Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:56

Een van de kinderen van m'n zus heeft een tijd glutenvrij moeten eten omdat ze dachten dat ze coeliakie had en die mocht dus echt helemaal niks aan gluten binnenkrijgen. Nu is dat ook al bijna 20 jaar geleden en toen waren er veel minder glutenvrije produkten dan nu.
Maar in de gekste dingen zitten soms nog (sporen van) gluten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:11

Nu gaat het prima hoor, er is genoeg.
Sporen houdt ik geen rekening mee, ooit eens ergens gelezen dat alles tegenwoordig zo schoon en gescheiden is dat er hoogstwaarschijnlijk echt geen sporen in zitten.
Ik weet wel van mensen op internet dat ze bijvoorbeeld geen boekweitmeel van koopmans kopen, omdat er zoveel met gluten gewerkt wordt daar.

En het zit inderdaad in veel, maar ik zie het als een beetje terug naar de basis en dat is imo niet verkeerd.
Veel te veel rommel is er te koop tegenwoordig!
En na het boek van Ralph Moorman gelezen te hebben ga ik nog meer aan passen.
Koolhydraten minderen dmv brood schrappen, en water drinken.
Als ontbijt dan fruit/groentesmoothies en rijswafels ofzo. :)
Smoothies zijn ook makkelijk te maken schijnt.

Ik heb nou eenmaal klachten en dmv deze aanpak hoop ik dat mijn lichaam weer de weg terug vind naar het goede spoor. :j
Voor het water heb ik een Brita gekocht, met koolstoffilter zodat er nog meer rommel uit het water gefilterd wordt.
Daar in staat dat er toch nog wel veel residuen van allerlei zaken in ons water zitten, zoals Oestrogeen van de pil waar ik zo slecht tegen kan.
Dat Oestrogeen zit ook in plastic bekertjes en flesjes. -O-

KarinvdM

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:36

Smoothies zijn inderdaad erg makkelijk te maken en je kan er heerlijk mee variëren. :9

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:48

Je schijnt ook makkelijk groente naar binnen te kunnen schuiven met smoothies.
Dus banaan, met een ander stuk fruit en dan spinazie of boerenkool erbij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:51

Ja, maar om de een of andere reden staat me dat niet helemaal aan. Het lijkt me dan minder lekker... Ik vind het een beetje een vreemde combinatie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:53

Ik las in een topic op bokt dat moeders er zo heel wat groente inschuiven bij hun kroost.
En kinderen kunnen goed miepen.
Ik ga het proberen iig, zou een makkelijke manier zijn om groente naar binnen te schuiven.
Zelf vind ik groente meer vullen als fruit, maar dat zal komen omdat fruit meer suiker bevat denk ik.

Ik ben ook wel een sapjesmens, heerlijk! :D
*denkt na of ze nog even naar de AH loopt voor fruit en groente*

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:35

KarinvdM schreef:
Ja, maar om de een of andere reden staat me dat niet helemaal aan. Het lijkt me dan minder lekker... Ik vind het een beetje een vreemde combinatie.

Hahaha ja inderdaad en als je het voorgeschoteld krijgt en proeft kan het lekker zijn maar al zou ik het zelf maken zou ik er dnk ik al met zuur gezicht naar kijken. Erg he!!

Voorderest echt hele nuttige tips gelezen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:33

Ik ben meer van het niet kijken hoe het eruit ziet gewoon eten. :Y)
Krackers of rijstwafels kan ik ook niet op leven eerlijk gezegd en groente vult vind ik enorm zonder schommelingen in je suiker.
Om nou s'morgens warm te eten vind ik niets, dus dit is makkelijk vitamines binnen krijgen. :D

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:55

moonfish13 schreef:
...
Koolhydraten minderen dmv brood schrappen, en water drinken.
Als ontbijt dan fruit/groentesmoothies en rijswafels ofzo. :)
...

In mijn ogen zijn rijstwafels dan ook niet helemaal ideaal. (Witte) rijst valt ook onder de categorie granen, dus als je het brood wilt schrappen kan je in mijn ogen beter kiezen voor zilvervliesrijst. Die is voor het lichaam moeilijker te verwerken, zodat die minder makkelijk energie oplevert. Witte rijst doet dat wel...
Ik neem als ontbijt vaak kwark, maar ik schrap dan ook de melksuikers niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:13

Ik heb ze ook van zilvervliesrijst. :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:22

:D Oh top! Waar heb jij die kunnen vinden, als ik vragen mag?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:26

Gewoon die van AH bio, 60 cent geloof ik. :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:31

Dankjewel! Moet toch eens beter opletten als ik ooit in de AH kom :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:33

Ik stond bij dat schap en als ik dan voor dat geld bio heb dan eet ik ze wel bio. :)
Ze raden bij het hormoonbalans dieet ook zilvervliesrijst aan dus daar had ik mijn zinnen op gezet.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:13

dat stukje is zo waar eigenlijk , vanuit de FM geschreven.
ik moest ff slikken.
ik heb het zelf ook en merk veel onbegrip uit de omgeving.
wat mij ook weer zeer doet, want waarom lukt het vandaag wel en morgen niet meer.
ik heb dagen dat ik mijn lichaam echt haat omdat ze niet wil mee werken .

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:57

2 meiden zijn gestart met een petitie voor het erkennen ervan.
ik kan de site nu niet hier neerzetten omdat ik op mobiel zit maar het staat bij omroep gelderland.
Heb het zelf niet maarik las hier dat het (nog) niet erkend is? Dus misschien is dit iets ? als iedereen de petitie ondertekend?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 23:59

JonneN schreef:
Goede tip Franka. Bij mij is andersom het geval; heb ooit een tekenbeet gehad dus ben eerst getest op lyme. Uiteindelijk komt het bij mij neer op FM. Maar misschien is het slim om tóch nog eens even een prikformuliertje te vragen aan de huisarts...

Ik denk inderdaad dat dat voor jou een hele goede is en bedenk dat je niet zo snel positief test met lyme ga even kijken in het lymetopic want bij mij vriendin dachten ze hetzelfde de ziekte van lyme nummer twee

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:39

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:39

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:25

Herkenbaar Neptunes :(:)

Die petitie ga k zeker ondertekenen, ik hoef geen medelijden van mensen (al is het lief begrijp me niet verkeerd) maar begrip is wel fijn!

En ik ben echt een zoetbek dus op mijn eten letten word wel moeilijk denk ik!
Merk niet veel verschil wat ik ook eet (week groentes en Hollandse pot of week slecht) maar kan ook zijn dat het natuurlijk per kleine beetjes verbeterd!

Vind het overigens wel erg lief dat jullie zoveel tips en dingen hier neerzetten, waardeer ik erg!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:42

Van die zoetigheid kan je wel afkicken hoor.
Maar dan moet je dat wel willen.... Het is ook maar net wat je voor je lijf en gezondheidover hebt natuurlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:51

Klopt KarinvdM, maar dan moet je het wel goed aanpakken.
Ik heb het eens geprobeerd door gewoon alleen water te drinken.
Maar dus wel verder gewoon eten, gewoon brood enzo.
Dat hield ik echt niet vol.
Sinds 5 dagen ontbijt ik met 2 rijstwafels met vleeswaar en een smoothie van groente/fruit/beetje kokosvet en een gekookt eitje.
En alleen water drinken, gaat super nu!
Mijn suikerspiegel blijft mooi constant en ik heb geen vermoeidheidsdipjes zo tussendoor wat ik met brood wel heb laatste jaren.
Door die suikerspiegel heb ik veel minder trek in zoet drinken, waardoor ik zo probleemloos water drink.
Zondag een suikerdipje gehad wat vervelend was maar na het hardlopen was dat over.
Als ik verder eet probeer ik zoveel mogelijk ongeraffineerde suikers te eten, zoals bijvoorbeeld een pindacrunch koekje van zonnatura ofzo.
En ik wil eiwitpoeder halen, sinds ik zo eet heb ik één keer hardgelopen en na het lopen 2 eieren gegeten.
En tot mijn grote verbazing amper spierpijn gehad! Normaal liep ik krom van de spierpijn, en dat rustig 3 dagen of langer mét gebruik van vitamine E/magnesium.
Hoop dat het zo blijft, want mede daarom ben ik op deze tour gegaan. At eerst alleen glutenvrij/melkvrij/soja-arm.
Maar die suikerspiegel schommelde teveel, en zo probeer ik zo optimaal mogelijk voedingsstoffen te leveren aan mijn lichaam.

Door zo te eten krijg je al veel minder E-nummers binnen.
Hoef zo ook niet zo enorm te letten op gluten, melk en soja want dat zit er gewoon niet in.
Aardappels/rijst/vlees/groente/fruit/enkelvoudige kruiden zit het toch al niet in dus eigenlijk best makkelijk. :D

Ik ga trouwens niet tekenen, ik ben het er niet mee eens dat Fybro een echte ziekte is en daarom heb ik mezelf nooit erop laten onderzoeken.
Huisarts kon alleen maar bedenken dat ik meer moest sporten, tot ik hartstikke goed op andere voeding en supplementen reageerde.
Zelf ben ik van mening dat het grotendeels komt door onze voeding..

Ik slik appelzuur sinds een week en magnesium slikte ik al, voeding veranderd en het gaat helemaal niet zo verkeerd moet ik zeggen.
Ging het al niet, maar mijn energiepijl lijkt constanter zo en na het lopen veel minder spierpijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:08

Hoi allemaal,

Ook ik heb van de reumatoloog de diagnose fibromyalgie gekregen.
Het uit zich bij mij vnl in mijn voeten/enkels, handen, borstkas, nek, knieën, heupen(in volgorde van pijnlijkheid). Ik kan dus beter opschrijven waar niet :D
Ik probeer er maar het beste van te maken, concentreer me op mijn werk en probeer alles daaromheen(paard, huishouden etc) in balans te krijgen zodat ik normaal kan functioneren.
Verder ben ik per direct heel gezond gaan eten en daar door al 4 kg van mijn 15 kg overgewicht kwijt. van mijn vader <3 heb ik een e-bike gekregen omdat de gewone fiets moeilijk gaat en ik zo toch lekker kan bewegen. Ik fiets elke dag, gaat heel goed. verder wil ik gaan zwemmen en rij ik ongeveer 2x per week paard.
Ik maak me wel erg zorgen om mijn voeten, doet zo ontzettend zeer... Zijn er meer die dit soort klachten hebben aan de voeten?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:09

En hebben jullie supplementen als magnesium via een orthomoleculair therapeut of gewoon van het Kruidvat??

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:23

ik heb niet alle reacties gelezen , maar

mijn moeder heeft het (al heel lang) en ik ben ook de klos (sinds m'n 17 vlak voor m'n 18e).
ik weet heel zeker dat het niet tussen m'n oren zit (was dat maar zo) .

en je bent er mooi klaar mee .
ik probeer gewoon normaal te leven en alles te doen .... lukken is een ander verhaal .

maar er zijn er best veel die het hebben , dus je bent niet alleen .
je mag me altijd pben