Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:50

Blue eyes, goeie vraag. Volgens mij moet je dan op een andere manier de Ramadan vieren, door aan armen te geven. Volgens mij heb ik dat zelfs op dit topic geleerd.....

Volgens mij zijn we het wel eens over niet- rellen. Is ook zonde van de moeite....

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:58

Kwanyin schreef:
Vind ik ook wel :) Jammer, vond het best interessant over de Ramadan en alles eromheen.

Ontopic dan maar weer. Wat ik me ook afvroeg in verband met vergeven en de ramadan, geldt dat eigenlijk alleen voor moslims onderling of ook naar "niet-gelovigen" toe?

Mijn vader heeft ons altijd geleerd om tijdens de Ramadan het allerbeste van jezelf naar boven te halen, maar als ik dan ruzie heb met een bv. niet gelovige is het moeilijk om dan weer tijdelijk 'normaal' met elkaar om te gaan, omdat hun dat niet geleerd hebben..

tjoppie

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:00

Waarom tijdelijk Enyaa?

Je bent toch altijd gelovig?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:03

Enyaa schreef:
Kwanyin schreef:
Vind ik ook wel :) Jammer, vond het best interessant over de Ramadan en alles eromheen.

Ontopic dan maar weer. Wat ik me ook afvroeg in verband met vergeven en de ramadan, geldt dat eigenlijk alleen voor moslims onderling of ook naar "niet-gelovigen" toe?

Mijn vader heeft ons altijd geleerd om tijdens de Ramadan het allerbeste van jezelf naar boven te halen, maar als ik dan ruzie heb met een bv. niet gelovige is het moeilijk om dan weer tijdelijk 'normaal' met elkaar om te gaan, omdat hun dat niet geleerd hebben..

??? Alleen tijdens de Ramadan het allerbeste van jezelf naar boven te halen? En tijdelijk "normaal" met elkaar om te gaan? Waarom kan je niet proberen dat altijd te doen?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:04

tjoppie schreef:
Waarom tijdelijk Enyaa?

Je bent toch altijd gelovig?

Hmz, goed punt. Ik denk gewoon omdat het normaal meer op de achtergond valt buiten de Ramadan. Tijdens de Ramadan word daar meer aandacht aan geschonken en staat het meer centraal :)

Nouja, imo dan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:04

Blue_Eyes schreef:
Ik had straks ook nog een vraag. Jullie zeiden dat je gemiste dagen moet inhalen als je tijdelijk niet in staat bent om mee te doen. Maar hoe zit dat dan als je meer dan een jaar eruit bent, bv. tijdens de ramadan net zwanger en daarna nog een jaar borstvoeding aan het geven - moet je dan daarna 2 ramadans inhalen?

Ja, dan moet je inhalen. :j Je mag zakaat betalen als je oud of ziek bent, dan kun je niet inhalen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:05

net zoals met kerst, dat we die twee dagen vrede willen op aarde, en dan vooral als het sneeuwt?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:05

setteke schreef:
??? Alleen tijdens de Ramadan het allerbeste van jezelf naar boven te halen? En tijdelijk "normaal" met elkaar om te gaan? Waarom kan je niet proberen dat altijd te doen?

Ik kan het proberen, maar ik ben daar niet goed in. Natuurlijk probeer ik altijd conflicten te vermijden en op een volwassen manier op te lossen, maar als de ander daar niet zo over denkt word IK snel meegesleurd in die gedachte en dan heb ik ruzie..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:07

Maar Enyaa, als het je wel lukt tijdens de Ramadan, moet het toch te proberen zijn dit vol te houden?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:09

setteke schreef:
Maar Enyaa, als het je wel lukt tijdens de Ramadan, moet het toch te proberen zijn dit vol te houden?

Jawel, maar dan moet het initiatief er ook zijn. Ik vind zoiets gewoon vreselijk moeilijk, en als je boos bent dan let ik daar eigenlijk niet op..

Tijdens de Ramadan voelt het voor mij toch gewoon 'anders', gewoon omdat je hele levensstijl in een maandje helemaal omgegooid word.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:20

Enyaa schreef:
setteke schreef:

Jawel, maar dan moet het initiatief er ook zijn. Ik vind zoiets gewoon vreselijk moeilijk, en als je boos bent dan let ik daar eigenlijk niet op..

Tijdens de Ramadan voelt het voor mij toch gewoon 'anders', gewoon omdat je hele levensstijl in een maandje helemaal omgegooid word.

En ruzie etc. is gewoon menselijk!
Het lijkt me dan niemand houd van ruzie, maar iedereen heeft wel is ruzie, toch?! :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:39

Nathalie schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik had straks ook nog een vraag. Jullie zeiden dat je gemiste dagen moet inhalen als je tijdelijk niet in staat bent om mee te doen. Maar hoe zit dat dan als je meer dan een jaar eruit bent, bv. tijdens de ramadan net zwanger en daarna nog een jaar borstvoeding aan het geven - moet je dan daarna 2 ramadans inhalen?

Ja, dan moet je inhalen. :j Je mag zakaat betalen als je oud of ziek bent, dan kun je niet inhalen.

Ja, maar ook dubbel inhalen dan? Dus aan het einde van je bv-periode zeg maar een dubbele ramadan inlassen? :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:25

Nee niet dubbel. Dat is volgens mij enkel als je bijv je niet in kon houden en het vasten verbroken hebt zonder goede reden. Die dag haal je dubbel in. Met een goede reden als zwangerschap/BV/ongesteld bijvoorbeeld, hoeft dat niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:26

OK, dan snap ik het :j Thanks :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:47

Hmm, heerlijk.

Omdat ik vandaag gevast heb, heft mijn vader een heerlijk drankje gemaakt :9

melk, suiker, rozenwater, dadels en gedroogde abrikoos :9

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:47

Klinkt goed! :9

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:56

hmm.. hier is het eten ook weer begonnen..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:29

Kwanyin schreef:
Zaina schreef:
Ik heb behoorlijk fysiek werk in de kinderopvang, je kan dan gewoon werken hoor, ookal eet je overdag niet.
Misschien heb je af en toe iets minder energie dan anders, maar het is heus niet zo dat je niks meer kunt doen hoor.
De laatste twee weken van de ramadan heb ik vakantie opgenomen, gewoon omdat ik het fijn vind om vrij te zijn in deze maand.

Ah, ok :) . Omdat er hier in het topic ook ergens een ervaring stond van een moslimjongen die het blijkbaar wel zwaar vond. Maar misschien wordt het door sommige ook gewoon als smoes gebruikt? Ik kan niet veel werk doen want ik heb Ramadan, terwijl ze het wel aankunnen.

Merken jullie trouwens veel verschil in de moeilijkheid om het vol te houden tussen zomer en winter?

Ik merk wel verschil, in de winter heb je meer "honger" en minder dorst. In de zomer andersom.
Bovendien zijn de dagen in de zomer natuurlijk veel langer wat het wat zwaarder maakt :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:33

Blue_Eyes schreef:

Ja, maar ook dubbel inhalen dan? Dus aan het einde van je bv-periode zeg maar een dubbele ramadan inlassen? :)

Bedoel je , als je 2 ramadans mist ivm zwangerschap en borstvoeding, of je die dan allebei helemaal moet inhalen?
Want dat is wel het geval :)
Stel, je bent een paar keer achter elkaar zwanger en geeft borstvoeding en het is niet te doen om daarna bijvoorbeeld in totaal een jaar vasten in te halen (bij wijze van)
dan mag je ook (een deel van) de dagen 'afkopen' door het voeden van armen. Dácht ik hoor, hang me er niet aan op. Ik heb zelf nog geen kinderen dus ik heb me hier niet enorm in verdiept.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:13

Moet je ook aan de ramadan mee doen als je daar fysiek eigenlijk niet toe in staat bent? Of geldt dan ook het inhalen? :)

*Kan zijn dat het al ergens staat hoor, maar ik heb een paar pagina's niet gelezen*

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:17

Misschien toch handig om even terug te lezen dan ;)
Als je ziek bent hoef je niet te vasten. Bij tijdelijke ziekte moet je de dagen inhalen, bij chronische ziekte moet je in plaats van vasten een arme voeden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:19

Zaina schreef:
Misschien toch handig om even terug te lezen dan ;)
Als je ziek bent hoef je niet te vasten.

Ik heb mijn best gedaan en vragen staat vrij. ;) Bedankt voor het antwoord.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:24

Kan je er als gezond mens eigenlijk ook voor kiezen je hele ramadan af te kopen? Stel je bent van de instelling "ik snap de waarde van niet eten niet, ik heb veel geld en ik spendeer het liever aan de armen want volgens mij hebben zij daar veel meer aan". Of is een goede en gezonde moslim echt verplicht mee te doen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:06

Nee, als je gewoon gezond bent is het verplicht om mee te vasten.
Je geld mag je sowieso wel aan de armen geven hoor :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:31

Maar je bent dus door een -niet bewezen dat hij bestaat- God/Allah zogenaamd 'verplicht' om te vasten, ook al woon je in een land waar dit helemaal niet gebruikelijk is en waardoor je dus niet fatsoenlijk kan meedraaien in de maatschappij zoals die jongen die ik al eerder aanhaalde in het bedrijf van mijn vader??