij hebben dat ook zo gedaan, zijn alleen tot een andere keuze gekomen :) .

kippetje

Re: Baby inenten ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:09

rivm is ook de kinderen allemaal een maand eerder gaan enten "alleen" maar om te zorgen dat de vakantiekindjes ook netjes op tijd hun enting zouden krijgen. Want anders zouden niet alle kinderen van 6 maanden hun complete serie hebben doorlopen....

Dus voor al die andere kinderen wordt het vervroegd, en is het immuunsysteem dus nog minder ontwikkeld... om ???

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 07:36

Tosca2 schreef:
@Ts, heb je dit gerapporteerd bij de firma die het vaccin maakt?

Nou ik zal je zeggen dat ik dat niet meer weet, ik geloof van wel.
Maar heb 1.5 jaar in een achtbaan gezeten, dus weet het niet zeker meer.

Ik vind het wel intressant om te horen dat mensen denken dat als er teveel kinderen niet ge-ent worden dat dan de kinderziektes allemaal weer terug komen.
Een heleboel mensen hier blijken hiervan overtuigd.
Maar zijn die ziektes niet gewoon verdwenen door de goede hygiene en de verbeterde weerstand(dan bedoel ik goede voeding ect.) in de loop der jaren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:02

KozieZ schreef:
Als dat met die arts niet kan, wordt het misschien tijd voor een andere arts.

Ik heb door bv verhuizingen heel wat artsen mogen treffen, en het waren er echt veel die daar afwijzend op reageren. Wisselen is overigens niet altijd mogelijk: hoewel niet legaal zijn er veel praktijken die geen patienten van andere artsen in de buurt overnemen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:31

Toverbal schreef:
Ik vind het wel intressant om te horen dat mensen denken dat als er teveel kinderen niet ge-ent worden dat dan de kinderziektes allemaal weer terug komen.
Maar zijn die ziektes niet gewoon verdwenen door de goede hygiene en de verbeterde weerstand(dan bedoel ik goede voeding ect.) in de loop der jaren?

Die ziektes zijn niet verdwenen, ze komen hier minder voor. Als we met grote getalen stoppen met enten, komen die ziektes dus gewoon terug van de landen waar de ziektes nog wel vol aanwezig zijn. Van welke ziekte heb jij het idee dat hij echt helemaal uitgeroeid is dan?

Kinkhoest is er iedere winter gewoon
de bof komt nog voor
polio is in veel landen nog een probleem
difterie komt in Oost-Europa nog gewoon voor
tetanus lijkt me bekend, dat dat er gewoon nog is
meningokokken-c komt hier gewoon voor
pneumokokken komt nog voor
mazelen en rode hond bestaan nog

Dat is het wel zo'n beetje waar de entingen voor zijn dacht ik... Oftewel geeneen van die ziektes is helemaal weg, helemaal niet uit Europa/wereldwijd. En met al het reizen wat iedereen tegenwoordig doet, heb je ziektes dus vrij snel weer terug als je allemaal stopt met enten. Als je het voor Nederland op zoekt, zijn de uitbraken van onder andere mazelen en rode hond in gebieden geweest, waar minder of niet geënt wordt. Natuurlijk zal het voor de duur van de ziekte of de schade die het aanricht misschien wel uit kunnen maken dat je hier met een goed gezondheidszorgstelsel zit. Er kunnen dan sneller maatregelen getroffen worden om de ziekte te bestrijden, maar voorkomen met alleen hygiëne lijkt me niet. Veel van de kinderziektes verspreid je net als een verkoudheid, dus je kan nog zo hygiënisch zijn, dan nog krijg je veel ziektes niet weg zonder entingen.

Vind nog steeds dat het een vrije keuze is hoor, zolang het de rest van de gezondheidzorg niet schaadt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:33

Shadow0 schreef:
KozieZ schreef:
Als dat met die arts niet kan, wordt het misschien tijd voor een andere arts.

Ik heb door bv verhuizingen heel wat artsen mogen treffen, en het waren er echt veel die daar afwijzend op reageren. Wisselen is overigens niet altijd mogelijk: hoewel niet legaal zijn er veel praktijken die geen patienten van andere artsen in de buurt overnemen.

Dat kan wel lastig zijn ja, maar dan heb je het vooral over huisartsen denk ik. Met mijn huisarts heb ik het nooit over het uitstellen van het enten gehad. Hoewel ik hem wel vrij goed ken en weet dat ik het hier ook met hem over zou kunnen hebben. Scheelt misschien ook wel dat wij alleen wat uitgesteld hebben en ze verder alle entingen wel gewoon gekregen hebben.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 08:44

Kinkhoest, daar zijn de meningen over verdeelt of een enting zin heeft, omdat veel mensen het als nog krijgen.

De vraag is of de enting echt nodig is? Of dat je lichaam van zichzelf genoeg weerstand heeft om het te doorstaan.
Ziek worden opzich is natuurlijk niet erg als het maar "normaal" verloopt.

En is het zo dat een ge-ent kind minder risico loopt dan een niet ge-ent kind? ik ben daar niet zo zeker van.
Ook al zijn kinderen ge-ent elk kind reageert anders op een prik en bouwt een andere hoeveelheid antistoffen op. Daarnaast hangt het ook af van de algemene weerstand van een kind.

Als de kinderziekten weer in grote getallen aanwezig zijn, wordt niet elk kind opeens spontaan ziek, dat hangt van een heleboel factoren af.

Ik vind de enting van baarmoederhalskanker ook opmerkelijk, zoals ik heb begrepen kun je dit virus waar je uiteindelijk baarmoederhalskanker van krijgt, oplopen door onveilige sex.
Dus van plaats onze kinderen juist voor te lichten over onveilige sex gaan wij gewoon enten, beetje vreemd.

Net zoiets als elke dag naar de Mac donald gaan om te eten, maar he ik slik wel een zooitje vitamine pillen hoor! Beetje apart toch?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:13

Ik ben als baby wel geent maar heb diverse kinderziektes wel gehad, daarnaast mijn hele kindertijd een zeer slechte weerstand gehad.. Of het door de enting komt, geen idee, maar je topic zet mij zeker aan het denken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:36

Toverbal: bedoel je dan alleen de kinkhoestenting of van alle entingen?

Princesj: Welke kinderziektes heb je dan gehad? Kinderziektes van de entingen of bedoel je gewoon de waterpokken etc?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:44

Ziektes waar je tegen geent word: Roodvonk en Kinkhoest onderandere

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:46

Tegen roodvonk word je niet ingeënt en van kinkhoest is het bekend dat je dat dan nog kan krijgen. Is hetzelfde als dat je met de griepspuit nog steeds griep kan krijgen, alleen krijg je het dan vaak minder erg, dan als je het zonder de enting zou krijgen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:01

Ik heb ook als tiener kinkhoest gehad en heb ook geen afweerstoffen tegen rode hond maar ben wel ingeënt tegen beide.

Ik vind persoonlijk dat het aantal verschillende vaccinaties ook belachelijk veel wordt, denk dat er veel meer gezondheidswinst te halen is als mensen gezonder gaan leven. En in het geval van HPV inderdaad voorlichting.
En in een aantal gevallen (bof, rode hond, mazelen, kinkhoest) is de imuniteit die je krijgt na het doormaken van de ziekte beter dan die je door vaccinatie krijgt al is kinkhoest voor een jonge baby wel gevaarlijk. Daarbij is er soms ook een economisch motief om te enten b.v. bij pneumokokken die vaak oorontsteking veroorzaakt waardoor de ouders verlof van het werk moeten nemen. Om dezelfde reden wordt ook in andere landen een enting tegen waterpokken gegeven en die zal hier ook wel ooit komen terwijl we dat nu nog als een redelijk onschuldige kinderziekte beschouwen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:10

Ik weet nog van 2 jaar geleden, dat alle ouderen inge-ent werden voor de jaarlijkse griep, nou ik heb nog nooit zoveel ouderen gezien die er echt doodziek van werden, sommigen zijn er nooit meer echt bovenop gekomen, en hebben een verzwakt afweersysteem eraan over gehouden.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:16

Sharani schreef:
Om dezelfde reden wordt ook in andere landen een enting tegen waterpokken gegeven en die zal hier ook wel ooit komen terwijl we dat nu nog als een redelijk onschuldige kinderziekte beschouwen.

Dat soort dingen lijken mij ook geen goede zaak, in elk geval zeker niet om ze op dezelfde lijn te trekken met mazelen of tetanus.
Best interessant artikel: http://www.compassionatesouls.com/chickenpox.html

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:30

Princesj schreef:
Ziektes waar je tegen geent word: Roodvonk en Kinkhoest onderandere

Roodvonk kun je niet tegen inenten :)
Kinkhoest krijg je een andere inenting van dan de bacteriele infectie van nu, maar hij zorgt wel dat het milder verloopt, bovendien heb je bij kinkhoest weinig aan behandeling of je moet er al gelijk bij zijn (en de meeste mensen kijken een hoestje toch even aan).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:46

Sharani schreef:
En in een aantal gevallen (bof, rode hond, mazelen, kinkhoest) is de imuniteit die je krijgt na het doormaken van de ziekte beter dan die je door vaccinatie krijgt al is kinkhoest voor een jonge baby wel gevaarlijk.

Maar een vaccinatie zegt ook niet dat je een ziekte niet meer krijgt, het verloopt alleen milder.

Complicaties bof: hersenvliesontsteking, vruchtbaarheidsproblemen, blindheid, doofheid, zwangere vrouwen verhoogde kans op miskramen; de bof hoeft geen symptomen te geven om besmettelijk te zijn!
Complicaties rode hond: oogafwijkingen en blindheid, hartproblemen, doofheid, zwangere vrouwen grote kans op miskraam of gehandicapt kind; rode hond is zeer besmettelijk en ook langdurig.
Complicaties mazelen: Hersenontsteking, longontsteking, zwangere vrouwen verhoogde kans op miskramen of gehandicapt kind; mazelen is zeer besmettelijk en kan dat al zijn voor de kenmerkende uitslag zich vertoond; incidenteel ook hier nog dodelijk.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:47

Ik ben voor inenten.

Als kind heb ik flinke kinkhoest gehad, wat in eerste instantie als een verkoudheid werd afgedaan.
Uiteindelijk heb ik hier maanden mee rond gelopen en ben echt doodziek geweest.
Ik wil er niet aan denken hoe het was afgelopen zonder inenting.
Natuurlijk kan je als nog ziek worden met inenting. Ik ben alleen van mening dat de ziekte minder ernstig is met inenting.

Daarbij denk ik dat het risico van enten niet opweegt tegen het risico zonder.
Het staat vast dat een klein percentage ziek word van enten. Toch blijft een veel grotere groep juist beschermt dankzij deze entingen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:03

Toverbal schreef:
Tosca2 schreef:
@Ts, heb je dit gerapporteerd bij de firma die het vaccin maakt?

Nou ik zal je zeggen dat ik dat niet meer weet, ik geloof van wel.
Maar heb 1.5 jaar in een achtbaan gezeten, dus weet het niet zeker meer.

Als je nog contact hebt met die personen die dit voor hebben gehad met hun kinderen, moet je zorgen dat je het zo snel mogelijk met zen allen gaat melden bij de firma. Als er voldoende meldingen binnen komen over het product dan wordt er een onderzoek gestart en kun je mogelijk vele toekomstige patiëntjes helpen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:12

Globaal het hele topic doorgelezen.

Mijn dochter heeft wel de DKTP en ...kokken-vaccinaties gehad. De eerste, omdat deze vaccinatie al vele tientallen jaren gegeven wordt en de ziektes een zeer ernstig verloop hebben. En ook, rare reden wellicht, omdat ik die zelf als kind ook gewoon gehad heb. Vervolgens overigens wel op mijn 11de zeer heftig kinkhoest doorgemaakt (echt niet meer op je benen kunnen staan van het hoesten, met recht de longen uit je lijf: geen lucht meer over en toch nog steeds die hoestprikkel die je lijf dwingt om méér te hoesten. Terwijl je echt niet meer kan... ben wekenlang volledig uit de running geweest en kan niet bepaald spreken van een "mild verloop". Mijn moeder heeft meer dan eens gedacht dat een hoestaanval mijn eindje zou zijn, dat ik er zou stikken). Dus enige scepsis over het fenomeen "inenten" was toen al wel geboren.

Maar inderdaad, het kinkhoest-vaccin is gewoon niet altijd goed/volledig genoeg en je kan hem nou eenmaal niet zomaar uit die cocktail laten halen, dus vooruit maar.

Ook hersenvliesontsteking is bijzonder ernstig, ik weet niet hoe lang dit vaccin al bestaat, maar in mijn ogen (dus puur persoonlijk) staat het belang van die prik als een paal boven water.

De BMR heb ik zelf nooit gehad (die werd destijds nog niet gegeven, volgens mij zit die "pas" sinds 1978 in het vaccinatieprogramma). De ziektes ook nooit doorgemaakt, dat kinderen deze ziektes kregen was in mijn basisschooltijd nog volstrekt normaal. Ik zie de bordjes "let op rode hond" als waarschuwing voor zwangeren nog zo op de deur van de kleuterschool hangen als de ziekte weer eens rondging. Uiteindelijk werd je daar als meisje dan alsnog voor gevaccineerd ergens op 10/11/12 jaar, als je de ziekte nooit gehad had. Nou, prima. Dan ben je al stevig genoeg om zo'n prikje te doorstaan. En alsnog beschermd bij zwangerschap.
Al deze 3 ziektes zijn "normale kinderziektes", die eventueel wel een ernstig verloop kunnen hebben. Tja, er zijn zat ziektes die "eventueel" een ernstig verloop kunnen hebben... Moet ik mijn kindje dan nu opzettelijk ziek gaan maken? Want veel kinderen worden echt serieus ziek een dag of 10 na de prik en hoge koorts is voor zo'n kleintje niet ongevaarlijk.

Tegen de tijd dat deze prik gezet zou moeten worden, had mijn meisje al een stevige vorm van eczeem ontwikkeld. Bijzonder genoeg niet lang na de eerste prik (die ik een maand later dan gebruikelijk heb laten geven, omdat het me tegenstaat zo'n heel klein lijfje met in beginsel ziekmakende stoffen in te spuiten). Dit zou weer haar weerstand verminderen.

In eerste instantie heb ik toen de vaccinatie uit elkaar laten trekken (BMR gaat samen met een ...kokken als ik het me goed herinner, maar het zijn wel 2 spuiten) en uiteindelijk heb ik, puur op gevoel en met de volledige instemming van mijn man, besloten om de BMR maar helemaal te laten varen.

Inmiddels ben ik zwanger van nummer 2 en ik blijf erbij dat ik de DKTP en de ...kokken-vaccins wel ga laten geven en de BMR niet. Ik ga alleen de eerste prik wel nog verder uitstellen dan ik bij mijn dochter al gedaan heb, omdat ik er van overtuigd ben dat haar eczeem in grote mate getriggered is door die vaccinaties.

Wat de autisme-discussie betreft: ik kan niet beoordelen wat daarvan wel en niet waar is. Wel krijgen tegenwoordig érg veel kinderen stickertjes met (aan autisme verwante) stoornissen opgeplakt en de vraag is: zien we ze beter of zijn het er daadwerkelijk meer geworden? En waar komt dat dan vandaan? Dat is weer een heel andere discussie, maar hoewel ik de kritisch-prikken-club wat al te radicaal in zijn standpunten vind, heb ik soms toch een beetje de "waar-rook-is-is-vuur"-gedachte...

En ja, ik besef terdege dat ik deze beslissing met een geruster hart kan nemen, omdat de inentingsgraad hoog ligt in Nederland. En dat mijn kinderen dus meeliften op een stuk welvaart en de prik-willigheid van andere ouders. Het zij zo... ik heb voor mezelf voldoende reden om alleen deze ene vaccinatie te laten voor wat 'ie is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:15

Urielle: maar hoe vaak komen deze complicaties voor als kinderen deze ziekten krijgen op de leeftijd dat het voor het enten meestal gebeurde? En is dat dan bij kinderen die daarvoor heel erg gezond waren of juist bij kinderen die al wat mankeerden? Dat zijn dingen die ik zou willen weten en nuttige dingen om een keuze van wel of niet enten te maken. Als er geen negatieve kant aan vaccineren zou zitten zou de keus makkelijk zijn, maar die is er jammer genoeg wel... .
Ook bij een verkoudheid krijgen mensen soms heel vervelende of gevaarlijke complicaties maar gelukkig is met onze goede gezondheidszorg veel goed te behandelen..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:26

Shadow0 schreef:
Sharani schreef:
Om dezelfde reden wordt ook in andere landen een enting tegen waterpokken gegeven en die zal hier ook wel ooit komen terwijl we dat nu nog als een redelijk onschuldige kinderziekte beschouwen.

Dat soort dingen lijken mij ook geen goede zaak, in elk geval zeker niet om ze op dezelfde lijn te trekken met mazelen of tetanus.
Best interessant artikel: http://www.compassionatesouls.com/chickenpox.html

Tja...Mijn broertje is overleden aan de waterpokken. Dus ik denk dat als ik ooit kinderen krijg ze er wel tegen zou enten...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:57

Kun je enten tegen de waterpokken dan?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:00

Blijkbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:03

In Amerika wordt dat gedaan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 06:58

De basis entingen heeft mijn dochter allemaal gehad geen 1 keer ziek oid. Is Bijna nog nooit ziek geweest . Ik neem aan dat de hartafwijking niet is ontstaan door een enting maar dat dit naar buiten is gekomen door de enting wat ze na de bevalling niet ontdekt hebben..
De entingen bestaan al zo lang en zijn zo goed onderzocht en zo verbeterd..
Ik zou mezelf voor me kop slaan als mijn kind niet geënt is en door 1 van die ziektes genekt wordt.

De plotselingen entingen zoals die van bijv de mexicaanse griep heeft ze absoluut niet gekregen deze enting was nouwelijks onderzocht geen nawerkingen van bekend ook niet op langer termijn.. Die heeft mijn dochter absoluut niet gehad