Baarmoederhalskanker prik.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: Baarmoederhalskanker prik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:57

Dus jij hebt al de basis-entingen niet gekregen? Jawel toch? :)
En je neemt geen paracentamolletje of aspirientje als je hoofdpijn hebt? Je gaat de pil niet slikken en als er dalijk weer een dodelijke griep dreigt waar ze een vaccin tegen hebbe, laat je m ook niet zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:01

Geen enkele inenting geeft 100% garantie voor iets niet krijgen natuurlijk . Ik heb als 10 jarige meer dan een half jaar kinkhoest gehad bijv.. Daar was ik gewoon voor ingeënt. Maar het feit dat de bmhk prik nog niet uitvoerig getest is en je basisentingen wel is voor mij wel een groot verschil :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:01

Anne. schreef:
Dus jij hebt al de basis-entingen niet gekregen? Jawel toch? :)
En je neemt geen paracentamolletje of aspirientje als je hoofdpijn hebt? Je gaat de pil niet slikken en als er dalijk weer een dodelijke griep dreigt waar ze een vaccin tegen hebbe, laat je m ook niet zetten?

Het grootste gedeelte uiteraard wel, maar bij een enting deden ze heel raar: ze vroegen terplekke welke ik nou moest hebben en ze vonden alles wel prima.
Zijn dat nu al medicijnen? Ik neem ze bijna nooit. Bij buikpijn werken ze niet; hoofdpijn doe ik niet aan :+
Hmm.. de pil.. Mag ik nog even een paar jaar wachten? :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:04

Die prik voor de Mexicaanse griep heeft mijn oudste dochter ook niet gekregen, inderdaad. Mijn jongste heeft er één van de twee gekregen, maar alleen omdat ze astmatisch is en het vooral een griep was die de luchtwegen te pakken nam in een winter dat ze sowieso al stikbenauwd was. De tweede heeft ze niet eens gekregen.
Achteraf ook terecht omdat het paniekvoetbal van de bovenste plank bleek te zijn.

En de werking op 150 jaar.... :') Nee, ik denk niet dat we daar ooit achter zullen komen. Maar 30 jaar lijkt me toch wel een redelijke termijn.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:04

Ik heb ze de eerste ronde (toen ze er nét mee begonnen) niet gehaald. Het jaar erop mocht ik alsnog komen en toen heb ik het wel gedaan. Het is beter dan niets en al die spookverhalen van dat je er ziek van wordt daar geloofde ik toch al niet in. Heb er dan ook niks van gemerkt en ik vond ze niet eens zo veel pijn doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:05

[/quote]

Ik heb begrepen dat het juist helemaal niet is getest en dat dít dus zo ongeveer een test was, zal de farmaceutische industrie gelachen hebben zeg. Volgens nieuwsberichten is het in andere landen goed mis gegaan bij sommigen. Daarnaast is het geen garantie dat je geen baarmoederhalskanker krijgt.[/quote]
De griepprik geeft ook geen garantie, maar die delen ze wel aan miljoenen mensen uit.. Tja, afwegingen maken, tis kiezen voor jezelf, blijkt ie wel schadelijk, stom dat je het gedaan hebt, werkt ie wel sla je jezelf voor je hoofd dat je hem niet gehaalt hebt. Helemaal als die rotziekte in je familie rond gaat en de kans dat je het zelf ook krijgt een stuk groter is.[/quote]

Kwestie van kennis op een rijtje te hebben, griepprik geeft wel garantie. Alleen zijn er xx aantal stammen en werkt die maar op het moment meest voorkomende. Plus dat het vaak op dat moment nog de verkoudheid is waar mensen ziek van worden na een prik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:07

Griepprikken werken wel toch gewoon? :+
Ze geven je toch alleen maar een verzwakt bacterie, of een dode?
Dan weet ik niet wat er mis mee kan gaan hoor.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:08

Griepprikken haal ik dan weer nooit, ik wordt er wel altijd voor opgeroepen vanwege mijn astma maar ik heb er nog nooit 1 gehaald.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:08

Ik heb het helemaal niet over of ze 100% werken of niet, Yvank. Ik heb het over de gevaren die het voor sommigen onder ons mee zou brengen.
Moet jij niet ook nog een paar jaar wachten voor de BMHK-prik, passiesppel? Ik weet niet precies wanneer meisjes hem krijgen. Ik had hem toen vóórdat ze hem collectief zouden gaan zetten. Ik zou ook buiten de leeftijd vallen.

Nouja, het is kerst, Ik ga weer fijn vieren. Als ik doodga of onvruchtbaar blijk te zijn als gevolg van de prik, dan zijn jullie de eerste die het horen ;) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:10

Dat zeg ik ook niet dat jij dat zei maar gewoon algemeen :) .
Meisjes vanaf 12 jaar krijgen hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:12

Anne. schreef:
Ik heb het helemaal niet over of ze 100% werken of niet, Yvank. Ik heb het over de gevaren die het voor sommigen onder ons mee zou brengen.
Moet jij niet ook nog een paar jaar wachten voor de BMHK-prik, passiesppel? Ik weet niet precies wanneer meisjes hem krijgen. Ik had hem toen vóórdat ze hem collectief zouden gaan zetten. Ik zou ook buiten de leeftijd vallen.

Nouja, het is kerst, Ik ga weer fijn vieren. Als ik doodga of onvruchtbaar blijk te zijn als gevolg van de prik, dan zijn jullie de eerste die het horen ;) :P

Ik ben iig wel opgeroepen, dus dan ga ik er wel vanuit :P

Haha, doe dat :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:19

Ik ben moeder van 2 dochters die nog niet op de leeftijd zijn waarop ze die prik mogen halen. Als ze dat wel geweest waren, had ik ze niet laten enten. Ik vind dat er te weinig onderzoek is geweest naar de gevolgen op lange termijn en hoe goed de prik werkt. Er zijn hier al eerder voorbeelden zoals DES e.d. genoemt die onschadelijk zouden zijn, maar uiteindelijk zeer schadelijk bleken.

Mijn oudste dochter heb ik wel laten enten tegen de mexicaanse griep. En daar heb ik op een gegeven moment wel spijt van gehad. Ik heb me laten meeslepen door de rest en vond het ook een moeilijke keuze. Maar het zou helemaal veilig zijn. En daarna bleek ook dat er een groep kinderen is geweest die net een andere entvloeistof heeft gehad. Dit is o.a. in Finland en in Nederland gebeurt. Binnen die groep kwam ineens een hoog percentage narcolepsie voor. In Finland waren het zo´n 62 kinderen en in Nederland 2 kinderen. Sterke bewijzen zijn er niet, maar de vermoedens zijn groot omdat de stijging van die ziekte ineens na die enting drastisch toenam.

Ik vind eigenlijk dat er preventief ook meer gedaan zou moeten worden. Zoals bijv. uitstrijkjes jaarlijks i.p.v. één keer in de 5 jaar gemaakt worden. En niet vanaf 30, maar vanaf 20-25 jaar bijv.

Macs schreef:
Bij elke paracetamol heb je een kleine maagbloeding, bij vaker gebruikt raakt je lever van slag, op lange termijn krijg je zelfs meer pijn, ga je slecht slapen etc. In combinatie met alcohol is het nog slechter.. maar dat staat niet op de verpakking natuurlijk ;)

Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt? ;)

Je kunt pijnstillers in groepen indelen. Zo behoren o.a. aspirine en ibuprofen tot een 'niet-steroïde anti-inflainmatoir' geneesmiddel (NSAID). Paracetamol behoort weer niet tot die groep. Juist die NSAID-'groep' heeft als één van de bijwerkingen dat het een maagbloeding KAN veroorzaken. Bij paracetamol (niet te verwarren met aspirine) is die kans juist kleiner en is de kans op leverproblemen groter.
(BRON: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... llers.html)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:22

Froukje1993 schreef:
passieAppel schreef:
En neem jij 'm terug op grond van dit topic?
Ik ga de prik zekersteweten niet meer halen. Mijn doel; geen idee. Laten we zeggen: gewoon nieuwschierigheid.

Nee, ik neem hem echt niet meer terug, ook al zou dat kunnen.
Heb te veel gevolgen van kanker gezien, ook bhk en dat hoop ik toch echt niet mee te maken. Dan de gevolgen die, misschien aanwezig zijn, maar voor lief nemen. Dat zal vast niet zo erg zijn als kanker.

En net als wat hier al eerder geroepen is, word ik wel onvruchtbaar, zijn er genoeg andere kinderen die graag een nieuwe mama willen.

Okej, bedankt voor je antwoord.

:j Mee eens.

Ik heb de prik ook gehad, leef nog steeds, en heb er geen spijt van.

Inderdaad ook door het weten wat kanker inhoudt, heb ik hem genomen. De kans dat je het krijgt verklein je sowieso, anders was de prik nooit goedgekeurd, (anders had hij namelijk geen nut) dus waarom niet nemen? Die paar mensen die 'daaraan(?)' zijn overleden hoeft ook niet per definitie door de bmhk-prik te komen. Als je bekijkt hoeveel mensen hebben de prik hebben gehad, en hoeveel mensen er per dag sterven, tja, hoe kun je dan met zekerheid zeggen dat het daaraan ligt? Of is dat wél goed onderzocht? (gewoon een vraag :) )

Heb er verder helemaal geen bijwerkingen van gehad, ook niemand in mijn omgeving.
Soort spierpijn in je arm ja, maar dat is logisch bij prikken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:33

ElineB: Bijwerkingen kunnen ook pas na 10 of 20 jaar optreden :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:35

passieAppel schreef:

Klopt, ik had het ook vooral over hoe ik het nu/toen ervaren heb, en heb er tot nog toe dus alleen spierpijn van gehad.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk als ik nu ineens bijwerkingen zou krijgen, maar alles kan hè. Gelukkig zijn bijwerkingen van een prik een stuk minder erg als het gene waar de prik voor bestemd is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:37

Weleens gehoord van de uitdrukking 'Het middel is erger dan de kwaal'? ;) Dat laatste zou ik zo 1,2,3 dus niet durven zeggen ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:46

Nee, nog nooit van gehoord. Bij deze dan. :)

Slaat alleen niet op deze discussie imo.
Kanker vind ik persoonlijk nét iets erger als weet ik welke (en erge) bijwerkingen. Maar dat is persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:46

ElineB schreef:
passieAppel schreef:

Klopt, ik had het ook vooral over hoe ik het nu/toen ervaren heb, en heb er tot nog toe dus alleen spierpijn van gehad.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk als ik nu ineens bijwerkingen zou krijgen, maar alles kan hè. Gelukkig zijn bijwerkingen van een prik een stuk minder erg dan het gene waar de prik voor bestemd is.

Hoe weet je dat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:47

Dat hangt m.i. van de bijwerking af. Een mismaakt kind krijgen lijkt me dan weer ook heel erg, of noem eens wat.

Maar goed - niet vandaag meer ;) Welterusten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:47

ElineB schreef:

Kanker vind ik persoonlijk nét iets erger als weet ik welke (en erge) bijwerkingen. Maar dat is persoonlijk.

Er zijn vast wel ergere dingen te bedenken dan kanker :Y)
Ik vind het ook een rotziekte! Maar deze vorm komt niet 'vanuit het niets'. Maar van onveilige seks.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:50

@ PassieAppel, dat zeg ik dus; dat is mijn mening. Maar was in mijn post niet helemaal duidelijk, sorry daarvoor. :)

Blue_Eyes, heb je gelijk in, maar ik blijf bij mijn mening. Kanker vind ik erger, door alles wat het verwoest. Kanker kan ook erfelijk zijn, dus kun je indirect ook een 'mislukt' (maar dan niet letterlijk) kind hebben/krijgen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:52

passieAppel schreef:
ElineB schreef:

Ik vind het ook een rotziekte! Maar deze vorm komt niet 'vanuit het niets'. Maar van onveilige seks.

Nou noem eens wat. :)
En dan heb ik het niet over dat de wereld vergaat o.i.d, nee dan heb ik het over bijwerkingen en kanker. Wat daarvan erger is.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:53

ElineB schreef:
passieAppel schreef:

Nou noem eens wat. :)
En dan heb ik het niet over dat de wereld vergaat o.i.d, nee dan heb ik het over bijwerkingen en kanker. Wat daarvan erger is.

Een misvormd kind krijgen bijvoorbeeld. Vergeet niet dat baarmoederhalskanker een zeer goed te genezen kanker is, zeker als je braaf je uitstrijkje doet en dus in de meeste gevallen er ruim op tijd bij bent.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:55

passieAppel schreef:
ElineB schreef:

:x.. Ik houd me maar stil, maar wil je wel even zeggen dat je hier een hoop mensen, onbedoelt, zeer mee doet..

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:56

Killyenn schreef:
Een misvormd kind krijgen bijvoorbeeld. Vergeet niet dat baarmoederhalskanker een zeer goed te genezen kanker is, zeker als je braaf je uitstrijkje doet en dus in de meeste gevallen er ruim op tijd bij bent.

Dat is inderdaad erg, zoals net al is genoemd.

Maar neemt dus niet weg dat baarmoederhalskanker ook niet niks is. Overigens, het schuingedrukte; ^ ja, dat zeggen ze wel vaker...