Wat zie jij zonder bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

notalowed

Re: Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:08

ik heb ook lenzen maar oh wee dat als je buiten rijd er een steentje of haartje in komt dan mmmm kan ik het wel uitschreeuwen maar waar laat je zo gauw je paard dus maar knipperen en knipperen hopende dat

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:22

Ik heb links +6 en rechts -1.75, allebei met een cylinder.

Heb tot mijn 12e levensjaar "afgeplakt" gelopen om het linkeroog bij te trekken. Later bleek dat het geen lui ook was, maar een bijwerking van een ernstige vorm van de bof.

Ben toen ook gestopt met het dragen van een bril en kan mij uitstekend redden. De oogarts vindt dat zolang ik het zonder bril afkan, ik dat ook moet blijven doen, om de ogen te stimuleren niet "lui" te worden.

Ik kan helaas ook niet gelaserd worden, omdat de kans dat er wisselvisie ontstaat groot is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:25

Ik ben een jaar of 5 geleden gelaserd, sinds de lagere school kon ik mijn eigen voeten niet eens zien. Een openbaring................. *\o/*

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:19

Ik heb -8, zie dus geen drol zonder lenzen/bril... Ben ermee geboren ;)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:22

Met -3 de bril wegleggen, vergeten waar hij ligt en dan moeten zoeken is een leuke uitdaging :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:22

Ik had tot een jaar geleden -8 (al vanaf mijn 11e). Toen bleek ik ineens een cilinder te hebben, dus -6,75 en cilinder en nu sinds 2 maanden multifocale lenzen, wat een uitkomst, ik ben er helemaal gelukkig mee.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:18

Ik heb maar -1,75 en -2,75.. ofzo.. Maar zonder lenzen voel ik me echt hulpeloos. Ik kan dingen enz. niet lezen van een afstandje en herken mensen en gezichtsuitdrukkingen nog slechter dan normaal :')

Vervelendste vind ik, weet niet of ik de enige ben :P maar zonder lenzen versta ik mensen ook slechter? :') Geluid komt soms echt als een muur op me af, ik kan het stemgeluid en achtergrondgeluid niet meer scheiden/herkennen ofzo :') Lastig uit te leggen, maar ik was laatst in een winkel zonder lenzen en ik begreep gewoon echt niet wat er tegen me gezegd werd :+

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:25

Ik heb -1 en -1.25 en ik heb lenzen. Zonder lenzen in vind ik het heel eng om te fietsen of iets dergelijks en ik vind het dan heel moeilijk om mensen te vinden in grote groepen. Ik merk ook dat ik mensen minder snel op straat herken waardoor ik heel laat reageer :P. Ik heb mijn lenzen nu eigenlijk altijd in. Ook heb ik een bril maar die draag ik niet vaak.

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:19

-5,75 en -6..en aan beide kanten astigmatisme..hmpf :Y)
nuja zonder lenzen ben ik dus niets :P

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 05:33

Ik heb beide ogen -6 en zie zonder bril niet zo veel. Vanaf mijn 15e heb ik al lenzen. De laatse jaren heb ik ook nog een leesbril nodig: vreselijk! Ik vind het stom staan en je bent die bril altijd kwijt. Daarom heb ik nu een varivocale bril: het bovenste deel is voor veraf en de onderkant voor dichtbij. Het is even wennen, maar ik vind het geweldig! Ik kan nu weer alles zien, mijn lenzen heb ik bijna nooit meer in. Is alleen nogal duur..dus ik hoop dat mijn ogen even stabiel blijven..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:53

Tilmar schreef:
Ik heb beide ogen -6 en zie zonder bril niet zo veel. Vanaf mijn 15e heb ik al lenzen. De laatse jaren heb ik ook nog een leesbril nodig: vreselijk! Ik vind het stom staan en je bent die bril altijd kwijt. Daarom heb ik nu een varivocale bril: het bovenste deel is voor veraf en de onderkant voor dichtbij. Het is even wennen, maar ik vind het geweldig! Ik kan nu weer alles zien, mijn lenzen heb ik bijna nooit meer in. Is alleen nogal duur..dus ik hoop dat mijn ogen even stabiel blijven..

Ik zou eens multi-focale lenzen proberen, ik vind het echt geweldig.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:11

Electra63 schreef:
Ik zou eens multi-focale lenzen proberen, ik vind het echt geweldig.

Volgens mij kan dat niet bij mij, ik heb een behoorlijke cylinder en zachte lenzen. Ik heb begrepen dat multifocale lenzen beter werkt met harde lenzen. Wat heb jij?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:28

Ik heb zachte lenzen, -6,75 en dan ook nog een behoorlijke cilinder. Het leesgedeelte is geloof ik maar +1. Ik heb ze pas 2 maanden, maar ik vind het echt heel fijn. Ik zit op mijn werk bijna de hele dag achter de PC en ik moet veel lezen. Ik kan de krant lezen, potten/dozen in de supermarkt, de menukaart in een restaurant en mijn sms-jes. Ik heb mijn leesbril niet meer opgehad. Ze waren wel prijzig, € 220 voor 6 paar maandlenzen, maar dat komt omdat ze speciaal in Amerika worden gemaakt. Ik mocht ze 1 maand gratis uitproberen. Ik heb ze op aanraden van mijn collega, die heeft -5, maar heeft ze al zeker 2 jaar. Ze komen bij Eyewish Groeneveld vandaan. Ik ben niet zo van het reclame maken, maar ik ben zo blij ermee. Ik had zachte lenzen voor veraf in en de hele dag een leesbril er over heen om te kunnen lezen, daar werd ik echt gek van.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:18

Electra63 schreef:
Ik had zachte lenzen voor veraf in en de hele dag een leesbril er over heen om te kunnen lezen, daar werd ik echt gek van.

Precies! Dat is vreselijk :roll: .
Mijn opticien raadde die varivocale lenzen af bij mij omdat ik al problemen heb met de cilinder die draait al ongevraagd rond.
Ach ik ben nu wel aan een bril gewend, je ziet daar bijna beter mee dan met lenzen lijkt wel. Ik heb zo'n bril zonder montuur en daarnaast heb ik nog een goedkope bril op Internet besteld die heeft ook nog meekleurende glazen, dat is helemaal ideaal! En als ik ga paardrijden doe ik mijn maandlenzen in, die ik 2 maanden gebruik omdat ik ze maar weinig in heb.
Zo lukt het aardig, maar ik ga toch nog een keer vragen naar die varivocale lenzen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:19

Ik had pas sinds een half jaar lenzen met cilinder (daarvoor dus lenzen zonder cilinder), daar was ik binnen een dag aan gewend. En deze lenzen heb ik ingedaan, ik ben in de auto naar huis gereden en ik heb er niet aan hoeven te wennen.
Wel kan later nog het leesgedeelte wat sterker moeten, maar om te wennen was dit het beste om uit te proberen en inderdaad geen probleem. Wel heb ik met deze lenzen iets sneller droge ogen en dat kan komen omdat het uit iets ander materiaal bestaat.
Ik had een gratis proefset voor een maand, dus waarom zou je het niet proberen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:23

ik kan niets lezen dichtbij :+
heb +1.5 en +2.5 en het rotte is dat ik de bril sinds 1 jr ong heb en hem steeds vaker nodig heb
met boodschappen doen kan ik de etiketten niet meer lezen bv en ik vergeet vaak mijn bril mee te nemen :j
helaas zijn lenzen niks voor mij, ik wrijf vaak in mijn ogen en voel alles.

en het valt me op dat er veel - mensen zijn, die dus moeite hebben met verte.
mijn man ook die heeft een bril voor veraf en met lezen gaat hij af, bij mij dus andersom :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:04

met -7,5 zit ik op max 10 cm van het beeldscherm met normaal kijken :+ dus zie eigenlijk geen donder, ja vlekken en kleuren. Oja tevens cillinder nodig

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:09

Ik heb al jaren dezelfde bril, gebruik hem alleen met TV kijken en lezen.
Geen idee welke sterkte, ik heb mijn ogen daarna nooit meer laten opmeten.
Zonder bril zie ik best goed, alleen met lezen en TV kijken moet ik turen zonder bril :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:10

Zelf heb ik +2,5 en plus 0,5. Ik was vroeger scheel, dus mijn oude luie oog daar zie ik volgens de opticien 50% mee. Dit is me nooit opgevallen omdat mijn goede oog het compenseert. Wil ik met mijn goede oog dicht iets lezen dan is dat erg wazig en is het erg trillerig wat ik zie. Overdag heb ik er trouwens nauwelijks last van, maar 's nachts met autorijden zie ik heel weinig diepte.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:15

als ik mn ogen samen knijp lees ik de kleine lettert :D :j jes van teletekst beter en zie onder water scherper echt waar

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:19

(L)-5 en (R)-2,75. Heb dus nog best geluk met dat goede oog :). Kan op straat geen bordjes lezen en gezichten herkennen. Maar ga dan ook niet snel de deur uit zonder mijn lenzen (of bril)...

Edit: toen ik twaalf was had ik ongeveer (L)-2,5 (ben nu 23). Dus ik vind het soms redelijk snel gaan als er weer een kwartje bij moet :s. Vraag me af wanneer dat stopt...
Laatst bijgewerkt door Smartiej op 29-08-11 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:21

Ik heb met beide ogen -5 en dan 0,25 cilinder.
Met lenzen heb ik -4,75.
Ik heb echt de wereld aan brillen.
Tegenwoordig heb ik namelijk zo'n jaarpakket van HANS. Dan betaal ik 6 euro per maand en dan mag ik 1 keer in het jaar een nieuwe bril uitzoeken.
Wat dus uiteindelijk resulteert in een heleboel leuke brillen!!!!!
Ik ben in 16 jaar van -1 naar -5 gegaan, dus niet heel snel.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:28

Ik zie ook niet zoveel zonder bril/lenzen.
Heb alweer een aantal jaren lenzen (in december 3jaar) en ik ben echt heel blij dat er iemand is die lenzen heeft uitgevonden! In groep 8 (dat is eh..iets van 4 jaar geleden?) begon ik te merken dat ik het bord niet meer kon lezen, was lastig als je een toets had en de woordjes op het bord bleven staan die je moest overnemen en de rest werd weggeveegd, maar durfde niet te zeggen dat ik het bord niet kon lezen :o.
In de 1e kreeg ik pas halverwege(?) het jaar een bril.. Dat begon met -2.25 aan beide kanten (een behoorlijke sterkte, klopt) en er ging een wereld voor me open *\o/* Maar ik droeg hem enkel in de klas als we iets moesten lezen op het bord (dat krijg je op de middelbare nou eenmaal, een bril is not done). Was ook een keer het lokaal uit gelopen, de trap af om de kantine in te lopen en ik dacht wat is het allemaal scherp, bleek dat ik mijn bril op had := Dat heb ik gauw geweten en (gelukkig) nooit iemand wat van gezien behalve mijn klasgenoten destijds :=. Ben blij dat ik al gauw over mocht op lenzen, wat een uitkomst +:)+ Geweldig op de fiets, geen last van regen bijvoorbeeld (druppels op je bril, lastig) en al helemaal tijdens paardrijden en op school. Eerst zwom ik niet met mijn lenzen in, maar dat heb ik ook gauw afgeleerd.. Gingen een paar vriendinnen naar de wc, best, ging ik even duiken. Hoor ik opeens een overdreven jongens stem die mijn naam roept (die jongen zou niet komen :o ) en ik maar denken dat kan niet etc, en ik kon hem dus ook echt niet zien haha. Dus ik zwem nu ook gewoon met lenzen in, heerlijk.

Heb zelf maand lenzen, op het moment -3.50(?) en cilinder en -4.00(?) ( weet het niet precies uit mijn hoofd) en dat veranderd best gauw vind ik.. Moet nu ook weer een oogmeting doen, maar goed ben allang blij dat ik ze heb, er ging een wereld voor me open <3 Binnen red ik me wel zonder bril/lenzen (heb wel een bril, maar die is nu niet meer aangepast op de sterkte die ik heb omdat het zo snel ging en het veel geld kostte). Maar buiten.. Vage vlekken en vormen, kan me wel redden, maar niet als ik iets moet lezen of mensen moet herkennen (vage vlekken ook)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 02:53

Ik heb aan 1 oog -0.75 en de andere -1.75. Plus links volgens mij een... pff weet even niet meer hoe het heet, het is te laat voor helder denken :+
Het komt er op neer dat als ik een vierkantje zie waarvan de ene helft rood en de andere groen, ik 1 vlak groter zie dan de andere....

Ik heb een bril, maar heb hem bijna nooit op. Ik zie alleen wat minder diepte, en soms een beetje pixelig zegmaar :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:15

Ik heb ook die multi vocale lenzen geprobeerd, het lezen ging goed maar iets verder weg kijken dus niet.
Ik durfde echt niet in de auto ermee te stappen.
Baalde onzettend.