Elke dag je haar wassen: welke shampoo/ conditioner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:57

Gewoon minder wassen, ik had het ook :).
Hoelang zat er nu tussen? :P

Marliee

Re: Elke dag je haar wassen: welke shampoo/ conditioner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:12

Ik heb mijn haar met henna geverft, ik zit nu te denken om ook die yes to... te gebruiken. Weet alleen niet welke ik het beste kan pakken met haar dat geverft is met henna? En welke conditioner gebruiken jullie i.c.m met die yes to... producten?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:14

Ik heb vanmiddag de yes to carrots shampoo en conditioner gekocht :) ga het morgen uitproberen!
Volgens mij is de yes to cumcumbers voor gekleurd haar!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:35

Ik was mijn haar iedere dag, al vanaf dat ik klein was. Ik gebruik gewoon elke shampoo en conditioner.. Mijn haar wordt nooit vet en heel veel mensen vinden het mooi en kappers vinden het fijn om mee te werken. En dat over mijn hele gezin, die toevallig ook elke dag zijn haar wast..

Waarom is het zo slecht voor je haar? Ik merk der nooit wat van... Het ligt er misschien aan of je het gewend bent? Wij zijn erg schoon op onzelf (volgensmij is iederen kamper dat :P) dus wij doen het al vanaf kleins af aan..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:56

Geryon schreef:
Ik was mijn haar iedere dag, al vanaf dat ik klein was. Ik gebruik gewoon elke shampoo en conditioner.. Mijn haar wordt nooit vet en heel veel mensen vinden het mooi en kappers vinden het fijn om mee te werken. En dat over mijn hele gezin, die toevallig ook elke dag zijn haar wast..

Waarom is het zo slecht voor je haar? Ik merk der nooit wat van... Het ligt er misschien aan of je het gewend bent? Wij zijn erg schoon op onzelf (volgensmij is iederen kamper dat :P) dus wij doen het al vanaf kleins af aan..

Ik vind dat altijd een beetje rare opmerkingen... Als je erg schoon bent op jezelf is het dus logisch dat je het iedere dag wast.... Terwijl haar dat iedere dag gewassen wordt veel vatbaarder is voor schimmelinfecties en bacteriën... eigenlijk veel viezer dan haar wat nauwelijks wordt gewassen dus ;)

Lees dit eens, misschien maakt dat wat meer duidelijk:
Citaat:
Elke dag - of eigenlijk vaker dan 2x in de week - wassen is slecht voor je haar en je hoofdhuid.
Je zal het op korte termijn niet snel merken, maar op de lange termijn vaak wel.

Huidvet, oftewel talg of "sebum", houdt de hoofdhuid soepel en beschermt het haar en de hoofdhuid tegen UV-stralen, uitdroging, hitte en infecties van schimmels of bacterien.

Door het te vaak weg te wassen kun je op korte termijn last krijgen van droge hoofdhuid (geeft jeuk en roos), droog haar (wat zich vaak past uit als je het haar laat uitgroeien en je dus droge en snel-splijtende punten krijgt) en beschadigt haar (door hitte en UV straling). Ook zal je haar sneller typisch gaan "ruiken" naar talg of zelfs vies ruiken (naar bijvoorbeeld zweet). Dit komt omdat het menselijke talg (dat van zichzelf geurloos is) bacteriegroei tegenhoudt. Is dit talg weg, dan zullen bacteriën de tijd van hun leven hebben in jouw haar, hierdoor zal je haar sneller "typisch" ruiken en zal je zweet sneller gaan stinken door de bacteriewoekering.

Op de lange termijn kan je te maken krijgen met zo'n zwakke weerstand van huid en haar dat je schimmel- en bacteriele infecties kan gaan krijgen van de hoofdhuid.

Omdat het lichaam dit zelf wil voorkomen zal het steeds sneller talg gaan proberen aan te maken. Dit kan je merken door uit je ritme van wassen te gaan. Was je het bijvoorbeeld steeds 1x per dag, en doe je het dan eens 1x in de 3 dagen, dan zal je na 3 dagen een "sla-olie" hoofd hebben.
Deze talgproductie kan ontzettend snel versnellen, maar ontzettend langzaam vertragen. Je haar zal dus steeds sneller vet worden, maar terug gaan naar een "normale" productie kost veel tijd.

Ik waste het eerst 4x in de week, maar ben nu teruggegaan naar 2x. (In de zomervakantie, dit hele proces nam dus 8 weken in beslag). Als ik geen school of belangrijke afspraken heb dan was ik het 1 x in de week.
Deed ik dit vroeger, dan liep ik geheid rond met haar waar je soep van kon trekken, doe ik dat nu dan zien de meeste mensen niet eens dat het al een week ongewassen is.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:23

Misschien ga ik in de zomervakantie wel proberen om het nog wat verder af te bouwen. Al doe ik nu al een tijdje om de dag wassen en dan vind ik het echt voor geen meter zitten de dag dat ik het niet was... En het staat me ook voor geen meter als ik mijn haar vast doe. :+

Met een pony vind ik het wel irritant trouwens, van die walgelijke slierten op je hoofd. Nee, ik heb er geen vertrouwen in dat het me gaat lukken. :=

Ga misschien wel eens kijken voor die Yes To Tomatoes shampoo. Ruikt die naar tomaten? :+

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:11

Nee, ruikt heel zacht en fris. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:33

Focussed schreef:
Geryon schreef:

Ik vind dat altijd een beetje rare opmerkingen... Als je erg schoon bent op jezelf is het dus logisch dat je het iedere dag wast.... Terwijl haar dat iedere dag gewassen wordt veel vatbaarder is voor schimmelinfecties en bacteriën... eigenlijk veel viezer dan haar wat nauwelijks wordt gewassen dus ;)

Lees dit eens, misschien maakt dat wat meer duidelijk:
Citaat:
Elke dag - of eigenlijk vaker dan 2x in de week - wassen is slecht voor je haar en je hoofdhuid.
Je zal het op korte termijn niet snel merken, maar op de lange termijn vaak wel.

Huidvet, oftewel talg of "sebum", houdt de hoofdhuid soepel en beschermt het haar en de hoofdhuid tegen UV-stralen, uitdroging, hitte en infecties van schimmels of bacterien.

Door het te vaak weg te wassen kun je op korte termijn last krijgen van droge hoofdhuid (geeft jeuk en roos), droog haar (wat zich vaak past uit als je het haar laat uitgroeien en je dus droge en snel-splijtende punten krijgt) en beschadigt haar (door hitte en UV straling). Ook zal je haar sneller typisch gaan "ruiken" naar talg of zelfs vies ruiken (naar bijvoorbeeld zweet). Dit komt omdat het menselijke talg (dat van zichzelf geurloos is) bacteriegroei tegenhoudt. Is dit talg weg, dan zullen bacteriën de tijd van hun leven hebben in jouw haar, hierdoor zal je haar sneller "typisch" ruiken en zal je zweet sneller gaan stinken door de bacteriewoekering.

Op de lange termijn kan je te maken krijgen met zo'n zwakke weerstand van huid en haar dat je schimmel- en bacteriele infecties kan gaan krijgen van de hoofdhuid.

Omdat het lichaam dit zelf wil voorkomen zal het steeds sneller talg gaan proberen aan te maken. Dit kan je merken door uit je ritme van wassen te gaan. Was je het bijvoorbeeld steeds 1x per dag, en doe je het dan eens 1x in de 3 dagen, dan zal je na 3 dagen een "sla-olie" hoofd hebben.
Deze talgproductie kan ontzettend snel versnellen, maar ontzettend langzaam vertragen. Je haar zal dus steeds sneller vet worden, maar terug gaan naar een "normale" productie kost veel tijd.

Ik waste het eerst 4x in de week, maar ben nu teruggegaan naar 2x. (In de zomervakantie, dit hele proces nam dus 8 weken in beslag). Als ik geen school of belangrijke afspraken heb dan was ik het 1 x in de week.
Deed ik dit vroeger, dan liep ik geheid rond met haar waar je soep van kon trekken, doe ik dat nu dan zien de meeste mensen niet eens dat het al een week ongewassen is.

Wat is er nou raar aan? Ik vraag tenslotte waarom het slecht is.. Ik vind het veel schoner om je haar iedere dag te wassen, of in ieder geval om de dag. Maar minder dan dat vind ik erg smerig, ik ken mensen die dat doen en hun haar ruikt echt niet lekker.. Als je zweet, of geur een vieze geur uit de lucht doet je haar al minder lekker ruiken. Maargoed het is ieders keus en ik zie, ruik en voel liever het haar van iemand die zijn haar vaak wast dan iemand die dat maar weinig doet... Wij doen het al generaties lang, nog nooit heeft iemand er last van gehad.. Dus het ligt er denk ik echt aan wat je gewend bent van jongs af aan? Ik geef ook alleen mijn mening hoor..

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:50

Ik heb ook erg snel vet haar, maar ik was het om de dag met de shampoo en cremespoeling van elvive, de roze fles. dit gaat erg goed, ik heb mijn haar dan ook meestal vast zitten. als ik het los heb zitten is het veel sneller vet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:04

Het kan ook zijn dat je haar vet word als je veel met je handen in je haar zit. Of conditioner niet goed genoeg uitspoelen :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:15

Je wordt hier inderdaad nog net niet aangevallen als je je haar vaker wast dan wat volgens sommigen goed/de norm is. Je ervaringen delen is een ding, iemand er op aanspreken vind ik imo wat te ver gaan. Het is nog altijd mijn haar :D En als ik dat een keer vaker wil wassen omdat ik flink gezweten heb of in de kroeg in de rook (bah!) heb gestaan, dan doe ik dat met veel genoegen :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:17

Geryon heb je nou Focussed' reactie gelezen of niet? Dat jij je haar iedere dag wil wassen, prima. Maar begin er dan niet alsnog weer over de geur enz. Ik weet niet of je wel eens foto's van Focussed hebt gezien maar als iemand hier geweldig mooi, glanzend en gezond haar vind ik dat zij dat is ;) ze schud dit advies niet zomaar uit haar mouw!

Ik heb trouwens vanochtend mijn haar voor het eerst gewassen met Yes to Carrots :) bevalt tot nu toe prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:14

pfoeh, ik heb nog nooit echt iemand met stinkend haar meegemaakt :)) Dus dat scheelt...

Nu smeer ik er zelf altijd nog wel een zooi biosilk enzo in, dus mijn haar ' ruikt ' sowieso wel fris denk ik (ookal staan die ' kappersluchten ' me echt heel erg tegen....) Maargoed :P

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:24

Ik heb dit ook gehad, waste m'n haar veel te vaak en haalde zelfs vaak de avond niet eens. Poeh dat was echt een ramp! Toen ben ik verder gaan zoeken en heb me verdiept in de soorten shampoo. Ik had altijd shampoo's die heerlijk roken, maar ondertussen mijn haar vet, slap en tegelijkertijd droog maakten. Nu heb ik een shampoo zonder troep en siliconen en wat een verschil!! Mijn haar is veeel gezonder, dikker, minder droog en veel minder snel vet. Ik was het nu zo'n 2 a 3 keer per week. Ik krijg van meerdere mensen complimenten en mijn haar ruikt heerlijk fris!
Ik gebruik Bio Organic aloë vera shampoo van de tuinen. Hier voeg ik zelf nog wat druppels essentiële olie aan toe (bay St. Thomas, Rozemarijn en Ylang-Ylang) welke het haar nog meer verzorgen en de hoofdhuid stimuleren. Het ruikt heel anders dan normale shampoo's, veel frisser en kruidiger alsof je net uit de sauna komt. Verder gebruik ik ook dezelfde conditioner en heel soms een druppeltje biosilk als m'n haar wat statisch is. Werkt goed!! :j

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:38

heeee :)*
ik was mn haar ook élke dag , ik weet dat het niet goed mis maarja ,
als ik het een dag niet was is echt echt vettig .. :=

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:39

@jasmijn_ : oeee waar kan je die shampoo krijgen ? :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:41

Menino, ik zat gister in de trein met haar dat onwijs stonk naar rook (was avond er voor uit geweest) en volgens mij ruikt niemand dat zo hoor hahaha :)

Rean pony, ze haalt het bij de tuinen :j

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:43

Ik wil het best wel afbouwen, maar ik heb er geen tijd voor! Ik ga gewoon naar school, krijg binnenkort een baantje en heb mijn stage. Kan het niet maken, eigenlijk.. En dat is juist het stomme, ik wil het heel gaag afbouwen, voor me zelf en ook voor mijn haar, maar wanneer? In de vakanties werk ik trouwens ook weer dus dat kan ik ook eigenlijk niet maken... Iemand tips? -O-

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:45

Ik was mijn haar ongeveer 4x per week, het liefst van Pantene shampoo + conditioner :) Daarna doe ik er care & repair in van Andrelon, helpt tegen pluizen en droog haar. Als het droog is heb ik heerlijk zachte haren :)

Iemand nog haarproducten voor pluizig, krullend (droog) haar?

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:48

Rean_Pony schreef:
@jasmijn_ : oeee waar kan je die shampoo krijgen ? :D

Jep bij de tuinen. Is zo'n 6 a 7 euro en je doet er wel even mee. Klein beetje gebruiken en niet denken dat je de halve fles erin moet gooien omdat het nauwelijks schuimt (wat komt doordat er allemaal chemische producten in normale shampoo's zitten). Gewoon rustig afbouwen. Deze shampoo is veel minder schadelijk dan de meesten als je het toch elke dag wilt gebruiken. Probeer het de eerste dag gewoon te wassen, de tweede dag gebruik je wat minder shampoo, de derde dag weer normaal enz. Die dagen met minder shampoo bouw je steeds verder af totdat je ze niet meer nodig hebt. Doe je haar dan bv de 2e dag in een staart/vlecht/knot zodat het ook wat minder opvalt als het wat vetter is :)

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:26

Ik gebruik die ene van de reclame xD
Wella of iets dergelijks... Zowel de "repair" shampoo als conditioner maken mijn haar véel minder pluizig...
(in tegenstelling tot die andere troep die "pluis tegengaat")

EDIT: een tip, was je haar niet té vaak, daar wordt het juist vet van.... Je haar "wil" een natuurlijk vetlaagje ter bescherming....
...ik hoop dat dit niet al heel vaak is gezegd :P

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:36

Geryon schreef:
Wat is er nou raar aan? Ik vraag tenslotte waarom het slecht is.. Ik vind het veel schoner om je haar iedere dag te wassen, of in ieder geval om de dag. Maar minder dan dat vind ik erg smerig, ik ken mensen die dat doen en hun haar ruikt echt niet lekker.. Als je zweet, of geur een vieze geur uit de lucht doet je haar al minder lekker ruiken. Maargoed het is ieders keus en ik zie, ruik en voel liever het haar van iemand die zijn haar vaak wast dan iemand die dat maar weinig doet... Wij doen het al generaties lang, nog nooit heeft iemand er last van gehad.. Dus het ligt er denk ik echt aan wat je gewend bent van jongs af aan? Ik geef ook alleen mijn mening hoor..

Je kunt je haar ook vaker zonder shampoo wassen... en dan 2x per week met..
Ik was het structureel om de dag met shampoo, en verder met water, omdat ik niet wil dat er inderdaad zweet oid op de hoofdhuid en dús in het haar hangt...
Maar zoals ik in mijn vorige bericht al zei "wil" het haar vet zijn (ja ik weet het, gruwelijk antropomorf.. maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten zeggen)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:47

Ik was mijn haar wel iedere dag, tenzij ik echt vrij ben en nergens naartoe hoef. Ik krijg het anders gewoon niet in model. Heb ook wel eens geprobeerd om het alleen met water uit te spoelen, maar dat vind ik echt waardeloos en het gaat kriebelen daarna en het voelt ranzig. Dan nog beter helemaal niks doen (niet natmaken). Maar ik voel me gewoon niet echt fris als ik niet álles onder de douche heb gehad. Dus ik was gewoon iedere dag en ben daar prima tevreden mee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:40

Maar als je dan heb paardgereden of heb gesport en zweet haar heb gehad, dat is toch vies om dan niet te wassen?
Hoe doen jullie dat dan?
Ik sport zeker 5x in de week hard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:14

LiNdA1986 schreef:
Maar als je dan heb paardgereden of heb gesport en zweet haar heb gehad, dat is toch vies om dan niet te wassen?
Hoe doen jullie dat dan?
Ik sport zeker 5x in de week hard.

Dat vind ik dus ook, ik rijd (naja nu op het moment niet) iedere dag intensief paard. Maar ik denk dat die mensen het dat niet wassen, maar alleen met water uitspoelen