Energy drank (golden power, redbull, bullit)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:22

Sjors493 schreef:
heb net een blikje op, naar dit topic kreeg ik weer zin (in energydrank)
vind wel dat die fors duurder is geworden, eerst was die 25ct, toen 30ct, nu 37ct!!

Hier is energy(jumbo),golden power etc. 29 ct.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:23

KLfan schreef:
Sjors493 schreef:
heb net een blikje op, naar dit topic kreeg ik weer zin (in energydrank)
vind wel dat die fors duurder is geworden, eerst was die 25ct, toen 30ct, nu 37ct!!

hier bij de super dus 37ct.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:23

Ik drink soms wat Red Bull als ik slecht geslapen heb en maar niet wakker wordt...waar een ander een kop koffie zou drinken zeg maar...helpt wel...denk ik.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:28

Sjors493 schreef:
KLfan schreef:

hier bij de super dus 37ct.

Grappig bij ons in de buurt bij de super 35 ct.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:40

Optiwolk schreef:
Noekje:
Klopt!

Pak hier even ter controle een blikje (Italiaanse) Coca-Cola
Bestaat voor 39% uit suiker: 35g op 33cl
Blikje Nalu dat er naast staat: 13%: 12g op 25cl

Nadeel van die Nalu is dan wel dat daar OOK zoetstoffen inzitten.
Is dit bij Red Bull ook zo, of is er daar effectief een variant met/ zonder suiker?

Ine gewone versie van Red Bull zit sucrose. Dan hebben ze ook nog een sugarfree versie en daar zit sucrose, 'aspartame, acesulfame K, and sucralose in place of sucrose and glucose'.

Dus inderdaad ook in de gewone versie zitten zoetstoffen, maar in de sugarfree komen er nog wel een paar bij.

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull

Chaos

Re: Energy drank (golden power, redbull, bullit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:47

Ik vind het heerlijk. De ene maand haal ik een tray, of twee. De andere maand misschien maar vijf. Ik moet er zin in hebben maar vind het heerlijk. :))

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:03

Ik drink het niet.. Als ik het alleen al ruik ga ik zowat over m'n nek.. :r
Vind het net pis. :=

M'n broer is er trouwens erg verslaafd aan. Hij drinkt zo'n zes blikjes per dag en als hij het niet drinkt krijgt hij enorme hoofdpijn.. Vind het maar belachelijk!!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:27

noekje schreef:
Optiwolk schreef:
Noekje:
Klopt!

Pak hier even ter controle een blikje (Italiaanse) Coca-Cola
Bestaat voor 39% uit suiker: 35g op 33cl
Blikje Nalu dat er naast staat: 13%: 12g op 25cl

Nadeel van die Nalu is dan wel dat daar OOK zoetstoffen inzitten.
Is dit bij Red Bull ook zo, of is er daar effectief een variant met/ zonder suiker?

Ine gewone versie van Red Bull zit sucrose. Dan hebben ze ook nog een sugarfree versie en daar zit sucrose, 'aspartame, acesulfame K, and sucralose in place of sucrose and glucose'.

Dus inderdaad ook in de gewone versie zitten zoetstoffen, maar in de sugarfree komen er nog wel een paar bij.

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull

Blijft brol natuurlijk.
Alhoewel ik er dus ook schuldig aan ben.

Felinetibor: die hoofdpijn is dus een ontwenningsverschijnsel, een 'kater' zegmaar.

Ik kan perfect functioneren mèt, maar ook zonder, en zolang ik beide kan zie ik er geen graten in af en toe een blikje te drinken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:30

Ik drink het soms, voor de lekker nooit voor de 'energie', ik vind de goedkope neppe versies lekkerder dan de 'echte' red bull.

Ik bob heel vaak met uitgaan, laatst was ik zoooooo moe maar ik had beloofd mee te gaan en als ik niet ging kon niemand daarheen want ik was de bob. Dus hup uitgegaan, ik heb uit moeheid, niet opletten, dorst, verveling 6 blikjes red bull gedronken in ong 3/4 uur tijd. Ik heb die nacht niet geslapen, had trillende knieën en hartkloppingen. De dag erna voelden mijn gewrichten heel vreemd en had ik niet 100% controle erover. :\
Sindsdien drink ik het bijna nooit meer, alleen soms met uitgaan 1 max blikjes.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:43

Ik drink het ook niet. zodat ik het ruik dan hoef ik al niet meer.
wat ik vorige week zag: 3 jochies van 4-5 jaar in de speeltuin, allemaal met een blikje energie-drank :n
en het maar gek vinden dat die kinderen de pan uit flippen. kinderen bij m'n zusje op school komen soms ook met die blikjes naar school. (kleuterklas).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:44

Tieme schreef:
Ik drink het ook niet. zodat ik het ruik dan hoef ik al niet meer.
wat ik vorige week zag: 3 jochies van 4-5 jaar in de speeltuin, allemaal met een blikje energie-drank :n
en het maar gek vinden dat die kinderen de pan uit flippen. kinderen bij m'n zusje op school komen soms ook met die blikjes naar school. (kleuterklas).

Jeetje, dat is niet normaal. Waar zijn die ouders dan :o
Ik mocht het niet eens voor mijn 23ste drinken :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:47

Spiritdancer schreef:
secricible schreef:
Hoop dat je het met je laatste zin niet hebt over mij, heb 4 jaar gestudeerd over voeding, ben dietiste dus heb mijn huiswerk wel gedaan . Er is geen enkel bewijs dat het eten van suiker diabetes veroorzaakt. Heb me er in verdiept voor een bedrijf waar ik een opdracht voor deed, dus ik praat geen onzin.

Ik vind het nogal zorgelijk als je 4 jaar heb gestudeerd voor dietiste en je weet dit niet eens. Misschien moet je jezelf dan eens gaan verdiepen in de orthomoleculaire geneeskunde.....en je daarna eens gaan afvragen wat de belangen van de voedingsindustrie en de reguliere geneeskunde zijn. Een miljarden industrie die echt niet wakker ligt van uw welzijn. 35% van de bevolking lijdt aan het metabool syndroom, de meesten zonder dat ze het weten, en nog steeds wacht men tot er bij de mens een daaraan gerelateerde ziekte ontstaat om de persoon vervolgens maar vol te storten met pillen die uitsluitend symptomen bestrijden en vaak nog erger zijn dan de kwaal. Om vervolgens te roepen dat ze eigenlijk niet (willen) weten wat de oorzaak van de ziekte is.

Anyway: Als je dan 4 jaar gestudeerd hebt en het is allemaal onzin wat ik zeg dan zou ik het aardig vinden als je hier even het (wetenschappelijk)onderzoek publiceert waarin onomstotelijk wordt bewezen dat langdurig bovenmatig gebruik van suiker, suikerhoudendevoeding en voeding met een hoge glycemische lading niet kan leiden tot insulineresistentie. Ik ben erg benieuwd.......

Je draait nu mijn worden om, ik heb gezegd dat er GEEN bewijs is dat bewijst dat suiker eten/drinken zorgt voor een vergrootte kans op diabetes. Een bewijs dat er GEEN verband is tussen twee factoren, is namelijk vrijwel onmogelijk te geven. Je kan door onderzoek vrijwel alleen zeggen dat er geen bewijs is om WEL een verband aan te tonen. Je kan tenslotte niet de gehele wereldbevolking onderzoeken...
Je zal over vrijwel geen enkel onderwerp een onderzoek kunnen vinden waarbij wetenschappelijke onderzoeken een onomstotelijk bewijs geven dat ergens GEEN verband tussen is. Alleen dat er geen bewijs is dat er WEL een verband is...

Misschien kun jij me dan dat onomstotelijke wetenschappelijk onderzoek geven waarin staat dat er WEL een verband is? Tenslotte moet dat een stuk gemakkelijker zijn?
Het is namelijk wel erg gemakkelijk te zeggen dat de wetenschap dat geheim wil houden. Daarmee dek je jezelf in, want dan is er immers ook geen bewijs beschikbaar. Dan kan ik ook zeggen dat er aliens bestaan, maar de wetenschap wil het geheim houden. DAAROM zijn er geen wetenschappelijke onderzoeken over gevonden. Dat snijdt net zo min hout.

Dat veel mensen aan het metabool syndroom lijden weet ik, de oorzaak is echter niet het teveel eten van suiker. De oorzaak is dat iedereen te veel energie binnen krijgt en het gewicht daardoor toeneemt. Dat gebeurt zowel door een toename van de hoeveelheid suiker, als door een toename van de hoeveelheid vet alsmede eiwitten en alcohol.
Het gemiddelde BMI van mensen is tegewoordig een stuk hoger dan dat van pak en beet 50 jaar geleden. En DAT is de reden dat diabetes en het metabool syndroom zoveel vaker voorkomt dan vroeger. NIET dat er zoveel meer suiker wordt gegeten, in zoverre dat die suikers zorgen voor een verhoogde energie inname en dus een verhoogde kans op DMII.
Daarnaast blijkt zeker bij Diabetes II de erfelijkheid een hele grote rol te spelen, wat weinig mensen weten. De overerving is alleen erg ingewikkeld :) Wist je bijvoorbeeld dat uit tweelingenonderzoek een score is gekomen van bijna 100%?

DMII wordt veroorzaakt door schade aan béta-cellen in het lichaam en deze schade wordt m.n. veroorzaakt door een verhoogde hoeveelheid verzadigde vetten in het bloed. Daarnaast scheiden opgeslagen vetcellen in het lichaam stoffen uit die insulineresistentie/DMII kunnen veroorzaken.
Wellicht kun je deze link eens doorlezen: http://www.pathofysiologie.nl/aandoenin ... ysiologie/ en dan met name vanaf "insulineresistentie". Dan zul je zien dat de bloedsuikerspiegel geen verband houdt met het ONTSTAAN van diabetes. Als die link in ieder geval niet "gesponsord" is door voedingsindustrie en reguliere geneeskunde volgens jou.

Daarnaast is orthomoleculaire geneeskunde een alternatieve behandelswijze, omdat er geen aanvaardbaar wetenschappelijk bewijs voor is. Voor mij is de reguliere geneeskunde dan toch echt betrouwbaarder, niet omdat ik dat persoonlijk vindt, maar omdat onze wereld nou eenmaal bestaat uit bewijzen. Ik kan moeilijk bij patienten aankomen met een theorie die compleet onbewezen is.
Hoe zou jij het vinden als ik je ter preventie van overgewicht op een dieet zet van alleen maar vet? Ik denk dat dat namelijk zorgt voor een stofje in het bloed dat overgewicht voorkomt, maar ik heb helaas geen wetenschappelijk bewijs, maar ik eet al 20 jaar alleen maar vet en heb een normaal gewicht. Dat heb ik op nog 20 mensen uitgeprobeerd en bij hen werkte het ook. Ik geloof dat ik op zou staan en weg zou lopen als iemand dat bij mij zou doen. Tenslotte is het BEWEZEN dat teveel vet overgewicht veroorzaakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:42

NoGo schreef:
NoGo schreef:
Ja was echt verslaafd en helemaal toen ik de cocaine ondekte.
Nu lust ik het helemaal niet meer alleen nog gemixt met rode wodka.

Dankzij de pb van secricle, besef ik dat het er niet helemaal juist staat.
Je schrijft het al cocaine maar spreekt het uit als coceen energy drink (ik bedoelde dus niet de witte poeder :') )
http://www.spiritualia.be/nieuws/bericht.aspx?id=1525

haha wtf, ik moest het wel even twee keer lezen ja :')

ik dacht serieus van 'Goh, die is iig lekker open op bokt. ' :')

Maar ok, die verklaart het :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:10

MarieDroomy schreef:
Nou ja ik ben zelf extreem hyper. Ik drink het wel eens en dan krijg ik écht een boost. En na 2 blikjes word ik zo hyper dat ik mezelf niet meer kan vatten, dan lijkt het alsof ik er niet echt bij ben en op de automatische piloot sta. Na dat hele gedoe van de automatische piloot word ik duizelig of raak ik heel erg in de war.. Beetje gek dus bij mij maar ik vind dat mensen het gewoon moeten drinken als ze dat willen, wat ik heb overkomt niet iedereen, maar ik denk mensen met ADHD ofzo zoals ik wel sneller helemaal overstuur kunnen raken van dat spul ;)

Dat komt voor inderdaad, maar ik heb zelf een andere ervaring en heb die inmiddels bij meerdere ADHD'ers gezien/gehoord. Mensen met ADHD reageren soms anders op stimulerende middelen, denk hierbij ook aan de medicatie Ritalin wat bij gewone mensen zou zorgen dat ze gaan stuiteren, maar bij ADHD'ers juist rust brengt. Voor mij werkt dat ook zo met energydrank, voor ik mijn diagnose en dus medicatie had dronk ik regelmatig een blikje energydrank leeg vlak voor het naar bed gaan omdat ik er zo lekker rustig van werd. Dit is overigens waarschijnlijk vooral het gevolg van de stof Taurine die in de energydrank zit. :)
Dus gek genoeg kan dat heel erg wisselen, sommige ADHD'ers zoals jij dus moet je het écht niet geven ivm stuiteren en anderen worden er juist heerlijk relaxed van :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:18

Ritalin zorgt bij de normale mensen voor een uberconcentratie en alertheid. Daarom slikken zoveel studenten het ook (wat ik absurd vind...). Die zie ik iig niet door de studiezaal stuiteren hahaha :P Al zullen er vast wat zijn die zich wel gedragen als een skippybal (veel klagen wel over slapeloosheid omdat ze zo alert blijven :+)
Ik stuiter als een idioot van die troep (energydrank dan he? :P Ritalin durfde ik niet te proberen: ik hou van mijn nachtrust haha :P).
Mijn vriend reageert er wel op, maar die reageert sowieso heel sterk op suikers etc :+ Dus dan is het ADHD in het kwadraat hahaha

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:11

Laatst had ik op school ook een discussie met een paar dames uit mijn klas over de
beruchte energydrinks.
Helaas zijn de dames niet echt slim en begonnen over het feit dat er allemaal zuren in zitten zoals,
ja let op, koolzuur. Ik zei tegen de dames dat het idd niet heel goed is voor je, maar dat je het vergelijken met cola, qua suikers dan, en met 2(?) koppen koffie voor de caffeine.
Maar volgens hun was dat niet zo, het zou je maag aantasten. Right, in je maag zit zoutzuur dus zo'n blikje voert dan weinig uit lijkt me.
Ik snap waar mensen het probleem zien, maar hoe zit dat dan met mensen die per dag 1,5 liter cola wegtanken? Of, zoals mijn moeder, meer dan 8 kopjes koffie op een dag drinken? Dat lijkt me een stuk minder gezond dan 1 zo'n blikje op een dag toch? :)

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:34

secricible schreef:
Misschien kun jij me dan dat onomstotelijke wetenschappelijk onderzoek geven waarin staat dat er WEL een verband is? Tenslotte moet dat een stuk gemakkelijker zijn?
Het is namelijk wel erg gemakkelijk te zeggen dat de wetenschap dat geheim wil houden. Daarmee dek je jezelf in, want dan is er immers ook geen bewijs beschikbaar. Dan kan ik ook zeggen dat er aliens bestaan, maar de wetenschap wil het geheim houden. DAAROM zijn er geen wetenschappelijke onderzoeken over gevonden. Dat snijdt net zo min hout.

Volgens mij zegt de tekst in je eigen link al genoeg:

Er staat onder andere:

“Verhoogde concentraties van glucose en vetzuren in de bloedsomloop heeft als feedback dat de insulinesecretie en dus insulineresistentie toe zal nemen”

en

“Het feit dat hyperglykemie zelf kan zorgen voor een vermindering van de insulinesecretie heeft geleid tot het concept van glucose toxiciteit. Het resultaat hiervan is irreversibele schade aan cellulaire componenten van de insulineproductie na verloop van tijd.”

Wanneer je jezelf langdurig in grote mate blootstelt aan enorme glucosepieken /-waarden dan creeer je dus feitelijk zelf een hyperglykemie. Ik zeg ook niet dat het een kwestie van een paar weken is maar praat eerder over jarenlang gebruik van voedingsmiddelen met een extreme hoeveelheid suiker en/of voeding die in hele korte tijd een enorme glucosepiek bewerkstellingen.

Dus om nu meteen te schrijven dat mijn waarschuwing “flauwekul” is lijkt me wat voorbarig.

Opvallend is altijd dat de mensen in de witte jassen vaak niet anders kunnen dan denken in patronen opgelegd door de wetenschap. De wetenschap heeft naast een (beperkte) kennis over de metabole processen die zich afspelen bij diabetes verder geen kennis over de preciese oorzaak van een ontregelde glucosehuishouding. Laat staan dat ze diabetes kunnen genezen. Wel roepen dat iets flauwekul is maar niet kunnen zeggen wat de oorzaak dan wel is.

We weten dat een ontregelde hormoonhuishouding van invloed is, we weten sinds kort uit onderzoek door het lumc dat (chronisch) slaaptekort een (pre)diabetische fase kan veroorzaken en daarnaast is er een verband met overgewicht en te weinig beweging en erfelijke factoren spelen een rol. Toch lijken de 2 quotes uit het linkje voldoende te zeggen om mijn stelling niet als flauwekul af te doen.

De strijd met de “allopathie” ga ik verder niet aan…..is volslagen zinloos. Van mij mogen ze hun patiënten volstorten met medicatie en zogenaamde adviezen. Triest vind ik echter de mensen die in een dergelijke molen terechtkomen en zich alles maar wijs laten maken, want de dokter zegt het toch. Nog triester zijn de mensen die een waarschuwing in de wind slaan om dat ze te weinig zelfreflectie hebben om een op een kritische manier te kijken of hun denkpatroon nog wel klopt.

Hier zijn mensen van hun DM2 afgeholpen, omdat het nog niet te laat was. Mensen die gewoon leven en alles kunnen eten en geen medicatie gebruiken, maar weten dat ze hebben bewezen dat hun lichaam gevoelig is het ontwikkelen van diabetes en daar dus rekening mee houden door verstandig om te gaan met voeding en hun levenswijze en zich niet meer door de commercie laten voorschrijven wat ze wel of niet moeten eten. Doch…voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:57

Achja, energy drankjes.. Ik vind ze lekker om te drinken, ongeveer 1 per dag. Blijf er niet wakker door. :)

Ik ben overigens in november geprikt voor alle soorten ziektes ( ook suikerziekte ) maar dat was allemaal goed..

Daarnaast heeft het ook geen effect op mijn gebit. Ik drink het nu zo'n 5 jaar heel regelmatig, ben 32 jaar en nog geheel vulling-loos.. Ben 4 weken terug nog voor controle geweest.

Maar sla gelukkig ook zo een week over waarin ik het niet drink :) dus ik denk dat mijn mate van gebruik geen effect heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:32

Ik drink er 1 in de maand ofzo. :') Gewoon voor de lekker. Meer niet. :D

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:40

Oké even mijn verhaal, waarom zou je het niet meer moeten drinken?

Drie jaar geleden ben ik begonnen met het werken bij Lidl, omdat het zo makkelijk is om even 30ct op de toonbank van je collega te leggen en daarna gelijk met je energieblikje naar buiten kon lopen om te roken. Alle collega's deden dit, dus ik ook.
Even ter aanvulling: Ik dronk dus minimaal 6 blikjes op een dag.

Twee jaar geleden kwam ik bij de tandarts en die vroeg mij meteen; "Ben je energiedrankjes aan het drinken?"
Ik liep rood aan en vroeg me af waaraan hij dat kon zien. Ik poetste toch elke dag twee keer mijn tanden? Had ik een gaatje? Dat kon toch niet?
Het was nog erger. Ik had in bijna al mijn tanden een gaatje. Zelfs in mijn voortanden.

Op 1 januari 2010 heb ik dus ook gezegt geen energiedrink meer te drinken. Wat kregen we toen?
Afkickverschijnselen.
Zweten, geen energie denken te hebben om nog verder te kunnen werken, duizeligheid.

Ik raad dus ook echt iedereen af om energiedrankjes te drinken. Ik ben er gelukkig al meer dan 1,5 jaar vanaf en heb geen gaatjes meer bij de tandarts. Water is bijna het enige wat ik nog op de zaak drink en dat is ook veel goedkoper 65ct voor 6 flesjes ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:56

beide quotes gaan over mensen die al insulineresistentie hebben opgebouwd. Het kan dit namelijk vermeerderen. Dat is iets anders als dat iets ontstaat daardoor.
Bovendien ben je wel snel tevreden als dat volgens jou al wetenschappelijk onomstotelijk bewezen bewijs is.... Ik heb nog steeds geen wetenschappelijk onomstotelijk bewezen bewijs gezien dat suiker inderdaad zorgt voor het ontstaan van diabetes.

Discussie over regulier v.s. alternatief heeft inderdaad geen zin. Ik ben niet tegen alternatief iig, in tegendeel, er liggen hier genoeg homeopathische middelen in de kast. Heb een huisarts die ook richting homeopathie kijkt als hij dat nodig vindt, dus heb er niets tegen.

Mensen van diabetes afhelpen doen wij ook, namelijk door ze af te laten vallen: insulinegevoeligheid wordt daardoor beter en mensen kunnen zonder medicatie.
Weet niet precies wat je bedoelt met "kunnen alles eten", want daarna zeg je het tegenovergestelde..
Citaat:
Mensen die gewoon leven en alles kunnen eten en geen medicatie gebruiken, maar weten dat ze hebben bewezen dat hun lichaam gevoelig is het ontwikkelen van diabetes en daar dus rekening mee houden door verstandig om te gaan met voeding en hun levenswijze en zich niet meer door de commercie laten voorschrijven wat ze wel of niet moeten eten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:34

@LynDenise: Heftig zeg!! Maar wel goed om dit met mensen te delen, zo worden alle voor en nadelen goed duidelijk.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:33

LynnDenise schreef:
Oké even mijn verhaal, waarom zou je het niet meer moeten drinken?

Ik raad dus ook echt iedereen af om energiedrankjes te drinken.

Maar dit vind ik ook niet geheel logisch, ik zou het niet moeten drinken omdat jij er 6 per dag dronk en toen last van je tanden kreeg en ontwenningsverschijnselen :+ 1 + 1 is nog altijd 2. Overmaat schaadt en dat is met bijna alles zo. Ik drink energy met mate, kan prima zonder, en met mijn tanden is niets mis.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 05:42

Daarom staat ook boven het verhaal dat dit mijn verhaal is. Doe ermee wat je wilt doen.

Als je er veel van drinkt is het schadelijk, maar denk je dat je die schadelijke stoffen niet binnen krijgt als je er maar 1 per dag drinkt?

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:18

Klopt maar wel in mindere mate, ik ga er ook echt geen zes op een dag drinken 1x in de week is echt max.