Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:35

Heem hier ook een
Ik trok wel eens nachten door
Wat voor mij het beste werkt is regelmaat en max 8 uur slaap aan houden
Slaap ik niet gaat dat van de 8 uur af, ik probeer rond vaste tijden mijn bed uit te gaan

Ik heb jaren lang zo lopen knokken en nu gaat het redelijk (ik mag niet klagen)

Als ik niet slaperig ben ga ik toch liggen en slaap ik niet met een uur ga ik wat lezen ofzo of ik ga achter de comp en probeer het dan met een uur nog een keer
Voorheen ging ik op pad met de cross brommer, heerlijk is dat vooral als het maar koud genoeg was

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 16:12

Haha rommulus, midden in de nacht op de crossbrommer?! Wel een leuke bezigheid, in pyama of badjas :D?

Ben nu gewoon strontchagerijnig en eigenlijk gewoon heel erg boos. Gefrustreerd meeste. Heb gister zelfs 1,5 tablet seroquel ingenomen (ja ik weet het, heel slecht) maar viel nog niet in slaap. Vanavond springles, hoop dat ik mijn opgefoktheid niet overbreng op paard, die zelf ook altijd erg opgefokt is en dat maakt het alleen maar erger.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:23

Yup midden in de nacht :D
Heerlijk haast geen medeweg gebruikers en je kan hard jagen zonder bang te hoeven zijn dat ome agent ineens naast je staat :+
Vaak pakte ik ook wat fiets paden die door het bos gaan lekker rustig aan zonder helm
Maar niet in badjas oid :P (is een beetje te fris)

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het verschrikkelijk mis
Heb de brommer nog wel maar anderen vonden dat ze er meer recht op hadden en hebben hem in de tussentijd ook gelijk maar lichtelijk verbouwd en vernield
Als ik sil aan huis zou hebben staan had ik hem mee genomen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:12

En ik heb mijn oplossing om in slaap te vallen: als ik bij mijn vriend slaap lig ik binnen de 5min in slaap (wat dus héél uitzonderlijk is).
Jammer genoeg gaat dat dus niet zo vaak en de kwaliteit is ook niet super (wakker worden enz) maar dat zal wel beteren denk ik met de tijd.

Nuja, voor het alleen slapen heb ik nu slaapthee gekocht en valeriaan, geen idee of het werkt, maar wel lekker :Y)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:39

Even een stipje hier ....

Hebben jullie vooral moeite met inslapen of juist het doorslapen?

Want als dat laatste het probleem is, wat kun je daar dan aan doen?
Dus gewoon om een normale tijd naar bed gaan, maar dan om 3 uur wakker worden en blijven ....?
Daar zou ik ook graag tips voor kijgen! :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:38

Inslapen is mijn probleem..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:56

ik heb problemen met doorslapen, ik zie vaak ieder uur voorbijkomen op de wekker. Inslapen doe ik wel, vaak zelfs erg vroeg omdat ik helemaal kapot ben 's avonds

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:59

Bij mij is heel lang beide het probleem geweest
Nu eigenlijk door slapen
Al moet ik nu wel eerlijk toe geven dat ik veels te veel slaap
Moet ongeveer 8 uur aan houden moe of niet dan gaat het wel

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:00

Bij mij beiden. Zowel inslapen als doorslapen. Ook ik kan zowat ieder uur meemaken.
Niet iedere nacht is zo slecht, maar het gebeurd wél vaak.
Wat ik probeer is om te blijven ontspannen, en vooral niet op de wekker gaan liggen kijken.
Proberen om mezelf niet te ergeren, want dan lukt het helemaal niet meer.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:11

vooral het inslapen op mezelf. Meestal slaap ik wel door alles heen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:34

Bij mij is vooral het doorslapen het probleem, maar ik weet dat het komt omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Heeft iemand al eens een middel van Dr Vogel geprobeerd? Heet Dormesan of zoiets.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:07

bij mij is het beide aanwezig alhoewel het inslapen een groter probleem is.

op kot ben ik erachter waarom ik daar nog slechter sliep dan thuis: de verwarming! het bed staat daar naast de verwarming en meestal ook nog aan als ik ga slapen. nu heb ik hem afgelopen dagen uitgelaten en slaap ik beter! ( thuis slaap ik echt in een koude kamer)

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:11

ik heb mijn hele leven al een slaap probleem , maar toen ik dystrofie kreeg is het erger geworden sinds 3 jaar , vreselijk slaapp gemiddeld 2 uur per nacht , maar kom elke dag de dag weer door , je went er ook aan , maar fijn is het niet , kan dan niet blijven liggen ga vaak naar beneden , met als gevolg de rest ook wakker , medicatie niks helpt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:15

Ik heb ook al een lange tijd (al enige jaren) last met in slaap vallen. De laatste tijd is dit alleen maar erger geworden. Daardoor ben ik begonnen met melatonine te nemen voor ik ga slapen en dat is echt een uitkomst voor mij!
Maar daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik waarschijnlijk zo moeilijk in slaap val, omdat ik al die tijd iets te gespannen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:50

russel schreef:
Roosch na het stappen lijkt mij het duidelijk, dan ben je al over je slaap heen om 04.00 uur, dan kan je niet anders verwachten en dan nog na een half uur inslapen is rap, je slaapt dan alleen je alcolhol roes uit...

Sommige mensen hebben behoefte aan regelmaat, dat dwingt hun bioritme hun te doen en die negeren dat en dan raakt je bioritme van slag...waardoor ze nog onregelmatiger gaan leven..

Nou precies, ik kan na het uitgaan echt niet slapen. Lig er dan rond 4 uur (of 6 uur :')) in maar echt niet dat ik ook maar 1 oog dicht doe! om 9 uur ga ik dan van ellende maar uit bed.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:57

Silvia schreef:
Bij mij is vooral het doorslapen het probleem, maar ik weet dat het komt omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Heeft iemand al eens een middel van Dr Vogel geprobeerd? Heet Dormesan of zoiets.

Ja, ik. Helaas moet ik melden dat het voor mij niets doet, m.a.w.: bij mij werkt het niet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:11

Bij mij werkt het ook niet, heb echt chemische troep nodig om te kunnen slapen...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:17

Dormesan hielp bij mij ook niet, uit wanhoop heb ik een nacht vijf van die dingen ingenomen maar ik werd alleen maar gefokter :')

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:22

Oef, ik meld me ook!
Ik zit nog op school, dus je zou denken niet zo druk enzo maar toch,
aan het einde van de dag ben ik gesloopt! En dan ook echt niet kunnen
slapen hè... :') Ik lig altijd wakker tot een uur of half 2, en om half
6 gaat mn wekker alweer.... ;( Ik neem nu steeds om een uur of 10
3 melatonine pilletjes, dan slaap ik meestal rond een uur of 12, half 1 :)

@rommulus, haha geweldig dat je er 's nachts gewoon op uit ging, haha!

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:35

Ik heb t vooral met inslapen, en met vlagen ook met doorslapen.

Die trazolan werkt nu volgens mij best goed, slaap wel eerder. Om 1/2 uur voelt het alsof het al 4 uur is, wel neem ik nu 100mg. Wel fijn hoor! Een paar keer sliep ik al voor 1 uur, heerlijk! Heb dit jaren niet gehad. Al weet ik nog steeds niet zeker of ik wel elke dag een pil wil slikken, mede omdat ik af en toe echt weleens goed wil feesten en niet weet of dat wel verstandig is met zo'n medicijn..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:37

Heb er trouwens minder last van als ik 's ochtends niet vroeg op hoef en daardoor gewoon kan gaan slapen wanneer ik wil 's nachts. Ik heb nu bijvoorbeeld (bijna) niks te doen voor mijn studie en ik heb pas vanaf zes februari weer college, ik werk in de schoonmaak en hoef daarom meestal alleen 's avonds te werken. Nu is het dus geen probleem als ik pas om twee uur het licht uit doe en het werkt echt, ik slaap een stuk beter. Alleen onhandig als straks het echte leven weer begint :=

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:46

Ik heb last van inslapen omdat ik vaak hartkloppingen heb. Ik deed dan vroeger oefeningen op mijn buikademhaling, daar werd ik rustig van. Tegenwoordig val ik om van de stress op school dus nu zit ik aan Inderal en soms gebruik ik een inslaper (Zolpidem). Ik probeer wel zo veel mogelijk van die troep af te blijven :n Valeriaan schijnt ook te helpen, in theevorm of pilletjes. Of een warm bad <3

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:51

Fijn dat de trazolyn helpt Sylke :j.

Ik heb eergister met mijn vriend gesprekje gehad voor het slapen. Ik mag zoveel bewegen en woelen en zuchten en steunen als ik wil, moet me niet geremd voelen in mijn gewoel in bed. En ik heb besloten dat ik me meer open moet stellen voor hem, dat ik van hem hou en dat het juist heerlijk is om naast je geliefde in bed te liggen.
Dat heeft 1 nacht geholpen, sliep die nacht in het 2persoonsbed als een blok! Vanacht echter weer beroerd geslapen...GRRRR. Vriend vindt het echt niet leuk als ik definitief in een andere kamer ga slapen (slaap beter alleen in een apart bed en kamer)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:18

Citaat:
Hersenen krimpen door slaaptekort
Laatste update: 27 januari 2012 09:49 info
GRONINGEN - Een goede nachtrust is in de huidige 24-uurssamenleving een hele opgave. Een tekort aan slaap kan zeer schadelijke gevolgen hebben voor de hersenen. De Groningse neurobioloog Peter Meerlo en zijn collega Arianna Novati laten zien dat de hippocampus, het hersengebied dat betrokken is bij leren, geheugen en emoties, krimpt bij een chronisch slaaptekort.

Peter Meerlo en Arianna Novati onderzochten de hersenen van laboratoriumratten die maar vier uur per dag nachtrust kregen, terwijl de dieren normaal ruim tien uur slapen.
In eerder onderzoek vond Meerlo al dat een week slaaptekort ernstige gevolgen heeft voor het rattenbrein: het serotoninesysteem, dat betrokken is bij stress en emotie, raakt ontregeld en is veel minder gevoelig voor de neurotransmitter serotonine.

Kleinere hippocampus
Een maand lang slaaptekort blijkt echter ook gevolgen te hebben voor de rattenhersenen zelf. De onderzoekers ontdekten dat er dan veranderingen in de hersenstructuur optreden.
Meerlo: "Bij ratten die een maand lang te weinig hebben geslapen, zien we het hersengebied dat betrokken is bij leren, geheugen en emoties (de hippocampus) ongeveer tien procent kleiner worden. De hippocampus blijkt dus heel gevoelig voor verstoringen zoals slaaptekort"

Depressie
Een verkleining van de hippocampus zou van invloed kunnen zijn op leerprestaties en stemming. "Ook bij depressieve patiënten is een verkleining van de hippocampus en een ontregeld serotoninesysteem te meten.
Deze resultaten bevestigen dan ook dat slaapproblemen niet alleen tot de symptomen van depressie behoren, maar ook oorzaak kunnen zijn", aldus Meerlo.

Omkeerbaar
Of de krimp van de hippocampus omkeerbaar is, weet Meerlo nog niet: "Dat is een van de belangrijke vragen voor ons vervolgonderzoek. We weten alleen dat er krimp is; het mechanisme is nog onduidelijk."
"Misschien sterven de hersencellen af of vermindert de aanmaak van nieuwe cellen; maar de aanwezige cellen kunnen ook gewoon afnemen in volume".

24-uurssamenleving
De onderzoeksresultaten dwingen ons om slaap in de huidige 24-uurssamenleving serieuzer te nemen, aldus Meerlo: "We houden ons bezig met gezond eten, niet roken, genoeg lichaamsbeweging. Maar voldoende nachtrust schiet er vaak bij in, terwijl slaap ook gewoon in dat rijtje met goede gewoontes zou moeten staan".

bron: www.nu.nl

Hoe gaat het met iedereen hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:20

gekrompen hoofdjes :+