Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:45

Don't worry, dat rennen in de winkel is maar een paar passen hoor! Je hoeft echt geen minutenlang op een loopband ofzo! Ik moest op een mat 7 meter heen en 7 terug rennen. Dat moet toch te doen zijn ;-)

Als je nu al zo'n last hebt. Zou ik me beperken tot wandelen en als je je schoenen hebt beginnen met hardlopen.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:58

@ Mootje, misschien is mijn tempo inderdaad gewoon wat te hoog, lees daar net op een site iets over.
;) Blij te horen dat je maar een klein stukje hoeft te lopen in de winkel. Denk dat ik woensdag gewoon wat langzamer ga lopen en als het pijn blijft doen ga ik wandelen tot het vakantie geld er is. Ik wil het nu gewoon echt gaan doen. En vooral volhouden. En misschien is het wel een extra schop onder mijn kont als ik zoveel geld voor schoenen uit ga geven. Ben altijd zo mega jaloers als ik die vrouwen zie joggen. En mijn hondje vind het ook super leuk. ;)

Stal_Fiore

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:07

Ik probeerde de link van start to run, maar ik krijg steeds een foutmelding.

Heeft iemand de lessen toevallig voor mij?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:11

Het is bijna 1 Gb, dus dat email je niet even. Je kan hem ook downloaden met bijvoorbeeld bitlord.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:11

http://www.runinfo.nl/schemabeginners.htm

Dit schema houd ik me aan.
Ben nu alleen al voor de 3e keer aan week 2 aan t beginnen, omdat ik steeds "geen tijd" heb haha :P
Maar als ik eenmaal aan t rennen ben, gaat het prima en dat motiveert.

Ik raad wel aan goede schoenen te kopen. Anders ren je jezelf kapot.. Eerste paar keer voel je miss niets, maar hoe vaker je rent hoe meer je het zult merken. En ja het kost een hoop geld, maar dat is (voor mij iig) ook wel een motivatie!!

Freggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:28

Jeanine93 schreef:
Yv_ schreef:
Jeetje Jeanine93, dat klinkt niet fijn :n. Ik zou zelf toch even een afspraakje maken bij de dokter, misschien is het met een duwtje of knijpje hier of daar wel weg.. En zou die training ook even laten schieten, lopen met een blessure kan volgens mij alleen maar schaden..

CalvinM schreef:
Oei Jeanine93, dat is op je scheenbeen toch? Pas je op voor shin splints? Als je dat hebt, ben je nog niet jarig... Zou toch even langs de dokter/fysio gaan.

Ik ga morgen wel mee doen met de training, nou ja, in zoverre het kan. Als ik ook maar even pijn voel, stop ik direct en dan ga ik ook naar de dokter. Ik loop nu namelijk wel zonder pijn, kan springen en paardrijden en ook rennen (kleine stukjes heb ik geprobeerd in ieder geval)

CalvinM, ja, dat is inderdaad mijn scheenbeen maar wel er naast. Shin Splints is het denk ik niet (heb even op Google gekeken) maar ik pas wel heel erg op.

Bedankt voor jullie tips! Ik plaats hier wel hoe het gaat :)

Van mij ook de tip om zo snel mogelijk een afspraak met een sportfysiotherapeut te maken. Ik had ook eea gelezen over shin splints en heb dus vanwege mijn scheenbeenklachten een afspraak gemaakt met de fysio om er in ieder geval naar te kijken.
Dit is maar goed ook aangezien ik dus inderdaad shin splints heb, je hebt deze blessure sneller dan dat je ervan afkomt... Fysio vond me erg verstandig al in een vroeg stadium te komen. Moest direct stoppen met lopen, minimaal 3 à 4 weken. Totale behandeling duurt minimaal 7 à 8 weken. En hiernaast moet ik ook voorlopig elke dag mijn beide schenen blijven koelen met ijs.

Ik raad je dus aan dit toch te laten checken. Kans is klein dat het vanzelf over gaat. Het lijkt beter te worden wanneer je aan het lopen bent, maar de blessure is hoogstwaarschijnlijk al in opbouw. Ik kan ook gewoon sporten, fietsen, wandelen wat dan ook, hierbij voel ik mijn schenen niet. Totdat ik ga hardlopen, dan voel ik het wel. Loop ik even door, gaat het "vanzelf" weer over en heb ik de volgende dag alleen wat "spierpijn". Dat is ook het lastige van deze blessure, je merkt er verder heel weinig van. Loop je er echter te lang mee door, krijg je ook in rust last van deze blessure.

Heb je geluk krijg je alleen een uitleg van de fysio wat je kunt doen om het te voorkomen. Heb je meer pech, dan heb je een paar behandelingen nodig. Loop je ermee door, kun je er uiteindelijk rustig een jaar mee zoet zijn voordat je er vanaf komt.

Bij mij is het trouwens veroorzaakt door schoenen die te lang stilgestaan hebben en hierdoor versleten zijn. Binnenkort dus weer nieuwe schoenen kopen en hopen dat het straks niet meer terugkomt. Er is trouwens nog een goede reden naar een hardloopzaak te gaan. Hier zullen ze niet zo makkelijk schoenen verkopen die al een half jaar staan te verstoffen en dus al behoorlijk versleten zijn...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:23

Wat is shin splints precies? Klinkt pijnlijk!

Stal_Fiore: Als je googled, krijg je echt onwijs veel hits! Zal er vast wel eentje bij staan die het doet. En anders inderdaad gewoon op de download toer..

CalvinM: Oh, misschien ligt het dan aan de regio, wij hebben nog geen enkele keer gerend zonder dat iemand iets tegen ons zei! Is trouwens wel een erg leuke motivatie :j!

Ben echt mega mega mega trots, moet het echt even showen :), het ging echt lekker vandaag! En dat terwijl we allebei eigenlijk helemaal geen zin hadden en zwaar verrot waren :D.
Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:25

Yv, ik woon vlak bij jou en inderdaad, iedereen zegt hier gedag :)
Wat een net rondje zeg +:)+ Hoe lang ben jij al bezig?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:34

Oh echt, dat meen je niet :)? Zoek je nog renbuddy's? Zou zeggen join the club ;) hahah!
Weet niet welke richting je op woont, maar in de Uithof kun je echt heel erg leuk rennen! Kronkelpaadjes door het bos, echt leuk :j!
Heb wéér een vriendinnetje zo ver gekregen dat ze vrijdag met ons meegaat haha!

Toevallig net even terug zitten kijken, ik heb 24 februari mijn skates gekocht en die maandag ervoor had ik voor het eerst gerend. Dus vanaf 21 feb. Eerste 2 weken 1x pw gerend, 2x pw geskate, nu veranderd naar 2 a 3 keer pw hardlopen en 1x pw skaten. En jij?

Ja, de eerste keer vond ik het echt stom dat die hardlopers elkaar gedag zeggen hoor! Vind dat zowiezo stom, toevallig doe ik geloof ik alle sporten waarbij dat normaal is: motorrijden, paardrijden.. Maar na een paar keer begon ik het wel leuk te vinden. Maar toch zijn die "supporters" op de fiets of mensen die je tegenkomt die zeggen dat je goed bezig bent en je nog even aanmoedigen het leukst :). Lekkere ego-boost :D!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:39

Ik woon naast de Broekpolder & Midden Delfland :)
Vriendje woont in Oegstgeest en daar in de buurt heb je ook allemaal leuke parkjes.

Ik ben net begonnen met les 1, kan jou dus nog lang niet bijhouden :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:53

Ziet er top uit Yv_!

Ik kon net terug van een rondje Noordwijk... Te paard dan, dat wel hihi :D Maar dat was ook lekker met het mooie weer!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:35

Yv_ http://www.blessure-aanwijzer.nl/shin_s ... itatie.htm
Wat een netjes rondje zeg! hebben jullie ook een sprintje getrokken? gezien de maximale snelheid van 13,zoveel km/uur?

Mas, heb je goed, het was fijn weer om te rijden gisteren! Helaas begon het te regenen toen ik wilde gaan rijden.

Wat rot dat je shin splints hebt zeg! krijg jij nog speciale oefeningen freggle?

Na mijn rondje van gisteren heb ik vandaag en morgen braaf rust. Merk dat ik af en toe die 2 dagen wel echt nodig heb.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:52

Mag ik me ook melden in dit topic ?

Ik ga vandaag ook weer hardlopen, ga nu voor de 7e keer.
Laatste keer in totaal 15 minuten hardgelopen, waarvan 8 minuten aan een stuk achter elkaar.
Ben dus super trots op mezelf als ik ga kijken dat ik de eerste keer amper een minuut vol kon houden.

Ik loop overigens altijd alleen, ofja... heb wel de hond bij me :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:59

Sunshine, Goed bezig dus :D Er is dus nog hoop O:) Ik ga vanavond weer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:59

Er is toch een rentopic? Maar ik zie hier tenminste beginners bijstaan :P

@Yv_ : Is dat van Runkeeper?

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:21

@ sunshine hield je werkelijk geen minuut vol of is dat bij wijze van spreken? En waar lag dat aan? Ik hield gister ook geen minuut vol (was eerste keer) ivm met pijn in mijn schenen (heb ik vorige pagina iets over geschreven). Maar als jij nu 8 minuten volhoud geeft dat de burger weer moed :)

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:18

Toen ik begon hield ik het ook geen minuut vol Smudges. Ik zat echt de seconden te tellen voordat de minuut voorbij was. Elke keer dat er een minuut bij kwam, zag ik er ontzettend tegenop. Maar je conditie bouwt zich heel snel op. Voor ik het wist liep ik 30 minuten aan 1 stuk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:22

De laatste 2x 2minuten dwong ik mijzelf om naar een bepaald punt te hardlopen. Toen ik daar was zei ik tegen mijzelf dat het allemaal wel meeviel en liep toen gewoon verder _O-
Het irritante is dat toen ik 18/19 was ik met gemak een km of 8 kon lopen...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:26

Oh thanks CalvinM.. Lijkt me niet fijn om te hebben :n! Sterkte ermee Jeanine93!

Cer: Klopt, maar dat is echt zo'n "clubje" naar mijn idee. Heb daar ooit weleens iets gevraagd, maar niet echt antwoord op gehad, dus toen vond ik het wel prima haha! En hun zijn inderdaad al stukken verder, misschien dat ze daarom niet reageerden ;). Weet niet of het nog steeds zo is hoor, maar kwam toen dit topic tegen en deze is wel leuk :j!
Nee, is Runtastic (pro), app voor op de iPhone.

Dat vind ik ook met hardlopen: omdat het redelijk snel gaat qua conditie, blijf je ook gemotiveerd!

Trouwens.. Zou roken te maken kunnen hebben met meer zweten dan de rest?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:28

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:30

Oww, hij staat bovenaan bij de opsomming! Dacht het al, want ik (met 1.5 pakje per dag) zweet gemiddeld sneller en meer dan mijn vriendin die niet rookt, maar weer minder dan mijn vriend en andere vriendin die allebei wel weer roken. Toch ooit maar weer eens een poging doen om te stoppen dan maar!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:32

Jeetje, jij rookt dus best stevig? Knap dat je dan zo lekker aan 't hardlopen bent...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:34

Ik ben begonnen met hardlopen om te kunnen stoppen met roken :j
Ben al een heel eind onderweg.. qua lopen haal ik nog niet zoveel, maar ivm het roken ben ik toch wel al trots :D

Ik heb runkeeper for Ipod, die lijkt daar heel erg op, vandaar :)
Die mevrouw die zegt af en toe wat tegen je, dat helpt ook met doorzetten. En het verbeteren van je persoonlijke record enzo..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:36

Ik gebruik ook Runkeeper op mijn android, maar niet als workout.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:38

Runkeeper heb ik er wel opzitten, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Sinds een paar weken loop ik zelfs zonder mobiel/ipod. Heb hem wel mee voor noodgevallen, maar heb geen oordopjes in. Zeker in het voorjaar zit er in de natuur genoeg muziek. Kan zo beter mijn hoofd even leegmaken. Wanneer de vogels straks minder druk zijn pak ik de muziek er denk ik weer bij. Van de winter liep dat wel erg lekker!