Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maar zonder lenzen versta ik mensen ook slechter?
Geluid komt soms echt als een muur op me af, ik kan het stemgeluid en achtergrondgeluid niet meer scheiden/herkennen ofzo
Lastig uit te leggen, maar ik was laatst in een winkel zonder lenzen en ik begreep gewoon echt niet wat er tegen me gezegd werd
. Ik heb mijn lenzen nu eigenlijk altijd in. Ook heb ik een bril maar die draag ik niet vaak. 

Tilmar schreef:Ik heb beide ogen -6 en zie zonder bril niet zo veel. Vanaf mijn 15e heb ik al lenzen. De laatse jaren heb ik ook nog een leesbril nodig: vreselijk! Ik vind het stom staan en je bent die bril altijd kwijt. Daarom heb ik nu een varivocale bril: het bovenste deel is voor veraf en de onderkant voor dichtbij. Het is even wennen, maar ik vind het geweldig! Ik kan nu weer alles zien, mijn lenzen heb ik bijna nooit meer in. Is alleen nogal duur..dus ik hoop dat mijn ogen even stabiel blijven..
Electra63 schreef:Ik had zachte lenzen voor veraf in en de hele dag een leesbril er over heen om te kunnen lezen, daar werd ik echt gek van.
.
dus zie eigenlijk geen donder, ja vlekken en kleuren. Oja tevens cillinder nodig
. Kan op straat geen bordjes lezen en gezichten herkennen. Maar ga dan ook niet snel de deur uit zonder mijn lenzen (of bril)...
.
Maar ik droeg hem enkel in de klas als we iets moesten lezen op het bord (dat krijg je op de middelbare nou eenmaal, een bril is not done). Was ook een keer het lokaal uit gelopen, de trap af om de kantine in te lopen en ik dacht wat is het allemaal scherp, bleek dat ik mijn bril op had
Dat heb ik gauw geweten en (gelukkig) nooit iemand wat van gezien behalve mijn klasgenoten destijds
. Ben blij dat ik al gauw over mocht op lenzen, wat een uitkomst
) en ik maar denken dat kan niet etc, en ik kon hem dus ook echt niet zien haha. Dus ik zwem nu ook gewoon met lenzen in, heerlijk.
Binnen red ik me wel zonder bril/lenzen (heb wel een bril, maar die is nu niet meer aangepast op de sterkte die ik heb omdat het zo snel ging en het veel geld kostte). Maar buiten.. Vage vlekken en vormen, kan me wel redden, maar niet als ik iets moet lezen of mensen moet herkennen (vage vlekken ook)