Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:54

@Floortje
Bij mijn dochter heeft het dwingen te eten er voor gezorgd dat het er zo weer uitkwam en later gelijk al kokhalsde als ze eten zag.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:54

Dat is ook zo'n punt: je kunt het dan wel beredeneren in de zin "mijn kind is gezond en komt niets tekort", maar feitelijk wil je gewoon niets liever dan dat je kind gezellig en met smaak met de pot mee-eet. Maar gelukkig lost het probleem zich ook vaak gewoon op en is het inderdaad een fase. Maar het is een goede stap dat je toch even langs de HA gaat: beter een keer teveel vragen en er gerust op zijn dan met vraagtekens rond blijven lopen.
Er zijn hier in ieder geval erg veel goede tips voorbij gekomen, ik hoop dat je er iets aan hebt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:01

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:14

Corelli schreef:
Zo, dat is een lastig probleem, snap dat het je frustreert, ookal heeft je zoontje lichamelijk nog niet veel te lijden..
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de kinderarts, want een allergie of een ander lichamelijke oorzaak zou goed kunnen..

Wat mij ook te binnen schoot is autisme..Autisme gaat regelmatig samen met slecht eten, om redenen die niet autisten lastig begrijpen, zoals het mondgevoel dat niet fijn is of de kleur van het product wat bij een autistisch kind bijvoorbeeld negatieve gevoelens oproept..

Hier vind je een powerpoint waar wat grote lijnen over dit onderwerp staan, misschien heb je er wat aan :)
http://www.autismelimburg.be/media/PDF% ... blemen.pdf

Succes!

De spijker op de kop.
Dit was inderdaad het achterliggende probleem bij mijn zoon. Vandaar dat wij ook niet zo'n punt maakten.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:14

jij legt de vinger precies op de zere plek chevax.
gelukkig zitten er inderdaad goede tips tussen en ga vanavond dat ook samen koken, hebben net al samen de aardapels klaargemaakt om te koken.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:17

Ik denk eigenlijk dat je al op de goede weg bent. Je zegt dat hij sinds twee weken al aardappel eet en nu ook nog boterhamworst dankzij je zus. Als je nu elke keer een klein dingetje erbij weet te krijgen dan komt het uiteindelijk wel goed.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:31

Hier ook een moeilijk eter. Ook alle pedagogische naslagwerken erbij gehad. Belonen werkt niet, chanteren en dreigen ook niet. Na een tijd worstelen heb ik het opgegeven en ben ik overgestapt op een geheel pedagigisch onverantwoorde methode.

Ik ben hem gewoon hapjes gaan voeren tijdens het spelen. Dan at hij ineens wel vanalles. Stukje worst, kaas, komkommer, cherry tomaatjes en fruit. Daar heeft hij een jaar op geleeft. Brood ging er amper in, aardappels, patat of pannekoeken al helemaal niet. Op een gegeven moment kwamen daar poffertjes bij. En na een tijdje ook ineens een paar patatjes of gebakken aardappeltjes.

Nu is hij 3,5 en eet heel redelijk aan tafel, het is geen grote eter maar het wordt steeds gevarieerder. Visstick, gehaktbal, kibbeling, groenteburger, pasta. Qua groente kom ik niet verder dan komkommer, tomaat en worteltjes. Maar daar maak ik voorlopig geen probleem van. Gemengde groente door de pasta eet hij nu wel.

Van eten tijdens het spelen naar aan tafel heb ik langzaam opgebouwd. Hoe meer mensen er aan tafel zaten hoe beter het ging. Vooral met andere kinderen erbij. Dus ik ben regelmatig wezen buurten bij vriendinnen met kinderen. :+

Hij eet nu bijna alle maaltijden aan tafel en ook bijna alles helemaal zelf. Heel soms voer ik hem stiekum nog een hapje. Maar dat is meer mijn eigen gewoonte geworden.
En als hij echt heel moe is van een lange dag creche of slechte nachtrust ga ik nog wel eens met hem voor de tv zitten met bord op schoot.

Hij was overigens ook echt in staat om zich uit te hongeren. Kon rustig 3 dagen niets eten.

Paar handige dingetjes: Knijpfruit en groente (zo'n pakje met dop erop), verse pasta van de AH (lijken net "deegtasjes" van Ni-hau Kailan) of Dora pasta bijv. soepstengels of Lu-crackers, Davitamon kauwvitamines.

Succes. die van mij lijkt er gelukkig redelijk overheen te groeien, hoewel ik nog steeds jaloers kijk naar kinderen van vrienden die alles vrolijk opeten.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:50

hij heeft net sla geproeft en vond het zo lekker dat ie nog een paar keer uit zichzelf "gejat" heeft *\o/*

het laten helpen, werkt kennelijk, want ik zei dat je wel even moest proeven wat je maakte en hup er verdweem ineens sla en tomaat in :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:03

Wat goed! *\o/* Wat vind je van mijn autisme idee, heb je de slides bekeken? :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:46

Corelli schreef:
Wat goed! *\o/* Wat vind je van mijn autisme idee, heb je de slides bekeken? :)

heb de slides gekeken, snap er niet veel van eerlijk gezegd.
maar 1 ding valt me wel op, geuren, ryano ruikt aan alles en gaat daarvan uit of ie iets wel of niet wil meestal...meestal niet dus

ook combinatie van.
b.v. yoghurt met musli of aarbeien yoghurt met stukjes gruwelt die van.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:46

Mitchell ruikt ook aan alles, dat is een heel normaal reactie (betrap me zelf er ook regelmatig op)

ONthoud 1 ding heel goed ieder kind is anders ,
spelender wijs aan het eten krijgen wilt ie niet nou morgen ochtend weer een dag en met alle beetjes en alle stapjes kom je heus vooruit,
Als hij helemaal niks eet dus ook geen brood , dus echt helemaal niks dan moet je naar een dokter, maar hij is duidelijk op ontdekkingstocht , hij begint nu te leren dat alles anders smaakt .

Komt goed hoor

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:47

zat trouwens te lezen over dat exceem en dat is toch ook iets wat ik morgen bij de dokter aan ga kaarten, want zag vorige week al dat zijn huis wat onrustig was, maar nu zie ik dat die ontzettend droge knieën en dat bleke mondje toch weer tekenen zijn.....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:51

oOoKellyoOo schreef:
Mitchell ruikt ook aan alles, dat is een heel normaal reactie (betrap me zelf er ook regelmatig op)

ONthoud 1 ding heel goed ieder kind is anders ,
spelender wijs aan het eten krijgen wilt ie niet nou morgen ochtend weer een dag en met alle beetjes en alle stapjes kom je heus vooruit,
Als hij helemaal niks eet dus ook geen brood , dus echt helemaal niks dan moet je naar een dokter, maar hij is duidelijk op ontdekkingstocht , hij begint nu te leren dat alles anders smaakt .

Komt goed hoor

toen hij vast voedsel mocht gaan eten, at hij dus niks, heb regelmatig bij cb gezeten.
brood is iets wat die de laatste maanden ineens wel eet, maar dan echt maar een paar hapjes en alleen als het geroosterd is en er niks op zit.
die aardappel is iets wat die de laatste 2 weken ineens eet, dus gaat wel iets beter, maar als je al moet juichen omdat je kind een aardappel heeft gegeten is er toch iets mis en gister werden mijn ogen geopend toen bleek dat zijn ontlasting zo hard was dat ik het niet eens kon in knijpen.
hij was vroeger vaker bij mijn schoonouders en dan at hij vaak libaneesbrood met zatar, dit is gebasseerd op lijnolie, vandaar natuurlijk dat zijn ontlasting normaal was en nu hij daar minder heen gaat het zo erg word.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:54

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:58

Ik wilde vroeger ook niet eten. Op aanraden van de dokter werd er gewoon niets voor mijn neus gezet en ging ik vanzelf wel naar dingen wijzen die ik wilde. Zo heb ik schijnbaar weken lang enkel haring in tomatensaus en rauwe paprika gegeten. Dat ging vanzelf weer over. Dwingen werkt nooit in iedergeval. Liever een beetje trek dan dat je dadelijk een afkeer tegen eten creeert. Zo snel honger je echt niet uit.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:04

Sizzle schreef:
Ik wilde vroeger ook niet eten. Op aanraden van de dokter werd er gewoon niets voor mijn neus gezet en ging ik vanzelf wel naar dingen wijzen die ik wilde. Zo heb ik schijnbaar weken lang enkel haring in tomatensaus en rauwe paprika gegeten. Dat ging vanzelf weer over. Dwingen werkt nooit in iedergeval. Liever een beetje trek dan dat je dadelijk een afkeer tegen eten creeert. Zo snel honger je echt niet uit.

zoals ik hierboven al aangeef is het al drama vanaf het moment dat hij vast voedsel ging eten.
heb zelfs een lijstje van het cb opgemaakt met wat ik hem moet aanbieden elke dag een week lang en at ie het niet jammer dan, wat dus resulteerde in dat hij de hele week 1 fruithapje en wat yoghurt at op 1 dag.

het is al een hele overwinning dat hij een paar hapjes brood eet en die aardappel, en vandaag dan die sla, want dat at hij eerst ook nooit.
ben nu op een punt beland waarin ik ben gaan na denken, moet ik hier tevreden mee zijn, krijgt hij zo genoeg, nee dus als je echt goed na denkt krijgt hij niet genoeg....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:08

moonsparkle, dat artikel stelt me niet echt gerust, aangezien er in staat dat je kinderen niet snel uithongert, en van het eten een feest moet maken, maar ze wel zo goed mogelijk eet gedrag aan moet leren voor ze 8 zijn :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:09

heb je al een afspraak gemaatk bij de HA?
Mijn gevoel zegt dat je het niet kunt vergelijken met die slechte fase die sommige kinderen krijgen. Dit is al bezig sinds hij vaste voeding krijgt, ik zou echt proberen hulp te krijgen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:10

Misschien dan toch wat 'grote mensen' smaken laten ontdekken, wie weet vind je iets onverwachts. Witte vis, Inderdaad turks brood ipv gewoon brood, of zelfs duits brood. Ik snap je moedeloosheid wel hoor. Hoe is hij als een ander kindje mee eet? Wordt hij dan niet nieuwsgierig?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:16

secricible schreef:
heb je al een afspraak gemaatk bij de HA?
Mijn gevoel zegt dat je het niet kunt vergelijken met die slechte fase die sommige kinderen krijgen. Dit is al bezig sinds hij vaste voeding krijgt, ik zou echt proberen hulp te krijgen...

ga morgen naar ha en ben beniewd wat hij gaat zeggen.
tot nu toe geloofde ik wat iedereen zei, namelijk dat het allemaal wel los liep dat het van
zelf wel beter werd enz.enz.
nou hij eet al vanaf 8 maanden vast voedsel en het lijstje wat hij wel eet is nog steeds minimaal.

na gister heb ik is heel goed nagedacht, want schrok wel van zijn ontlasting en als ik dan ga opschrijven wat voor dingen die wel eet is dat maar bar weinig in mijn ogen en zeker niet gevarieerd en is het eigenlijk schandalig dat ik al blij was met het feit dat hij een paar hapjes brood, een fruithapje en een aardappel eet.......

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:17

Sorry misschien heb er overheen gelezen.

Is hij enigskind?

Mijn buurjongetje was ook een slechte eter. Ik heb 3 kinderen, die gelukkig geen problemen kennen omtrent eten. Dus heeft hij een paar keer bij ons gegeten. Hij is helemaal gek op mijn oudste (buurjongetje is 2 en mijn oudste 10). We vroegen of hij mee wou eten. Hij zei nee, maar wilde wel graag gezellig bij ons aan tafel zitten. Doordat hij mijn kinderen zo zag eten, wilde hij toch onopvallend ook wel iets mee eten.
Misschien is het ook wel stimulerend voor hem.....
We gaven hem trouwens geen complimenten over het eten ofzo. Het was gewoon normaal gedrag en hij had het idee, dat we niet met hem bezig waren en hij het zelf kon uitvinden.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:21

Sizzle schreef:
Misschien dan toch wat 'grote mensen' smaken laten ontdekken, wie weet vind je iets onverwachts. Witte vis, Inderdaad turks brood ipv gewoon brood, of zelfs duits brood. Ik snap je moedeloosheid wel hoor. Hoe is hij als een ander kindje mee eet? Wordt hij dan niet nieuwsgierig?

nee niet echt eigenlijk, zelfde als ik voor zijn neus iets ga eten taalt ie er ook niet naar, als ik vraag of hij wil proeven, zegt hij standaart nee is mama ete :+

nartje hij is inderdaad enigs kind, wat jij omschrijft heeft er inderdaad voor gezorgt dat hij nu wel een aardappel eet, een stukje droog brood en zelfs een plakje worst en op pz drinkt hij een glaasje melk, drin kt hij thuis ook niet, maar voor de rest.....
dit is al een hele overwinning trouwens en ben ik erg blij mee :o

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:22

nairtje schreef:
Sorry misschien heb er overheen gelezen.

Is hij enigskind?

Mijn buurjongetje was ook een slechte eter. Ik heb 3 kinderen, die gelukkig geen problemen kennen omtrent eten. Dus heeft hij een paar keer bij ons gegeten. Hij is helemaal gek op mijn oudste (buurjongetje is 2 en mijn oudste 10). We vroegen of hij mee wou eten. Hij zei nee, maar wilde wel graag gezellig bij ons aan tafel zitten. Doordat hij mijn kinderen zo zag eten, wilde hij toch onopvallend ook wel iets mee eten.
Misschien is het ook wel stimulerend voor hem.....
We gaven hem trouwens geen complimenten over het eten ofzo. Het was gewoon normaal gedrag en hij had het idee, dat we niet met hem bezig waren en hij het zelf kon uitvinden.

misschien moet die van mij bij jou komen eten, wie weet helpt het :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:29

Ik denk dat je heel goed bezig bent, aangezien alles nu op een positieve manier gaat!
Overigens, zelfs straffen kan positief he?
Wat ik op mijn werk bij moeilijke eters (werk in een creche) wel eens doe is het volgende.
Ik zet ze met een speeltje (een waar ze een duidelijke voorkeur voor hebben) in hun stoel. Terwijl ze daarmee bezig zijn het eerste hapje. Vaak gaat dat wel goed, maar is het 2e niks. Weigeren ze het 2e hapje, dan pak ik het speeltje af. En doe even niks. Het weghalen van iets aangenaams = positief straffen.
Speeltje voor hun neus houden, duidelijk zeggen, als jij eet krijg jij het speeltje. Doe maar 1 hapje, dan krijg je het speeltje. Zodra ze het doen, enthousiast het speeltje terug geven. Soms moet je het nog 2 keer afpakken dan, maar uiteindelijk hebben ze het door dat eten veel aangenamer is als ze gewoon meewerken, en dat het zowiezo leuk is.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:31

Gypsy schreef:
Ik denk dat je heel goed bezig bent, aangezien alles nu op een positieve manier gaat!
Overigens, zelfs straffen kan positief he?
Wat ik op mijn werk bij moeilijke eters (werk in een creche) wel eens doe is het volgende.
Ik zet ze met een speeltje (een waar ze een duidelijke voorkeur voor hebben) in hun stoel. Terwijl ze daarmee bezig zijn het eerste hapje. Vaak gaat dat wel goed, maar is het 2e niks. Weigeren ze het 2e hapje, dan pak ik het speeltje af. En doe even niks. Het weghalen van iets aangenaams = positief straffen.
Speeltje voor hun neus houden, duidelijk zeggen, als jij eet krijg jij het speeltje. Doe maar 1 hapje, dan krijg je het speeltje. Zodra ze het doen, enthousiast het speeltje terug geven. Soms moet je het nog 2 keer afpakken dan, maar uiteindelijk hebben ze het door dat eten veel aangenamer is als ze gewoon meewerken, en dat het zowiezo leuk is.

is misschien inderdaad ook nog een optie, probeer nu die andere methode eerst, waarbij hij mag helpen met koken heeft vandaag gewerkt, wie weet blijft dat wel goed gaan :D