Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:19

Ergens kan ik me wel vinden in wat Meflower aangeeft, dat we maar vinden dat alles moet kunnen. Natuurlijk gun ik andere mensen het geluk van de wereld en heb ik zelf makkelijk praten met 1 gezond kind, en makkelijk zwanger geworden maar er zitten wel grenzen aan vind ik. Niet alles wat kan moeten we ook zomaar goed vinden en toepassen. Maar goed, waar je dan de grens trekt is niet iets waar je zo 123 uitkomt met zijn allen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:20

SusanH schreef:
Ergens kan ik me wel vinden in wat Meflower aangeeft, dat we maar vinden dat alles moet kunnen. Natuurlijk gun ik andere mensen het geluk van de wereld en heb ik zelf makkelijk praten met 1 gezond kind, en makkelijk zwanger geworden maar er zitten wel grenzen aan vind ik. Niet alles wat kan moeten we ook zomaar goed vinden en toepassen. Maar goed, waar je dan de grens trekt is niet iets waar je zo 123 uitkomt met zijn allen.

Ik kan me er ook in vinden hoor. Mijn tante en oom hadden alles, een groot huis, mooie auto, vaak op vakantie, noem maar op, enige wat ontbrak was een kind.
Nu hebben ze het kind en wordt er weinig meer naar omgekeken. Het is triest..

Lottie84

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:23

Vind ik ook triest, absoluut!! Heel sneu voor je nichtje. Ik kan me voorstellen dat ze zich een beetje verdwaald voelt. Verder vind ik het een zelf een vrij onzinnige post. Het kiezen van de kleur van de ogen en haren en het geslacht van een kind. Daar trek ik de grens. Wat mij betreft heeft een homostel of een onvruchtbaar stel net zoveel recht op een kind als een standaard stel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:23

Hoewel ik niets liever wil dan een kindje krijgen en de kans daarop steeds kleiner wordt, zou ik nooit voor het draagmoederschap gaan. Er kunnen diep ellendige problemen ontstaan als de draagmoeder na de geboorte of de periode daarna te emotioneel betrokken is geraakt bij het kind en het niet meer af wil/kan staan. Die kans bestaat en is op voorhand nooit uit te sluiten. Het is ook niet te ondervangen in afspraken op papier zoals iemand al eerder schreef. Niemand kan de draagmoeder dwingen het kind af te staan als ze dat niet wil. Het zou toch een verschrikkelijke situatie zijn waarin je terecht kunt komen. En dat na vaak zware jaren van verdriet vanwege een onbeantwoorde kinderwens.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:28

Kan inderdaad, maar er kan zoveel. Er zijn ontzettend veel verhalen te lezen over draagmoeders waar wél alles naar wens is verlopen. Het kán fout gaan maar het kan ook goed gaan, en dat is een kans die men moet nemen. Bovendien denk ik als je zelf nuchter bent, al zwanger bent geweest (je weet ongeveer wat er op je af gaat komen) en als je elkaar goed kent dat er echt al eea uit te sluiten is.

Ik denk dat je niet aan draagmoederschap moet beginnen als je zelf een kindje zou willen hebben dat in jou groeit ondanks het feit dat het niet jouw kindje is. Ik ben daar misschien (te) nuchter in maar zo zie ik het.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:30

Zag laatst trouwens een stukje bij Oprah, waar een moeder, draagmoeder is geweest voor haar zoon en schoondochter.
Dus de oma was eigenlijk ook de biologische moeder. Wel apart, maar als je zag hoe gelukkig zij ervan geworden waren, maakt dat alles goed. :)

Toen mijn zus uiteindelijk ook niet natuurlijk zwanger kon worden, had mijn moeder het daar heel zwaar mee. Ze was geholpen, dus kon niet meer helpen. Gelukkig hebben ze tegewoordig allemaal andere manieren om zwanger te worden en intussen zijn er twee hele mooie kanjers op de wereld.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:31

Kijk, ook een positieve ervaring ;) Die zijn ook mooi om te lezen, naast alle twijfels en mogelijke problemen die ons te binnen kunnen schieten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:43

Kijk, iedereen begrijpt dat draagmoederschap een zware opgave is.
Je doet dit omdat je graag je naaste gelukkig ziet, helemaal na alle ellende/verdriet van niet zwanger kunnen worden.

Maar kun je als naaste, iemand waar je zo van houdt, het wel "aan doen" om zo'n hele moeilijke taak te laten volbrengen?
Is je kinderwens zo groot dat je je zus door de medische molen laat gaan en alle gedoe erom heen?
Met alle "problemen" en spanningen die erbij komen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:46

Ik zou me een leven zonder kinderen niet kunnen en niet willen voorstellen, ik kan me dus voorstellen dat men daar alles voor over zou hebben. Als draagmoeder neem je zelf een gedeelte van de risico's voor rekening. Je weet wat er kan gebeuren en je besluit zelf of je dat wel of niet aan wilt gaan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:50

Brainless schreef:
Kijk, iedereen begrijpt dat draagmoederschap een zware opgave is.
Je doet dit omdat je graag je naaste gelukkig ziet, helemaal na alle ellende/verdriet van niet zwanger kunnen worden.

Maar kun je als naaste, iemand waar je zo van houdt, het wel "aan doen" om zo'n hele moeilijke taak te laten volbrengen?
Is je kinderwens zo groot dat je je zus door de medische molen laat gaan en alle gedoe erom heen?
Met alle "problemen" en spanningen die erbij komen?

Goede vraag. Ik weet niet of ik het Ou kunnen vragen.
Lc je zegt dat je alles over hebt om een kind te krijgen maar waar trekt iemand een grens? Wanneer is het moment van acceptatie dan aangebroken dat je de natuur niet altijd kunt dwingen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:51

Die grens is voor iedereen anders, voor mij persoonlijk zou die grens een leeftijdsgrens zijn van bv 40 jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:52

LCharlotte schreef:
Ik zou me een leven zonder kinderen niet kunnen en niet willen voorstellen, ik kan me dus voorstellen dat men daar alles voor over zou hebben. Als draagmoeder neem je zelf een gedeelte van de risico's voor rekening. Je weet wat er kan gebeuren en je besluit zelf of je dat wel of niet aan wilt gaan.

Maar wil je ook dat een naaste dat risico voor jou neemt?
Voor iets wat er nog niet is?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:54

Dat besluit is aan de ander.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:54

LCharlotte schreef:
Kan inderdaad, maar er kan zoveel. Er zijn ontzettend veel verhalen te lezen over draagmoeders waar wél alles naar wens is verlopen. Het kán fout gaan maar het kan ook goed gaan, en dat is een kans die men moet nemen. Bovendien denk ik als je zelf nuchter bent, al zwanger bent geweest (je weet ongeveer wat er op je af gaat komen) en als je elkaar goed kent dat er echt al eea uit te sluiten is.

Ik denk dat je niet aan draagmoederschap moet beginnen als je zelf een kindje zou willen hebben dat in jou groeit ondanks het feit dat het niet jouw kindje is. Ik ben daar misschien (te) nuchter in maar zo zie ik het.

Ik begrijp je standpunt, maar als je zegt dat je eea kunt uitsluiten dan zeg ik nee dat kan nooit op voorhand.
De aanwezige nuchterheid zal pas blijken na 9 maanden zwangerschap en op het moment dat het kind officieel afgestaan moet worden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:54

Je word toch nergens toe gedwongen, je kunt zelf een weloverwogen besluit nemen om het wel of niet te doen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:55

Boras schreef:
LCharlotte schreef:

Ik begrijp je standpunt, maar als je zegt dat je eea kunt uitsluiten dan zeg ik nee dat kan nooit op voorhand.
De aanwezige nuchterheid zal pas blijken na 9 maanden zwangerschap en op het moment dat het kind officieel afgestaan moet worden.

:j Dat is waar, garanties zijn er nooit. Je hebt tenslotte te maken met een mens van vlees en bloed (dm) en geen machine.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:48

Het zal ook zeker niets easy peasy zijn! Het is echter voor veel mensen wel de overweging waard voor iemand die ze liefhebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:47

Als je draagmoeder zou willen zijn voor een bekend iemand,je wil ze dolgraag helpen,gelukkig maken,dan wéét je echt wel waar je aan begint,je weet wat de risico's zijn,je weet dat je je baarmoeder alleen maar ter beschikking stelt,dat je geen baby krijgt.Als je ergens ook maar een half % over twijfelt,nooit aan beginnen.Als je moedergevoelens té groot zijn,niet aan beginnen.
Ik had zeker draagmoeder kúnnen zijn,als ik daar iemand gelukkig mee maak?Ja dan zou ik er voor gaan!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:29

Helemaal mee eens!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:33

Als je zoiets nog nooit hebt gedaan denk ik niet dat je kunt weten wat het is, een kind wegschenken.

Hoe goed je jezelf ook kent. Het is en blijft een risico dat je neemt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:35

Dat ben ik met je eens. Dat weet je pas achteraf, ook het verdere verloop. Als het niet goed gaat met het kindje is dat niet iets wat je naast je neer kunt leggen dan. En niet alles is te voorzien in afspraken, of je moet zoveel vastleggen dat het voor de ouders niet meer zal voelen als hun eigen kind.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:38

Ik weet echt wel hoe het gaat,ik leef me dan helemaal in wát ik doe voor andere mensen.
Van begin af aan weet ik dat ik het kind gelijk na de bevalling zal afstaan.
Mensen kunnen zich idd. hechten aan een baby in de buik,een band krijgen ermee,maar er zijn ook mensen die dat NIET hebben.Daarom zeg ik ook:alleen als je voor de volle 100% er achter staat kan je dit doen.
Je moet sowieso vast leggen op papier dat mócht de baby een afwijking hebben,de wensouders het kind ten alle tijden zullen adopteren.En zo nog meer belangrijke zaken die je sámen met de wensouders bespreekt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:52

Dat denk ik dus ook, ook al kan ik me vinden in de twijfels de anderen. Als je het nog nooit gedaan hebtweet je natuurlijk niet 100% zeker wat er op je af gaat komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:01

Ik heb hier ook weleens over gedacht vanwege omstandigheden (die ik niet op bokt ga gooien, pb maar)
Ik denk dat ik me heel bezwaard zou voelen omdat ik 9 maanden met het kindje loop en er daarna niets aan over houd en je het af moet geven.
Ik denk dat de echte ouders zich tijdens de zwangerschap teveel willen bemoeien met wat ik doe en eet. Bovendien zou ik bang zijn dat ze zich na de zwangerschap 'onecmht' zullen gedragen richting mij, dus vriendelijk zijn omdat ik hun kind gedragen heb en dat zou ik niet willen.

Lijkt me voor de echte ouders ook moeilijk, hoe behandel je de draagmoeder?
Als je gewoon betaald ben je er maar ik geloof dat dat niet mag in NL? Dus hoe moet je dan zo iemand 'bedanken', het is nogal wat; 9 maanden lang een kind dragen en vervolgens ook nog die geboorte doen, je zult er als draagmoeder maar wat aan overhouden, dat vergeven die echte ouders zich nooit en heb je dan zelf spijt??

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:15

Ik vind ook, je geeft geen baby, je houdt " niet niks over" maar je zet een mens op de wereld. Een mens dat ook recht heeft op een goed leven, het is geen hebbedingetje.