Beelddenkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:11

heel interessant idd :j

dacht er eerst nooit zo bij na, dacht namelijk dat iedereen gewoon in beelden dacht :P totdat mijn lerares in groep 6 vertelde dat haar dochter dus een beelddenker was en dat ze daardoor moeite had met taal enz.
nou had ik dat dus helemaal niet, dus vond ik dat ik een taaldenker was: (dus zag ik al meteen een kladblok en een vulpen in mijn hoofd woorden opschrijven)

ik kijk trouwens ook liever eerst de film dan dat ik het boek lees, anders heb ik vaak dat de film zo vreselijk tegen valt omdat ik me alles al heel anders voorgesteld had. naar verhalen luisteren vind ik ook heerlijk, lekker met je ogen dicht je eigen "wereld" creeëren. weet niet of er nog meer mensen zijn die dit doen?

Edit: bij muziek doe ik dat trouwens ook, dan krijg ik altijd verhalen in me hoofd die de melodie dan zegmaar verteld (snapt iemand dit :P ) heeft vast ook met beelddenken te maken, of het komt omdat ik best wel met muziek ben opgegroeit (moeder is musicus en geeft celloles en ik speel al vanaf mijn 4e cello en vanaf mijn 8e piano) nog iemand???

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:37

Karin schreef:
Misschien is het lijntje tussen beelddenken en fantasie wel heel dun. Ik kreeg als kind regelmatig te horen dat ik 'een levendige fantasie' had. Maar ja, dat is eeeeeuwen geleden, kan best zijn dat de juffen en meesters op mijn basisschool destijds nog nooit van beelddenken hadden gehoord. ;)

Toen ik in mijn examenjaar op het vwo zat sprak ik een jaargenoot op een andere school die het lezen van boeken voor zijn lijst he-le-maal niks vond. Boeken deden hem niks, verhalen sowieso niet. Voor hem was het gewoon een verzameling woorden, hij 'zag' er niks bij. Ik denk dat dat de eerste keer was dat ik me realiseerde dat dus niet iedereen 'visualisaties' heeft bij het lezen, of dat nou beelddenken of fantaseren wordt genoemd. Ik kan me ook voorstellen dat lezen dan helemaal niet leuk is. :(:)

Maar aan de andere kant: als ik 'door een redacteursbril' lees, dan heb ik ook meestal geen voorstelling bij wat ik lees. Gelukkig niet, dan deed ik dubbel zo lang over het lezen van teksten omdat ik dan overal een plaatje bij 'bouw'. Ik kan vaak niet eens navertellen wat het onderwerp of de strekking van het stuk is als ik op die manier lees, maar wel weet ik precies in welke alinea ik in welk woord een spelfout tegenkwam, of een zin die niet liep, of een apart voorbeeld van beeldspraak (want dan ontstaat er wél ineens een plaatje, waardoor ik afgeleid ben van het proces van 'technisch lezen' om het maar even zo te noemen). Ik kan goed switchen, maar op het 'technische' moet ik me instellen, het vormen van beelden gaat vanzelf.

Ben het zeker met je eens dat je niet ofwel beelddenker ofwel taaldenker bent, maar dat ze allebei in een bepaalde verhouding bij mensen voorkomen. Dat je beelddenkt op een schaal van 1 tot 10 zeg maar, in plaats van wel of niet. Net zoals de een meer aspecten van ADD of HSP heeft dan de ander of dat het bij verschillende mensen op verschillende manieren tot uiting komt. En mensen die écht altijd in beelden of écht altijd in taal denken... Zouden dat er veel zijn? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen...

Interessante materie dit. :j

Voor zover ik (en de onderzoeken volgens mij ook) weten is er niemand die puur in beeld of puur in taal denkt. We hebben het allebei nodig, alleen ligt nu in onze wereld (school bijv) de nadruk op het taaldenken. Maar stel je voor dat je in een ruimte bent en er breekt brand uit, dan moet je overzicht hebben, snel reageren en als er iets snel is, is het beelddenken.

Ik wist dan weer niet dat er mensen waren die helemaal nooit visualisaties hebben bij het lezen. Apart! Al denk ik dat iedereen het wel kan, maar misschien zou het hem meer moeite kosten. Net zoals bij een beelddenker het meer moeite kost dingen om te zetten naar taal.
Overigens hoorde ik dat ook altijd, van die levendige fantasie, maar ik ben toch een taaldenker - al denk ik dat de percentages bij mij vrij dicht bij elkaar liggen. Maar het zou er best mee te maken kunnen hebben, iig zijn veel creatieve mensen wel vaker beelddenkers.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:41

Ik ben ook een beelddenker.
Hoevaak ik niet teleurgesteld ben geweest, als ik de film zag na het boek gelezen te hebben. Niet alleen omdat dingen niet kloten, maar ook omdat ik een beeld had gevormd van de hoofdrol spelers en de acteurs er niet op leken, haha.
Ook kan ik mij als iemand een gekke opmerking maakt over iets, dat helemaal voor mij zien en in een deuk liggen.
Ik kan ook heerlijk fantaseren, geweldig vind ik dat. Ik zie dan alles letterlijk voor mij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:48

Fiffill schreef:
Ik wist dan weer niet dat er mensen waren die helemaal nooit visualisaties hebben bij het lezen. Apart! Al denk ik dat iedereen het wel kan, maar misschien zou het hem meer moeite kosten. Net zoals bij een beelddenker het meer moeite kost dingen om te zetten naar taal.

Deze jongen is ook het enige en meest extreme voorbeeld dat ik op dit gebied ooit ben tegengekomen hoor. Ik weet nog wel dat hij enorm goed was in de exacte vakken, iets wat ik dan weer mis. Weet niet of dat wat met elkaar te maken heeft, volgens mij moet je bij wiskundige en scheikundige vraagstukken toch ook kunnen visualiseren (automatisch of met een bepaalde mate van inspanning). Maar misschien gaat dat dan weer op een heel andere manier. Of misschien was hij idd een van die extreme gevallen op een schaal van 1 tot 10. :))

Ik zei net 'redacteursbril' maar ik bedoelde eigenlijk 'correctorenbril'. Als ik een tekst puur op spelling en 'kromme zinnen' moet beoordelen, dan lees ik technisch. Moet ik (daarnaast ook) beoordelen of een tekst begrijpelijk is voor de doelgroep c.q. of de tekst doet waar deze voor bedoeld is, dan denk ik dus wél in beelden. Maar dat zou dus net zo gemakkelijk fantasie kunnen zijn, iig maak ik me vrijwel automatisch een voorstelling van de situatie die beschreven wordt.

Net zag ik ook het woord 'auditief' langskomen. Ik heb daar eens over nagedacht... Ik heb me altijd al slecht kunnen concentreren op lange stukken gesproken tekst: luistertoetsen, telefoongesprekken, documentaires op tv, films in de bioscoop... Worden er beelden geleverd bij gesproken tekst, dan gaan die al snel met me 'op de loop' waardoor ik geen flauw idee meer heb wat er nou precies gezegd wordt. Bij luistertoetsen op school waren mijn hersenen altijd als een razende aan het visualiseren, zo hard dat ik snel de draad kwijtraakte en vaak niet eens doorhad dat ik alweer een vraag gemist had. Ben er echt eentje van 'ene oor in, andere oor uit'. Wil ik iets onthouden, dan moet ik het voor me zien, op papier (of scherm), liefst in mijn eigen handschrift of dus nog beter: in een plaatje. Muziek blijft vaak wél hangen, maar ik geloof niet dat ik auditief gezien heel sterk ben. :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:55

Die laatste alinea is dus wel typisch iets voor een beelddenker; beeld blijft hangen, woorden niet. Ze lopen er of op vooruit (qua beelden/gedachtes) of volgen het gewoon niet meer (even generaliserend dan hè, uiteraard verschillen dit soort dingen per persoon).
Sowieso zijn mensen (of ze nou beeld- of taaldenker zijn) meer auditief of meer visueel ingesteld, dat verschilt per persoon. Bij mij ligt het heel dicht bij elkaar (er zijn ook wel testjes mee te doen). Grappig voorbeeld is bijv. dat mijn moeder, als ze een film of serie kijkt, graag ondertitel erbij ziet terwijl ik die ook als hij er is vaak niet eens lees. Ik luister dan liever - ook omdat ik me dan beter op het beeld kan concentreren, maar ik mis het gewoon niet op die manier.

Wel jammer voor die jongen, boeken lezen is zo heerlijk :+

Mowoah

Re: Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:11

Ik ben ook een beelddenker, helaas is dat niet altijd even fijn. :=
Alhoewel ik theoretisch niet minder ben, leer ik bijvoorbeeld gemakkelijker als ik me dingen voorstel en er dus een beeld bij bedenk. Dan blijft het gemakkelijker hangen merk ik.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:30

Fiffill schreef:
Om als voorbeeld weer mijn broertje te nemen (die is voor mij gemakkelijk omdat ik hem zo goed ken, en omdat hij het heel erg sterk heeft dat beelddenken) die vind het gewoon moeilijk om wat er in zijn hoofd zit (beeld dus) om te zetten naar taal. Dat merk je dan dus ook als hij een verhaal verteld, dat gaat gewoon wat moeizaam af en toe. Dat kan op school problemen opleveren, aangezien ons huidige onderwijs veel meer is ingesteld op taaldenken.

Nah, dat bedoel ik nou, zó lastig soms om een plaatje (of gevoel) uit te leggen, ik kan daar ook erg in vastlopen...Alleen al omdat mijn hoofd zo veel sneller is dan mijn mond en ik soms binnen al zo veel verder ben dat ik vergeten ben waar ik tegenover 'het publiek' mee bezig was.
En ook wat Karin zegt, ene oor in andere uit. Wil ik iets écht onthouden dan moet ik het zien of, nog beter, gewoon doen. School was een ramp. Of het was, leek wel, Russisch of het ging te langzaam naar mijn zin en dan vonden ze het ook niet eens leuk dat ik overal tekeningetjes naast maakte >;) .

Hoe zit het trouwens met herinneringen? Is dat standaard filmachtig of is dat ook iets beelddenkerigs, dat je van vroeger dingen voor je ziet, zo letterlijk dat je het kunt natekenen? Ik kan tot vanaf mijn tweede dingen gewoon letterlijk voor me zien, gesprekken vergeet ik, maar plaatjes, plekken en bijzondere objecten onthoud ik. Ik ben iets van dik twintig keer verhuisd maar van bijna elk huis weet ik nog precies hoe het eruit zag en wat waar stond. Mijn jeugd is dan ook niet in jaartallen maar in huizen verdeeld := .

Heel interessante posts trouwens, Fiffill :j , relativerend en geeft weer stof tot nadenken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:55

Mijn jeugd is in vakanties verdeeld. :+

Vanaf de zomer dat ik 7 werd (oh ja, en de zomer dat ik naar de kleuterschool ging, de rest is te fragmentarisch) weet ik nog van ieder jaar waar ik op vakantie ben geweest. Uit mijn schooltijd de zomervakanties, maar ook wel een enkele korte vakantie (kan ze zo oplepelen) en daarna de langere/bijzondere vakanties en reizen. Compleet met namen van plaatsen waar ik wat langer ben geweest of die blijkbaar indruk op me hebben gemaakt. Dan heb ik er ook vaak ook nog wel geuren, kleuren en/of liedjes bij. Mijn kortetermijngeheugen is iig heel slecht, mijn langetermijngeheugen is enorm associatief.

Tekenen heb ik nooit gekund. Best frustrerend soms hoor, zie je zo'n herinnering of plek op de wereld haarscherp voor je, krijg je het alsnog niet op papier. -O-

Lessen op school waarin de leraar veel praatte (geschiedenis bijvoorbeeld) en hoorcolleges waren altijd een ramp en ik ben nog steeds niet goed in interviewen, hoewel ik mezelf in de loop der jaren heb aangeleerd om mee te schrijven, mee te schrijven en nog eens mee te schrijven met wat mijn gesprekspartner of de man/vrouw voor de zaal zegt. Opnameapparatuur mee laten lopen werkt voor mij niet, dan moet ik thuis nóg een keer luisteren en dat kost me al zo veel energie. Veel trefwoorden noteren, associaties en mijn eigen handschrift, compleet met tekeningetjes, daar vertrouw ik liever op. Herkenbaar?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:18

Dat is wel een goede vraag Pluizebolpum, ik zelf zie herinneringen wel als beeld en niet als iets anders. Als een soort film eigenlijk.
Als je er meer over wilt weten, ik ben dit aan het lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Memory en http://en.wikipedia.org/wiki/Autobiographical_memory ik zocht wat op over herinneringen en third person view aangezien ik het idee had dat een aantal van die oude herinneringen zo door mij bekeken werden. En dat blijkt idd vaak op te gaan voor oude (en deels zelf gereconstrueerde) herinneringen.
Als ik droom, droom ik overigens wel vanuit mijn eigen perspectief. Heel zelden vanuit een ander.

Ik kan (al zeg ik het zelf, maar zal niet voor niets op de kunstacademie zitten :o :+ ) goed tekenen, altijd al gekund. Was ik als kind al mee bezig. Gaf me ook rust.

Dat laatste van Karin herken ik niet (behalve dan dat ik ook veel aantekeningen maak) ik heb geen problemen met luisteren. Maar goed, ik zei al eerder dat ik wat meer auditief was ingesteld dus dat is wel logisch :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:23

Over hoe herinneringen verder bij mij werken zit ik nog na te denken hoor, maar ik moet ook even een klus afkrijgen voor 5 uur. :))

Moest ineens denken aan een interessant boek dat ik in mijn kast heb staan, ooit het vak 'Leren en geheugen' gevolgd bij psychologie en daar werd dit boek bij gebruikt. Ik denk dat ik het eens ga herlezen.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:25

Grappig, ik ben ook een beelddenker maar heb daarintegen weer weinig moeite met taal. Wel met cijfers, ik denk dat ik dyscalculie heb maar geen idee hoe je dat kunt weten. Leren was ook zeker niet mijn sterkste kant en nu nog steeds niet.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:56

Goh toch grappig, had nog nooit van synesthesie gehoord maar dankzij dit topic weet ik nu dat het een naam heeft en dat niet iedereen het heeft! Bij mij hebben getallen maar bijv ook dagen van de week een kleur, geslacht en bepaald karakter. Zo vind ik 6 en 8 onsympathiek. Toch kan ik wel heel snel hoofdrekenen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:25

Ellebel schreef:
Zo vind ik 6 en 8 onsympathiek.
En dan vinden ze mij gek, eindelijk iemand die 6 en 8 ook niet waardeert! Ik heb sowieso wat minder met even getallen, ik vind ze te rond. :')
Voor dat dyscalculie kun je geloof ik wel getest worden, dat wilden ze bij mij ook doen omdat ik zo leuk alle getallen omdraaide, maar omdat ik er verder niet écht last van heb vond men dat niet nodig. Ik eigenlijk ook niet. Ben er onderhand wel aan gewend en ken mijn knelpunten.

Heb ook nog even zitten broeden op dat derde persoon/eerste persoon herinneringen. Naast dat mijn vroegste herinneringen uit stukjes film en plaatjes bestaat is dat idd deels in derde persoon ook als eerste persoon en soms loopt het door elkaar. Ik weet dat ik nu bij de counter kan komen om dat glaasje groene limonade (met speelgoedpaardje in een cellofaantje, om de een of andere vreemde reden zijn veel vroege herinneringen paardgerelateerd := ) te pakken, maar ik zie het nog steeds vanuit het perspectief als kleine uk.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:29

Pluizebolpum schreef:
Ellebel schreef:
Zo vind ik 6 en 8 onsympathiek.
En dan vinden ze mij gek, eindelijk iemand die 6 en 8 ook niet waardeert! Ik heb sowieso wat minder met even getallen, ik vind ze te rond. :')

Jullie zijn halfgek, 8 is idd onvriendelijk, maar 6 heeft niets verkeerd gedaan hoor... Komt op mij een beetje onzeker over :j
:')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:33

Ik vind 9 een etterbak :(

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:34

phormicola schreef:
Ik vind 9 een etterbak :(

Waarom? Ik niet _O-
Voor mij is negen een roze, beetje tuttig maar wel lief meisje :j
(maf dit)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:34

Wat een heerlijke posts hier boven mij! :))

Mijn favoriete getallen zijn 4 en 7. Lekker recht door zee.

Wat ik wel minder mooi vind aan de 7 is dat-ie rood is. Ik heb een hekel aan rood, maar toch 'voelt' de 7 als geheel het beste. Misschien juist omdat-ie net niet aan mijn ideaalbeeld voldoet. De 4 is recht door zee en donkerblauw, een fantastische kleur, maar daardoor misschien juist net iets te perfect. *D

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:35

Ik heb zelf geen synesthesie, maar ik kan me dat wel goed voorstellen :)
Iemand kan bijvoorbeeld zeggen; een 4 is blauw. Dan zie ik een blauwe 4 voor me, en denk: ja, dat is wel zo. Maar als iemand anders dan zegt: nee, een 4 is lichtgroen, dan vind ik dat ook kloppen :') Maar dat heb ik dan weer niet bij alle kleuren. Als iemand zegt dat een 4 kanariegeel is ben ik het daar niet mee eens.
Net zoals jullie discussie: iemand zei: 6 en 8 zijn onvriendelijk. Agreed. Maar dan zegt iemand: 6 is niet onvriendelijk, en dan denk ik, ach wat, dat is ook wel zo.

Ik ben een meegaand type geloof ik :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:37

7 rood, bij mij is die toch blauw. Vind 4 een heerlijk getal, een getal met veel gebabbel _O- 2 vind ik maar een tut _O-

oooeh laatst zij iemand tegen mij hé de vvd is gevallen, ik zag dat iets TE letterlijk voor mij _O-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:46

Bij 'het kabinet is gevallen' zie ik altijd een soort Domino Day voor me.

Afbeelding

Dat die hele opstelling dan dus van boven naar beneden omvalt en het ergens door zo'n zijpaadje wegstroomt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:46

Hihi, ik zag Rutte van een stoepje afvallen _O- maar wat jij zegt zie ik ook zo voor me _O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:47

Karin schreef:

Afbeelding

Dat die hele opstelling dan dus van boven naar beneden omvalt en het ergens door zo'n zijpaadje wegstroomt.

Oke, dat zie ik nu ook voor me :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:30

Karin schreef:

Tja, dus zie ik nu iedereen uit de hele regering als dominosteentjes achter elkaar omvallen en SBS6 die er een avondvullende uitzending van maakt. :')

En al raakt het misschien iets off topic, die discussie over getallen, twee (rood) vind ik ook tuttig, negen (mosgroen, beslist geen roze) daarentegen vind ik dan weer wel erg prettig, maar 0 is het toppunt :D . Ondanks dat ik niets met rollend materiaal heb en ik me er geen kleur bij kan voorstellen vind ik 0 een erg spannend getal.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:31

Nooit geweten dat een getal met een kleur een naam heeft, zo denk ik ook altijd haha! 4 is altijd groen bij mij en 6 groen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:18

Ik herken wel dingen van mezelf :D Als iemand iets verteld zie ik het altijd in alle details al helemaal voor me, komt niet altijd goed uit :+
Bij liedjes, welk liedje dan ook, zie ik een complete videoclip voor me, van begin tot eind. Vooral bij klassieke muziek gaat dat leuk.