Misschien is het lijntje tussen beelddenken en fantasie wel heel dun. Ik kreeg als kind regelmatig te horen dat ik 'een levendige fantasie' had. Maar ja, dat is eeeeeuwen geleden, kan best zijn dat de juffen en meesters op mijn basisschool destijds nog nooit van beelddenken hadden gehoord.

Toen ik in mijn examenjaar op het vwo zat sprak ik een jaargenoot op een andere school die het lezen van boeken voor zijn lijst he-le-maal niks vond. Boeken deden hem niks, verhalen sowieso niet. Voor hem was het gewoon een verzameling woorden, hij 'zag' er niks bij. Ik denk dat dat de eerste keer was dat ik me realiseerde dat dus niet iedereen 'visualisaties' heeft bij het lezen, of dat nou beelddenken of fantaseren wordt genoemd. Ik kan me ook voorstellen dat lezen dan helemaal niet leuk is.
Maar aan de andere kant: als ik 'door een redacteursbril' lees, dan heb ik ook meestal geen voorstelling bij wat ik lees. Gelukkig niet, dan deed ik dubbel zo lang over het lezen van teksten omdat ik dan overal een plaatje bij 'bouw'. Ik kan vaak niet eens navertellen wat het onderwerp of de strekking van het stuk is als ik op die manier lees, maar wel weet ik precies in welke alinea ik in welk woord een spelfout tegenkwam, of een zin die niet liep, of een apart voorbeeld van beeldspraak (want dan ontstaat er wél ineens een plaatje, waardoor ik afgeleid ben van het proces van 'technisch lezen' om het maar even zo te noemen). Ik kan goed switchen, maar op het 'technische' moet ik me instellen, het vormen van beelden gaat vanzelf.
Ben het zeker met je eens dat je niet ofwel beelddenker ofwel taaldenker bent, maar dat ze allebei in een bepaalde verhouding bij mensen voorkomen. Dat je beelddenkt op een schaal van 1 tot 10 zeg maar, in plaats van wel of niet. Net zoals de een meer aspecten van ADD of HSP heeft dan de ander of dat het bij verschillende mensen op verschillende manieren tot uiting komt. En mensen die écht altijd in beelden of écht altijd in taal denken... Zouden dat er veel zijn? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen...
Interessante materie dit.