Slank betekent niet ziekelijk zijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:01

geerke schreef:
de een wil erg graag moeite voor doen en de ander niet...dat moet ieder voor zich weten toch?
Ik ben nu 47 en mag niet echt klagen....nog geen putje in mijn benen.Doe er niets voor,ja,ik beweeg de hele dag...paarden,tuin...vaak zwaar werk.
ik ben1.62 en 62 kilo....mag wat van af dus.(Maar ik moet een keuken bouwen dus dan gaat dan vanzelf)

Met niet snoepen en geen frisdrank kom je meestal al een heel eind.

Moet een ieder voor zichzelf weten inderdaad. Het gaat erom dat mensen die slankk zijn nogal wat opmerkingen te verduren krijgen, maar dat geeft niet, maar als je in hetzelfde geval iets over een zwaarder persoon zegt, de bom ontploft.
Ik denk dat dunne mensen gemakkelijker dat los kunnen laten en het "leven en laten leven" principe kunnen toepassen dan de dikkere medemens.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:03

Ik herken wel veel in de posts...
Ik ben overigens niet heel erg slank, maar zeker niet dik. Alleen vindt ik mijn buik niet mooi, net iets te slap en iets te veel rolletjes. Ik ben dus "aan de lijn".
Officieel ben ik niet zwaar aan het dieten, ik probeer alleen gezondere dingen te eten en meer te bewegen. En ik probeer meerdere keren per dag te eten, maar dan kleine beetjes.

Ik krijg ook hele hordes over me heen als ik een gebakje weiger, of aangeef dat ik mijn thee niet meer met suiker drink. Belachelijk vinden ze het, slecht voorbeeld en aanzet tot anorexia voor mijn dochter heb ik zelfs te horen gekregen :?
Alleen maar omdat ik op mijn eten let! :+

Ben wel jaloers op je geerke, ik ben 30 en heb zeker wel putjes in mijn benen, ik heb (helaas) een kantoorbaan maar daarbuiten beweeg ik veel maar het mag niet baten. Ik heb dat overigens al van jonge leeftijd, zeker mijn 20ste... als ik dat toch eens weg zou kunnen krijgen :\

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:03

Vjestagirl, ik ben door medicijngebruik binnen een maand heel dik geworden en dan met name in mijn gezicht (Prednison) en dat is het eerste dat mensen zien. Tijdens revalidatie zei de manueel enkel: 'ik herken je stem en je ogen, maar de rest niet', dus ja... het viel wel op :+ Mensen in mijn directe omgeving hielden vol dat ik niets veranderde, maar ik herkende mezelf niet meer terug in de spiegel en achteraf hoorde ik dat dat voor de mensen om me heen ook zo gold. Ik schaamde me als ik mensen zag die ik voor het laatst had gezien vóór mijn ziek-zijn, mijn vader vond het zelfs nodig om op een verjaardag bij mijn binnenkomst te verkondigen: 'ze kan er niets aan doen dat ze zo dik is, ze slikt medicijnen'.
Dus ja, mensen keken. Het viel mensen op. Ik had 2 doelen: beter worden en afvallen. Dat eerste is moeilijker dan het tweede, maar goed... dingen hebben tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:04

@Lifaya, als je in het topic kijkt waar men het er over heeft of je met een bepaald gewicht nog op een paard moet gaan zitten, daar is bijna een ieder te dik door een ziekte of medicijngebruik. Dat lijkt me niet reeel, er is een enorme groep mensen die gewoonweg te veel eet, punt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:05

Mindim schreef:
@Lifaya, als je in het topic kijkt waar men het er over heeft of je met een bepaald gewicht nog op een paard moet gaan zitten, daar is bijna een ieder te dik door een ziekte of medicijngebruik. Dat lijkt me niet reeel, er is een enorme groep mensen die gewoonweg te veel eet, punt.

en ik zeg toch niet dat dat niet zo is ;) alleen dat er gegeneraliseerd word door te zeggen dat ALLE mensen er zelf voor zorgen dat ze overgewicht hebben. wat dus NIET het geval is

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:05

Och ik word ook voor gek versleten (jij op je lijn letten? Ja, ook ik, waarom mag dat niet als je slank bent?) En als ik het over zwaardere mensen heb krijg ik steevast het commentaar dat ik 'makkelijk' praten heb. Hoezo? ik doe er genoeg voor. Ik vind een gezond (en slank) lichaam erg belangrijk. En als ik om me heen kijk dat zo ongeveer 50% van de mensen te zwaar is, vind ik dat zorgelijk. En nog veel zorgelijker vindt ik dat dat steeds meer als normaal gevonden wordt. Want ja, mensen groeien nou eenmaal? Maar goed, mensen zijn de regisseur over hun eigen leven (en lichaam)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:06

Mijn zus is net als de meeste bij ons in de familie grof gebouwd en wat zwaarder.
Nu is zij de laatste tijd erg veel afgevallen, oorzaak is niet bekend, zijn ze aan het onderzoeken.
Zij gaf mij onlangs aan zich nu niet prettig te voelen met haar huidige gewicht en zich juist beter te voelen als ze iets zwaarder was.
Het kan dus ook andersom.
Niet iedereen voelt zich niet fijn omdat ze niet aan de normen voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:07

@Vjestagirl, zoals jij kritiek kan hebben op moeders of mensen met kinderen, zo hebben anderen weer kritiek op het uiterlijk van anderen. Iedereen heeft wel kritiek op iets wat een ander doet of dat nu over het uiterlijk gaat of iets wat ze doen. Niemand is kritiekloos.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:08

Colway schreef:
Och ik word ook voor gek versleten (jij op je lijn letten? Ja, ook ik, waarom mag dat niet als je slank bent?) En als ik het over zwaardere mensen heb krijg ik steevast het commentaar dat ik 'makkelijk' praten heb. Hoezo? ik doe er genoeg voor. Ik vind een gezond (en slank) lichaam erg belangrijk. En als ik om me heen kijk dat zo ongeveer 50% van de mensen te zwaar is, vind ik dat zorgelijk. En nog veel zorgelijker vindt ik dat dat steeds meer als normaal gevonden wordt. Want ja, mensen groeien nou eenmaal? Maar goed, mensen zijn de regisseur over hun eigen leven (en lichaam)

Maar hoe zie jij of iemand te zwaar is?
Iemand die wat dikker is kán veel gezonder leven en zijn dan iemand die slank is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:09

lifaya schreef:
Mindim schreef:

en ik zeg toch niet dat dat niet zo is ;) alleen dat er gegeneraliseerd word door te zeggen dat ALLE mensen er zelf voor zorgen dat ze overgewicht hebben. wat dus NIET het geval is

Jep, net zoals iedereen aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten.
De dikkere medemens schept zelf dat beeld hoor, de meesten praten het goed met ziektes en medicijnen. En natuurlijk is dat bij sommigen het geval, maar ik denk ook dat het heel veel gebruikt wordt als smoes. Mensen die onterecht dat als excuus aanlevere en daar ben je als echte patient dan even de dupe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:10

Vjestagirl schreef:
Iemand die wat dikker is kán veel gezonder leven en zijn dan iemand die slank is.

Slank is geen synoniem voor gezond leven hoor, ik snap niet waarom dat wordt gedacht. Dik zijn is vaak wel een teken van ongezond leven.

Collie2008

Citaat:

dat is een goed punt inderdaad! bedoel mijn zusje is super mooi slank, maar rookt als een ketter, cola verslaafd en eet veel te weinig vezels, groenten en fruit

Maar doorgaans is overgewicht (en ook ondergewicht trouwens) een gezondheidsrisico.

Vjestagirl

Mindim schreef:
Jep, net zoals iedereen aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten.
De dikkere medemens schept zelf dat beeld hoor, de meesten praten het goed met ziektes en medicijnen. En natuurlijk is dat bij sommigen het geval, maar ik denk ook dat het heel veel gebruikt wordt als smoes. Mensen die onterecht dat als excuus aanlevere en daar ben je als echte patient dan even de dupe van.

En ik denk dat heel veel dunne mensen anorexia hebben en 'op de lijn letten' als excuus gebruiken.

Sorry maar dat slaat echt nergens op.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 06-03-12 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:11

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Slank is geen synoniem voor gezond leven hoor, ik snap niet waarom dat wordt gedacht. Dik zijn is vaak wel een teken van ongezond leven.

Da's een mooie aanvulling ;-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:11

Mindim: ook nu generaliseer je weer, heb je dat zelf niet door? :+ "net zoals IEDEREEN aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten"... Sorry maar vind dit behoorlijk jammer. Ik neem dat dus NIET aan en ik vind het goed dat mensen op hun gewicht letten :j beter als het meisje die ik zag die een hele bucket KFC naar binnen werkten en zeiden dat ze aan kwam door de pil :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:12

Citaat:

Ik hoor van heul veul dikkere mensen dat het 'in de genen' zit, terwijl bewezen is dat er bij slechts een paar procent van de bevolking een genetische aanleg speelt, bij de rest betekent 'in de genen' vaak een way of life (in de familie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:12

Vjestagirl schreef:
En ik denk dat heel veel dunne mensen anorexia hebben en 'op de lijn letten' als excuus gebruiken.

Vind je, lees het topic eens door, 9 van de 10 in dat topic is te zwaar volgens zichzelf door medicijngebruikof ziekte, een handjevol mensen zegt te veel te eten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:13

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

En dat is dus niet waar. Je kunt als 'dikkert' net zo goed gezond leven als iemand die slank is. Of je slank bent of dik, of je af kunt vallen of niet is grotendeels genetisch bepaald. 'Dikke' mensen die moeite hebben met afvallen kunnen het wel, maar je lichaam verkeerd dan in permanente staat van uithongering, en alles wat je eet zal opgeslagen worden. Ontzettend ongezond.

Maar dit topic begint in een 'dikke mensen afzeiktopic' te veranderen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:14

Colway schreef:
Mindim schreef:

Da's een mooie aanvulling ;-)

Precies!
Ik heb jaren lang op het randje van ondergewicht gezeten, maar gezond was het niet hoor :D :D :D
Ik dronk líters cola, soms vergat ik dagen te eten, terwijl ik op andere dagen 3x naar de Mac ging of alleen een rolletje Dextro at. Dun was ik, maar gezond niet zo.

Rennie89

Vjestagirl schreef:

en dit was ook de reden waarom ik hier binnen kwam :j vind dat behoorlijk jammer. Behandel mensen zoals je zelf behandeld dient te worden.

Vjestagirl

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind je, lees het topic eens door, 9 van de 10 in dat topic is te zwaar volgens zichzelf door medicijngebruikof ziekte, een handjevol mensen zegt te veel te eten.

Ja, 9 van de 10 zeggen op de lijn te letten, die hebben vast ook allemaal anorexia...

Serieus, wie ben jij om te veroordelen of een ander de waarheid spreekt over zijn/haar gewicht of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:15

lifaya schreef:
Mindim: ook nu generaliseer je weer, heb je dat zelf niet door? :+ "net zoals IEDEREEN aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten"... Sorry maar vind dit behoorlijk jammer. Ik neem dat dus NIET aan en ik vind het goed dat mensen op hun gewicht letten :j beter als het meisje die ik zag die een hele bucket KFC naar binnen werkten en zeiden dat ze aan kwam door de pil :+

Ik generaliseer niet. Je noemt zelf een leuk voorbeeld met het KFC voorbeeld. Een heel groot deel van de mensen die te dik zijn geven de volgende reden aan: te dik zijn door emotie eten, medicijngebruik, ziekten of genen. Dat is nu eenmaal zo. Er zijn weinig mensen die zeggen, ik ben te dik omdat ik gewoon te veel eet.
Waarom is dat volgens jou generaliseren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:15

Citaat:

de focus verschuift van slank (afgezeken worden) naar dik inderdaad, maar ik zie geen afzeiken hoor, en dat is nou juist waar het steeds om draait er mag niet kritisch gereageerd worden op overgewicht (want dat is afzeiken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:17

Vjestagirl schreef:
En dat is dus niet waar. Je kunt als 'dikkert' net zo goed gezond leven als iemand die slank is. Of je slank bent of dik, of je af kunt vallen of niet is grotendeels genetisch bepaald. 'Dikke' mensen die moeite hebben met afvallen kunnen het wel, maar je lichaam verkeerd dan in permanente staat van uithongering, en alles wat je eet zal opgeslagen worden. Ontzettend ongezond.

Nee, het lijkt op, ik ben te dik, want het zit in mijn genen topic. Men zegt dat ik generaliseer, maar je geeft zelf het perfecte voorbeeld. Ik ken geen mensen die te dik zijn die er een gezonde levensstijl op na houden, jij schijnbaar wel, maar wat is jouw definitie van een gezonde levensstijl dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:17

Colway schreef:
Citaat:

de focus verschuift van slank (afgezeken worden) naar dik inderdaad, maar ik zie geen afzeiken hoor, en dat is nou juist waar het steeds om draait er mag niet kritisch gereageerd worden op overgewicht (want dat is afzeiken)

Maar er mag ook niet kritisch gereageerd worden op ondergewicht/slanke mensen, want dat is ook afzeiken, daar is dit hele topic nou net om begonnen.

Waarom zou je kritisch willen zijn op andermans eet gedrag? Wees kritisch op je eigen eetgedrag, dat is al lastig genoeg lijkt me.