homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

8nnemiek

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:30

Ik ben het met XoNo eens hoor..
Bij bloed doneren moet je gewoon uit gaan van de eerlijkheid van de mens.. Die mensen geven bloed om anderen te helpen, dan kun je er toch ook wel vanuit gaan dat ze de waarheid spreken over hun leven.
En zeg nou zelf, waar denk je dat de risico's voor besmetting groter zijn.., bij een man die al jarenlang dezelfde partner heeft en nooit hiv besmet is geweest.. of bij een hetero man die wekelijks met verschillende meiden het bed deelt?? En die tweede zou wel gewoon bloed mogen doneren omdat er geen andere man met hem heeft geslapen en hij nooit een vrouw betaald heeft voor die seks? Dat is toch krom..?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:33

8nnemiek schreef:
Bij bloed doneren moet je gewoon uit gaan van de eerlijkheid van de mens..

Lijkt me een heeel goed plan :=

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:34

Corelli schreef:
Ik kan echt beide kanten wel begrijpen! Begrijp Xono (vooral door je laatste post ben ik meer sympathie gaan voelen voor jouw kant van het verhaal) enerzijds, maar snap anderszijds de gedachtegang van de bloedbanken ook heel goed..

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de onderliggende gedachte wel en zoals ik al zeg moet je promiscueuze mensen ook niet accepteren, alleen ik vind niet dat je moet generaliseren, niet alleen om de personen die hierdoor uitgesloten worden, maar ook omdat je, als je meer naar de persoon gaat kijken en niet naar wat die persoon is en op welk geslacht die persoon valt, veel meer bloeddonoren kunt werven! Daar is toch iedereen mee geholpen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:34

8nnemiek schreef:
Bij bloed doneren moet je gewoon uit gaan van de eerlijkheid van de mens.. Die mensen geven bloed om anderen te helpen, dan kun je er toch ook wel vanuit gaan dat ze de waarheid spreken over hun leven.
En zeg nou zelf, waar denk je dat de risico's voor besmetting groter zijn.., bij een man die al jarenlang dezelfde partner heeft en nooit hiv besmet is geweest.. of bij een hetero man die wekelijks met verschillende meiden het bed deelt?? En die tweede zou wel gewoon bloed mogen doneren omdat er geen andere man met hem heeft geslapen en hij nooit een vrouw betaald heeft voor die seks? Dat is toch krom..?

Dankje 8nnemiek, jij weet het misschien iets treffender op het scherm te kwakken dan ik :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:42

Thirty schreef:
8nnemiek schreef:
Bij bloed doneren moet je gewoon uit gaan van de eerlijkheid van de mens..

Lijkt me een heeel goed plan :=

Er wordt sowieso wel getest he, dat snapt 8nnemiek ook wel ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:46

een van mijn vrienden is een homo en hij zegt dat in dat wereldje idd veel HIV/AIDS voorkomt, maar als ze vóór elke bloeddontatie een test zouden doen, dan zou dit toch gewoon mogelijk moeten zijn toch?

(offtopic: )
Buiten dat zelfs: ALS ze dan een HIVbesmetting vinden, kunnen ze meteen starten met de behandeling.. Ook tof, 2 vliegen in 1 klap..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:48

Ja, en net alsof testen gratis is?

Ik vind het heel goed dat ze een risicogroep uitsluiten. Dat mensen zich gediscrimineerd worden, zegt meer over hunzelf, die willen de redenatie gewoon niet begrijpen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:50

Thirty schreef:
Ja, en net alsof testen gratis is?

Nee, maar doet dat ertoe? Ze testen toch elk bloed dat binnenkomt, risicogroep of geen risicogroep

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:50

nine1987 schreef:
een van mijn vrienden is een homo en hij zegt dat in dat wereldje idd veel HIV/AIDS voorkomt

Ja...het wereldje...en weet jij dan ook wat er met het wereldje bedoeld wordt? Dat is echt niet alles en iedereen die op hetzelfde geslacht valt. 'Het wereldje', dat zijn juíst de mensen die ze moeten weren bij bloeddonatie. Dat zijn de mensen die de darkrooms in gaan, opscheppen tegenover vrienden hoeveel jongens ze tussen de lakens hebben gehad en most likely ook de eerste zijn die met een soa thuiskomen. Buiten dat wereldje zijn er nog genoeg homoseksuelen die gewoon een 'normaal' ( ;) ) seksleven hebben en zich eerder tegen het wereldje afzetten dan er in meegaan.

Maar dat is een hele andere discussie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:51

Uhm, wij krijgen toch ook geen vergoeding voor onze bloeddonaties? Dat is in andere landen wel zo.. Dan testen ze maar.. Ik vind t uberhaupt al belachelijk dat ze t niet doen.. Alsof heteros geen ziektes kunnen hebben (dan heb ik t niet alleen over hiv)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:52

XoNo schreef:
nine1987 schreef:
een van mijn vrienden is een homo en hij zegt dat in dat wereldje idd veel HIV/AIDS voorkomt

Ja...het wereldje...en weet jij dan ook wat er met het wereldje bedoeld wordt? Dat is echt niet alles en iedereen die op hetzelfde geslacht valt. 'Het wereldje', dat zijn juíst de mensen die ze moeten weren bij bloeddonatie. Dat zijn de mensen die de darkrooms in gaan, opscheppen tegenover vrienden hoeveel jongens ze tussen de lakens hebben gehad en most likely ook de eerste zijn die met een soa thuiskomen. Buiten dat wereldje zijn er nog genoeg homoseksuelen die gewoon een 'normaal' ( ;) ) seksleven hebben en zich eerder tegen het wereldje afzetten dan er in meegaan.

Maar dat is een hele andere discussie.

Ben ik t mee eens, maar als ze dan al testen, dan is t gewoon mogelijk.. En jep, ik weet wat ermee bedoeld wordt.. Hij is nogal vrijuit :P
Af en toe hoor ik meer dan me lief is.. :P

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:53

Ik vind het allemaal licht vreemd, tis net als wat hier al gezegd is een homo die misschien 2 verschillende partners heeft gehad (ze zijn niet allemaal dat ze maar voor het vaderland gaan zeg maar :P ) mag geen bloed doneren, maar een hetro die misschien wel elke week een ander schatje heeft mag wel bloed doneren? ik vind het nogal een kromme redenatie.

Plus het feit dat IK het wel degelijk discriminatie vind, en dat de regering juist tegen discriminatie op basis van seksuele geaardheid is..

maar goed nogmaals dit is mijn mening en wie ben ik?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:54

Maartje1990 schreef:
Ik ben al sinds m'n 18e bloeddonor (heb de afgelopen 2 jaar niet gegeven ivm. buitenland wonen) en kom zojuist bij de bloedbank vandaan. Ik ben ondertussen trouwens 21.

Op deze manier wil ik proberen om nog wat meer bloeddonors te verkrijgen. Want je red er gewoon levens mee, het is gewoon ontzettend belangrijk!

Op http://www.sanquin.nl/ kun je voor meer informatie kijken en kun je je ook aanmelden. Is zo gedaan. Ook het bloed geven zelf is helemaal niet vervelend. Je wordt van te voren altijd even gecontroleerd (altijd handig, want ook je bloed wordt gecontroleerd op oa. HIV), prikken daarbij ook in je vinger voor je ijzergehalte en dat is eigenlijk het meest vervelendste eraan, want de 'echte' prik is helemaal geen pijn en binnen 10 min. ben je alweer klaar! Daarna kun je daar nog even gratis een koekje een broodje eten en wat drinken. Er wordt iedere keer een halve liter bloed afgenomen en vrouwen kunnen 3 keer per jaar worden opgeroepen en mannen 5 keer. Je kunt natuurlijk ook een keertje gaan om te kijken hoe het nu in z'n werk zit.

Ik ' raad' het echt iedereen aan, het is echt niet vervelend en ik heb er eigenlijk geen last van, m'n arm voelt nu een beetje stijf maar voel me verder kiplekker.

Het is een kleine moeite voor jou, het leven van een ander!

Dit komt uit dit topic: [MW] Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

En zij stelt dat er voor elke donatie gecheckt wordt.. Wat is dan t probleem??

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:56

Het probleem is dat HIV pas later aan het licht komt en dus lastig te testen is..En omdat in de homoscene meer HIV voorkomt dan in de heteroscene, worden homo's uit voorzorg geweigerd (naast een heleboel andere groepen om andere redenen)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:57

Ze testen alles. Maar testen, bloed afnemen, bloed opslaan, administratie, personeelskosten, al met al is er een flink bedrag mee gemoeid. En als dan van 1 groep een groot gedeelte steeds weer afvalt omdat de testen verkeerd uitvallen, is het gewoon niet zinnig om daar zoveel geld en mankracht in te steken. Cru, maar waar. Testen van bloed wat gebruikt kan worden is geen weggegooid geld, testen van bloed wat weggegooid moet worden wel.
Dát is het probleem.

En nogmaals: Een hetero met wisselende seksuele contacten mag ook geen bloed geven! Maar bij de heterogroep is er minder wat afvalt dan bij de homo groep. Dat is een feit, hoe je het ook draait, went of keert. En ja, dan zou je kunnen zeggen, selecteer enkel op seksueel gedrag, maar ook dan blijkt dat er onder homo's nog steeds meer HIV voorkomt dan onder hetero's.

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is, maar het is wel hoe het is en waarom de regels er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:01

XoNo schreef:
Jullie kunnen het wel met zijn allen gaan vergelijken met allerlei scenario's, maar dat is appels met peren vergelijken en gaat nergens over. Vrouwen die zich laten betalen voor seks kiezen er zelf voor om met meerdere partners het bed te delen, tuurlijk zouden zij geen bloed mogen doneren. Niet mogen doneren als je B12 injecties krijgt, tattoo's en piercings laat zetten en verre reizen of een trip naar de tandarts, logisch. Dit kan allemaal het bloed beïnvloeden en het zou raar zijn als je dan bloed mag doneren. Echter, ik, als homoseksueel met een vaste partner, zonder wisselende contacten mag geen bloed geven, omdat er een bende rotte appels in 'mijn soort' (want zo word je gezien!) zitten?

Tuurlijk leg ik me erbij neer, wat heeft het voor zin om dat aan te vechten? Helemaal niks. Het lijkt hier echter wel alsof ik het met deze regel eens MOET zijn, omdat de regel bestaat. Op het moment dat je homo bent, wordt er gemakshalve vanuit gegaan dat je een verhoogde kans op HIV hebt, waarom? Heb ik meer kans op HIV dan mijn buurvrouw die ook al 6 jaar het bed deelt met dezelfde man? Ik denk het niet. Ik word als homo zijnde gezien als risicogroep ipv een persoon en dát vind ik discrimerend. Jullie kunnen met nog 100 verschillende scenario's aankomen, maar dat verandert er helemaal niks aan en is nogmaals niet te vergelijken met het laten zetten van een piercing of een tandartsbezoek.

Als je in Afrika geweest bent, bij de tandarts, een tattoo of piercing hebt laten zetten of wat dan ook ben je ook niet per definitie besmet, dan behoor je ook tot een risicogroep. En naar de tandarts ga je ook niet altijd vrijwillig, B-12 injecties neem je ook niet vrijwillig. En homo.. dat ben je ook niet vrijwillig nee. Ik zie het verschil niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:03

XoNo schreef:
8nnemiek schreef:

Dankje 8nnemiek, jij weet het misschien iets treffender op het scherm te kwakken dan ik :D

Ook al eens gedacht aan mensen die niet 100% intelligent zijn en denken dat het allemaal wel mee zal vallen? Of mensen die uit emotionele overweging iets voor iemand willen doen om dan iig te kunnen zeggen dat ze iets goeds doen? Dat mensen niet te vertrouwen zijn betekent niet dat ze met opzet liegen, dat kan ook andere redenen hebben............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:05

Yvette_Bibi schreef:
Ik vind het allemaal licht vreemd, tis net als wat hier al gezegd is een homo die misschien 2 verschillende partners heeft gehad (ze zijn niet allemaal dat ze maar voor het vaderland gaan zeg maar :P ) mag geen bloed doneren, maar een hetro die misschien wel elke week een ander schatje heeft mag wel bloed doneren? ik vind het nogal een kromme redenatie.

Plus het feit dat IK het wel degelijk discriminatie vind, en dat de regering juist tegen discriminatie op basis van seksuele geaardheid is..

maar goed nogmaals dit is mijn mening en wie ben ik?

Waarom vind je het discriminerend? Discriminatie is een feit, dat is geen mening..

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:09

Ik heb bij de poll misschien gestemd.
Opzich vind ik het eigenlijk onzin, iedereen zou bloed mogen geven.
Maar aan de andere kant, is er wel een verhoogde kans. En eigenlijk
zou het dan wel getest moeten worden.
Kan natuurlijk ook gewoon bij hetero mensen zo zijn dus eigenlijk zou
het helemaal niet verkeerd zijn alles te testen.
Zoals meer mensen zeggen, homo's kunnen ook maar 1 partner gehad
hebben en sommige hetero mensen kunnen er wel veel meer gehad hebben.

Ik vind eigenlijk dat dat zowizo meer getest zou moeten worden. Hoorde
een keer op de radio dat iemand heel erg ziek geworden was nadat diegene
bloed van iemand anders bijgekregen had. Wat bleek, de bloed donor had
noten gegeten en degene die het bloed gekregen had, had een noten allergie.
Ik ben ook allergisch voor noten dus vind het dan wel een beetje een eng idee.
Dus eigenlijk zouden ze op dat soort dingen misschien wel meer kunnen controleren,
net als hiv.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:12

blijkbaar wordt er steeds overheen gelezen dat HIV pas enkele maanden na besmetting zichtbaar is.
Testen sluit dus niet uit dat iemand besmet is!!!

Daarnaast zijn homo´s niet de enige mensen die uitgesloten worden, er wordt steeds gepraat alsof hetero´s die wisselende seks partners hebben wel mogen doneren, dat is niet het geval!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:12

Nou ik wil 10 liever het bloed van een homo vriend van mij dan ook maar van 1 van mijn vriendinnen.
Mijn vriendinnen hebben veel vaker verschillende sexuele contacten en niet altijd beschermt.
Terwijl mijn homo vriend al jaren met alleen zijn vriend het bed deeld en zijn vriend is ook absoluut geen type vreemdganger.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:59

Nee.

Ik snap ook het gezeur over discriminatie niet zo. Je wordt niet afgewezen omdat je op mannen valt, maar omdat je tot een groep behoort waarin blijkbaar beduidend meer hiv-besmettingen voorkomen. Net als dat mensen die betaald krijgen voor seks of een piercing hebben laten zetten vaker besmet zijn. Het is geen willekeur, het is wetenschappelijk onderbouwd.
Niet iedere homo is besmet en heeft een wild seksleven nee, ook niet iedereen die een piercing laat zetten doet dit in een onbetrouwbare shop en toch mag je geen bloed geven, voor de veiligheid van de ontvanger. Om die persoon draait het namelijk, niet om jou als gever.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:21

Ik respecteer je mening Tiggs, jammer dat de mijne door jou als gezeur bestempeld wordt. Lekker volwassen +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:28

Ik vind die groep gewoon een beetje te ruim genomen..
Onder hetro mannen zullen meer soa's en hiv besmettingen zijn dan onder hetro vrouwen.. dan maar meteen alle hetro mannen uitsluiten?
Snap je? Die hele groep homo's kun je toch ook opsplitsen in homo's met wisselende contacten en homo's zonder? Die eerste, dát is de risicogroep.. die tweede niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:51

8nnemiek schreef:
Ik vind die groep gewoon een beetje te ruim genomen..
Onder hetro mannen zullen meer soa's en hiv besmettingen zijn dan onder hetro vrouwen.. dan maar meteen alle hetro mannen uitsluiten?
Snap je? Die hele groep homo's kun je toch ook opsplitsen in homo's met wisselende contacten en homo's zonder? Die eerste, dát is de risicogroep.. die tweede niet.

Dit is omdat de hetero ''groep'' in een meerderheid is. En een homo ''groep'' zo dus meer opvalt op een sexueel gebied..
Zoals wat ik al eerder gepost heb vind ik het bijzonder jammer dat het homo gebeuren weer over één kam geschoren word... Het komt in sommige berichten een beetje over dat de homo's onder ons zich savonds even onveilig laten... een een steegje of bosje.. En hierom dus meer kans hebben om besmet te zijn. Terwijl ik meer hetero's weet die hiv positief zijn dan homo's. Ik weet zeker als je zegt dat een hetero aids heeft of een homo dat er bij een homo viezer gekeken zal worden, en dus sneller opvalt!