Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:34

Zal ook even melden wat ik gebruik..
2x daags twee pufjes seretide, en ventolin waar nodig..
Slik ook dagelijks antibiotica( augmentin of liever gezegd Amoxiciline) en Zitromax..
Weet niet of bij Astma het ook is dat er AB geslikt wordt, bij wat heftigere kortademigheid krijg ik ook meestal Prednison voorgeschreven..

Na mijn pufjes altijd wat drinken, je kan er geloof ik anders zelfs schimmel infectie van oplopen in je keel..Heb altijd glaasje water naast mijn bed staan..

Vala

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:18

Klopt, dat heb ik dus regelmatig..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:51

Wat vervelend dat je telkens een schimmelinfectie krijgt :\
Ik spoel inderdaad altijd mijn mond na het inhaleren, maar vaak doe ik het ook voor het tanden poetsen 's ochtends en 's avonds.
Dus na inhaleren poets ik mijn tanden en tong ook, misschien kan dat schelen?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:30

Roosje1987 schreef:
Nou, lijkt me zeker vervelend. Maar je zegt gorgelen en spoelen. Mij is geadviseerd om wat te drinken en het liefst ook wat te eten erna. Zodat het echt goed weggaat. Ik dacht voor de smaak, maar dus blijkbaar ook in verband met infecties.

ik moet inderdaad gorgelen, maar ik neem naarna altijd ook nog een slok water er achter aan.
heb gelukkig nog nooit een schimmel infectie gehad.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:41

Jullie laten mij wel beseffen dat ik echt op moet letten dat ik het na spoel! ik vergeet dat altijd

vandaag door het verharen van de hond,toch wel beetje last ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:08

Volgens mij zijn de voorschriften als volgt :o :D: Eerst gorgelen én uitspugen in je mond zelf, dan gorgelen en doorslikken(!) in je keel. En daarna drink ik zelf dus meestal nog een slokje water extra zodat echt de mogelijke restanten verdwenen zijn ;-)
Heb gelukkig hierdoor bijna nooit last van schimmels meer. Als je niet echt goed spoelt of oplet dan heb je het veel vaker te pakken inderdaad :j en dat is best vervelend!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:13

Ik doe dat allemaal en heb alles geprobeerd maar helaas...ben er gewoon heel gevoelig voor denk ik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:25

Vervelend hoor Vala. Kan zijn dat de middelen die jij gebruikt dat nog sterker als bijwerking hebben? Of dat jij gevoeliger bent, zou ook kunnen idd

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:27

Ik had het met de Seretide en de Flixotide ook al en nu met de Qvar is het wel wat minder maar het is toch nog best wel vaak zo.
Ik beschimmel makkelijk denk ik, haha :P !

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:41

Hier nog een astma patient!
Ik weet het nu sinds ongeveer 3 jaar...(ik dacht altijd dat mijn concditie "gewoon" slecht was...)
Heb het met name bij inspanning.
Had bijna non stop bronchitis/longonsteking tot ik vorige winter bij de homeopaat ben geweest. Hij heeft mijn longen opgeschoond en minder prikkelbaar gemaakt door korrels die ik eens in de week moest innemen. Ik klop het af *klop* maar vanaf de kerst t/m nu nog geen bronchitis klachten gehad!
Heb al flixotide, seretide en alvesco gehad, werd van alle drie niet goed, heeel veel slapen en geen effect.
Na de homeopaat kan ik zonder onstekingsremmers. Bij inspanning heb ik nu Oxis, helpt niet voldoende.
Mijn longinhoud is best goed! Alleen bij inspanning.... is het een ramp!
In juni moet ik weer voor controle, dan wil ik wat anders voor de inspanning.
Verder zorg ik dat ik in conditie ben, dit scheelt ook wel een boel. (veel hardlopen, rijden)
Ook word ik voor steeds meer dingen allergisch...hoe dat zich verder gaat uiten????

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:19

hoi Natasjaa, fijn dat je baat hebt bij de middeltjes van de homeopaat. wordt dat nu vergoed door de verzekering? of is dat duur? gebruik je nu helemaal geen gewone middelen meer?
knap dat je kan hardlopen hoor! dat zie ik mezelf nog helemaal niet doen, terwijl het zo goed zou kunnen zijn.. ik word al benauwd bij het idee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:27

Bij mij helpt hardlopen juist om mijn astma beter onder controle te houden. Van jongs af aan eigenlijk al, dan liep ik met de hond en als ik merkte dat het slechter ging, ging ik juist regelmatig een stukje hard lopen om mijn lichaam weer bij de les te dwingen als het ware.
Nu loop ik niet meer hard buiten omdat er in mijn omgeving zoveel auto's reden of omdat er zoveel wind staat. Ik loop 2 keer per week een half uur hard op zo'n crosstrainer en dat doet toch goed moet ik zeggen. Heb dan tenminste geen last van te warm, te nat, tegenwind, hooikoorts of andere dingen waar ik buiten wel last van kan hebben ;-) :D

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:15

Juval, ik kreeg een groot deel vergoed! Ik moest de eerste keer 75 euro betalen, waarvan ik er 40 terug kreeg en de keer erop moest ik 40 euro betalen, die ik volledig terug kreeg! en het is me al het geld waard geweest!
Ik heb bij inspanning nog wel de gewone middelen nodig, ik gebruik Oxis.
Ik mag max 2 pufjes bij inspanning gebruiken, toevallig heb ik zaterdag een run van 8 km gelopen en toen kon ik het eeecht niet redden met die 2, toen zijn het er 5 geworden... maar ik heb hem uit gelopen!
En echt... hardlopen scheelt zoveel! Ik kan de ene keer zo 8 km wegrennen, en paar dagen later heb ik de boel bij 1km al dichtzitten en helpt de Oxis me er ook niet meer doorheen...
Maar over het algemeen voel ik me er wel erg goed onder! Als ik niet loop, merk ik het wel.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:25

Dan kom ik ook maar even binnen vallen. Omdat ik aldoor maar verschrikkelijk benauwd bleef en de Symbicort niets hielp, heeft de ha mij naar het ziekenhuis gestuurd voor longfunctieonderzoek. De uitslag die ik op 19 januari kreeg deed mijn wereld even goed instorten. Longen vreselijk uitgerekt, waardoor +/_ 75% van de longblaasjes zijn geknapt. Hierdoor kunnen mijn longen nog maar 43% zuurstof verweken en dit hersteld nooit meer. Nu gebruik ik 1x daags Spiriva, 2x daags Seritide en indien nodig Salbutamol. Helaas merk ik nog geen verbetering en dat zou dus wel moeten, donderdag ga ik weer naar de longarts en zullen er waarschijnlijk andere medicijnen worden voorgeschreven. We zijn nu even aan het zoeken welke medicijnen voor mij het beste werken. Ook word er een sportprogramma opgezet door de fysio. Het is allemaal even passen en meten en ik hoop dat ik met hulp van sport en medicijnen een soort van normaal leven kan hebben, helaas is dit nu nl niet zo en daar gaan we nu aan werken.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:41

Wat vervelend santie...
Waardoor komt het dan dat je longen zover 'kapot' zijn?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:53

Dat is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk, dus dat moet ik nog vragen. De vorige keer was ik nl nogal in shock en heb er niet aan gedacht om dat te vragen. Maar nu heb een vragenlijstje mee, zodat ik niets vergeet :P .

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:55

heb astma maar de beste tip die ik jullie kan geven blijf tijdens een aanval rustig bij mij werkt het als ik in de auto ga zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:00

jeetje Santie, dat is balen zeg. sterkte ermee!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:16

Dank je. Het is zeker balen, maar we zullen er een weg in moeten vinden en dan zal het vast wel te doen zijn. Het moeilijkste is dat de dingen die iedereen altijd vanzelfsprekend vind, dat ik die niet zomaar meer kan en ik vooral bij de verzorging van mijn paard echt hulp nodig heb. Door de zuurstof tekort heb ik ook flinke spierverzuring in mijn hele lijf, en elke kleine inspanning kost heel veel moeite. Als mijn conditie beter word zal de benauwdheid misschien ook wel verminderen, maar het word nooit beter dan het nu is. Daar zal ik me bij neer moeten leggen en daar heb nu ik de meeste moeite mee.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:53

@ Santie; Hoe was het bij de longarts? Weet je inmiddels al meer over de oorzaak?

Even een mededeling voor mensen die slijmvorming krijgen van melkproducten. Ik eet normaal altijd magere yoghurt en dan geen last. Nu net lekker een bak halfvolle zitten wegwerken en krijg hier dus wel slijmvorming van. Verder krijg ik dat ook vaak van chocomel, fristi en yoghurtdranken. Dus wellicht een tip voor mensen die wel graag zuivel willen, probeer eens mager. Dus echt 0% vet.

Hoe gaat het bij jullie met deze heerlijke warme dagen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:02

Jeetje wat balen Santie! Mijn longblaasjes werken ook niet goed meer, maar gelukkig is het (nog) niet zo slecht als bij jou. Ik hoop dat je je snel beter voelt zeg!

@Roosje1987, ik gebruik ook magere yoghurt en magere kwark en dat gaat goed, al heb ik het idee dat ik van de kwark wel ietsje slijmvorming krijg, maar niets vergeleken met melk. Dan moet ik meteen hoesten en heb ik het de hele dag benauwd. Met magere yoghurt heb ik er gelukkig geen last van :)
Maar ik krijg trouwens ook last van slijm bij magere melk, dus wat dat betreft heb ik de melk helaas helemaal afgezworen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:28

Lastig zeg, dat het dan ook heel de dag aanhoudt... Magere yoghurt is natuurlijk vrij zuur, misschien gaat het daardoor wel beter?

Ik vind het momenteel zo moeilijk om te beoordelen hoe het gaat. Doordat ik weer regelmatig puf voel ik het beter wanneer ik het benauwd heb. Maarja, wanneer is het 'erg' genoeg om weer te puffen? Als ik mijn spieren voel ben ik eigenlijk alweer te laat, maar ik kan natuurlijk ook gewoon spierpijn hebben. Misschien moet ik er gewoon helemaal niet zoveel over nadenken en gewoon even doorbijten. Of ik laat de boel weer eens een keertje helemaal nalopen. Kan ook. Of ik heb teveel vrije tijd. Kan ook :P

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:59

Ik gebruik helemaal geen zuivelprodukten, ik krijg er ook veel slijm van en mijn darmen kunnen er niet tegen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:26

Ik zondig nog wel eens met een beker chocomelk,weet dat ik het beter niet kan doen maar het is zo lekker..
Drink er meteen een glas water of thee achteraan wat bij mij helpt om wat slijmvorming tegen te gaan maar drink voor de rest ook echt niets van zuivel..

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:49

Ik gebruik ook zo min mogelijk zuivel... Magere yoghurt doe ik nog wel eens, dat gaat redelijk!
En verder, dit warme weer met al die fijn rondvliegende stofdeeltjes is ook niet echt bevordelijk... ;)
Alles een tandje langzamer! Dit zijn dus ook dagen waarbij het harldopen niet fijn gaat, blijf het wel doen maar met aangepaste afstanden en tempo.
Mn paard rijd ik nu veel in de wei, veel minder stof als in de bak.