Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kwanyin schreef:Vind ik ook welJammer, vond het best interessant over de Ramadan en alles eromheen.
Ontopic dan maar weer. Wat ik me ook afvroeg in verband met vergeven en de ramadan, geldt dat eigenlijk alleen voor moslims onderling of ook naar "niet-gelovigen" toe?
Enyaa schreef:Kwanyin schreef:Vind ik ook welJammer, vond het best interessant over de Ramadan en alles eromheen.
Ontopic dan maar weer. Wat ik me ook afvroeg in verband met vergeven en de ramadan, geldt dat eigenlijk alleen voor moslims onderling of ook naar "niet-gelovigen" toe?
Mijn vader heeft ons altijd geleerd om tijdens de Ramadan het allerbeste van jezelf naar boven te halen, maar als ik dan ruzie heb met een bv. niet gelovige is het moeilijk om dan weer tijdelijk 'normaal' met elkaar om te gaan, omdat hun dat niet geleerd hebben..
Blue_Eyes schreef:Ik had straks ook nog een vraag. Jullie zeiden dat je gemiste dagen moet inhalen als je tijdelijk niet in staat bent om mee te doen. Maar hoe zit dat dan als je meer dan een jaar eruit bent, bv. tijdens de ramadan net zwanger en daarna nog een jaar borstvoeding aan het geven - moet je dan daarna 2 ramadans inhalen?
Je mag zakaat betalen als je oud of ziek bent, dan kun je niet inhalen. setteke schreef:??? Alleen tijdens de Ramadan het allerbeste van jezelf naar boven te halen? En tijdelijk "normaal" met elkaar om te gaan? Waarom kan je niet proberen dat altijd te doen?
setteke schreef:Maar Enyaa, als het je wel lukt tijdens de Ramadan, moet het toch te proberen zijn dit vol te houden?
Enyaa schreef:setteke schreef:Maar Enyaa, als het je wel lukt tijdens de Ramadan, moet het toch te proberen zijn dit vol te houden?
Jawel, maar dan moet het initiatief er ook zijn. Ik vind zoiets gewoon vreselijk moeilijk, en als je boos bent dan let ik daar eigenlijk niet op..
Tijdens de Ramadan voelt het voor mij toch gewoon 'anders', gewoon omdat je hele levensstijl in een maandje helemaal omgegooid word.
Nathalie schreef:Blue_Eyes schreef:Ik had straks ook nog een vraag. Jullie zeiden dat je gemiste dagen moet inhalen als je tijdelijk niet in staat bent om mee te doen. Maar hoe zit dat dan als je meer dan een jaar eruit bent, bv. tijdens de ramadan net zwanger en daarna nog een jaar borstvoeding aan het geven - moet je dan daarna 2 ramadans inhalen?
Ja, dan moet je inhalen.Je mag zakaat betalen als je oud of ziek bent, dan kun je niet inhalen.

Kwanyin schreef:Zaina schreef:Ik heb behoorlijk fysiek werk in de kinderopvang, je kan dan gewoon werken hoor, ookal eet je overdag niet.
Misschien heb je af en toe iets minder energie dan anders, maar het is heus niet zo dat je niks meer kunt doen hoor.
De laatste twee weken van de ramadan heb ik vakantie opgenomen, gewoon omdat ik het fijn vind om vrij te zijn in deze maand.
Ah, ok. Omdat er hier in het topic ook ergens een ervaring stond van een moslimjongen die het blijkbaar wel zwaar vond. Maar misschien wordt het door sommige ook gewoon als smoes gebruikt? Ik kan niet veel werk doen want ik heb Ramadan, terwijl ze het wel aankunnen.
Merken jullie trouwens veel verschil in de moeilijkheid om het vol te houden tussen zomer en winter?
Blue_Eyes schreef:Ik had straks ook nog een vraag. Jullie zeiden dat je gemiste dagen moet inhalen als je tijdelijk niet in staat bent om mee te doen. Maar hoe zit dat dan als je meer dan een jaar eruit bent, bv. tijdens de ramadan net zwanger en daarna nog een jaar borstvoeding aan het geven - moet je dan daarna 2 ramadans inhalen?
Ja, dan moet je inhalen.Je mag zakaat betalen als je oud of ziek bent, dan kun je niet inhalen.
Ja, maar ook dubbel inhalen dan? Dus aan het einde van je bv-periode zeg maar een dubbele ramadan inlassen?