Zwanger...Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:41

Steph86 schreef:
Ik heb bij de eerste ook geen foliumzuur gebruikt, de reden: ik was ruim 16 weken zwanger toen we erachter kwamen.
Het is een kerngezonde jongen.
Bij de andere 2 en mijn huidge zwangerschap heb ik wel foliumzuur gebruikt maar een paar dagen afwachten zal echt geen kwaad kunnen, daarbij ts geeft ook duidelijk aan dat ze daar liever nog even mee wacht totdat ze groenlicht krijgt van haar arts/vk ivm haar maag problemen/verleden.

Tuurlijk kan je zonder foliumzuur een gezonde baby maken, net zoals je met drank en andere gevaarlijke medicatie een gezonde baby kan maken.
Maar dat wil niet zeggen dat het percentage niet hoog ligt waar het wel mis mee gaat.

Plus dat ik als verpleegkundige echt kan zeggen dat foliumzuur onschuldig suplement is voor maagwerking.

Steph86

Re: Zwanger...Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:45

Lesilla,

Ik was ruim 16 weken zwanger van de eerste toen ik er achter kwam, dus toen had foliumzuur geen zin meer ( dat heb ik van mijn gyn waar ik destijds onder controle stond).
Daarbij, ik heb bij de overige 3 zwangerschappen wel foliumzuur geslikt idd uit voorzorg.
Maar die paar dagen dat Ts liever nog even wil wachten met oa het gebruik van foliumzuur wat is daar nu erg aan?
Ze heeft toch een verleden ivm haar maag en ja ik kan best begrijpen dat ze niet zomaar klakkenloos iets wil innemen zonder daar eerst met haar ha/vk over gesproken te hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:05

Ik snap zowel het punt van de TS (onbekend supplement) als dat van alle andere mensen. Ze zit nu qua zwangerschap juist net in de periode waarin foliumzuur het belangrijkste, dus iedere dag dat je wacht, kom je misschien wat tekort tijdens de aanleg van een klein stukje van het lichaam. Sommige mensen uiten zich misschien wat grof of kortaf, maar ik weet zeker dat het allemaal goed bedoeld is :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:08

@yessy, ik beweer ook niet dat hun dat slecht bedoelen ;) Dat vermeld ik ook meerdere keren dat ik het waardeer, maar dat ik ook vraag om het respect dat ieder zijn eigen keuze maakt op de tijd dat hun het nodig achten, ook heb ik de afspraak al staan en weet de huisarts ook waarvoor ik kom dus als de huisarts het nodig acht dat ik die supplement(en) neem, ga ik dat doen, maar ik wacht even af tot wat zij mij verteld :)

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:23

I(n afrika hebben vrouwe nog nooit een vitamine gezien en daar worden ook genoeg gezonde kinderen geboren. Dus ik zou me er niet zo druk om maken en even een paar dagen wachten. Ik heb in mijn eerste zwangerschap wel foliumzuur gebruikt. Dat werd een miskraam en deze zwangerschap (bijna) niet omdat ik er zo misselijk van werd.. Volgens mij krijg ik nu wel een gezonde zoon. (voor zo ver te zien op echo's)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:24

Kan je niet beter gewoon de dokter opbellen en vragen of je het moet gaan slikken. Je zegt dat de dokter jou niet heeft gebeld, maar ik denk ook niet dat een dokter in eens bedenkt dat een van zijn vele patienten folium zuur moet gaan slikken. Een paar dagen kan voor een foetus veel uitmaken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:29

@talishe Onze dokter is heel begaan met haar patiënte dus die zou zeker weten wel bellen, maar schijnbaar is het niet noodzakelijk om per direct dat al te gaan nemen ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:31

Ik wil je al van harte proficiat wensen, blijkbaar weten jullie goed wat jullie willen en is dit kindje heel erg welgekomen! Geniet er maar van!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:35

Ts, ik ben zelf geboren uit een ongeplande zwangerschap. Bij mij is alles goed gekomen al hadden mijn ouders het niet makkelijk in het begin. Bij jullie zal alles vast ook goed komen, omdat de basis (de relatie) al goed is en jullie realistische verwachtingen hebben.

Wbt foliumzuur: beetje jammer dat het hele topic alleen nog maar daar over lijkt te gaan. Of je het nu wel of niet eens bent met TS, ik krijg niet de indruk dat ze van mening verandert en het is en blijft haar eigen keus. Ik heb trouwens zelf wel foliumzuur geslikt, toen ik begon met "klussen" en in de eerste 3 maanden van de zwangerschap.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:40

@jaba dankjewel :D Ondanks het niet geplant is, zijn we er wel zeker van dat het welkom is ;)
@susanh bij mijn ouders is het net zo gegaan en ik ben toch goed uitgepakt... dacht ik ;) Gezond, nooit wat te kort gekomen en vol liefde en aandacht opgevoed. wbt het gedeelte van foliumzuur, ben het ermee eens,en nee ik verander niet van mening tot de HA mij verteld dat ik het moet nemen :)

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:44

Het komt ook vast en zeker goed! :D wat ik al eerder zei, gewoon je gevoel volgen dat is het allesbeste.
Alleen jij weet wat je voelt en hoe het voelt ;)
En vind het knap van je dat je gewoon blijft wachten op wat de HA zegt over het foliumzuur. Ondanks alle reacties die hier geplaatst worden.
Mijn dochtertje is ook helemaal gezond, mankeerd helemaal niks en dat zonder foliumzuur.
Terwijl ik ook wel optijd wist dat ik zwanger was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:48

@simone_Z Ik ben heel nuchter en standvastig ;) Als ik iets besluit te gaan doen of niet te gaan doen hou ik me eraan tot een deskundige anders vermeld. Ieder doet het op haar eigen manier en mijn manier is via de huisarts, en daar blijf ik bij :) Op het moment voel ik me nog goed, wel misselijk in de ochtend en schrik hoeveel ik al eet.. wist niet dat het nu al zo zou zijn, normaal eet ik heel weinig...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:21

Ik werd maar ziek toen ik 6 weken was. En aan 8 weken moest ik spugen. Helaas voor mij heeft dat geduurd tot ik 24 weken was en dat de hele dag door. Moest pilletjes nemen om niet continu boven de pot te hangen... Ik duim voor jou dat het jou beter vergaat! Heeft wel één voordeel, ik ben niet enorm veel bijgekomen, simpelweg doordat ik geen honger had van de misselijkheid. Altijd positief bekijken hé! Ik heb zo het idee dat jij al wel langer zou kunnen zwanger zijn dan je denkt. Vooral omdat je zegt dat je vorige regels heel licht waren en omdat je nu al kwaaltjes hebt! Spannend!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:25

@jaba ik heb wel misselijkheid al maar dat schijnt ook normaal te zijn? (geen idee?) Ik gok zelf naar aanleiding wat mensen zeggen zo'n 6 weken nu, aangezien de test 3+ stond en er mensen zijn die zeggen +2 a 3 weken optellen... dus wie weet ! we horen het dinsdag ! :D

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:30

Haha ik at ook echt veel hoor! En dan vooral dingen die gewoon echt lekker zijn zoals Chocolade enzo.
Ben ook wel 20 kilo aangekomen denk ik, en ben nu nog druk bezig op mijn oude gewicht terug te komen.
Maar het hoort er allemaal bij, ben allang blij dat mijn buik mooi terug getrokken is.
Alvast heel veel succes dinsdag! Dan kunnen ze je precies vertellen hoe ver je al bent! :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:32

@simone_z At je zo vroeg al zo veel? voel me nu al zo van dadelijk wordt ik 100 kg ! haha ja ben echt benieuwd hoe het gaat dinsdag

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:37

In het allerbegin at ik nog niet zoveel, maar dat kwam door stress. Ging toen even niet zo lekker allemaal. Maar daarna kon ik echt de hele dag wel door eten.
Normaal at ik 2 boterhammen en gewoon n beetje avondeten.
Toen ik zwanger was at ik zo 6 boterhammen weg en dan luste ik nog wel wat. en savonds een bord flink vol. En bij de koffie luste ik alweer wat. :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:44

@simone_z ook rond de 6 weken zeg maar? Want ik ben ongeveer 6 weken nu en ik heb nu vandaag al op: Vanmorgen 2 croisantjes tussen de middag: 1 bapao broodje varkensvlees en 2 croisantjes en nu zit ik nog van trek... haha

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:48

Denk dat het bij mij rond de 8 a 9 weken begon.
Dus dat scheelt mekaar niet zo veel. :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:56

@simone_z pff ben benieuwd haha heb steeds t gevoel dat ik al verder ben als ik denk toch stiekem...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:04

Kan me herinneren dat zelfs op het doosje van mijn pil een sticker zat waarop werd aangeraden om foliumzuur te gaan slikken wanneer je zwanger wilde worden. Mijn moeder heeft het ook al een aantal keer gezegd, dat mocht ik aan kinderen willen beginnen, dat dat belangrijk zou zijn om te gaan slikken. Zij is ook verpleegkundige.

Waarom bel je de assistente niet? Je gaat er zo luchtig mee om, terwijl je nu pas weet dat je zwanger bent.. de eerste weken zijn zo belangrijk voor de ontwikkeling van het kindje..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:05

Als de test zegt 3+, bedoelt ie minimaal 3 weken na bevruchting. Een zwangerschap wordt geteld vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, wat gemiddeld 2 weken voor de bevruchting is. Als jouw laatste menstruatie 6 weken geleden begon, is dat stipje in je buik nu zo'n 4 weken geleden begonnen met groeien. Mocht je cyclus nu onregelmatig zijn, of je vorige menstruatie geen 'echte' geweest zijn, dan kan het wat langer zijn :)

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:08

Ik ben ook benieuwd hoe ver je al bent. Is altijd spannend.
Zelf wist ik het wel, maar toch bleef het spannend.
Zat ook heel iets verschil in, geloof 4 dagen met de grote van ons dochtertje en de tijd dat ik zwanger was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:11

@dwaallicht nogmaals, en voor laatste keer, als ik zeg dat ik wacht op de huisarts en dokter, dan doe ik dat einde discussie.

@yessy och gussie haha nou dan wordt ik wel steeds meer benieuwd oor !
@simone_z nou ik ook ! ik laat het zeker weten na dinsdag hoever ik nou ben!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:16

Hoi Mioux,

Ik heb niet alle berichten weer doorgelezen maar heb je het al aan je ouders verteld?
Voel je je verder goed? Oohja en al die berichten over wat je moet en niet moet, ik wist het ook pas met 8 weken en geloof dat ik tot toen zelfs nog gewoon gedronken heb etc, ik heb een kerngezonde dochter.
Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Dat is het belangrijkste