75 kilo afvallen en dan lukt het opeens niet meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:53

Bedankt voor de reacties! Ik was gisteren de hele dag op de huishoudbeurs dus heb niet kunnen reageren.
De weegschaal is inmiddels de deur uit! Moet eerlijk zeggen dat ik het eng vind maar ook wel een manier van rust voel, heel vreemd. Ik denk dat het gewoon even moet wennen en ik moet leren vertrouwen dat ik niet steeds op dat ding hoef te staan. Over een week of 2 wil ik wel weer een keertje wegen :)

Ik ben gisteren de hele dag in touw geweest en m'n benen waren s'avonds echt kapot := Ik ga de aankomende 2 dagen dus even bewust niet sporten en even uitrusten. Ik denk dat het wel even nodig is.

@Lestria: Zou je misschien wat meer symptomen kunnen beschrijven?
al denk ik eigenlijk niet dat ik het in die hoek moet zoeken. Voel me verder ook niet ziek maar gewoon heel snel erg slap.
Over Yvonne Lemmers en Dr Frank lees ik nu wel tegenstrijdige berichten dus ik ga even verder inlezen.
Iemand kwam ook met het Atkins dieet en dat lijkt me ook interessant. Heeft iemand daar ervaringen mee?

@Janouk, Curacao zou lekker zijn maar helaas staat mijn portemonnee dat niet toe :D
Ik ga van de zomer wel weer heerlijk anderhalve week naar Zwitserland :)

supersambo

Re: 75 kilo afvallen en dan lukt het opeens niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:09

Ik weet vrijwel niks van Atkins, maar geloof dat het idee erachter hetzelfde is als Dr. Frank e.d. Dus koolhydratenbeperkt.
Maar ik las dat berichtje van Urielle en geloof dat in atkins staat dat je fruit alleen 's ochtends voor je echte ontbijt mag eten ivm met schommelende suikerwaardes. Dus wellicht is dat iets om een tijdje te proberen ? Alleen 's ochtends op een nuchtere maag fruit eten en de rest van de dag die snelle koolhydraten (suikers, zetmeel e.d.) beperken. Als het je schommelende suikerwaardes zijn waar je last van hebt zou dat misschien kunnen helpen.

Heb je je bloedwaarden nog opgevraagd bij de HA ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:33

Niet helemaal alles gelezen, wel je OP.. 75 kg kwijt, da's méér dan indrukwekkend!

Kan me voorstellen dat hier allang naar gekeken is, maar hoe is je verhouding spier-/vetmassa op dit moment dan? >> klein voorbeeldje, ik heb ~115 kg gewogen (mannelijk en 1.94m), maar mijn vetpercentage was toen láger dan met m'n ~100 kg nu. Ten opzichte van toen heb ik nu een buikje :') Spiermassa is nog altijd zwaarder dan vet... heb je niet gewoon meer spier dan gebruikelijk bij jouw gewicht/postuur?

Kan het zijn dat je op een dood punt zit qua gewicht? Ik heb dit nl. ook gehad, m'n lichaam had volgens m'n trainer toen tijd nodig om te "veranderen" (met name wennen aan wat resten vet verbranden ipv altijd voorhanden voorraden suikers - ben een onverbeterlijke snoepkont, rollen koekjes zijn voor éénmalig gebruik enz. }> ). Merkte het zelf vooral aan heel stabiel gewicht ondanks veel trainen (fitness, wielrennen, joggen) en daarnaast ongelofelijk veel pleziersport (beachvolley, watersport, basketbal). Conditie werd in die tijd ook niet beter, veranderde letterlijk van de ene dag op de andere dag - ineens kon ik wél een paar km strand meepakken in m'n regelmatige looprondje en verloor daarbij niet veel tijd..

Wat betreft last van je knieën e.d.: nooit forceren! Maak je meer schade mee dan je goed doet, je lichaam heeft niet voor niks ingebouwde signaleringen ;) Zou eens kijken of je meer afwisseling in het type belasting kan inbouwen of dat je misschien anders kan belasten (hometrainer hoog genoeg? enz.).

Verder v.w.b. meer vet verbranden (dat is met name het doel, toch?): Mocht je nog steeds vooral hometrainen, ik weet niet of het psychisch een drempel voor je is maar zou zeggen zoek het buiten de sportschool! Buitenlucht (en met name koude buitenlucht!) kost je nog wat extra energie, geeft je dus de mogelijkheid om meer te verbranden bij wat voor je gevoel dezelfde inspanning is.

Heb een tijdje dagelijks buiten gewerkt naast opleiding (landmeter/maatvoerder in de bouw). Met name in de winter werkte ik letterlijk een héél brood weg tijdens de lunch. 's Avonds als ik thuiskwam had ik gewoon weer honger en ging er dus ook weer een bak spaghetti in :+ Sportte indertijd niet zo heel veel, maar ook in die tijd daalde m'n vetpercentage en steeg m'n spiermassa - voedsel dat erin ging was dus blijkbaar nodig!

Ben geen diëtist en evenmin een sportinstructeur, maar hoop dat ik je met m'n eigen ervaring nog een leuk idee of een steuntje in de rug heb kunnen brengen :)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:03

Citaat:
@Lestria: Zou je misschien wat meer symptomen kunnen beschrijven?

Vooral heel erg moe. 's Morgens als je nog in je bed ligt alleen maar kunnen denken "was het maar avond, dan kan ik mijn bed weer in".
En snel slap/misselijk/trillen/flauwvallen als je niet op tijd eet.
Lage weerstand.
Daarnaast hebben wij in het westen een eetpatroon wat een behoorlijke belasting is voor je lever. Je lever is je vetverbrandend orgaan. Als deze overbelast is met afvalstoffen dan is hij daar drukker mee dan met het verbranden van vet.
Misschien een wat meer leversparend dieet volgen?

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:01

hallo TS,

wat ontzettend knap dat je jezelf zo bij elkaar geraapt hebt. Dat moet toch een goed gevoel geven! Echt heel knap! Ik schrok zelf wel een beetje van obsessie met je weegschaal. Ik heb zelf een eetstoornis gehad, dus reageer daar misschien wat overgevoelig op. Heel goed dat je die nu even weggedaan hebt. probeer je te focussen op de signalen van je lichaam.
Ergens denk ik aan hypoglucemie. Of laat een glucosetolerantie test doen. Zijn de momenten waarop je je flauwjtes voelt is dat vaak rond het zelfde tijdstip of zit er een patroon in (bv na even haast te hebben gehad en dan ineens stilstaan) (of na een minder goed ontbijt?)
Misschien heb je nu wel een lage bloeddruk, dat kan ook vervelende klachten veroorzaken... Ik zou nog eens naar de huisarts gaan, bespreken wat je nu kunt doen.

IIg heel veel succes! Je mag me altijd PBen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 07:09

Goed, het is alweer 2 maanden geleden dus tijd voor een update :)

Vorige maand ben ik weer bij de dieetiste begonnen en deze heeft aan de hand van mijn eetpatroon en bewegingspatroon een balance-sheet opgemaakt omdat ik me slap blijf voelen en eetbuien blijf houden.
Afgelopen week heb ik de uitslag gehad en toen kwam de aap uit de mouw.
Ik heb de balance-sheet even geupload. Dat maakt het wat duidelijker:

(even in link ivm te groot voor hier).
http://i55.tinypic.com/ungpf.jpg

Uh ja, dat maakt toch wel duidelijk wat er fout zit denk ik.
En begrijp me niet verkeerd, ik eet ECHT 3 keer per dag een maaltijd + wat tussendoortjes, maar dit schema laat toch wel zien
hoe enorm uit verhouding mijn eet en bewegingspatroon staan.
Klinkt het raar dat ik ontzettend blij ben met deze uitslag? Ik dacht namelijk echt dat het tussen m'n oren zat dat ik me zo slap voelde en steeds de neiging had om heel heel veel te eten om het hongergevoel maar kwijt te raken.

Ik heb nog meer tabellen gehad die eigenlijk op hetzelfde neer komen, maar het wat uitgebreider omschrijven.
Bij interesse kan ik die ook nog wel uploaden :)

Voor de duidelijkheid bij bovenstaande sheet:
De eerste tabel is dus wat ik binnen krijg ZONDER multivitamine vitamine A tot Z (die ik sinds een paar weken slik)
De tweede tabel is wat ik binnen krijg MET multivitamine.
De derde tabel is het totaal opgeteld.
En de laatste lijkt me duidelijk. Dat is wat ik binnen zou moeten krijgen.

Het calorie-aantal is dus veel te laag, eiwit zit te laag (maar dat vermoedde ik zelf ook al en was daarom al kwark gaan eten).
Vezel, calcium, ijzer, selenium (op 't randje := ).
Het "grappige" is dat je wel duidelijk kunt zien dat ik genoeg vitamine binnen krijg, maar ik eet dus ook dagelijks 3 stuks fruit (appel, banaan, sinaasappel).

De gele gedeeltes zijn de delen waar ik me echt hard op moet gaan concentreren om ze omhoog te schroeven.
Ik heb van de dieetiste de tip gekregen om door te gaan met de multivitamine pillen, en ik moet nu vier keer per dag een volle bak yoghurt of kwark eten voor het calcium en eiwitgehalte. Ze raadde ook een eetlepel Roosvicee Ferro per dag voor het ijzergehalte aan.
Ik moet mettertijd ook meer calorieen binnen krijgen, maar daar beginnen we nu nog niet mee, want dan krijg ik helemaal een rolberoerte denk ik := Dit is op het moment even genoeg verandering.
Ik ben hier dus nu bijna een week mee bezig en kan wel merken dat mijn spieren al veel minder gespannen staan. Ik had namelijk echt ontzettend veel last van spieren die niet wilden/konden ontspannen en ook last van kramp in m'n benen. Dat kwam waarschijnlijk ook door calciumgebrek.

Maar goed, ik weet niet of ik hier blij of niet blij mee moet zijn. Het was wel een opluchting dat ik kennelijk toch niet gek ben :+
Nu proberen door te zetten en kijken of dit ook echt gaat helpen tegen de eetbuien. Ik moet 3 mei weer terug naar de dieetiste dus ik ben benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-04-11 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:13

Wat fijn Cayenne, dat er duidelijkheid in beeld is.
Mag ik vragen waarom je meer Kcal moet innemen? :)

Hoe voel je je nu, vergeleken de afgelopen 2 (of meerdere) maanden? Voel je zowel psychisch als lichamelijk verschil? :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 07:19

Calorieen zorgen (neem ik voor het gemak even aan maar ze heeft het ooit al weleens uitgelegd) voor energie en goede verbranding. Ik sport er op dit moment zo'n 1100 kcal per dag af en de kleinste dingetjes zoals bijvoorbeeld slapen of gewoon domweg zitten en tikken op je toetsenbord zorgen er ook al voor dat je kcal verbrand. In totaal heb ik dus ongeveer 3200 kcal nodig om op gewicht te blijven. Ik wil natuurlijk afvallen dus 3200 kcal ga ik echt niet eten, maar die 1265 kcal die ik binnen krijg zijn gewoon veel te weinig om mijn spieren gezond en fit te houden en daarom voel ik me dus ook voor een groot deel zo slap als een vaatdoek. Dan is het ook geen wonder dat je je na een tijd zo slap gaat voelen en als je mijn patroon van eetbuien ziet klopt dat ook wel: Het ging steeds een dag of 3/4 goed en dan kreeg ik van pure slapheid en honger een enorme eetbui en dan ging het weer 4 dagen goed omdat ik weer een berg voedingsstoffen naar binnen had gekregen, en zo ging het maar door :=

Ik voel lichamelijk al zeker een verschil maar het is nog wel wat te vroeg om echt uitspraken daarover te kunnen doen :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:24

Cayenne, klinkt logisch inderdaad. Je lichaam veranderd, en schreeuwd inderdaad uit naar iets, waar je nu antwoord op hebt.
Slik je alleen A/Z-vitaminepillen? :) of ook andere?

Verder wil ik zeggen: je bent erg goed bezig, echt diep respect voor je hoor!
Probeer niet te vergeten dat je ook kan genieten van iedere dag. En ik hoop dat je je alleen maar beter gaat voelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:33

Zo, dat zijn nogal wat waardes die je (onbewust) liet liggen!
Fijn dat het nu duidelijk is wat hoogstwaarschijnlijk het euvel is, zodat je gerichter kunt gaan eten én afvallen. Je moet eten naar je levensstijl en als je, net als jij, veel sport zul je meer moeten eten als iemand die de hele dag binnen zit. Ook als je wilt afvallen :D

Hopelijk komt er nu weer wat schot in de zaak en ga je snel weer de goede kant op +:)+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 08:35

@EngeltjeS, ik slik op dit moment alleen de vitamine A-Z pillen en dat is voor mij al heel wat, want ik geloofde eigenlijk nooit in vitaminepillen :+ We kijken even aan hoe dit gaat, maar mocht het niet genoeg zijn dan ga ik ook nog calciumtabletten slikken :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:07

Ik wilde al vragen of je niet te weinig kcal binnen krijgt, maar ik zie in je tabel al dat dat zo is.
1265 kcal binnenkrijgen en 1100 verbranden, dan is het niet gek dat je een slap gevoel hebt. :n

Je lichaam moet tenslotte toch érgens z'n energie vandaan halen en dit is funest voor je lichaam.
Van wat ik weet heb je minimaal 1400 kcal nodig om al je vitale lichaamsfuncties in stand te houden (ademhaling, hartritme, enz) en dat is bij een lage verbranding (dus weinig sport).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:25

Ik heb niet alles gelezen maar heeft het niet te makenmet WAT je eet? Krijg je veel snelle suikers binnen door fruit of producten met geraffineerde (witte) suiker te eten? Daardoor wordt ik in elk geval altijd slapjes. Als ik langzame koolhydraten eet gaat het beter. Ik zag ergens staan de je 2 crackers eet bij het ontbijt, zit daar suiker in? Probeer zoveel mogelijk volkorenproducten en groente te eten, dat soort producten geeft energie die veel geleidelijker wordt afgegeven en waardoor je je niet zo slap gaat voelen. En vaak eten! Ik moet 5 á 6 keer per dag eten om genoeg energie te houden. Drie hoofdmaaltijden en tussendoor iets gezonds om de boel op gang te houden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:38

@ Saar, hierboven ergens heb ik een schema geplaatst waaruit blijkt dat ik oa een aantal voedingsstoffen te weinig binnen krijg :j Ik eet 3 keer per dag en een aantal tussendoortjes. Lang leve de snack a jacks haha :+
Fruit eet ik vooral s'avonds vlak voordat ik naar bed ga. Dan kan het suikergehalte ook niet zo snel als een baksteen omlaag kieperen.
En ik eet bewust zo weinig mogelijk suiker, al neem ik weleens een liga en daar zit natuurlijk ook suiker in :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:57

Dus je moet nu 3x per dag een bak kwark extra naar binnen werken?? Dat zijn toch behoorlijk veel kcal, gaat je lijf dat niet ineens opslaan als je dat ineens extra gaat eten?? :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:07

Valt wel mee hoor, 40 kcal per 100 gram :D (magere kwark van Optimel).
Ik doe nu 2 keer per dag een bakje kwark en 1 keer een bakje magere yoghurt.
En dan hoor ik over 2 weken wel of er nog meer bij moet, maar kan nu al geen kwark meer zien _O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:08

Oh ik dacht aan een 500 grams bakje :+ _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:12

500 gram?? Dat is ongeveer een hele bak kwark die ik per keer koop _O-
Ik denk dat het per bakje ongeveer 200 gram is?
Maar ik mag sowieso wel wat meer kcal hoor, als je mijn schema bekijkt :D
In magere yoghurt zitten trouwens net zoveel kcal als in magere kwark, maar kwark heeft meer eiwitten die ik dus ook nodig heb.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:13

Ja maar zo had ik het ook gelezen, dat je 3x een BAK kwark moest eten :+ :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:14

een desertschaaltje :D
Geen halve literbak _O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:14

Cayenne schreef:
en ik moet nu vier keer per dag een volle bak yoghurt of kwark eten voor het calcium en eiwitgehalte. Ze raadde ook een eetlepel Roosvicee Ferro per dag voor het ijzergehalte aan.

_O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:16

Ja, ik noem die schaaltjes altijd bakken, want ik nam normaal maar een klein schaaltje (nog niet eens halfvol) en nu zijn ze toch een stuk voller (ruim over de helft denk ik) :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:16

Hahaha grappig dan hoe ik dat interperteer! Ik dacht oh dat wil ik ook wel :+ :D *zonder aan te komen*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 09:17

Als je daarna een halve marathon fietst, dan kom je vast niet aan nee :+ :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:18

:+