Niet spoelen na het tandenpoetsen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:41

Fluor is idd niet goed voor je tanden... Maar fluoride wel ;) En laat dat nou in je tandpasta zitten!

intel_1x schreef:
Misschien goed voor de tanden, maar vraag is of fluor wel goed in in je lichaam ....
Google maar eens op fluor zou ik zeggen ....

intel_1x

Re: Niet spoelen na het tandenpoetsen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:47

Klopt hoor Sas, google maar eens op Fluoride.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:24

Dhani schreef:
ik ga echt zwaar over mijn nek als ik niet spoel. ik lust geen mint dingen.
Ja 1 soort kouwom van sportlife. maar nee ik blijf gewoon spoelen hoor. heb het al die jaren al gedaan. dus waarom nu niet ;)

Dan zou ik eens Parodontax gebruiken, heeft geen mintsmaak.

Iedereen die parodontax vies vindt, je moet er echt aan wennen :P Ik dacht eerst ook van iejl bah maar nu vind ik al die zoete schuimtandpasta's iejl bah.

Ik spoel overigens ook altijd, twee keer zelfs. Tanden poetsen, spoelen, tong reinigen met Orabrush en dan nog een keer spoelen. En die 2e keer spoelen ga ik zeker niet overslaan, er komt dan altijd nog wat zooi mee naar buiten zeg maar wat van m'n tong los is gekomen... M'n vader is overigens tandarts en die heb ik hier ook nog nooit over gehoord.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:23

ik spoel altijd met mondwater. Is dat wel goed?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:24

verootjoo schreef:
ik spoel altijd met mondwater. Is dat wel goed?

Een paar mensen hebben al aangegeven dat dat ook "niet goed" is en dat 't ook vrijwel geen nut heeft.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:32

Op de tandpastatube van mijn dochtertje staat ook 'niet spoelen' :)

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:35

' In onze mondholte bevinden zich grote aantallen bacteriën die zich gemakkelijk hechten aan het oppervlak van de gebitselementen en daar kunnen groeien, soms tot grote kolonies. De meeste actieve groei gebeurt op plaatsen waar de bacteriën beschermd zijn tegen de reinigende werking van de tong en tegen het wegwrijven door voedsel of andere mechanische krachten.

De mensen die leefden in het steentijdperk (of ethnische groepen die nog altijd zo leven) hebben eetgewoonten die dit proces sterk beperken, dit door mechanische wrijving van ongekookt voedsel met het gebit en tandvlees ( rauw voedsel is taai en hard en er moet dus stevig op gekauwd worden). Hierdoor blijven de bacteriele kolonies klein. Met het gebruik van vuur en het koken/bakken/roosteren van gerechten is deze mechanische factor voor een deel verdwenen, zodat de kolonies meer kans hebben om aan te groeien.
Vandaar het belang van rauwkost in onze voeding en van de artificiële mechanische wrijving op de tanden en kiezen door te poetsen en te flossen.'

Dit komt letterlijk uit mijn boek metabolisme.
Ik zou dus denken dat vooral het wrijven met de tandenborstel helpt...

dit staat er ook nog in :
Preventie van deze belangrijke gebitspathologie is (1) geen of zo weinig mogelijk suiker eten, (2) elke dag minstens één maal poetsen/flossen en (3) minstens één maal per jaar tandsteen laten verwijderen.
Speeksel heeft een belangrijk effect op het ONTSTAAN en VOORKOMEN van tandplak, tandsteen en cariës .
Een van de waarnemingen die dit idee ondersteunen is dat mensen met sterk verminderde speekselproductie, sterk verhoogde kans hebben op cariës

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:37

Maar oké, het zegt wel echt niks over tandpasta...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:06

Ik doe dat ook altijd, bekertje water drinken na het tanden poetsen :9 Anders heb ik echt het idee dat er nog hartstikke veel tandpasta in m'n mond zit, en dat voelt en smaakt niet lekker :+

Daarna spoel ik wel altijd met mondwater, misschien compenseert dat een beetje? :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:27

Ik deed het al nooit, omdat ik het al wist. De smaak is niet fijn maar daar wen je aan als je een tijdje niet meer spoelt na het tandenpoetsen.

Heb trouwens (even afkloppen) nog nooit gaatjes of andere tandproblemen gehad en poets alleen 's avonds, m'n hele leven lang.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:32

he wat grappig dat ik dit nu in een topic lees!
heb het van een vriendinnetje waarmee ik een week op vakantie was, haar moeder is orthopedische chirurg en die zei inderdaad ook dat het heel slecht is, geloofde het eerst niet maar heb het me toch maar aangeleerd. als ik klaar ben met poetsen doe ik mn tandenborstel altijd nog wel even onder het water en dan poets ik nog een keer is de tandpasta smaak toch een klein beetje uit mn mond want dat vind ik inderdaad ook vreselijk!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:42

@ cyntje, mondwater is verrijkt met fluoride, dus best een goede aanvulling. Wel belangrijk is om op te letten of er geen alcohol inzit.

Gezien er evengoed rommel in tandpasta zit zoals sodium laureth sulfate, wat bij mij tot aften leiden kan, blijf ik liever spoelen. Daarnaast gelezen dat fluoride dusdanig is gemaakt dat je het er niet afspoelt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:26

F_Orumster schreef:
@ cyntje, mondwater is verrijkt met fluoride, dus best een goede aanvulling. Wel belangrijk is om op te letten of er geen alcohol inzit.

Gezien er evengoed rommel in tandpasta zit zoals sodium laureth sulfate, wat bij mij tot aften leiden kan, blijf ik liever spoelen. Daarnaast gelezen dat fluoride dusdanig is gemaakt dat je het er niet afspoelt.

Er zijn ook een heleboel tandpasta's zonder SLS. Parodontax bijvoorbeeld.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:28

F_Orumster schreef:

Waar heb jij het over? Ik heb het nergens over mondwater hoor _O-

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:44

_Tara_ schreef:
F_Orumster schreef:

Er zijn ook een heleboel tandpasta's zonder SLS. Parodontax bijvoorbeeld.

Is SLS goed of slecht? := Parodontax vind ik wel supertandpasta! M'n zus heeft hem, van dat rode spul. Echt súper vies, maar m'n tanden werden er zó wit van!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:46

SLS is naar mijn mening erg slecht. Ik gebruik dan ook geen enkel product (shampoo enz enz) met SLS erin.
Parodontax is inderdaad een hele goede tandpasta :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:58

Hahha wat een leuk topic!! :D Ik poets ook niet echt lang maar wel veel keer per dag en spoel nooit :')
ik zie ook allemaal beelden voor me met mensen die op school of werk glimlachen naar elkaar met schuimbekkende monden, :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:59

Cyntje schreef:
Waar heb jij het over? Ik heb het nergens over mondwater hoor _O-

Sorry, was de reactie boven jou... sorry, internetten op telefoon.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:58

Ik heb iets het gevonden:
Een van de manieren waarop speeksel de cariës kan tegengaan is de bufferende werking tegen de "zuurstoot" , dit is de pH-daling in de vloeistof van de mondholte na inname van suiker of suikerhoudende voedsel.
Inname van fluor ( drinkwater, tandpasta, gel) levert een deel geFluorideerd HydroxyApatiet( = FHA) in het glazuur. FHA lost minder goed op in water met lage pH dan calciumhydroxyapatiet, en daarom voorkomt fluor inname cariës.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:39

Focussed schreef:
Ik deed het al nooit, omdat ik het al wist. De smaak is niet fijn maar daar wen je aan als je een tijdje niet meer spoelt na het tandenpoetsen.

Heb trouwens (even afkloppen) nog nooit gaatjes of andere tandproblemen gehad en poets alleen 's avonds, m'n hele leven lang.

Jakkes. :=

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:52

Ehm, bah? Ik snap de logica erin en het klinkt ook zeker goed. Maar ik kan het me heel moeilijk voorstellen.
Dan zit je toch de halve dag met zo'n droge schuimbek? :=

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:54

Dat wist ik helemaal niet, klinkt logisch!
Ik ga voortaan ook niet meer spoelen na het tanden poetsen XD