paardrijden en zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Re: paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 01:06

vanochtend een heeeerlijke buitenrit in het zonnetje gemaakt... lekker galopje bergop... ( ja, in limland zijn echt heuvels... :) ) Ik hoop dat het nog even duurt voordat die buik me echt in de weg gaat zitten... ;)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:11

Volgens mijn verloskundige is het heel goed om gewoon zo lang mogelijk in beweging te blijven. Zolang je maar naar je lijf luisterd. Paardrijden had ze ook absoluut geen bezwaar tegen, {als ik er maar wel op blijf zitten natuurlijk}. Blijf je alleen maar fit bij en dat is weer in je voordeel bij de bevalling. Maar dat 200 x plassen op een dag is inderdaad wel heel lastig. Ik heb inmiddels een heel ritueel voor ik uiteindelijk op mijn paard zit; zo wie zo niet drinken een uur voor ik ga rijden, plassen, paard poetsen en opzadelen, plassen, paard longeren, plassen en dan erop. Heel gedoe, maar dan kan ik gewoon rijden. En dan heb ik gereden en dan hoef ik verdorie níet te plassen!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:20

bij ons op stal reed iemand door de 7 / 8 maanden :=

Ja op een super braaf paard.... maar ik zou t zelf nooit doen!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:23

Ik heb ook gereden tot week 32 hoor, daarna werd de druk op mijn blaas te groot

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:04

sliert schreef:
Ik heb in het begin van dit topic gereageerd, toen was ik geloof ik 22 weken zwanger en ree nog dagelijks 1 van mijn paarden {normaal rij ik er drie of vier}. Inmiddels ben ik ruim 35 weken zwanger en rij ik nog steeds zonder problemen vrolijk rond. Ik ben inmiddels wel mijn toekomstige bijrijder aan het "inwerken" voor als het echt niet meer gaat, maar tot nog toe ben ik degene die er nog zonder moeite vanaf de grond opstap {paard is bijna 1.80m hoog} en heeft zij al moeite om er via een krukje op te komen. Doorzitten doe ik niet meer {paard beweegt ook groot en gooit hoog op} maar verder wordt ie gewoon dagelijks op M/Z nivo getraind. Mijn conditie is aanzienlijk beter dan die van mijn bijrijdster.... Wel longeer ik hem vooraf even, gewoon om even in te schatten wat voor bui ie heeft, hoewel ie nog nooit 1 bok gegeven heeft onder het zadel. Verder sta ik nog dagelijks 8 stallen uit te mesten, vegen, voeren, bak aan harken etc. en oh ja... we zijn ook nog een komplete boerderij aan het verbouwen. Maar de laatste tijd doe ik 's avonds niks meer, dan is het kwartje wel op.

Oh wat ben ik jaloers op jou! Ik heb ook in het begin van dit topic gereageerd en toen reed ik ook nog. Inmiddels 30 weken zwanger en ik ben met 18 weken gestopt met rijden. Noodgedwongen helaas. Heb verder ook niet zo'n hele fijne zwangerschap. Mag nog 2 uurtjes per dag werken en dan houdt het op. Verder erg rustig aan doen.
Kan niet wachten tot ik weer op mijn paard kan klimmen..... Heb gelukkg wel een fijne bijrijdster gevonden die mijn paard een aantal keer per week rijdt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:15

xsenny schreef:
Veel mensen denken ik ken me paard door en door en val niet
dat zij ik ook altijd .
tot ik vorig jaar toch van me pony viel .
rug op 2 plaatsen gebroken /
gelukkig niet zwanger !
maar zou het risico absoluut niet nemen te gaan rijden als ik zwanger zou zijn .

Jij niet, maar anderen wel. Ik vind dat dat ieder voor zich is, om te bepalen of ze dat wel of niet wil. En verder zal het lichaam dat ook bepalen. En daar kom je pas mettertijd achter. Luisteren naar je lichaam, dat is het enige dat ik zou zeggen dat je moet doen.

Wat ik me wel afvraag, is of die babies in de buik, die toch min of meer op het paard meeliften, of die daar iets van mee krijgen. En of ze zo al meteen geinfecteerd raken met dat paardenvirus? Want dan moet er dus straks wel een pony komen....

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:32

Haha Langcara, geen flauw idee :) maar ik heb al geroepen dat er sowieso een shetlandpony voor onze kleine moet komen :) alleen vriendlief vindt dit nog niet zo'n goed plan :Y)

Verder ben ik het met je eens. Het is ieders eigen keus om wel of niet te rijden tijdens zwangerschap. Ik zou bijvoorbeeld niet op een jong paard stappen en toen ik wist dat ik zwanger was ben ik bijvoorbeeld ook niet meer naar buiten gegaan. Na wat ongelukjes waren we dat net weer aan het opbouwen en ik wou het risico niet opzoeken.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:11

Langcara haha mijn dochter is wel helemaal besmet met het paardenvirus ze is nu 4 vraag me af of dat blijft maar nu is ze helemaal gek van paarden. Met haar heb ik tot 26 weken gereden.

Helaas nu met nr 2 niet zo lang kunnen rijden

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:12

Dan zul je zien dat nr. 2 straks minder gericht is op paarden....

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:14

zou heel goed kunnen ach ze moeten van mij niks ze mogen.
Ik zal mijn kinderen nooit dwingen om te gaan rijden of om het leuk te vinden al is het natuurlijk genieten als je je kleine frummeltje op haar shet ziet glunderen en schateren van plezier.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:20

Ja, ik merk zelf ook dat het een lastige keuze is... vanochtend weer een heerlijke buitenrit gehad op een super lief paardje van 18... Zet geen stap fout. Het had gevroren vannacht dus de paardjes waren ook een beetje fris...Op een gegeven moment landde er twee eenden in een vijvertje achter hem... Toen sprong zelfs goed old trustfull opzij... Ja, ik bleef wel plakken hoor, en had em meteen weer met zn koppie de kant op die ik wilde... Maar goed als je niet oplet lig je ernaast.. ook met een brave...

Maar goed, je gaat het noodlot ook niet tarten door indd op een jong paard ( volbloedje van 7 wat ik train) te kruipen wat ook helemaal hyperdepieper is door het frisse weer... Daar blijf ik nu even lekker mee longeren voorlopig... :)

Ik volg mn gevoel hierin... Die rengalop vanochtend door de bossen was heerlijk en neemt niemand me meer af... Ik vertrouw dit paard volledig zonder dat ik blind ben voor het feit dat ook deze brave jongen wel eens kan schrikken/ uitglijden/ struikelen/ etc en ik ernaast lig...

Voorlopig zit dat kleine wonder van ons lekker beschermd in mn bekken en gespierde 6 pack ( dikke ;) ) maar zogauw hij wat groter groeit en dus ook mijn buik gaat groeien zal ik rustiger aan gaan doen en meer in de bak gaan rijden waar het brave beestje echt op de automatische piloot loopt...

Ik ben benieuwd indd of spruit elf paardrijden ook gaaf gaat vinden want hij sjeesd al vanaf zijn eerste weken mee door de limburgse bossen... Ik hoop het van harte... De band met dieren ( paarden) kan zo een verrijking zijn in je leven... Dat gun ik ons kind ook... :)

p.s.
Ik vind het ontzettend inspirerend en fijn om jullie ervaringen hierin te lezen...! bedankt voor het delen!!!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:19

Roselie schreef:
Ik heb ook gereden tot week 32 hoor, daarna werd de druk op mijn blaas te groot

Idem hier, tot vier maand wedstrijd gereden, daarna rustig afgebouwd tot twee keer per week een kwartiertje per week hobbelen alvorens mijn lesgeefster er op ging. In de kerstvakantie de laatste keer ingestapt omdat de druk op mijn blaas niet meer te doen was. Nu doe ik nog elke dag mijn vijf stallen smorgens en s avonds, werk nog enkele weken fulltime en probeer met regelmaat mijn paard te longeren tussendoor en mijn lesgeefster traint ze twee keer per week.

Of je het risico neemt, moet ieder voor zich uitmaken vind ik ;) ik heb enkel blijven rijden op mijn dertienjarige merrie, onze jonge knuiter van bijna vier stap ik pas op na mijn bevalling.
Grappig bij mij is/was dat mijn meisje in stuit bleef liggen zolang ik intensief reed( zal comfortabeler geweest zijn zeker?!?), pas rond de zes maand is ze gedraaid :P

Nu nog vier weekjes en dan tel ik weer af tot ik weer op mijn paardje kan stappen, wat mis ik dat rijden toch....

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:09

Ik heb tussen 6 en 7 en een halve maand zwangerschap niet kunnen rijden omdat mijn paard wat mankeerde [iets de enthousiaste tandarts behandeling}. Daarna heb ik wel even getwijfeld of ik er nog op zou gaan. Ik was toch bang dat ik veel slapper zou zijn geworden. Maar ik stapte erop en alles voelde gelijk weer heel vertrouwd aan. Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat ik sneller uit balans ben dan anders. Overigens ligt mijn dochter-in-de-dop ook nog steeds in een stuit, die positie heeft ze aangenomen in de periode dat ik niet reed. Dinsdag zit ik aan de 36 weken, dus als het binnen nu en anderhalve week niet draait, zullen ze wel proberen om het van buitenaf te laten draaien. Hopelijk lukt dat, anders vrees ik dat het wel op een keizersnee zal uitdraaien. En tja....dat betekend toch minimaal 6 weken niks mogen doen. Aaaahhhhh.....moet er niet aan denken! Ook lekker handig als je 12 paarden hebt staan, of zou ik de kraamhulp zo gek kunnen krijgen dat ze ook even de stallen uitmest?
Verder hoop ik natuurlijk ook dat mijn dochter straks helemaal paardengek wordt. Maar mocht dat niet het geval zijn, dan is het jammer maar helaas {heb stiekem wel al een leuke pony van een vriendin op het oog....voor in de toekomst....}.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:25

Mijn dochter is met 36 weken uit zichzelf nog gedraaid, alles is mogelijk :D Hoop het voor je!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:38

OH, dan ga ik heel hard duimen dat dochter lief toch nog even gaat draaien!!! Morgen avond weer een echo, dus we zullen het zien.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:11

Als jullie nog een leuke, gezellige kraamverzorgster zoeken die ook paarden-gek is? PB me dan even! :)
Of als jullie vragen hebben omtrent borstvoeding, bevalling, kraamweek mag je me ook vragen hoor!

@Sliert; wat heb je een leuke nickname! Die zie ik niet zo vaak!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:22

Wat ik me nou afvraag.. Hoe stijgen jullie af?? Aangezien de meest voorkomende manier volgens mij is om ofwel op je heupen te draaien op het zadel en dan eraf te glijden, ofwel met je been over de nek te zwaaien en er dan af te springen. Lijkt me beiden verre van praktisch dan wel niet mogelijk met zo'n buik :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:24

Nou been over de hals en als een turnster er vanaf springen ging mij sowieso nooit lukken haha... ik zie mezelf dan al -ook als ik niet zwanger ben- ipv heel sjiek en lenig er vanaf springen, gewoon heel lomp voorover vallen en op m'n gezicht landen :')

Nee ik steeg gewoon af via de gewone manier... ging ook niet heel soepeltjes maar het ging wel :j

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:26

@ Sliertje: ik moet zeggen dat ik jouw nickname ook helemaal leuk vind!

Afstappen? Nou, gewoon hetzelfde als normaal. Maar ik geloof dat ik niet zo heel veel buik heb volgens de kenners {al vind ik het zat...}.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:32

sliertje leuke kraamzorg is nooit verkeerd toch je woont in de buurt zie ik bij welk kraamzorgbureau zit je?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:32

Ik PB je even!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:43

owww hebben jullie dat ook dat je je zinnen op iets te eten zet en je het gewoon moet hebben!
Laat ik het nou net niet in huis hebben en manlief is van huis maar wil het niet halen bij de pomp *snik*

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 06:37

Ik steeg gewoon af op de gewone manier

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:49

Dat zin hebben in bepaalde etenswaren heb ik helemaal niet. Eigenlijk is het enige wat bij mij veranderd is, is dat ik een enorme koffie-junk was en ik nou alleen nog maar 's ochtends bij mijn ontbijt 1 kopje drink {dit tegenover anderhalve liter ruim per dag}. Ik ben volledig over gestapt op de groene thee en rooibos. Leek mij wat gezonder voor de baby. Verder niks veranderd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:12

veel koffie is inderdaad niet gezond, goed van je dat je bent overgestapt!