Kinderen die vegetarisch eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:45

Het eerste zegt alleen dat er resistente bacteriën zijn, heb ook niet gezegd dat dat niet zo is, maar dat artikel zegt verder niets over de kans om daarmee besmet te raken. Staat niet eens bij of dat mogelijk is. Dat tweede artikel is volledig bronloos en dus zover te zien op niets gebaseerd?? In het laatste artikel staat inderdaad precies wat ik in de laatste zin schreef, geimporteerd vlees kan wel hormonen bevatten maar het is niet bewezen dat die schadelijk zijn. Als het bewezen was dat die hormonen schadelijk zou die import ook verboden worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:55

Polivy schreef:

Goh, ben ik toch blij dat ik mijn rundvlees bij de boer kan kopen. Een paar keer per jaar laten ze 1 of 2 koeien slachten en dan kun je een gemengd pakket kopen voor ca. € 8,50 per kilo. Ik weet welke koeien het zijn, wat ze te eten krijgen en vertrouw erop dat ze niet of alleen hoogstnoodzakelijk tegen ziektes geent worden. De boer eet het ook met zijn vrouw en kleine kinderen en die zullen dus echt wel achter hun product staan. Bijkomend voordeel is dat ik weet dat de dieren een goed leven hebben gehad met veel weidegang en dat ze met zo min mogelijk stress naar het slachthuis worden gebracht (door ze alleen te brengen als ze ook meteen aan de beurt zijn, en dus niet een nacht op een vreemde plaats hoeven te overnachten).

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:56

arans schreef:
Als jullie thuis alleen maar vegatarisch eten dan kan het kind niet anders. En ik zou ook niet verbieden om vlees te eten. Als ze bijvoorbeeld ergens anders gaan eten. En als het kind aangeeft toch vlees te willen eten zul je daar ook rekening mee moeten houden.
en natuurlijk goed letten op de voedingsstoffen.

Punt alleen is, is dat vlees moeilijker verteerbaar is. Als je altijd vegetarisch gegeten hebt, en nog nooit vlees dan kan het erg slecht vallen voor je darmen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 18:49

Ik zal nog een keer de vraag stellen die ik al eerder heb gesteld maar waar een beetje overheen gewalst is.

Waarom is het erg als een kind geen vlees eet en misschien om de reden dat ie er buikpijn van krijgt het ook verder niet wíl eten? (Ervan uit gaande dat het verder alle voedingsstoffen netjes binnen krijgt via andere voeding)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:16

Stel dat het ergens vlees krijgt wat hij niet herkent als vlees, bv ragout.
Mja, die kans is niet zo groot.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:14

Magrathea schreef:
Ik zal nog een keer de vraag stellen die ik al eerder heb gesteld maar waar een beetje overheen gewalst is.

Waarom is het erg als een kind geen vlees eet en misschien om de reden dat ie er buikpijn van krijgt het ook verder niet wíl eten? (Ervan uit gaande dat het verder alle voedingsstoffen netjes binnen krijgt via andere voeding)

Daar is helemaal niks ergs aan. Mijn schoonzus haar kinderen worden ook vegetarisch opgevoed, en ze zien eruit om door een ringetje te halen. Het is zelfs gezonder eigenlijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:15

Ik zie genoeg gezinnen 2x teveel vlees eten en zie genoeg mensen te weinig groenten eten.
Lijkt me ongezonder.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:28

Marietje_007 schreef:
Ik vind dat je kinderen zelf de keuze moet laten maken. En dan niet gaan vertellen dat diertjes ohw zo zielig zijn. Maar gewoon vind je vlees lekker. Ja dan eet je vlees. (heeft ook alles met leeftijd te maken). Je kan ook kiezen dat ze bv om de dag vlees krijgen.

Maar waarvoor ik eigenlijk post = let wel op het vitamine en mineralen gehalte van je kinderen. Ik eet zelf weinig vlees (en ben dus niet vegetarisch) en heb daardoor een B12 gebrek gehad. Was steeds moe, weinig ernegie en zin in dingen etc. Dit kwam dus doordat ik weinig vlees at. Let daar dus wel goed op. Neem namelijk niet aan dat het de bedoeling is dat ze ergens te kort van krijgen. (als vervanging moet ik veel melk, eieren en yogurt eten).

Dat is eigenlijk niet helemaal juist geformuleerd. Je had geen gebrek omdat je te weinig vlees at, maar omdat je niet gevarieerd genoeg at en daardoor te weinig van de juiste stoffen binnenkreeg. Ook vleeseters kunnen gebrek hebben aan bepaalde dingen als ze niet goed eten.

papagroom schreef:
Ja zeker....de regel is dat een biologische koe bewezen ,met biologisch voer gemest moet worden.....als je dus een kudde koeien zonder bij voeren op de kwelder zet,gaat er geen gecontroleerd voer in,en krijgt het vlees dus geen biologische keur.....goed voorbeeld zijn de koetjes op de foto eerder in dit topic,de beesten hebben een enorm areaal tot hun beschikking en leven in alle vrij heid....t is te gek voor woorden....vergelijk het met een scharrel ei.....die kippen hebben het weliswaar iets beter als een doorsnee leg kip....maar natuurlijk lang niet zo als een erf kip......die wordt niet gecontroleerd,en mag je dus niet als schaarrel kip verkopen.
Afbeelding

Klopt inderdaad. Ach, bio of niet zo te zien/horen hebben deze koetjes het goed :)

Trouwens iedereen gaat er altijd vanuit dat mensen vegetariër zijn omdat ze het zielig/slecht/etc vinden voor de dieren of het milieu. Maar niemand denkt eraan dat er mensen misschien ook wel vega zijn omdat ze vlees en vis gewoon niet lekker vinden? :+

moos24 schreef:
arans schreef:
Als jullie thuis alleen maar vegatarisch eten dan kan het kind niet anders. En ik zou ook niet verbieden om vlees te eten. Als ze bijvoorbeeld ergens anders gaan eten. En als het kind aangeeft toch vlees te willen eten zul je daar ook rekening mee moeten houden.

Punt alleen is, is dat vlees moeilijker verteerbaar is. Als je altijd vegetarisch gegeten hebt, en nog nooit vlees dan kan het erg slecht vallen voor je darmen.

Jeps ervaring :P Zo heb ik eens bij m'n vriend zijn grootouders een week lang vlees moeten eten (ze wonen in Portugal ;) ) en dat vond mijn maag niet leuk :x was kalkoen en rundvlees (maar goed, die mensen daar snappen écht niet dat iemand geen vlees eet :') ) maar ze aten daar ook gewoon geen groente erbij eigenlijk :+
Ik heb toen ik voor een paar maanden in IJsland woonde ook vlees moeten eten. Gek genoeg heb ik daar helemaal niet zo'n last van gehad ;) nu was het alleen lamsvlees (en wilde gans) en is het vlees van daar totaal niet te vergelijken met wat we hier hebben. :n

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:14

mijn nichtje is vegetarier omdat ze inderdaad vis en vlees niet lekker vindt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:27

Ik vind het ook niet zo lekker.
Vanavond kaasfonduetje met allemaal groenten, heerlijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:21

Net zes gangen zonder een spoortje vlees op tafel gezet, en iedereen vond het heeeuurlijk.

Ik bedenk me trouwens nu ook niet eens dat ik helemaal niet goed vlees kan klaarmaken XD.

Ik denk dat ik eigenlijk wel (voor mezelf dan ) mijn keus gemaakt heb. Een boer inde buurt zoeken waar ik gegarandeerd eerlijk vlees kan kopen, en dat 2-3x per week ofzo. En dan wel zorgen dat het duidelijk is dat dit natuurlijk heel bijzonder is :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:02

Fiffill schreef:
Trouwens iedereen gaat er altijd vanuit dat mensen vegetariër zijn omdat ze het zielig/slecht/etc vinden voor de dieren of het milieu. Maar niemand denkt eraan dat er mensen misschien ook wel vega zijn omdat ze vlees en vis gewoon niet lekker vinden? :+

Precies! Dat is namelijk niet altijd de reden dat mensen het alleen maar zielig, slecht of wat dan ook vinden...... Sommige mensen hebben het gewoon niet graag. Ik eet heeeeeeel graag vlees, maar kom me niet met vis aan, dat lust ik echt niet :n

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:20

Ik eet nooit vis :P heeft dat ook een naam?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:36

Snoevie schreef:
Ik eet nooit vis :P heeft dat ook een naam?

Ben ik ook wel benieuwd naar....ik eet ook nooit vis, kaas, melk, boter etc..... :D

Eigenlijk raar om mensen zo in een hokje te stoppen en te bestempelen met een naam......

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:22

Winddancer schreef:
Fiffill schreef:

Precies! Dat is namelijk niet altijd de reden dat mensen het alleen maar zielig, slecht of wat dan ook vinden...... Sommige mensen hebben het gewoon niet graag. Ik eet heeeeeeel graag vlees, maar kom me niet met vis aan, dat lust ik echt niet :n

Dat kun je niet zomaar zeggen.....er zijn heel veelsoorten vis.....als je geen spruitjes lust,kun je ook niet zeggen...ik lust geen groente.

ik zou bijna zeggen....daag me niet uit...LOL...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:28

Of je je kind nou zonder of met vlees opvoedt, je 'legt het hem/haar dan dus op'. Kan me niet voorstellen dat het 1 beter (vanuit ik laat mijn kind als kind leven) dan de ander is.

Doe waar je je goed bij voelt, maar ik denk dat het onzin is dat een kind iets mist als het zonder vlees wordt opgevoed..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:59

papagroom schreef:
Dat kun je niet zomaar zeggen.....er zijn heel veelsoorten vis.....als je geen spruitjes lust,kun je ook niet zeggen...ik lust geen groente.

Haha take the challenge!

Nee ik lust echt geen vis, geen enkele vis, of het nou een garnaal, kreeft, zalm, forel, mossel of zwaardvis is, maakt helemaal niet uit ik kan niet tegen een vissmaak :o

Mijn dochter van 9 jaar is een hele makkelijke eter, die eet echt alles, zowel vlees als vleesvervangers e.d. Ook alle soorten groenten, en alle soorten keukens, zoals Grieks, Italiaans, Indonesisch, Chinees, Indisch etc. Maar zo is ze ook opgevoed :j Bekend maken met alles al op jonge leeftijd en niks potjes babyvoeding......eten wat de pot schaft (wel aangepast qua kruiden enzo ;) ).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:32

Geen vlees, wel vis heet pescotariër ;)

papagroom schreef:
Winddancer schreef:

Niet mee eens. Vis blijft een bepaalde 'vissmaak' hebben (ik vind het vreselijk :r ) terwijl je groente in allerlei soorten en smaken hebt. Niet alle groente heeft de nasmaak van spruitjes bijvoorbeeld :P
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-09-11 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:33

Precies :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:36

moos24 schreef:
arans schreef:

Dat kunnen mensen ook krijgen bij een heleboel andere soorten eten, je kunt je kind zijn darmen toch moeilijk op alles voorbereiden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:40

Fiffill schreef:
Geen vis, wel vlees heet pescotariër ;)

Geen vlees, wel vis is pescotarier, andersom dus :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:43

Ja dat bedoelde ik :') zal het even verbeteren.
Ben nog niet zo lang wakker O:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:49

Carnetariër?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:51

Bestaat dat ook dan?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:01

Geen idee, haha