Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Corelli schreef:Zo, dat is een lastig probleem, snap dat het je frustreert, ookal heeft je zoontje lichamelijk nog niet veel te lijden..
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de kinderarts, want een allergie of een ander lichamelijke oorzaak zou goed kunnen..
Wat mij ook te binnen schoot is autisme..Autisme gaat regelmatig samen met slecht eten, om redenen die niet autisten lastig begrijpen, zoals het mondgevoel dat niet fijn is of de kleur van het product wat bij een autistisch kind bijvoorbeeld negatieve gevoelens oproept..
Hier vind je een powerpoint waar wat grote lijnen over dit onderwerp staan, misschien heb je er wat aan
http://www.autismelimburg.be/media/PDF% ... blemen.pdf
Succes!

Wat vind je van mijn autisme idee, heb je de slides bekeken?
Corelli schreef:Wat goed!Wat vind je van mijn autisme idee, heb je de slides bekeken?
oOoKellyoOo schreef:Mitchell ruikt ook aan alles, dat is een heel normaal reactie (betrap me zelf er ook regelmatig op)
ONthoud 1 ding heel goed ieder kind is anders ,
spelender wijs aan het eten krijgen wilt ie niet nou morgen ochtend weer een dag en met alle beetjes en alle stapjes kom je heus vooruit,
Als hij helemaal niks eet dus ook geen brood , dus echt helemaal niks dan moet je naar een dokter, maar hij is duidelijk op ontdekkingstocht , hij begint nu te leren dat alles anders smaakt .
Komt goed hoor
Sizzle schreef:Ik wilde vroeger ook niet eten. Op aanraden van de dokter werd er gewoon niets voor mijn neus gezet en ging ik vanzelf wel naar dingen wijzen die ik wilde. Zo heb ik schijnbaar weken lang enkel haring in tomatensaus en rauwe paprika gegeten. Dat ging vanzelf weer over. Dwingen werkt nooit in iedergeval. Liever een beetje trek dan dat je dadelijk een afkeer tegen eten creeert. Zo snel honger je echt niet uit.
secricible schreef:heb je al een afspraak gemaatk bij de HA?
Mijn gevoel zegt dat je het niet kunt vergelijken met die slechte fase die sommige kinderen krijgen. Dit is al bezig sinds hij vaste voeding krijgt, ik zou echt proberen hulp te krijgen...
Sizzle schreef:Misschien dan toch wat 'grote mensen' smaken laten ontdekken, wie weet vind je iets onverwachts. Witte vis, Inderdaad turks brood ipv gewoon brood, of zelfs duits brood. Ik snap je moedeloosheid wel hoor. Hoe is hij als een ander kindje mee eet? Wordt hij dan niet nieuwsgierig?

nairtje schreef:Sorry misschien heb er overheen gelezen.
Is hij enigskind?
Mijn buurjongetje was ook een slechte eter. Ik heb 3 kinderen, die gelukkig geen problemen kennen omtrent eten. Dus heeft hij een paar keer bij ons gegeten. Hij is helemaal gek op mijn oudste (buurjongetje is 2 en mijn oudste 10). We vroegen of hij mee wou eten. Hij zei nee, maar wilde wel graag gezellig bij ons aan tafel zitten. Doordat hij mijn kinderen zo zag eten, wilde hij toch onopvallend ook wel iets mee eten.
Misschien is het ook wel stimulerend voor hem.....
We gaven hem trouwens geen complimenten over het eten ofzo. Het was gewoon normaal gedrag en hij had het idee, dat we niet met hem bezig waren en hij het zelf kon uitvinden.
Gypsy schreef:Ik denk dat je heel goed bezig bent, aangezien alles nu op een positieve manier gaat!
Overigens, zelfs straffen kan positief he?
Wat ik op mijn werk bij moeilijke eters (werk in een creche) wel eens doe is het volgende.
Ik zet ze met een speeltje (een waar ze een duidelijke voorkeur voor hebben) in hun stoel. Terwijl ze daarmee bezig zijn het eerste hapje. Vaak gaat dat wel goed, maar is het 2e niks. Weigeren ze het 2e hapje, dan pak ik het speeltje af. En doe even niks. Het weghalen van iets aangenaams = positief straffen.
Speeltje voor hun neus houden, duidelijk zeggen, als jij eet krijg jij het speeltje. Doe maar 1 hapje, dan krijg je het speeltje. Zodra ze het doen, enthousiast het speeltje terug geven. Soms moet je het nog 2 keer afpakken dan, maar uiteindelijk hebben ze het door dat eten veel aangenamer is als ze gewoon meewerken, en dat het zowiezo leuk is.