Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Duke schreef:Heeft niet iedereen last van labeltjes? Ik vond het al gek dat mijn man er tegenkan. Eerste wat ik doe met nieuwe kleding is de labeltjes verwijderen. Liefst helemaal met de aanhechting en alles. En als er ook maar iets van wol in kleding zit, hoef ik het echt niet dragen (maar ik dacht eigenlijk dat dat voor iedereen zo geldt).
Mijn dochtertje van 4 wil ook altijd de labels eruit. Dat jeukt volgens haar. Mijn man denkt dat dat door mij komt. Dat ik haar het verkeerde voorbeeld laat zien. Toch merk ik bij haar ook al tekenen van HSP.
Duke schreef:Heeft niet iedereen last van labeltjes? Ik vond het al gek dat mijn man er tegenkan. Eerste wat ik doe met nieuwe kleding is de labeltjes verwijderen. Liefst helemaal met de aanhechting en alles. En als er ook maar iets van wol in kleding zit, hoef ik het echt niet dragen (maar ik dacht eigenlijk dat dat voor iedereen zo geldt).
Mijn dochtertje van 4 wil ook altijd de labels eruit. Dat jeukt volgens haar. Mijn man denkt dat dat door mij komt. Dat ik haar het verkeerde voorbeeld laat zien. Toch merk ik bij haar ook al tekenen van HSP.
Edit: nu ik erover nadenk... mijn dochter is ook een huilbaby geweest omdat ze snel overprikkeld was. Nog steeds een beetje. Ik kon haar als baby nooit meenemen naar drukke omgevingen... dat laat ook wel even een belletje rinkelen.
Fiffill schreef:Ik kijk wel mensen in de ogen. Ik weet ook de oogkleuren van al m'n naasten geloof ik...maar ik kijk niet constant iemand aan, af en toe in de ogen, de mond, opzij etc. want ik weet van mezelf dat als ik iemand te lang recht aan kijk ik gefascineerd naar die ogen ga staren, het gesprek niet meer zo goed volg en dat komt heel erg raar over.
Fiffill schreef:Dat heb ik ook, ik heb zoiets van als ik iemand niet af en toe aan kijk lijk ik misschien zo ongeïnteresseerd (omdat ik vaak word afgeleid door de omgeving en m'n best moet doen niet alle kanten op te kijken) dus ik wissel meestal wat af tussen ogen/mond/omgeving ofzo. Maar ik vind ogen gewoon zo fascinerend, je kan er zoveel in/achter zien.
RedPassion schreef:Wat een bron van herkenning is dit topic... Ik wilde eerst wat herkenbare stukjes quoten, maar dan zou ik bezig blijven.
Momenteel heb ik een gigantische dip als gevolg van die gevoeligheid en zie ik het dus ook echt als een zware last. Ik voel me niet van deze wereld en daardoor voel ik me soms erg eenzaam. Ik zie en voel zoveel pijn, ellende en onbegrip in de wereld en ik kan het zo moeilijk loslaten.
Ik voel me alleen ècht goed en helemaal mezelf bij mijn dieren. Bij mijn paard voel ik me altijd sterk en goed, heb ik overzicht en weet ik wat ik wil en waar ik voor sta. Zij zet alles in perspectief voor me. Maar soms glipt dat gevoel op weg naar huis alweer helemaal weg.
En dat onbegrip, mensen die het gewoon niet zien... Ik vind dit gevaarlijk, omdat ik er voor wil waken dat ik mijn waarheid als de waarheid ga zien. En toch 'zie' (of voel) ik dingen waar ik niet omheen kan, maar niemand schijnt hetzelfde te ervaren... Ik ben duidelijk in de minderheid in wat ik voel en denk, dus het gevoel 'gestoord' te zijn komt regelmatig boven. En toch vind ik er ook steeds vaker mijn weg in. Nu heb ik dus een dip (depressie-gevoelig herken ik enorm), maar ik geniet ook vaak genoeg van mijn 'anders' zijn. Het echte, diepe contact dat ik met dieren en sommige mensen kan hebben is waanzinnig en geeft zoveel kracht en energie. De keerzijde is weer dat ik een diep dal terecht kom zodra ze wegvallen.
Duke schreef:Ik geniet juist van mijn HSP. Ik voel me bevoorrecht dat ik echt, echt kan voelen. Echt kan genieten van zoiets simpels als een stukje natuur. Ik voel intens met alle vezels in mijn lichaam. Dat ik zo intens dingen kan (aan)voelen. Ik vind dat geweldig en kan er zelfs een soort high van worden als ik me laat meeslepen. Denk vergelijkbaar met 'manisch' zijn.