Ben door een Teek gebeten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Ben door een Teek gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:41

Herkenbaar. Mijn huisarts heeft ook excuus aangeboden.
Daar heb ik nu met chronische ziekte van Lyme en een lichaam dat voorgoed niet meer gezond is, niet zo gek veel aan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:42

ach de jouwe heeft tenminste zijn tekortkoming erkent... Ookal maakt het jou niet beter natuurlijk :( :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:44

Lifaya, in de paniek meegaan is NOOIT een goed idee want paniek is nu niet bepaald iets waardoor je rationeel nadenkt.
Maar het mag inderdaad wel standaard in de huisarts z'n ddx komen staan...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:45

Nou als ik bij elke teek bij de HA zou staan zou dat elke week zijn zowat haha :') Nee ga toch alleen bij een rode kring, die AB kuren zijn ook niet geweldig :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:46

ik bedoelde meer van dat Huisartsen te nuchter of helemaal niet over lyme denken, dan heb ik liever dat ze te snel aan erge dingen denken :+ Natuurlijk moeten ze wel rationeel blijven :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:47

Hmm.. Vraagje,..
Hoe krijg je het voor elkaar elke week een teek te hebben?? Of eerder, waar zitten ze dan?
Dacht dat het wel bekend wat om in het bos/hoge gras lange broek/shirtjes aan te doen, en sokken met dichte schoenen etc.
Waar heb je die beesten dan zitten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:49

Niet zo verstandig. Zoals gezegd: de helft van de huidige lymepatienten krijgt geen rode kring. Bovendien kunnen ook de nymfen besmettelijk zijn. En die zijn heel klein. Kunnen bijten op plekken waar een rode kring niet eens zichtbaar is (je haargrens bijvoorbeeld).

Ik kan je echt aanraden op te leten op andere vroeg-lyme-symptomen dan alleen een rode kring. En dan ook echt actie te ondernemen. Want geloof me. Lyme is geen pretje en het is alleen in vroegstadium te genezen met een korte kuur ab.

Overigens slik ik nu ruim een jaar antibiotica en het valt wel mee hoor... Mijn leverfunctie wordt keurig iedere maand getest, en die is prima. Verder heb ik er niet zoveel last van. En dan kom je gelijk aan het nadeel van pas gaan behandelen als de ziekte vergevorderd is: dan is alleen langdurige AB in combinatie met biofilmkillers een optie. In dat geval zou ik 100x kiezen voor een ab kuur van een week of 2.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:49

ik zelf heb maar 1 x een teek gehad, toen niks laten testen ofzo, maar heb uiteraard, nadat mijn moeder dus lyme bleek te hebben, ook een bloedtest gedaan. Maar wil me nog 1 x laten testen en dan ook meteen op boleria gezien ik nogal wat beten en krabben heb van allerlij katten :+ ik speel nogal graag met ze en ik kan goed tegen de pijn :') dus dat ga ik dus sowieso ook even laten doen :j

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:50

ik had vanmorgen ook een teek op mijn buik :\ deed best wel pijn en die plek jeukt nu ook flink, ik heb het al wel genoteerd de datum enzo, en hij is wel goed verwijdert.
heb ooit 1x eerder een teek gehad als kleintje zei mijn moeder. elke week lijkt me best veel ja? :?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:56

Mijn man heeft Lyme....waarschijnlijk al zeker 15 jaar.
Hij is in november 2009 zomaar omgevallen en kon niks meer; niet praten, niet lopen, niet bewegen, was heel erg duizelig en moest constant overgeven. Ik heb hem naar het ziekenhuis gebracht en daar dachten ze aan een hartaanval of een tumor in het hoofd. Geen van beide was het geval (na bloedtest, hartfilmpje en scan) en mijn man werd weer naar huis gestuurd. Natuurlijk heeft hij daarna vaak bij de dokter gezeten. Die heeft hem van arts naar arts gestuurd en uiteindelijk was de conclusie; evenwichtsstoornis. Daarvoor oefeningen en pillen gekregen die zouden moeten helpen. Mijn man heeft ongeveer een jaar elke dag migraine en duiligheid gehad....Hierdoor heeft hij zijn eigen bedrijf als hoefsmid op moeten geven.
In januari dit jaar heeft hij de arts gezegd hem compleet binnenste buiten te keren tot ze echt weten wat hem mankeerd. Hierop maaklte een assistente een opmerking over testen op Lyme. Volgens de arts was dit al weleens getest, tenslotte wordt mijn man elk half jaar getest wegens zijn astma. Nou, dit bleek dus nog nooit getest te zijn en na een week was de uitslag dus ook positief; mijn man heeft dus echt Lyme!
Hij kreeg 2x 6 weken AB en moest dan een half jaar wachten om te kijken of dit aanslaat. We hebben nu ook een homeopaat bezocht en daar medicijnen van gekregen en tevens experimenteerd mijn man met planten. Je moet toch wat en erger dan het was kan het echt niet worden! Langzaam wordt het iets beter, zelfs zijn astma is minder geworden. We kijken positief naar de toekomst, maar of hij weer helemaal gezond wordt!?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:59

Froukje1993 schreef:
Hmm.. Vraagje,..
Hoe krijg je het voor elkaar elke week een teek te hebben?? Of eerder, waar zitten ze dan?
Dacht dat het wel bekend wat om in het bos/hoge gras lange broek/shirtjes aan te doen, en sokken met dichte schoenen etc.

Uhm overal, benen, armen, en laatst 1 ín mn navel, kreng -O-
Nja wandel veel in het bos en daar zitten er nogal wat heb wel dichte schoenen en lange broek aan ja, maar ga ook wel eens van het pad en dan zitten de takken en bomen weleens tegen je aan :+ en ja geef ook toe dat ik soms op het gras lig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:02

Anya: Waar krijg je die AB voor? Voor de Lyme zelf doet het niets, is het dan ter bescherming tegen secundaire infecties met bacteriën?
Vind het eerlijk gezegd wel lang... :brr:

Saskiakefie: nou ja wat ik zou aanhouden is als je hem vrij snel na het oplopen weer verwijderd hebt (zoals gezegd, ik dacht dat het 16 uur was maar hou maar iets van 10 uur aan ofzo) zou ik er ook niet mee naar de huisarts gaan. Dat speeksel moet toch even inwerken, daar heeft die Borrelia tijd voor nodig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:03

saskiakefie schreef:
Froukje1993 schreef:
Hmm.. Vraagje,..

Uhm overal, benen, armen, en laatst 1 ín mn navel, kreng -O-
Nja wandel veel in het bos en daar zitten er nogal wat heb wel dichte schoenen en lange broek aan ja, maar ga ook wel eens van het pad en dan zitten de takken en bomen weleens tegen je aan :+ en ja geef ook toe dat ik soms op het gras lig.

Is het dan niet verstandig om sokken over je broekspijpen te doen? Kunnen ze daar niet meer bij.. Shirtje met lange mauwen die nauw aansluiten scheelt ook al wat.
Vind eens in de week wel heel veel :=

Oo, navel had m'n broertje ook.. Ranziggg!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:12

Nemurin schreef:
Anya: Waar krijg je die AB voor? Voor de Lyme zelf doet het niets, is het dan ter bescherming tegen secundaire infecties met bacteriën?
Vind het eerlijk gezegd wel lang... :brr:

Saskiakefie: nou ja wat ik zou aanhouden is als je hem vrij snel na het oplopen weer verwijderd hebt (zoals gezegd, ik dacht dat het 16 uur was maar hou maar iets van 10 uur aan ofzo) zou ik er ook niet mee naar de huisarts gaan. Dat speeksel moet toch even inwerken, daar heeft die Borrelia tijd voor nodig.

Leg mij eens uit waarom het voor de lyme zelf niets doet?
Borrelia is een bacterie. De behandeling van lyme zijn de artsen het niet over eens. In Nederland worden (vaker) de RIVM-richtlijnen gehanteerd. Bij chronische/derde fase lyme wordt bijvoorbeeld 3 maanden doxycycline geadviseerd (maar ook wel bijvoorbeeld Klacid en Zinnat). Volgens de evidencebased guidelines (o.a. ontwikkeld in de VS en Duitsland) is deze periode veel te kort. De borreliabacterie is (net als bacterie die syphilis en de bacterie die lepra veroorzaakt) een spirocheet. Die hebben de vervelende eigenschap dat ze van vorm kunnen veranderen en als je AB toedient in je niet doorbloede weefsels gaan zitten afwachten tot de AB weer weg is. Dan veranderen ze weer terug naar spirocheet en gaan verder met hun destructieve werk. Ik slik dus nu plaquenil, bedoeld om de biofilm rond de cyste waarin de bacterie zich verstopt af te breken, waardoor hij weer in de bloedbaan komt en daar is dan nog steeds de AB.

Artsen zijn het dus wel eens over de noodzaak van toedienen van langdurig AB. Maar de ene groep vindt dat drie maanden wel genoeg is. De andere groep geeft aan dat langer nodig is. Ik ben bij aanvang van de diagnose behandeld door het ziekenhuis met 3 maanden AB. De ACA ging weg, ik knapte op. De rest waren 'restklachten'. Die werden erger. Weer kreeg ik AB en weer knapte ik op.....

In vitro kan de bacterie tenminste 3 maanden in de veranderde vorm voortbestaan. Er zijn aanwijzingen dat dat in het lichaam nog langer kan. Vandaar dat langdurig antibiotica in combinatie met cystekillers tegenwoordig (nogmaals evicence based) wordt toegedient voor mensen met chronische lyme. Ik verwacht niet te kunnen genezen (teveel stuk) maar ik merk wel dat mijn 'restklachten' (zoals ze dat noemen) niet meer verergeren en dat ik sterker ben, mijn spieren het weer een beetje beter doen, mijn hersenen weer een beetje helderder zijn e.d.

Overigens zijn de richtlijnen vanuit de World Health Organisation voor de behandeling van bijvoorbeeld Syphilis en Lepra ook gericht op langdurig AB toedienen. 1 - 3 jaar.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:14

Maar Borrelia zit toch in je bloedcellen of haal ik 'm nu door de war met Babesia? :o
Dus ik zat te denken dat ie zeg maar niet in de cellen komt waar de Borrelia zit.

Als de AB wel daar komen waar de Borrelia ook zit, zie ik er wel het nut van in, maar zijn de bijwerkingen van de AB (en de opbouw van resistentie door jouw lichaam) niet heel zwaar?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:19

Resistentie bouw je niet op door langdurig te slikken maar door pillen te vergeten.
Borrelia wordt aangepakt als het in de bloedbaan zit. Als de bacterie van vorm veranderd is en in mijn 'niet-doorbloede weefsels' zit, dan heeft de AB geen zin. Vandaar de cyste/biofilmkiller die ik erbij moet slikken. Die breekt dat af en 'jaagt' de bacterie weer het bloed in, en daar is dan (nog steeds) de antibiotica.

Babesia is een bloedparasiet, daarvoor werkt AB niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:20

Ah dan snap ik al weer waar mijn verwarring vandaan komt.
Er zijn echt te veel van die teken-dingen geloof ik. :o

Moet je dan eens in de zoveel tijd van AB veranderen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:22

Ik ben begonnen met Zinnat. Nu slik ik doxy. Als het goed is kan ik binnenkort stoppen. Daarna zou ik 'pulskuren' gaan slikken om de bacterie zoveel mogelijk teruggedrongen te houden (tenzij mijn klachten niet erger worden). Dus dan heb je het over 3 maanden niet, twee weken wel bijvoorbeeld. Hoe dat precies gaat hoor ik binnenkort.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:23

Hmmm... er is dus wel kans dat je er nog weer vanaf komt?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:24

jeetje ze hebben mij gelijk een AB kuur mee gegeven !

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:24

Dat vind ik dan weer niet zo handig van ze... :')

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:25

geen idee. Er zijn wel mensen met chronische lyme genezen. Maar de meesten houden hun leven lang klachten. Ik heb nog steeds behoorlijk last van mijn spieren (die functioneren wel, maar slaan heel snel in de kramp). Mijn hersenen functioneren weer, mijn blaas ook, de constante piep in mijn oor is weg, ik heb minder neuropatie (zenuwpijnen) en slaap beter. Maar ik verwacht niet dat mijn spieren het ooit weer gaan doen. De tijd zal het leren.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:27

Tja, scheelt al dat het een stuk minder is geworden maar blijft vervelend dat je toch klachten blijft houden.
Iets wordt trouwens al "chronisch" genoemd als het meer dan 2 weken aanhoudt, dus die term neem ik ook niet heel serieus mee.

Ik dacht vroeger dat "chronisch" ook echt "levenslang" betekende, maar dat is in lang niet alle gevallen zo inderdaad.

Alsnog... duurt verrekte lang zo!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:30

hmm ik heb het nu 15 jaar, de fysiotherapeut houdt me op de been en ik heb het geluk dat ik met wat aanpassingen nog kan werken. Mij lijkt het behoorlijk chronisch inmiddels. :D :D

Nou dit was het piepje van de dag. Ik hoop dat ik wat mensen heb kunnen waarschuwen niet te licht te denken over lyme.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet (Lyme was nog geen item 15 jaar geleden) dan had ik bij die tekenbeet direct gezorgd voor een AB-kuur. Dat had een boel ellende (en pijn) gescheeld.

Allemaal succes!!!
En kijk echt uit met teken!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:45

Tja, de meeste HA's met een beetje verstand zullen niet zomaar een AB-kuur voorschrijven, maar ze kunnen toch op zijn minst wel laten testen op Lyme inderdaad. :j

Ik heb zelf gelukkig nog nooit een teek gehad en hoop er ook nog lang zonder te kunnen, vind ze maar eng. :=