Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:40

ik heb nu al twee weken niet meer gezwommen
heb sinds 8 dagen dagelijks hoofdpijn
heb al twee keer de huisarts gebeld maar elke keer als ik bel hebben ze geen plek meer :(
en ze maken geen afspraak vooraf
dus kan niet vandaag een afspraak voor morgen maken :(

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:42

Lous schreef:
Bekijk eens een filmpje op youtube en let op wanneer de zwemmers adem halen. Dan kun je het beter zien dan dat we het hier uitleggen. :)

Tadaa, in de verschillende filmpjes kan je zien hoe de borstcrawl wordt geleerd en uitgewerkt

http://www.youtube.com/watch?v=NH1GNmzx ... re=related
Hier dus het ademhalen

Zo kun je daar ook de filmpjes voor schoolslag vinden.

Saskiaa_

Re: Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:26

Die had ik ook gezien inderdaad, maar je moet wel zorgen dat je je benen goed blijft gebruiken (harder dan op het filmpje) anders zink je. :P

In een van mijn vorige postst staat ook een animatie van een schoolslagzwemmer. :)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:35

En hebben jullie afgelopen week nog veel gezwommen? :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:15

Ik heb maandag en vrijdag getrained. :) Jij?

Vrijdag hebben we trouwens wel iets leuks gedaan. We moesten voor onszelf zwemmen dmv een dobbelsteen. Elk getal stond voor een oefening die je dan moest uitvoeren:
1. Een baan onder water
2. 2 banen borstcrawl benen. Eerste baan met het plankje plat, tweede baan met een staand pankje
3. 2 banen schoolslag benen
4. 1 baan rugcrawl armen, 1 baan rugcrawl benen
5. 3x starten met een goede stroomlijn
6. 2 banen borstcrawl. Eerste baan met een koprol in het midden, in de tweede baan tik je de bodem aan in het midden.

Is misschien ook wel leuk voor jullie om zoiets te doen (misschien met andere oefeningen). Ik vind het wel leuk, alleen een beetje jammer dat we heel vaak 2 gooiden. :')

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:46

Ik meld me ook even. Ik ben vandaag ook, weer, begonnen met zwemmen. Begonnen met een half uurtje, en dan 3x 6 baantjes (20 meterbad) en na elke sessie 2 baantjes lopen (is een bad dat van 1.15 oploopt naar 1.40)

Mijn doel is verbetering van conditie en afvallen. Zwemmen vind ik echt leuk. Hardlopen en sportschool niet, dus dat ga ik ook niet volhouden. Ik wil twee keer in de week gaan en ga er vanuit dat ik na een maand een uur kan zwemmen. Oja, ik zwem alleen schoolslag, dit omdat ik dan sneller vooruit kom dan met borstcrawl :') Ik moet wel zeggen, het viel me de eerste keer tegen. Ik had echt zware armen na een half uurtje.

Als mn conditie verbeterd is wil ik half april beginnen met aquajoggen (erbij). Ik blijf dit topic volgen, werkt motiverend.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:39

ik heb al een poos niet meer gezwommen zo een 3 weken :oo :oo
mag ook even niet autorijden dus zou ook niet weten hoe ik daar moet komen
word tijd voor super lekker weer kan ik op de fiets naar het zwembad
is nog beter dan met de auto
ik hoop zondag wel weer te gaan

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:44

Ik heb vandaag ook weer gezwommen. Morgen ga ik weer en donderdag ook. Ik zwem nu gewoon de schoolslag, maar weet iemand een andere slag die iets intensiever is? Ik ben herstellende van een ziekte dus het moet ook weer niet al te zwaar zijn. Ik kan nu 7 baantjes zwemmen.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:09

Je kan rugcrawl of borstcrawl gaan zwemmen. :) Wel langzaam opbouwen als je herstellende bent!

Jammer DDDMakkink!

Ik kom net weer uit het zwembad. Even 3 kwartier getraind, volgens de trainer hebben we 1300m gezwommen. :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:13

ik heb net 4 uur zwemles gegeven, e 4 uur lang in het water gelegen.. morgen van 9 tot half 6, en daaarna nog ff stage lopen en dan volgende week dinsdag weer wedstrijdtraining :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 07:42

Yes!! Ik begin aan mijn lijf te zien waar ik mij zo voor uitsloof.
Niet alleen mijn conditie is enorm verbeterd, maar ook mijn lijf word strakker! Zelfs mijn billen, waar ik al 20 jaar wat aan probeer te doen.

We blijven vrolijk doozwemmen en binnenkort krijg ik zwemles :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:25

Wat goed Annebe! Maar je zwemt ook wel veel, dus super dat je resultaat ziet! Wat ga je leren met je zwemles? Borstcrawl? Of algemene verbetering van je slag?

Ik ben vanmorgen ook weer geweest. Maar ik zit voorlopig nog op 2x pw een half uurtje, dus voordat ik wat strak zie worden :')

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:03

ik ga zondag ochtend weer voor het eerst in 4 weken ofzo
toen ik nog 3 keer in de week ging (begin van het jaar)
merkte ik wel dat mijn boven armen strakker werden
ik zwem alleen schoolslag dat is al zwaar genoeg voor mij nek (whiplash)
zondag ochtend ga ik van 10 tot 11 en volgende week gaan we gezellig met het hele gezin recreatief zwemmen
even kijken wat dochterlief al allemaal geleerd heeft op schoolzwemmen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 07:12

Sleeper@ ik ga vaak ook maar een half uurtje hoor, meer houd ik momenteel nog niet uit.
Heel soms met schoonmama op een ouwewijvenkletstempo dan red ik een uurtje wel.

Ik wil goed leren borstcrawlen en de draaiomslag aan het eind van het bad.
Jammer genoeg kunnen wij met een banenkaart niet in de weekenden zwemmen, anders had ik er al weer in gelegen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:48

vandaag voor het eerst in 4 weken weer gezwommen 3 kwartier
ging wel lekker heb 40 x 25 meter gehad zonder teveel pauze
morgen avond weer kijken of ik weer de 40 kan halen

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:56

Ik vind het wel leuk om te lezen dat jullie allemaal zo fanatiek zijn, terwijl jullie niet eens bij een vereniging zwemmen ofzo. Ik weet niet of ik de disipline op zou kunnen brengen dan nog zo vaak te gaan. Echt knap dat jullie dat wel kunnen! :)

@ Annebe: In een van mijn vorige postst heb ik een link gegeven waar het keerpunt van de borstcrawl wordt uitgelegd. :)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:59

Wat leuk!
Ik ben ook weer begonnen met zwemmen. Dit omdat ik zwanger ben van ons tweede kindje en tijdens mijn vorige zwangerschap enorm ben bijgekomen en uit conditie geraakt ben. En zwemmen één van de weinige sporten is die je kan blijven doen.
Als kind heb ik competitiegezwommen. Ik trainde toen 4x per week en in het weekend gingen we op wedstrijd. Ben er dan mee gestopt en heb toen jaren niet meer gezwommen. Toen ik studeerde het baantjeszwemmen (recreatief dan natuurlijk) terug opgenomen, ik ging toen een tweetal keer per week met vriendinnen. Maar sinds ik ben afgestudeerd, en dat is toch al heel wat jaartjes geleden, weer niet meer gezwommen.
Nu zwem ik sinds kort 2x per week een kilometer. Ik stop wel eventjes om de 100 of 150 meter, want het is nu niet het moment om te overdrijven. Maar het gaat nog steeds redelijk, mijn conditie is niet geweldig (zacht uitgedrukt) maar ik kan me nog steeds ergeren aan alle mensen die trager en dus in mijn weg zwemmen :+
Nu het nog volhouden :))

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:28

Ik moet ivm blessure zwemmen. Maar kan mezelf er nog niet echt toe zetten.
Hebben jullie misschien tips?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:29

Gezellig samen met iemand anders gaan! Doe ik ook, je kan ondertussen een beetje kletsen dan zie je er niet tegen op om daar de heletijd in je eentje te zijn :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:40

Inderdaad met iemand anders gaan. Misschien helpt het ook wel om jezelf doelen te stellen en een trainingsschema op te stellen. In dit topic zijn verschillende tips en links gegeven om een training te vullen. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:04

Citaat:
@ Annebe: In een van mijn vorige postst heb ik een link gegeven waar het keerpunt van de borstcrawl wordt uitgelegd.

Ik heb deze al een paar keer geprobeerd, maar de eerste keren zag het er echt niet uit. Het leek wel alsof ik onderwater verzoop!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:01

morgen weer zwemmen heb best veel energie overgehouden van vandaag met zwemmen
ben nog klaar wakker
morgen weer zwemmen en donderdag en zondag
aankomende 3 weken even kijken hoe of wat want ben best druk ook nog overdag
en dat is helaas garantie voor veel pijn -O- waardoor ik dan ontmoedigd word om s'avonds nog te gaan zwemmen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:42

Vanmorgen 45 min gezwommen. Een kwartiertje langer dan vorige week!

Annebe, wel slim om dat goed te leren met behulp van iemand op de kant. Zelf modder je vaak toch maar wat aan.

DDDMakkink, volhouden hoor! In het water voel je pijn veel minder. Je hoeft niet gelijk tig baantjes te zwemmen als je maar lekker beweegt zonder weerstand. Ik loop ook tussendoor stukjes, dan beweeg je net even anders.

Rody01, inderdaad misschien met iemand anders. Ik zelf heb expres voor zwemmen gekozen omdat ik dat echt leuk vind, en daardoor hou ik het vol. Naar een sportschool gaan zou voor mij een hele opgave zijn.

Eilandje, knap dat je je banen bij kan houden. Dat deed ik de eerste keer, de tweede keer zat ik steeds te denken hoeveelste is dit nou. Dus ik ben er maar mee gestopt :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:51

Sleeper schreef:
Vanmorgen 45 min gezwommen. Een kwartiertje langer dan vorige week!

Annebe, wel slim om dat goed te leren met behulp van iemand op de kant. Zelf modder je vaak toch maar wat aan.

DDDMakkink, volhouden hoor! In het water voel je pijn veel minder. Je hoeft niet gelijk tig baantjes te zwemmen als je maar lekker beweegt zonder weerstand. Ik loop ook tussendoor stukjes, dan beweeg je net even anders.

Rody01, inderdaad misschien met iemand anders. Ik zelf heb expres voor zwemmen gekozen omdat ik dat echt leuk vind, en daardoor hou ik het vol. Naar een sportschool gaan zou voor mij een hele opgave zijn.

Eilandje, knap dat je je banen bij kan houden. Dat deed ik de eerste keer, de tweede keer zat ik steeds te denken hoeveelste is dit nou. Dus ik ben er maar mee gestopt :)

nou zelfs in het water doet het veel pijn
mijn voet is nogal gecompliseerd
ben ook een chronisch pijnpatient daarom
maar ik ga wel door had het doel van 120 keer te zijn geweest op 31 december heb er nu 8 keer opzitten en met vanavond word dat 9

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:34

Dames!
Kan iemand mij vertellen wat het nut is van een badmuts?
Ik wil namelijk voor mijn stage, in de ochtenden gaan zwemmen maar wil niet telkens mijn haar wassen. Ik heb een erg moeilijke, gevoelige hoofdhuid en daardoor ook kwetsbaar haar, en wil om die reden niet in aanraking komen met te veel chloor.
Ik ben niet van plan om met mijn hoofd onderwater te gaan, omdat het gewoon simpele schoolslag wordt. Nu hoor ik links en rechts dat een badmuts je haar helemaal niet droog houdt, dat het er toch nat onderuit zou komen.
Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Iemand die met badmuts zwemt, baantjes zwemt met hoofd boven water die hier een mening over heeft? Zou fijn zijn :)
Dank!