Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukS_

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:56

hmm.. ik zit al tijden te twijfelen of ik bloeddonor zou worden. Ik weet alleen niet zeker of ik donor mag zijn. Ik las op de site dat je geen bloed mag geven als je een donororgaan hebt. Nu heb ik echter een donorpees(kruisband) in me knie zitten, en weet niet zeker of ik nu wel of niet bloed mag geven, kon het niet vinden op de site.. Hmm zal t toch nog eens uit gaan zoeken./

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:02

AnoukS_ schreef:
hmm.. ik zit al tijden te twijfelen of ik bloeddonor zou worden. Ik weet alleen niet zeker of ik donor mag zijn. Ik las op de site dat je geen bloed mag geven als je een donororgaan hebt. Nu heb ik echter een donorpees(kruisband) in me knie zitten, en weet niet zeker of ik nu wel of niet bloed mag geven, kon het niet vinden op de site.. Hmm zal t toch nog eens uit gaan zoeken./

Gewoon even bellen. :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:21

Goed topic dit!
Ik heb 3 jaar bij Sanquin gewerkt (deze maand ontslag genomen, niet vanwege Sanquin zelf).
Zelf ben ik plasma donor.

Voor de mensen die erover vallen dat de top zoveel verdient; de directeur geeft leiding aan een bedrijf met minstens 3000 werknemers. Dus 3000 mensen zijn voor hun boterham afhankelijk van het leidingschap van het bestuur. Tja, dat mag op zich wel beloond worden... dat is niet zomaar een bijbaantje voor die beste man.
Nieuwe bestuursleden krijgen niet meer zoveel salaris, die voldoen aan de Balkenende norm.

Sanquin is en blijft een non-profit organisatie (zoals al eerder vermeld). Ze doen veel meer dan alleen bloed afnemen. Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan en er worden allerlei medicijnen ontwikkeld.

Er zijn altijd nieuwe donoren nodig omdat elk jaar 10% van de donoren stopt, bijvoorbeel door ouderdom (vanaf de dag dat je 70 wordt mag je niet meer geven) maar ook door allerlei andere redenen. Er is best een vergrijzing gaande onder het donorbestand, dus vooral jonge mensen zijn heel erg welkom.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:22

AnoukS met een donorpees mag je geen bloed geven.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:34

oh, dankjewel Frensie, dan weet ik dat ook weer. Hele leven niet, of enkel een aantal jaar?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:39

Hele leven niet.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:25

Ik wil misschien wel bloeddonor worden, maar mag nu toch tot maart geen bloed doneren, dus nu opgeven heeft geen zin. Denk dat ik vanaf maart wel bloed ga doneren...!
Als je zelf bloed nodig hebt ben je ook erg blij dat je het kan krijgen, dus dan ook meehelpen voor andere mensen die bloed nodig hebben!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:32

Eilish schreef:
Je moet minimaal 50 kilo wegen om bloed te geven, ik weet niet of je wel meer dan dat weegt omdat je het hebt over ondergewicht?

Ok, bedankt voor de info. Dan zit ik er inderdaad nog onder. Jammer.. Misschien een gedachte voor in de toekomst :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:48

Ik heb altijd gezegd dat ik vanaf mijn 18e bloed ging geven. Maar nu ben ik 18 en blijk ik veel te licht, dus ik mag niet.. Houd dat wel in de gaten en zo gauw ik zwaar genoeg ben, ga ik wel bloed geven!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:27

loveshadow schreef:
hotchocolat schreef:
In Duitsland ben ik weer bloed donor geworden. Hier is het 4/5 maal per jaar en altijd op zondag.

In Nederland mogen geloof ik alleen mannen zo'n 5 keer per jaar bloed geven; vrouwen hooguit 3x. Toch heb ik het idee dat ik best nog wel een keer extra zou kunnen :j

Petje af voor alle mensen die bang zijn voor naalden en toch gaan doneren :j . Don't worry, meestal voel ik de naald niet eens en anders doet het nog altijd veeeeel meer pijn om je teen te stoten dan je te laten prikken, hihi.

Ik heb dus totaal geen problemen met bloedafname, alleen injecties ben ik niet zo blij mee.

Als je bij ons heb gedoneerd staat er voor de liefhebbers een complete ontbijt tafel klaar met verse broodjes van de bakker en een glaasje snaps toe. De laatste keer deelde ze ook chocolade repen uit.
Na het doneren ga je eerst een half uurtje bijkomen (wordt ook van je verwacht) in de relexstoelen en dan aan de ontbijt tafel.

Nu heb ik een vrij veel voorkomende bloedgoep, de mensen met een bloedgroep die minder vaak voorkomt kunnen naar het ziekenhuis om te doneren. Hier krijgen ze dan een vergoeding voor.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:56

een glaasje snaps na een bloeddonatie en dat sochtends? :oo

ik ben blij dat het savonds is, kun je daarna lekker met een goede smoes op de bank ploffen en een nacht slapen voordat je weer aan de gang gaat. Heb ik zelf wel even nodig!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:04

Tja dat schijnt goed te zijn :D .
Het gaat wel om Duitsland.

Bloedafname is hier altijd op een zondag (naast de kerk) van 9.00 tot 12.00 dus vanuit de kerk kun je meteen een deur verder weer naar binnen gaan.
De reden voor de zondag is dat de meeste mensen dan thuis zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:15

Ik wil het ook gaan doen! Heb alleen onlangs een maagonderzoek gehad en dan mag je 6-12 maanden geen bloed geven (moet de precieze periode nog even navragen)...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:29

je hebt hier (nederland :P ) wel broodjes en koekjes en en snoepjes en drinken koffie, thee, cola etc. en ook soep als je wil... als in oplos cupasoup.

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:31

Ik geef ook ben o- rhesus negatief dus ze zijn erg blij met me , kan overal bij.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:34

Kunnen ze geen bloed gebruiken van je menstruatie? :') Want daar heb ik er genoeg van.......

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:48

Frensie schreef:
Voor de mensen die erover vallen dat de top zoveel verdient; de directeur geeft leiding aan een bedrijf met minstens 3000 werknemers. Dus 3000 mensen zijn voor hun boterham afhankelijk van het leidingschap van het bestuur. Tja, dat mag op zich wel beloond worden... dat is niet zomaar een bijbaantje voor die beste man.
Nieuwe bestuursleden krijgen niet meer zoveel salaris, die voldoen aan de Balkenende norm.

Waarschijnlijk werkt hij/zij ook wel iets meer dan 40 uur per week ;) .

Ik kan me dus echt niet druk maken om dat salaris, waarom zou ik?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:53

maar ik hoor mensen zeggen van 'ik heb een zeldzame bloedgroep dus die willen ze graag'. volgens mij willen ze allebei graag lijkt me, want de zeldzame bloedgroepen hebben ze mensen voor nodig omdat er daarvan dus maar weinig mensen zijn en het bloed daarin dus maar beperkt is. En andersom bloedgroepen die er het meeste zijn hebben ze dus ook veel meer bloed van nodig dus in vergelijking ook weer meer bloeddonors.

Gewoon m'n eigen beredenering, maar klinkt vind ik best logisch :+

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:02

Ik heb enkele jaren bloed proberen te geven, maar na een paar flinke bloeduitstortingen de me een paar weken problemen gaven in die arm en daarnaast nog enkele keren geen bloed meer mogen geven omdat "de tijd om was" ben ik ermee gestopt. Ik had AB negatief en dacht dat daar best vraag naar was, maar bij mijn bloedbank werd steeds gezegd dat de zeldzame bloedgroepen ook relatief veel minder nodig waren dan de andere groepen. Ik maakte toen nog een grapje dat dat dan een voorzichtig volkje moet zijn, maar daar werd heel serieus bij teruggekeken... Maar goed, ik ontvang graag als de tijd daar zou zijn.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:08

Oh, toevallig :P Ik heb vanmiddag nog gezocht op bokt met de zoekfunctie en sanquin ingetypt. Toen kwam ik bij dit topic uit, en heb even wat gelezen en dacht toen: "Hmm, zal ik een nieuw topic openen hierover?" Uiteindelijk niet gedaan, en zie ik hem net tussen nieuwe berichten staan, was het een heel recent topic! Had ik even niet verwacht haha!

Maar ik ben me een beetje aan het inlezen, omdat ik 30 januari eindelijk 18 word en ik roep al minstens een jaar dat ik dan bloed ga doneren. Ik heb vanmiddag ook de eisen doorgelezen, en als het goed is mag ik gewoon doneren (als m'n bloed door de keuring komt). Het liefste wil ik gelijk maandag 30 januari 2012 mijn eerste bloed geven, en in Haarlem (vlakbij school) zit een ziekenhuis waar je geloof ik alle dagen terecht kunt. Maar ik neem aan dat je eerst die keuring gehad moet hebben, of kan ik dat al doen als ik nog 17 ben zodat ik op m'n eerste dag 18 gelijk kan doneren.
Ik vroeg me trouwens af, waar hebben ze meer aan: Plasmadonoren of bloeddonoren? Ik snap eerlijk gezegd het verschil nog niet helemaal, behalve dan dat ze bij plasmadonoren alleen het plasma eruit filteren, maar waar gebruiken ze dat dan voor?

Ik deins ook niet terug voor de hoge salarissen, het gaat er uiteindelijk om dat mensen gezonder worden van mijn bloed en dat één of andere hoge pief dan daar veel aan verdient; So be it.

:D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:12

Maar hoe zit dat nou? Ik heb me aangemeld en heb een bevestigingsmail gehad, wanneer hoor ik dan wanneer ik voor keuring moet?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:25

Sodeletuut schreef:
Maar hoe zit dat nou? Ik heb me aangemeld en heb een bevestigingsmail gehad, wanneer hoor ik dan wanneer ik voor keuring moet?

Daar kunnen wel wat dagen (als niet weken?) tussen zitten. ik was het zelf al bijna vergeten toen ik ineens de brief door de bus kreeg en ze mij belde :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:47

xCathy schreef:
Oh, toevallig :P Ik heb vanmiddag nog gezocht op bokt met de zoekfunctie en sanquin ingetypt. Toen kwam ik bij dit topic uit, en heb even wat gelezen en dacht toen: "Hmm, zal ik een nieuw topic openen hierover?" Uiteindelijk niet gedaan, en zie ik hem net tussen nieuwe berichten staan, was het een heel recent topic! Had ik even niet verwacht haha!

Maar ik ben me een beetje aan het inlezen, omdat ik 30 januari eindelijk 18 word en ik roep al minstens een jaar dat ik dan bloed ga doneren. Ik heb vanmiddag ook de eisen doorgelezen, en als het goed is mag ik gewoon doneren (als m'n bloed door de keuring komt). Het liefste wil ik gelijk maandag 30 januari 2012 mijn eerste bloed geven, en in Haarlem (vlakbij school) zit een ziekenhuis waar je geloof ik alle dagen terecht kunt. Maar ik neem aan dat je eerst die keuring gehad moet hebben, of kan ik dat al doen als ik nog 17 ben zodat ik op m'n eerste dag 18 gelijk kan doneren.
Ik vroeg me trouwens af, waar hebben ze meer aan: Plasmadonoren of bloeddonoren? Ik snap eerlijk gezegd het verschil nog niet helemaal, behalve dan dat ze bij plasmadonoren alleen het plasma eruit filteren, maar waar gebruiken ze dat dan voor?

Ik deins ook niet terug voor de hoge salarissen, het gaat er uiteindelijk om dat mensen gezonder worden van mijn bloed en dat één of andere hoge pief dan daar veel aan verdient; So be it.

:D

Plasma wordt oa. gebruikt om medicijnen te maken. Maar kan ook direct aan patienten worden gegeven. En wat ze meer nodig hebben weet ik niet, maar ik weet wel dat 't ook aan je bloedgroep ligt of ze willen dat je plasmadonor wordt. Bijv. O- willen ze natuurlijk dat je bloeddonor blijft, dat kan namelijk overal 'bijgegooid' worden. Je moet echter eerst bloeddonor zijn voor je plasmadonor kunt worden. Bij plasma krijg je dus de bloedplaatjes etc terug. En binnen enkele dagen is het plasma alweer herstelt terwijl bloedplaatjes etc. 4 tot 6 weken kan duren, daardoor kun je vaker plasma geven (maandelijks?) en daarvoor maak je iedere keer een vaste afspraak, daarnaast duurt het trouwens een stuk langer. Bloed geven zit je maar 10 min in die stoel. Bij plasma zit je toch wel 45 min aan dat apparaat vast. Je kunt trouwens niet tegelijkertijd bloeddonor blijven, en ik meen ooit gehoord te hebben dat als je eenmaal plasmadonor bent dat je niet meer terug kunt naar alleen bloed... maar dat kan ik echt hélemaal fout hebben.

http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_do ... lasmadonor

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:00

Klopt. Als je plasmadonor bent, kan je niet de ene keer plasma geven en de andere keer bloed. Heeft te maken met de wachttijden. Als je bloed hebt gegeven, moet je 8 weken wachten voor je weer mag. Plasma mag in principe iedere 2 weken.

xCathy je mag echt pas gekeurd worden als je 18 bent. Dit is omdat je een formulier moet ondertekenen en je handtekening is pas rechtsgeldig als je 18 bent. Vanwege de privacygevoelige inhoud van het formulier kan je het niet laten ondertekenen door je ouder of voogd. Dus pas als je 18 bent.

Sodeletuut het kan even duren voor je uitgenodigd wordt. Hangt van een aantal dingen af. Als je in een stad woont met een vaste afnamelocatie, dan zal het sneller zijn omdat er meer capaciteit is. Maar als je in een dorp woont waar maar een paar keer per jaar een mobiele afnameteam komt, dan kan het best even duren voordat je uitgenodigd wordt. Ook kunnen er op zulke avonden maar een beperkt aantal nieuwe mensen uitgenodigd worden, aangezien je door de arts gekeurd moet worden en een heel gesprekje krijgt en dat kost tijd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:05

als je 8 weken moet wachten, waarom worden we dan maar 3 keer (mannen 5 keer) opgeroepen?