Prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:15

Gisteren voor de MRI geweest (en foto's), maar gelukkig hoefde er ook in werkelijkheid geen vloeistof gebruikt te worden! Het viel 1.000% mee! :D

Smee__

Re: Prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:03

Ik moest gisteren weer bloed laten prikken en ook bij mij viel het deze keer heel erg mee. :D Een hele aardige vrouw die gewoon aan het kletsen was met mij en er niet omheen draaide en ze prikte in 1x goed. :D En er hoefde gelukkig ook maar één buisje worden afgenomen, de vorige keer zes. :=

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:06

Kan je geen enkele tip geven.
begin voor bloedprikken al in shock te raken. |(

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:50

Ik moet woensdag naar de tandarts om een gaatje te vullen, de vorige keer zonder verdoving gedaan, dat doe ik ook nooit meer, sindsdien nog angstiger voor de tandarts. Dus woensdag dan maar met, maar verdovingen/prikken vind ik ook vreselijk!

Iemand tips om een beetje rustig te blijven en niet in paniek te raken? :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:00

Muziekje in je oren?

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:00

Vraag of ieman tegen je praat en of je een hand mag vasthouden, al er ieman met je mee gaat. En als het niet duidelijk os door je reactie (wat bij mij zo is :')), zeg dat je er bang voor bent.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:45

miranda_x schreef:
Ik moet woensdag naar de tandarts om een gaatje te vullen, de vorige keer zonder verdoving gedaan, dat doe ik ook nooit meer, sindsdien nog angstiger voor de tandarts. Dus woensdag dan maar met, maar verdovingen/prikken vind ik ook vreselijk!

Iemand tips om een beetje rustig te blijven en niet in paniek te raken? :)

Ik was heeeeel erg bang voor de verdovingen (moest 3 kiezen trekken). Heb er volgens mij 3 gehad en het deed echt geen zeer :) Het was eerder even gemeen van 2 secondes.. Ik had een muziekje in me oren (vooral omdat ik het gekraak van mn kiezen niet wou horen.) en je moet niet constant denken van : onee , nu komt de prik, nu gaan ze dit doen en dat. Dan maak je je alleen maar druk in je hoofd gewoon aan iets leuks denken en denken van over een 1 uurtje is het al gebeurt. En rustig blijven ademen , ik zal ook evt. aangeven aan de assistente dat je bang bent, dat had ik ook gedaan en het hielp echt heel erg! Succes!

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:29

Bedankt voor de tips!! :)

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:40

Dankzij jullie tips viel het mee! De prikken al helemaal, eentje was wel gemeen maar kon redelijk rustig blijven! :-)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:07

Moest je er ook één in je gehemelte? Die vind ik altijd ietsjes vervelend, maar verder vind ik het meevallen (haha ik spreek ook echt van 'altijd', dat komt omdat ik lastige tanden heb met 2 die naar voren gegroeid zijn ipv opzij, dus ik maak het vaker dan gemiddeld mee ;p)
Maar toch lig ik na al die keren nog steeds te hyperventileren..

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:10

Gehemelte niet geloof ik wel aan de binnenkant van m'n mond in het tandvlees, die was wel gemeen! :p
Wel rot gevoel nu in m'n wang, iets eten is nog niet echt prettig hahaha!
Het went dus nooit eigenlijk?! :p ik was steeds wel aan het oPletten dat ik door m'n neus ademhaal anders ga ik inderdaad ook hyperventileren

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:13

Nou nee voor mij niet, maar ik vind alles wat met prikken te maken heeft eng (nouja, naalden dan weer niet...). Ik weet niet of het voor andere mensen ook zo is hoor.

Eten is inderdaad echt vervelend erna, maar dat gaat best snel weg (:

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:16

Aah k lees iets over ipod/muziek mee nemen, das ook handig *D Misschien dat je dan minder met je gedachte bij daar waar geprikt wordt bent?
Ik haat het ook altijd, ook bij de tandarts xD
Misschien dat k ook maar mn ipod meeneem als k evt. weer een keer verdoving moet xD Scheelt dan weer :j
Nooit aan gedacht.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:24

Gelukkig dat het goed is gegaan, mijn zusje moest gisteren ook 2 verdovingen.. Had dezelfde tips gegeven en vandaag hupst ze weer vrolijk rond :)

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:53

Muziekje scheelt echt, zo kan je je daarop concentreren ;)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:03

Corelli schreef:
:wave:

Ik begin woensdag met mijn nieuwe stage en ik kreeg net bijna een hartverzakking toen ik hoorde dat ik daarvoor ingeënt moet worden tegen hepatitis B (3x inenten, bloedprikken en evt. nog vaker enten)
Opzich niet zo'n big deal zou je denken, maar dat is het voor mij dus wel, want ik heb echt erge prikangst :\

Meer mensen die dit herkennen en die tips voor me hebben? Het meest bang ben ik voor het bloedprikken ;( Dat heb ik nog nooit gehad en aangezien ik al zo bibberig wordt van een simpele inenting, wil ik niet weten hoe ik het bloedprikken ga vinden :=

Hallo Corelli

*ik las niet het hele topic, enkel jouw OP*

Ik herken mezelf héél goed in jouw verhaal en ik denk dat ik je wel kan helpen :)

Ikzelf ben er nu ondertss 28 en ik ben (was) panisch voor spuiten, bloed trekken, .... Sinds vorig jaar in mei ben ik begonnen met hypnotherapie. Dat is therapie met hypnose.
Wordt gegeven door een therapeute die oa aan hypnotherapie doet.
Voornamelijk is dat gesprekstherapie met hypnose, om te achterhalen van waar je angst komt.

Je angst zit tss je oren. Mensen die deze angst niet kennen, zullen je NOOIT begrijpen! Stel jezelf in de plaats van iemand die een heilige schrik heeft voor bijv. paarden. Dat zal jij wschlk ook niet snappen waarom iemand in godsnaam bang van paarden kan zijn.

Maar het is effectief zo, mensen snappen anderen hun schrik niet, kennen ze zélf die angst niet. En hoe ouder je gaat worden, hoe groter je angst zal worden.
Ik was 27 en ik moest met lachgas verdooft worden bij de tandarts als ie een spuit moest zetten, hyperventilatie bij t krijgen van een tetanosspuit. Bloed trekken ging al helemaal niet! Met 3 man vasthouden en dan nog verkrampen waardoor het gewoon allemaal niet lukt :(

Ik ken het allemaal. Omdat ik vorig jaar wou stoppen met mijn pil en we dus voor een baby wilden gaan, móest ik echt wel aan mijn angst beginnen werken. En daarom ben ik april of ergens in mei (weet niet meer) gestart met hypnotherapie.
Nu, bijna een jaar later (en 18 weken zwanger ondertss) kan ik al helemaal alleen een vaccin laten zetten :D
Bloed trekken gaat voorlopig nog niet alleen, maar mn therapeute gaat mee naar de dokter als dat moet gebeuren.
Bedoeling is dat ik grotendeels van mn angst verlost ben als ik moet bevallen. Had ik hieraan niet gewerkt, is de kans héél groot dat de geschiedenis zich herhaalt op mijn kind. Mijn angst kwam immers van mijn mama af.

Ik wil maar zeggen, zoek professionele hulp! Zonder geraak je niet van die angst af, hij gaat alleen maar groter worden.
Muziek hielp bij mij niet, aan iets leuk denken al helemaal niet (gruwelde van dat zinnetje :roll: ), mijn vriend of ouders die bij mij waren hielp ook niet, ...

Allé, als je angst echt zo groot was/is als die van mij natuurlijk :P Bij mij zat ie héééééél erg diep >;)