Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

silvana84

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:21

Ik vind dat vrouwen best wat meer keuze vrijheid in Nederland zouden mogen hebben, misschien niet persee een keizersnee maar toch wel wat meer pijnbestrijding(zoals ruggenprik). In Nederland ligt het overlijdingscijfer van pas geboren baby's/pas bevallen vrouwen vrij hoog, en heb al aantal keren artsen horen aangeven dat de zorg voor zwangere vrouwen een stuk beter kan, en daarbij hoort ook pijnbestrijding en begeleiding.

Er zijn nog flink wat verloskundigen die nog een beetje van de oude stempel zijn, zo van stel je niet aan en miljarden vrouwen zijn je al voor gegaan, veel vrouwen hebben dan echt de durf niet meer om vragen over pijn bestrijding te stellen, maar lopen vervolgens wel maanden lang met stress over de bevalling rond. Ik vind dat elke bevalling persoonlijk is en hoe minder stress bij de moeder, hoe minder stress bij de baby.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:22

Ik heb we heel veell moeite gehad met de binding met mijn dochter na KS. Ik heb de eerste dagen het gevoel gehad dat het echt mijn kindje niet was... Nu is dat wel helemaal goedgekomen, ben ontzettend verliefd.

Nee hoor als de mogelijkheid er was geweest had ik 1000x liever natuurlijk bevallen, en thuis. Thuis was mijn grote wens, nu na KS zit dat er echter nooit meer in.

Een keizersnede lijkt misschien zo ideaal voor de mensen die het niet ondergaan hebben, maar die weten niet hoe het is om te revalideren van zo'n operatie.

talita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:33

Nou ik vond het herstel niet spannend na de keizersnee hoor, viel me heel erg mee. De tweede dag kon ik gewoon weer zelf onder de douche

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:35

shilady schreef:
Meloen schreef:
Ik zie hier allemaal negatieve ervaringen staan wat betreft keizersnede.

Ik ben 3 week geleden bevallen met keizersnede. Nou, ik doe het zo weer over hoor!
Ik voel me prima.
Ik had wel als pech dat ruggeprik te diep geplaatst is (gebeurt gemiddeld bij 1% vd zwangeren die voor ruggeprik kiezen. Wat zijn de kansen...). Dat is echt hell, vreselijke hoofdpijn krijg je dan.

Maar zelfs dat hè, echt ik neem het voor lief bij 2e keer en zou weer voor keizersnede gaan.
Dus hier helemaal positief! :j

Wat fijn dat het bij jou goed is gegaan en dat je het zo weer zou doen !
Was het vrijwillig of was het omdat het natuurlijk niet kon?

Bij mij was op medische indicatie.
Wat bijzonder toch, dat iedereen een KS toch op een andere manier ervaart. Als je dat zo leest :)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:23

Gefeliciteerd met je kindje Meloen, hier ook lang leve de keizersnee hoor!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:28

Toch leuk dat het topic weer de leuke kant op gaat :D

Vind de reacties van wel een kind willen maar niet bevallen zo stom..
Tis ons eigen lichaam en ik vind best dat je eerlijk mag zijn om te zeggen van ik zie iets niet zitten maar zou wel graag het alternatief willen .. En daarnaast vind het gewoon heel leuk om te informeren en ik weet ook zeker dat meerdere meiden op bokt hier iets aan zullen hebben die ook moeder willen worden maar heel erg twijffelen en inzitten over natuurlijk bevallen :)

Vind het echt top dat iedereen hier zn persoonlijke verhalen neer zet +:)+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:39

Tja, ik kan de natuurlijke bevalling van mijn tweede dochter realtime in 4 minuten vertellen....
:+ Dan is het echt een kwestie van een vloek en een zucht en het is er. Erin stoppen duurde wsl. wel langer. :+

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:47

Zo... da's een lange instopsessie :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:59

Was het bij mij maar zo gegaan :) duurde bij mij 40,5 uur en als ze haar niet gehaald hadden had ze er nog in gezeten :+
Ik heb de keizersnede zelf ook niet rot ervaren hoor, was na 3 dagen weer thuis. Maar ik wist niet dat het lichamelijk zo veel met mij deed. Ik heb pas na ruim een week mijn eigen kind in bad kunnen doen omdat ik niet zo lang kon staan.. de zorg voor mijn meisje uit handen geven was niet prettig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:32

silvana84, vrouwen hebben in NL ook recht op pijnbestrijding hoor, die tijd dat je het niet mag is nu wel voorbij. Alleen een KS zomaar, dat bestaat hier (nog) niet.

shilady, ik heb het gevoel dat je alleen maar de leuke kanten wil horen en dat vind ik prima hoor maar ervaringen en meningen en hoe de zorg hier is gesteld is toch alleen maar eerlijk?

Als ik mag kiezen tussen KS en natuurlijke bevalling zou ik zelf liever een natuurlijk bevalling willen. :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:33

shilady schreef:
ook voor andere mensen die bv voor het eerst moeder gaan worden en nog niet weten hoe het allemaal zit

Houd je er ook rekening mee dat een baby ook vroeger geboren kan worden??
dus je kan heel leuk een datum afspreken om het te laten halen via keizersnee maar kleintje kan zo maar besluiten om eerder te komen. dan moet je op zo'n moment dus gaan racen naar duitsland. geloof me, als je volop weeen hebt dan zit je niet echt prettig in de auto. als kleintje haast heeft dan wordt het alsnog een gewone bevalling.

hier bevallen met een ruggenprik. ik was ook als de dood voor pijn en zo maar er is mij verteld dat een keizersnede veel meer pijn en ongemak geeft. ook is het nog eens veel meer risico voor jezelf en voor je kindje. en daarnaast lijkt het me helemaal niets als je je eigen kindje niet eens op kan pakken, in bad kan doen enz.
door de ruggeprik heb ik bijna tot het einde niets gevoeld. tijdens het persen werd hij uitgezet. toen heb ik wel pijn gevoeld maar het was (achteraf gezien) te doen. en ik was er echt van overtuigd dat ik in paniek zou raken van de pijn/weeen. had al een paar x een paniek en/hyperventilatie aanval gehad maar nu totaal niet.
ik wilde dat ze de ruggeprik aan lieten maar dat deden ze liever niet omdat je dan de weeen niet goed voelt. maar dit zou ook een optie zijn. ruggeprik en dat die dan aangelaten wordt.
voor evt. blaasproblemen kan je therapie krijgen van een bekkenbodem-fysio.
en houd er rekening mee, als je nu al blaasproblemen hebt dan kunnen die ook verergeren door de zwangerschap ;) je lijf veranderd gigantisch, komt veel druk op je blaas te staan en die wordt ook naar een andere plek geduwd.
een verzekering zal een KS in duitsland ook niet zonder meer vergoeden. en de prijs hiervan is echt niet mals. geloof dat mijn bevalling en verblijf al rond de 3500 euro heeft gekost dus denk een keizersnede wel het dubbele.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:53

Hier ook een positieve ervaring met een keizersnede. Was ook heel snel op de been en deed alles weer. Mag idd niet maar had geen pijn. Litteken gebaat ook goed. Mocht er bij mij een 2e komen dan moet ik weer een keizersnede maar ik vind dat niet erg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:56

MamboBeach schreef:
silvana84, vrouwen hebben in NL ook recht op pijnbestrijding hoor, die tijd dat je het niet mag is nu wel voorbij. Alleen een KS zomaar, dat bestaat hier (nog) niet.

shilady, ik heb het gevoel dat je alleen maar de leuke kanten wil horen en dat vind ik prima hoor maar ervaringen en meningen en hoe de zorg hier is gesteld is toch alleen maar eerlijk?

Als ik mag kiezen tussen KS en natuurlijke bevalling zou ik zelf liever een natuurlijk bevalling willen. :j

Ik ben zoiezo al eerder geopereert en dat was alles behalve leuk dus ik weet heus wel wat een operatie inhoud en hoeveel pijn je hebt en dat je moet revalideren
maar wat moet dat moet en vind gewoon echt dat vrouwen zelf moeten kunnen kiezen we betalen genoeg verzekering :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:30

Ik weet niet wat dat voor operatie was, maar er is wel verschil tussen een operatie en een operatie. ;) Nou, als het allemaal genoeg was die verzekering , dan kregen de mensen in de zorg ook wel meer en hoefden we niet overal op te beknibbelen en kregen we niet meer premie en meer eigen risico... Maar goed, dat zal wel een kromme gedachte van mij zijn dan.
Ik hoop voor je dat het zal lukken in elk geval!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:01

Was ook aan mn buik :j

Er is nog nergens sprake van en er staat nog niks vast maar dacht dat een beetje informeren wel een goed idee was :) En wie weet zijn er over een paar jaar weer dingetjes veranderd :D

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:16

Na een geplande KS, waarbij je dus niet uitgeput bent door uren pijn en persen, kan je baby na de geboorte gewoon lekker in je armen liggen. De 1e dag was het opstaan pijnlijk, daarna ging het heel goed, het litteken is mooi geheeld. Op het vooroordeel dat moeders na een KS moeite met binding hebben kan ik alleen maar zeggen "wat een onzin". Ook is een post natale depressie na een gewone bevalling ook heel goed mogelijk (ik kan me dat goed voorstellen als het een slachtpartij was). Verder wordt in Duitsland met grote regelmaat (ik geloof 1 x per 2 weken, en op laatst zelfs elke week) de weeën activiteit in beeld gebracht. Dat je met op piepende banden met weeën naar Duitsland moet scheuren lijkt me sterk. Ook wordt in Duitsland op streptococcen getest (dat is fijn voor je baby als je wel gewoon wilt bevallen). Sowieso is de begeleiding in Duitsland zeer grondig bij mij is alles keurig door NL zorgverzekering vergoed. De kosten vielen trouwens reuze mee. Ik vind het triest dat moeders die een KS preferen in Nederland (en op dit forum) niet op respect voor hun keuze hoeven te rekenen. Voor een borstvergroting, liposuctie, neuscorrectie of schaamlipcorrectie heeft men blijkbaar meer begrip en respect.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:26

shilady schreef:

Er is nog nergens sprake van en er staat nog niks vast maar dacht dat een beetje informeren wel een goed idee was :) En wie weet zijn er over een paar jaar weer dingetjes veranderd :D

Wie weet, dat zou zo maar eens kunnen! :j Ik vind het ook goed hoor dat je een topic hebt geopend, wie weet kom je wat verder! :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:28

Cil_ misschien moet je anders even terug lezen... Ieder geeft zo zijn mening en dat mag toch en dat gaat toch heel netjes? Ik heb natuurlijke bevallingen gehad en een KS, ik mag dan toch mijn mening geven? Lijkt mij ook wel eerlijk naar TS toe.

En nogmaals, plastische chirurgie en een KS kun je niet met elkaar vergelijken he?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:32

MamboBeach schreef:
shilady schreef:

Wie weet, dat zou zo maar eens kunnen! :j Ik vind het ook goed hoor dat je een topic hebt geopend, wie weet kom je wat verder! :)

Zo is het
het is natuurlijk wat anders dan dat je je in de koop van een jonge pup stort das ook spannend maar een baby toch wel iets heel anders en vind best dat je daar ruim van tevoren over mag informeren hoe en wat kwa bevalling ... Hoop ook dat veel andere meiden wat aan dit topic hebben :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:38

MamboBeach schreef:
En nogmaals, plastische chirurgie en een KS kun je niet met elkaar vergelijken he?

Dat vind jij, maar dat hangt er maar vanaf wat voor criteria je er aan vast hangt. Het zijn in dit geval allebei electieve invasieve procedures met een bepaald risico.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:46

Ik heb niet alles gelezen, maar wel dat iemands post dat 'bevallen echt niet zo erg is' ........... :(
Nou: ik vond het echt vreselijk en heb 1,5 jaar geroepen NOOIT MEER na een dramatische natuurlijke bevalling. Zowel ik als mijn man hebben het echt als een traumatische ervaring ervaren. Hij dacht echt vrouw en kind te verliezen. Na 4 jaar is er uiteindelijk toch een tweede kindje gekomen, weer met natuurlijke bevalling wel met medische indicatie. Het zal mijn hobby nooit worden en degene die zeggen dat dat het mooiste moment van hun leven was, verklaar ik voor gek :D . Maar de tweede keer kon ik er gelukkig wel snel weer om lachen. Maar aan mijn lijf geen polonaise meer hoor brrrrrr

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:48

Nikka schreef:
MamboBeach schreef:

Dat vind jij, maar dat hangt er maar vanaf wat voor criteria je er aan vast hangt. Het zijn in dit geval allebei electieve invasieve procedures met een bepaald risico.

Dat vind ik? De zorg nu blijkbaar ook nog! Tsja en wat voor criteria je er aan vast hangt en of het electieve invasieve procedures zijn met een bepaald risico maakt niet uit. Even in Jip en Janneke-taal :D appels en peren. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:09

Electief= zelfgekozen en niet noodzakelijk
Invasief= door de huid heen, dus bijvoorbeeld prikken of snijden

En wat betreft hoe de zorg het ziet, dat is vaak van hele andere zaken afhankelijk. Financiën, belangengroepen, gewoontes in een land enz enz. Dat heeft vaak niks met de zorg an sich te maken. Leg me anders maar eens uit waarom borstkanker wel gescreend wordt en dikkedarmkanker niet. Reken maar dat de verloskundigen hier in dit land hun belangen zeer goed behartigen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:21

Hier nog een KS-ervaring. Ik was zwanger van mijn tweeling en één kindje bleek in stuit te liggen en de ander dwars. Ondanks dat ik me daar heel erg zorgen over maakte (had daar veel nare verhalen over gehoord), en dat ook diverse malen bij mijn gyn heb aangegeven, wilde hij niet van tevoren voor een KS gaan. Ik moest het toch gewoon proberen. Op een vrijdag was ik nog voor controle geweest (hoge bloeddruk) en een afspraak gemaakt voor de maandag erna, om te kijken wanneer de bevalling opgewekt zou worden. Ik was toen 34 weken zwanger en er waren bepaalde redenen die er nu even niet toe doen, waardoor mijn dochtertjes eerder geboren zouden moeten worden. Ik wilde die maandag nog eens beginnen over een KS, maar die kans kreeg ik niet omdat die zaterdag de vliezen braken op 34 weken en 1 dag. We moesten gelijk naar het ziekenhuis komen.
Ik kreeg gelijk een weeenstorm en kon de weeeen nauwelijks opvangen, en ze hadden al een infuus ingebracht voor een pijnstiller, toen de gyn-in-opleiding nog even invoelde en een handje tegenkwam :+
Toen werd de dienstdoende gyn erbij gehaald en werd het alsnog een KS. Ik kreeg gelijk een weeenremmer (dat was echt zo heerlijk) en werd naar de OK gebracht. De ruggenprik lukte in eerste instantie niet en ze begonnen al over narcose, nou als ik ergens panisch voor ben is het wel narcose, dus ik begon al te protesteren. En toen voelde ik ineens mijn benen niet meer, ruggenprik had dus toch gewerkt. Hij zat alleen wat te hoog, dus kreeg ik extra zuurstof en ik lag heerlijk te spacen :Z
Helaas heb ik daardoor weinig van de ingreep meegekregen en ook het moment dat ik mijn dochtertjes heel even te zien kreeg is compleet aan me voorbij gegaan. Ik was halfstoned van de zuurstof. Mijn meiden werden meteen meegenomen naar de High Care, ik heb ze niet eens horen huilen. Mijn herstel verliep heel goed, ik had wel pijn maar was al snel weer op de been, maar ik heb achteraf (toen mijn dochtertjes na 18 dagen ziekenhuis naar huis mochten) wel een behoorlijke emotionele terugval gehad, omdat ik de geboorte van mijn dochters amper bewust had meegemaakt. En dat vind ik nog steeds heel jammer. Ik heb nu twee gezonde peuters en daar blijft het ook bij, maar ik heb een dubbel gevoel over de KS. Lichamelijk had ik totaal geen problemen en was ik blij dat het tot een KS kwam, maar emotioneel gezien vind ik het toch erg pittig.

TS: wat het ook wordt, beide hebben voor- en nadelen en de gezondheid van moeder en kind moet altijd voorop staan. Ik hoop voor jou dat je over een paar jaar een gezond kindje in je armen kunt sluiten, hoe dat ook ter wereld is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:02

Nikka schreef:
MamboBeach schreef:

Sorry hoor, maar ik vind het ook appelen en peren. Kinderen en grote borsten vind ik als uitkomst van een operatie bijvoorbeeld geen gelijk iets :')
Een ks is hier in nederland bijvoorbeeld nooit electief en een grotere bos hout voor de deur wel.