Lage rug hernia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:03

Ik kom me hier ook even melden...
Ik loop al 4.5jaar met rugklachten. Dit begon in de 2e helft van mijn zwangerschap.
Het zit in mijn rechter bil boven in. Dit schiet door naar mijn onder rug, rechterbeen (helemaal) en heup.
Ik ben echt 4jaar van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst moest ik maar eens zooltjes proberen omdat mijn benen iets verschillen in lengte.
Mijn hele leven dus al maar goed...vreemd dat ik daar dan na 30 jaar last van krijg. Die dingen hebben me dus echt niks geholpen. Naar de fysio...hielp ook niks. Naar een rugkliniek..Leek in 1e instantie verlichting te bieden. Helaas viel ik na een paar weken weer hart terug.
Er zijn diverse keren foto`s gemaakt. En ook een botscan. Ik loop al 4 jaar te verkondigen dat het een zenuwen kwestie is. Na 4,5 jaar ben ik nu eindelijk door gestuurd naar een neuroloog. Hier vielen een boel dingen op zijn plaats. Helaas kan ik omdat ik door een zuurstof tekort bij mijn geboorte heb gehad niet door een mri scan. Hier ben ik nl te bewegelijk voor. Omdat ik vrij tenger gebouwd ben kon ik volgens de neuroloog ook door een cat scan.
Hier krijg ik 4 augustus de uitslag van. Paracetamol, ibroprufen,diclofenac...Het hielp me niks. Ik heb tramadol geprobeerd en was binnen een paar uur pijn vrij maar dood en dood ziek. Toen heb ik nog oxycontin geprobeerd. Helaas voelde ik de pijn nog en was ik weer hartstikke ziek. Met die zware medicijnen kan ik niet voor mijn 4jarige dochtertje zorgen. Het is dus kiezen of pijn of doodziek. Ik heb ook het gevoel dat ik altijd maar loop te zeiken... Ik heb van ellende beste huilbuien gehad. Dat verdorie je man je soms je schoenen aan moet doen, of je uit de bank moet hijsen omdat je het zelf niet kan. Gelukkig heb ik ook zo`n man die me overal in steunt. Als hij vrij is neemt hij me alles uit handen. Hij heeft er voor gezorgd dat mijn grote liefde nog niet op marktplaats staat (mijn paardje) Het verscheurd me dat ik momenteel niet rijden mag (tot de scan uitslag bekend is) van de neuroloog.
Mijn grootste angst is niet dat ik maar moet leren leven met de pijn maar dat ik nooit meer mag paardrijden en mijn paardje dus verkopen moet.
Het is gewoon een hele onzekere tijd nu. Dat vreet wel aan mij. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die misschien nog wel mogen rijden? Ik heb van een paar gelezen dat ze dat niet meer mogen. Momenteel vertroetel ik mijn paardje maar wat en longeer heb. Ook grondwerk en vrijheidsdressuur vind hij prachtig. Zo even genoeg gezeurd. He wat lucht dat soms op....

gohya

Re: Lage rug hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:13

Ik heb een nekhernia en een versleten rug,ik mocht ook niet paardrijden en niet voetballen.
Ik doe beide al jaren,en ik heb er weinig last van.Ik krijg alleen een stroomsheut door me nek als mijn paard me naar voren trekt ineens.Met voetbal kop ik gewoon nooit een bal.Je moet natuurlijk wel rekening houden met je hernia en je rug,als je dat doet kan je gewoon paardrijden.
En jou rug geeft zelf wel aan of het kan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:16

Nou, mijn rug geeft aan dat ik het niet kan.
Ik kan niet eens fatsoenlijk lopen, en dan ook nog eens niet verder dan 50 meter, dan moet ik echt even gaan liggen van de pijn.
Maar misschien word het nog beter, je weet het nooit..

Spannend Claudia,4 augustus!
Klinkt wel als een hernia iig..

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:26

Ja inderdaad...En toch riepen fysio en artsen eerst heel hard dat het geen hernia was. de 1e jaren.
Ik ben zelf ook heel benieuwd....Ik moet wel zeggen dat de pijnhoeveel heid wel verschilt per dag. Een het gekke is gewoon dat ik niet weet waar het hem aan ligt.Soms heb ik een rustige dag en heb ik geen pijn...Een andere keer heb ik een rustige dag en heb ik wel pijn...Of heb ik een drukke dag en heb ik geen pijn en een andere dag wel weer. Wel merk ik dat ik rond mijn menstruatie periode weer veel meer pijn heb. Er is gewoon geen pijl op te trekken. Maar dat was ook zo met paardrijden. Soms stapte ik met een gevoelige rug en been op en dan kwam ik er beter af en een andere keer kwam ik er weer slechter van af. Echt zo maf. Momenteel gaat het zo slecht dat ik het advies van de neuroloog maar even voor lief neem. Een vakantie kan vast geen kwaad. Maar ik hoop niet dat het definitief is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:57

Claudia, ik heb door de jaren heen ook altijd te horen gekregen, dat ik niet meer mocht rijden. Zelfs 1 jaar gedaan en een ander op mijn paard laten rijden. Ik werd er alleen maar slechter van en ben toen toch weer wat gaan rijden. Niet meer het niveau van eerder, maar wel serieus bezig zijn.
Nu zijn mijn SI gewrichten dus ook nog gaan meespelen en is het rijden definitief afgelopen..Bij wat beter momenten denk ik toch weleens om er toch weer eens op te gaan..Ik ga het hier dus nog goed met mijn pijnbestrijder over hebben..Kan het echt zoveel kwaad of is de beweging ansich ook juist goed..Ver lopen lukt me niet meer (dat was tot dit voorjaar mijn "uitlaatklep"), dus blijft er weinig over zo voor mij..
Ik doe mijn paarden er niet om weg, want het is voor mij zoveel meer als het rijden..is mijn leven om ze om me heen te hebben..

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:07

Tja, ik snap je punt. Voor mij is dat ook wel heel belangerijk. En als ik een ouder paard zou hebben denk ik dat ik dat ook zou doen.
Mijn paardje is 4jaar en in maart beleerd. Het is een echte werker. Is het dan eerlijk tegenover hem?
Ik weet het niet...En wat is dan wijsheid he? Mijn 1e pony kreeg ik toen ik 12 of 13 jaar was. Ik ben nu 34 en heb altijd paarden gehad.
Het is mijn lust en mijn leven en gedacht dat ik tot mijn sterfbed zou rijden haha. Voor mijn andere lichamelijke gebrek is het rijden juist heilzaam.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:12

TS ik heb echt ontzettend met je te doen. hopelijk ben je snel van deze ellende af.
ik weet ook als geen ander hoe het voelt en wat het met je doet. inmiddels wacht ik op een telefoontje/brief voor een MRI van waarschijnlijk hernia nummer 8 inmiddels.... :\

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:19

Ai Arie, gaat het weer kl*te met je rug? :(:) :(:) Wat rot om te horen :(:)
Een dikke knuf :*

TS hoe gaat het inmiddels met je??

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:28

ja het kan beter... :\ moet wel zeggen dat het per dag ontzettend wisselt bij mij. gisteren had ik een hele goeie dag bijvoorbeeld en ben ik ook naar het strand geweest. dus daar haal ik mn moed uit :)

jij ging ook lekker las ik pfff :(:) :(:)

TS hoe is het vandaag met jou? :(:)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 18:01

Je achtste hernia??
Tjeeeeeeeeeeeeejjj...

Met mij gaat het nu niet meer zo goed als vanmorgen.
Ik loop weer krom, als een heks zeg maar, en heb rug pijn.
Mijn beenpijn is zo goed als weg gelukkig.
Met mijn twee pillen per dag red ik het net niet, rond drie uur heb ik nog een klein pilletje genomen.
Heb nog net mijn dochtertje in bad kunnen doen, en die ligt nu in bed.
Rust...
Ik ga nu even op de bank liggen ook al is het binnen nu 28 graden.
(stond op de thermostaat)

Werken zit er voorlopig niet in, jammer maar helaas.
(werk als kamermeisje in een hotel)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:27

Jammer dat je het met 2 pilletjes niet red, gaat het met 3 wel beter?
Zwaar beroep ook voor je rug :(:) :(:) Logisch dat je dat nu niet kunt doen. Nogmaals sterkte :(:)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 18:49

Ik mag om acht uur smorgens een oxycontin van 30 mg, en savonds een oxycontin van 30 mg, en tussendoor naar behoefte een oxycontin van 10 mg.
Ik neem dus rond drie uur een tablet van 10 mg erbij, valt dus nog mee.
Ik mag straks weer een sterkere, ik denk dat ik die om negen uur neem, ik ga nu ff op de bank liggen, dan heb ik weinig tot geen pijn, dus dan kan ik het rekken tot negen uur.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:58

Ik rijd ook al een jaar of 6 geen paard meer, begin het ook nu pas een beetje te accepteren . Af en toe eens een rondje/stukje zonder zadel en met een beetje mazzel 1 a 2x per jaar een groter rondje op een geleend paard.
Ik zou dolgraag eens een aantal keer een gangenpaard (tennessee walker) willen rijden maar iedere keer komt het er maar niet van. Zwangere paarden, zwangere cursus gevers, geen auto, te jonge paarden, te laat voor de cursus etc etc.

Ik heb nu 1 paard met pensioen en met de ander rijd ik aangespannen.
Dus dat laatste is ook nog een optie voor de mensen die wellicht niet meer te paard kunnen. Het is best wel leuk.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:05

Daar heb ik deze winter ook over zitten denken, temeer omdat mijn Huugje tuigersbloed heeft, maar ik heb de ontzettende mazzel en geluk dat ik weer te paard zit!!! Ik hoef jullie niet te vertellen hoe dat voelt!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 19:22

Ik ben (was) bezig mijn zelf gefokte tinker merrie in te rijden...
Net 6, nog onbeleerd...pfff
Alles valt nu in duigen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:27

Moed blijven houden, je weet maar nooit!! :(:) Ik weet het , het is makkelijk gezegd, maar koppie op :(:)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:23

dat is natuurlijk zuur, je kan dat soort dingen nu beter echt niet doen.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 06:54

Ik heb ook nog jonge paarden..1 van 8 jaar en 1 van 5 jaar. Beide onder het zadel, maar sinds dit jaar dus niet meer..
Mennen heb ik weinig ervaring mee en is eigenlijk niet mijn ding..

Ariebombarie, wat heb jij al vaak een hernia gehad..Heb je ze allemaal weg laten halen? En wordt je rug dan niet vastgezet? Daar hadden ze het een paar jaar terug bij mij over..

TL, je bent nog maar aan het begin..Kan best zijn, dat je minder klachten krijgt of dat het mes er toch ingaat..En dan kan het best zijn, dat je daarna gewoon weer kunt rijden hoor..
Qua werk...Tja, ik ben in de loop van die jaren 2 x afgekeurd geweest en heb dus steeds me moeten laten omscholen en weer ander werk moeten zoeken..Lijkt mij, dat jij ook een erg zware baan hebt..Kan het mis hebben hoor..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:12

ook ik heb jaren niet kunnen rijden door rugpijn, ben 16 mei geopereerd aan mijn hernia en sinds 3 weken weer aan het rijden en tot nu toe altijd pijnloos!

dus houd moed!!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:15

Zammie schreef:
Ik heb ook nog jonge paarden..1 van 8 jaar en 1 van 5 jaar. Beide onder het zadel, maar sinds dit jaar dus niet meer..
Mennen heb ik weinig ervaring mee en is eigenlijk niet mijn ding..

Ariebombarie, wat heb jij al vaak een hernia gehad..Heb je ze allemaal weg laten halen? En wordt je rug dan niet vastgezet? Daar hadden ze het een paar jaar terug bij mij over..

TL, je bent nog maar aan het begin..Kan best zijn, dat je minder klachten krijgt of dat het mes er toch ingaat..En dan kan het best zijn, dat je daarna gewoon weer kunt rijden hoor..
Qua werk...Tja, ik ben in de loop van die jaren 2 x afgekeurd geweest en heb dus steeds me moeten laten omscholen en weer ander werk moeten zoeken..Lijkt mij, dat jij ook een erg zware baan hebt..Kan het mis hebben hoor..

4 operaties gehad, de andere keren over gegaan met een hele lange tijd rusten. ik ben er tegen om mn rug vast te laten zetten, dat belemmert me gewoon teveel in mn bewegingsvrijheid. maar moet nu wel eens goed gaan overleggen met de neuroloog...

overigens kan ik gewoon paardrijden als ik geen hernia heb, geen probleem!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:16

ariebombarie ben je elke keer bij dezelfde chirurg geopereerd en waar?
:)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:18

nee, bij 3 verschillende...
op mn 12e in Zeeland, niet eens door een neuroloog, die was op dat kritieke moment niet beshcikbaar.
toen ik 23 was in Brugge door Dr. Staals
en 2x in 2006 door Dr. Luitjes (weet niet meer of ik het goed schrijf) in Slotervaart ziekenhuis, maar die is inmiddels met pensioen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:36

Ariebombarie:
Dat was ook de reden, dat ik de rug niet vast wil laten zetten en qua pijn schijnt het ook niet te werken..Maar er is ondertussen toch ook iets met blokjes plaatsen in het (nadat het weg is gehaald) gebied van de hernia? Dat hebben ze een paar jaar terug bij een tante van mij gedaan..Is ook om te voorkomen, dat de tussenwervels erboven/onder niet teveel speling krijgen na de operatie..

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:29

dat is een plif operatie als ik het goed heb? moet ik idd bespreken dat soort dingen

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:36

Bij mij hebben ze het er over gehad dat als ik echt heel veel pijn krijg om een met een pin alles vast te zetten, maar dan ben ik wel veel mobiliteit kwijt, ik hoop steeds maar dat de technologie snel vooruit gaat met dit soort dingen en dat er dan alternatieven zijn.