2 ons groenten en 2 stuks fruit. Lukt het jou?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:08

Jolienn schreef:
Waarom rekenen zoveel mensen aardappelen bij groenten? Aardappels zijn zetmeel, geen groente...

Dat is vooral cultuur afhankelijk. Hier worden ze als zetmeel bron gezien terwijl in andere cultuur aardappel wel als groenten worden gezien.

Imo is het een beetje een grijs gebied. Het is niet zo dat aardappelen alleen maar zetmeel zijn, er zitten ook genoeg andere voedingsstoffen in. Maar zo zijn er ook groentes die ook veel zetmeel bevatten die vooral als groente worden gezien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:13

Ik eet op zich wel gezond, aan 2 ons groenten per dag kom ik wel. :j Maar fruit is meestal maar 1 stuk/portie per dag...

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:13

Hier word de 2 ons groente en 2 stuks fruit gemakkelijk gehaald.
Ikzelf eet heel veel groente, zowel tijdens het avondeten als tussendoor/snack (vaak tomaat, paprika en komkommer) en ik eet ook veel fruit (voornamelijk appels, druiven, grapefruit, sinaasappels, af en toe een banaan, meloen, ananas of mango, en nu is ook het mandarijnen-seizoen weer aangebroken).

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:14

vandaag kom ik trouwens ruimschoots aan mijn groenten en fruit!
Heb net 200 gr bloemkool op met het avondeten, en 5 mandarijnen als 'toetje'.

Sowieso vandaag gezond gedaan, heb ook al noten op, vruchtensap en kabeljauw! :)

saarie

Re: 2 ons groenten en 2 stuks fruit. Lukt het jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:16

Ik red het makkelijk... Groenten iedere dag wel 300 gram en fruit zeker twee stuks. Drinken moet ik iets meer op letten, maar zit toch wel gauw op de anderhalf tot twee liter.

We eten weinig vlees, veel vis, genoeg ei/kaas en vleesvervangers :) tofu e.d.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:20

Diegenen die zeggen dat ze ruimschoots over de 200 gram groentes komen, wegen jullie je groentes ook af?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:21

Dan denk ik dat het ook nog uitmaakt of het rauw of al gekookt/gebakken is, toch? :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:28

Sita_ schreef:
Diegenen die zeggen dat ze ruimschoots over de 200 gram groentes komen, wegen jullie je groentes ook af?

Ik wel. :) Op voorverpakte groentes staat het er al op, en verse groentes haal ik altijd bij de groenteboer, daar word het ook voor je gewogen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:37

Ik red het wel en eet ook nog eens zo'n 4 stuks fruit per dag.
Volgens mij dieetiste krijg ik bijna teveel vitamine C etc binnen hahaha.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:53

Ik red het ook met gemak :j
Eet meestal 3 tot 4 stuks fruit per dag, waarvan er altijd 2 granny's bij zitten en 1 banaan.
En ik zit vaak boven de 2 ons groente. Zak worteltjes gaat er zo in, komkommer, cherry tomaatjes, salade en daarnaast nog de groente tijdens het avond eten.

Hier zijn de kids gek op pasta, dus veel tomaten in blokjes in de pan, uitje fruiten, knoflook en wat kruiden erbij. Wortel erdoor, broccoli erbij, dan de blender erdoor en het is een egaal rode saus ;) Snufje kaneel gaat er ook altijd in.

Appelmoes maar ik ook vaak zelf, appeltjes in blokjes in de pan, wat water erbij, door laten koken zodat de appels zacht worden, even glad maken met de blender en klaar. Doe er geen suiker bij, is al zoet zat.

De blender vind ik echt een uitvinding :D Onze kids willen geen stukjes in hun saus, zoals stukjes wortel enzo. Het mag allemaal niet meer herkenbaar zijn :+

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:56

boooo schreef:
Dan denk ik dat het ook nog uitmaakt of het rauw of al gekookt/gebakken is, toch? :)

Precies.. bijvoorbeeld spinazie vermiderd heel erg in gewicht wanneer het gekookt word..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:59

:o qwa fruit scoor ik super laag, ik eet al jaren geen fruit ,vind het gewoon niet lekker.

groente eten we genoeg, 3man aan tafel met 1100gr witlof of 800gr andijvie of diepvries spinazie 650 gr enz

ook mijn kind houd niet van fruit, alleen kiwi gold vind hij lekker maar die tijd is nu beetje over
hij krijgt nu vitamine pillen
heb er 10 jaar elke dag fruit in gekregen met moeite en de laatste jaren lukt het niet meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:00

Daarom neem ik altijd heel erg veel spinazie en bereid dat in delen. Zodat ik als nog meer dan genoeg groente heb. :D Overgens komt het niet vaak voor dat ik maar 1 soort eet, meestal meerdere groentes bij elkaar of rauwkost erbij. 200 gram haal ik nog steeds met gemak.

Nu moet ik er bij zeggen dat ik groeten niet eet omdat het moet, maar omdat ik het lekker vind. En dan wil ik ook inderdaad een bord vol met groenten en geen miessierig schepje. :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:01

Misschien minder puree er in doen?
Ik doe zelf al meer dan 200 gram andijvie door stamppot heen voor mij alleen :P .
Klen beetje puree, beetje rundergehakt (eventueel beetje kaas) en klaaar!

Tuurlijk is t moeilijk soms om aan de hoeveelheden te komen, maar bordje rauwkost bij lunch helpt ook, tomaatjes en komkommer snijden bij t avond eten of op brood me lunch op de kaas of kip.
Neem zelf ook fruit mee naar mijn werk om daar paar mandarijnen te eten en soms een kiwi of banaan. Hoef ik s avonds niet van alles er in te proppen na t late eten na de paarden.. :+

Als mensen niet van fruit houden: eet je dan wel appelmoes soms, knijpfruit uit pakje etc??

No_No schreef:
Ik let al een tijdje op onze groenten hoeveelheid.

Nu moet ik toegeven dat ik al snel denk dat we wel voldoende groente eten. Vandaag eten wij stampot. Standaard gaat daar een hele zak andijvie door van 400 gram voor 5 personen.
Eigenlijk is dat dus helemaal niet voldoende.. Fruit eten wij ongeveer 1x per dag, eigenlijk ook niet voldoende dus.

Letten jullie er op? Hoe zorgen jullie voor voldoende vitamines (vooral met kinderen)?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:03

Ik vind het echt knap dat jullie bijna allemaal trouw de 200 gram groentes halen.. Toen ik begon af te vallen heb ik ook trouw mijn groentes afgewogen tot de 2 ons en dat kreeg ik echt niet weg!
Ik vul het daarom nu aan met extra sla en komkommer tijdens te lunch..

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:04

Ik eet weinig avondeten, en neem om de dag zon 5stukken fruit, ik voel ,e prima dus geloof het wel :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:07

wij eten wel appelmoes maar alleen als we rodekool eten[ met stukjes appel] en dat is niet wekelijks

ik drink wel sisi fruitmania [ met lemon] en fruitmelk [ mango]
maar is geen echt fruit :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:11

Groente red ik niet denk ik... Maar fruit daarintegen makkelijk! Ik drink o.a. veel verse fruitsappen naast mijn andere fruithapjes :) (En dan is het dus vers geperste sinaasappelsap en dat doe je er in de blender bijv. ananas,kiwi,banaan, mango, aardbeien of frambozen etc etc bij en die mix je een tijdje en dat is echt super lekker!)
Verder eet ik best veel stukken fruit en veel salades :9

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:16

IK red het in de zomer wel ivm allemaal lekker zomer fruit (aardbeiën, meloen, druiven etc.) Die in de winter een fortuin kosten en ook nog eens veel te zuur zijn. In de winter haal ik vooral het fruit dus niet, groenten lukt meestal wel ongeveer maar inderdaad 200gr ineen keer kan best veel zijn. (hoewel ik het bijv met wortels wel makkelijk weg krijg maar sperziebonen bijv daar eet ik echt geen 200gr in een keer van)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:39

liedje89 schreef:
Die in de winter een fortuin kosten en ook nog eens veel te zuur zijn.

Prijzig zijn ze wel, maar de aardbeitjes die ik nu heb zijn zeker niet zuur :o

Misschien trouwens wel een leuke tip... Heel veel fruit is heel geschikt om in te vriezen (ananas mango aardbeitjes meloen frambozen etc etc) Na het invriezen ziet het er niet zo mooi meer uit (worden slapper) maar ze smaken nog wel goed door bijv. yoghurt/shakes of de sapjes die ik omschreef :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:26

Appie verkoopt ook ingevroren frambozen en aardbeien. Die gooi ik vaak door mijn magere kwark, ook weer wat fruit binnen :D

En hier nog iemand die meer van het zomerfruit houdt dan het winterfruit. Alleen de lucht van gepelde mandarijnen al :n

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:32

Groenten weet ik niet, daar is m'n moeder voor. := Fruit red ik met gemak.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:34

Sita_ schreef:

Ja ik wel. Probeer minimaal 200 gram groente op een dag binnen te krijgen :) en 2 stuks fruit. Vind het ook heerlijk.
Lees dat sommigen hier zeiden 200 gram groentes wat veel! k vind het soms nog te weinig.. Bijvoorbeeld als ik 250 gram broccoli pak denk ik ik wil meer :P Soms eet ik wel 400/500 gram broccoli ofzo := heeeerlijk!

Tuurlijk heb ik wel eens een dag dat ik wat minder heb :P Zoals vandaag * net chocoreep op :9 *

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:48

Judith_ schreef:
Ik red het makkelijk, twee stuks fruit bij ontbijt of tussendoor. En 2 ons groente verdeelt over de lunch en het avondeten, hoe meer groente hoe lekkerder :9

wauw ben niet de enige!
Ik eet dan op school vaak zo'n zakje met appel of wortel erin en een banaan, en 's avonds eet ik zeker meer dan 200gram groente. als we rode kool eten eet ik denk ik wel 350 gram.
lukt me niet elke dag fruit te eten maar zeker wel voldoende groente.

en over het wegen: nu niet meer wel gedaan ivm diabetes dus een dieet.
maar in het ziekenhuis kreeg ik ook altijd een dubbele portie groente, de standaard portie is niet super veel maar meeste mensen eten niet graag groente en dan werd het weggegooid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:56

Ik kan me niet voorstellen dat sommigen bijna 500 gram groente eten? Dat valt toch veel te zwaar op de maag? Werk je even een halve kilo naar binnen :=

Ik kom er niet aan... geen idee op hoeveel ik dan wel zit maar ik ben absoluut niet gek op groente en lus ook weinig. Helaas heb ik geen andere smaakpappillen gekregen.. je wordt al snel als schuldige gezien :=

Moet zeggen dat ik de laatste weken wel erg ongezond aan het snoepen ben.. komt door het weer.. kan daardoor echt veel trek hebben. Zal eens proberen om het snoep te vervangen voor fruit.