Endometriose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:51

ja jong hè, en dan die gyste, echt enorm.
haar moeder werkt ook bij ons dus we krijgen wel regelmatig te horen hoe het nu met haar gaat.
ik hoop zo dat het verder onschuldig is, ze hebben ook nog bloed geprikt op kanker, dat was het iig niet, ze krijgt alleen nog een uitslag of het miss iets zeldzaams is, maar het lijkt voor mij zo op endo.....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:41

Jeutje zeg! Dacht dat de mijne groot was met bijna 8 centimeter... Maar dat is ruime het dubbele!! En dan op die leeftijd, arme meid :(:)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:00

Maar hoe kunnen ze zien of je diepe haarden hebt of gyste?
Dat kunnen ze toch alleen zien met behulp van een kijkoperatie?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:37

met een inwendige echo kunnen ze zien of er haarden of een gyste zit, alleen als er alleen een (of meerdere) gyste zit weten ze nog niet of dit om endo gaat ivm dat ze niet zien wat er in die gyste zit, met endo zit er namenlijk bloed in en als het wat anders is zit er vocht in, dit zien ze dus pas met een kijkoperatie of als ze je open maken om hem weg te halen.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:25

Ik heb een inwendige echo gehad inderdaad. Ze zagen toen dus dat mijn eierstokken verdikt zijn wat duid op cystes. Daar ben ik niet zo blij mee uiteraard. Ze hopen nu dat door het stopzetten van de menstruatie de cystes vanzelf zullen afnemen. Ik hoop dus net zo hard met ze mee :P. Want anders ben ik uiteraard de sjaak :+.

Ik zelf was overigens 19 toen ik te horen kreeg dat ik waarschijnlijk Endo had. Maar dat meisje is pas echt jong zeg, wat naar voor haar! :(:) Het lijkt inderdaad op Endo, maar waarmee was haar cyste gevuld? Met bloed? Want als dat niet het geval is, is het een andere aandoening he..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:33

ze word aankomende vrijdag volgens mij geopereerd, dan halen ze de gyste eruit en zal ze wel na de operatie te horen krijgen waar de gyste mee gevuld is.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:02

jeetje wat een verhalen hier, wil jullie allemaal sterkte wensen

ik zelf ben vrij vroeg ongesteld geworden (was toen destijds 10 jaar) maar elke maand weer was ik 1 a 2 dagen goed ziek (overgeven,hevige bloeding en helse pijnen in buik,bovenbenen en onderug)
op me 14e ben ik aan de pil gegaan en sinds ik de pil slik heb ik nergens geen last meer van, op een klein beetje buikpijn na.
Nou ben ik 22 en heb ik begin dit jaar 2 maanden zonder pil gezeten maar oh wat verging ik van de buikpijn,pijn in bovenbenen en onderug en niet weten hoe je moet liggen/of zitten.
Maar gauw weer met de pil begonnen, en gelukkig ben ik er helemaal vanaf

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:31

Ik heb een zware vorm van endometriose. Ik had eigenlijk nooit ergens last van, zowel aan de pil, als dat ik hem niet slikte. Op mijn 28ste kreeg ik een nieuwe relatie. hij vond op een gegeven moment dat ik een vrij harde onderbuik had, tja net ongesteld geweest, dus ik schonk er niet veel aandacht aan. Na een tijdje wilde hij graag dat ik langs de huisarts ging. Dus voor hem ben ik gegaan. Klacht: ik heb een buik... De huisarts stuurde me voor de zekerheid voor een echo naar het ZH. Op donderdag de echo gehad en ik zou die week erop op dinsdag gebeld worden. Niet dus, volgende ochtend hing de huisarts aan de telefoon dat het niet goed zat en ik me de maandag erop moest melden bij de gyneacoloog. Ik bleek een cyste te hebben van ruim 18cm op mijn eierstok. Aangezien endometriose vaak kleinere cystes geeft, dachten ze eerst dat het dat niet kon zijn. 2 open buik operaties en 2 kijkoperaties verder (in totaal 3 ziekenhuizen gezien) bleek het idd om endometriose te gaan. In een agressieve vorm. Toen de cyste was verwijderd, had ik 2 maanden later 2 nieuwe, nu op beide eierstokken 1. In de afgelopen 6 jaar ben ik zo'n 15 keer opgenomen geweest in het ziekenhuis, waarvan in totaal 3 open buik operaties, 6 kijkoperaties en een aantal keren vanwege ontstekingen die met combi-antiobiotica kuren intraveneus moesten worden opgelost.
Aangezien gelijk duidelijk was dat op een natuurlijke manier zwanger worden er niet inzat (omdat mijn eierstokken volledig ingekapseld waren), zijn we ruim 5 jaar geleden het IVF traject ingegaan. Echter de puncties om eicellen te 'oogsten' leverde (vanwege het aanprikken van de steeds terugkerende cystes) zware ontstekingen op. Na de 2de punctie durfden ze geen nieuwe punctie aan. Gelukkig waren er bij de 2de punctie een aantal goede eicellen, die ook (middels icsi) bevrucht werden. Het terugplaatsen leverde echter ook problemen op.. en afgelopen januari werd de laatste bevruchte eicel teruggeplaats, de rest was allemaal mislukt. Deze laatste poging is gelukt en ik ben nu 24 weken zwanger. zwanger zijn is erg goed voor endometriose. Beide cystes zijn in deze maanden gekrompen tot 3,5 cm doorsnee ieder (zo klein heb ik ze nooit gehad). Hoe het straks na de zwangerschap gaat is afwachten. De kans is groot dat mijn beide eierstokken verwijderd moeten worden op den duur, zodat de hormoonproductie wegvalt en ik geen cystes meer krijg.. Maar dat is van later zorg ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:53

jeetje, gefeliceteerd met je zwangerschap, krijg er helemaal een glimlach op mijn gezicht en een brokin mijn keel van.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:09

Gefeliciteerd Donja.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:10

Okee want bij mij konden ze niks zien omdat er allemaal vocht in mijn baarmoeder zat.
Waarschijnlijk was dat bloed.
Maar ze zei wel dat ik waarschijnlijk endo heb.

Donja; Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:13

Dank jullie wel!
Wij zijn er ook heel blij mee. Als ik geen endo had gehad dan was de kans alsnog groot geweest dat ik via IVF zwanger had moeten worden, want ik heb op mijn 7de een blindedarmontsteking gehad die door de HA niet was onderkend. Uiteindelijk na 6 weken met spoed naar het Zh want de appendix was al geknapt, met een fikse buikvliesontsteking tot gevolg. Dit heeft geleid tot een verkleving van mijn eileiders, waardoor de kans dat een eicel bevrucht zou kunnen worden nog maar 5% was... door de inkapseling van mijn eierstokken door de endo was dit gereduceerd naar 0%...

maar voor degenen met een kinderwens onder ons, geef niet op, ze kunnen tegenwoordig heel veel ;)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:16

Zo vanmiddag de implanon laten zetten..
Viel 100 procent mee :D
Sinds gister ongesteld.
Lig weer krom van de pijn, overal komt bloed uit en weet echt niet hoe ik het beste kan zitten liggen :(
Hopelijk is dit de laatste keer.. Als het zo door gaat mogen ze van mij alles weghalen..
Ben het zo zat dit.. :(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:30

Donja gefeliciteerd. Wat fijn dat je toch zwanger bent geworden!

Ik heb mijn eerste ivf-traject achter de rug, die is geëindigd in een escape iui omdat ik maar 1 follikel had.
Maandag mag ik testen op zwangerschap. Ik heb adenomyose (endo in de baarmoederwand) en 3 miskramen achter de rug. De afgelopen 3 maanden ben in een kunstmatige overgang gebracht om de adenomyose te laten krimpen. De adenomyose kan de reden van de miskramen geweest zijn. Hierna moet binnen 3 maanden zwangerschap optreden, omdat de adenomyose daarna weer terug zal zijn. Helaas bleek na een bloedtest dat ik ook nog maar een hele kleine eivoorrraad heb. Ik kan me je blijdschap dus helemaal voorstellen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:32

Missdaph wat een nare aandoening is het toch.
Ik hoop dat implanon gaat werken bij je.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:44

Er is al een tijdje niet gereageerd, maar ik wil me hier toch graag melden :)

Bij mij is maandag door de gyn bevestigd dat ik zeer wss endometriose heb (omdat ze het pas zeker weten na een kijkoperatie). Ik ben na 2/3 jaar bij de maag/darm/lever arts te hebben gelopen wegens buikpijn bij de gyneacoloog terrechtgekomen en die vond het na het aanhoren van mijn klachten aannemelijk dat het endometriose zou kunnen zijn :) Omdat ze niet zomaar een kijkoperatie gaan en willen uitvoeren heb ik een spiraaltje gekregen. Sindsdien is de buikpijn stukken beter geworden, tot ik ongeveer 3kwart jaar geleden vond dat ik toch nog teveel buikpijn had. Ik ben toen opnieuw naar de gyneacoloog gegaan en die zei mij dat alleen een spiraaltje meestal niet voldoende is. Ik krijg daarom nu nog een tabletje met extra hormonen. Sinds ik die tabletjes erbij slik heb ik bijna geen buikpijn meer gehad :) En sinds het spiraaltje ben ik ook niet meer ongesteld geworden :) Ik mocht destijds kiezen tussen pil doorslikken en spiraaltje, en heb voor het laatste gekozen omdat de hoeveelheid hormonen gewoon minder is :) Daarnaast vind ik het eigenlijk ook wel ideaal dat ik dat ding 5 jaar kan laten zitten :)

Gyn vroeg maandag wel naar mijn eventuele kinderwens. Die is er absoluut, hoewel nu nog niet :) Mijn gyn gaf aan dat je het in principe gewoon een jaar moet proberen, net zoals alle stellen die proberen zwanger te worden, en dat je, wanneer dat niet lukt je aan de bel kunt trekken bij de gyn. We gaan het nu in ieder geval behandelen als endometriose, en mijn gyn zij nog, als deze combinatie van medicijnen helpt, dan hoef en wil ik geen kijkoperatie te doen. Door deze combi van medicijnen wordt de endometriose onderdrukt en kan het in principe niet erger worden, dus ik vind het wel even best zo :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:52

Groot gelijk!
Ik ben toen ook alleen geoppereerd omdat 1 van de cystes zo groot was geworden dat mijn eierstok erdoor draaide... anders had de operatie ook niet gehoeven....

Kleine update van mij, ik was inmiddels van alle anticonceptie/medicatie tegen endometriose af omdat we graag zwanger wilden worden.
Wat een ramp zeg om weer gewoon ongesteld te worden :o
Maar goed, inmiddels is gebleken dat een natuurlijke zwangerschap niet gaat lukken... dat ligt overigens niet alleen aan de endometriose.

Binnenkort dus naar de gyn om maar weer te checken of de cystes niet te groot zijn geworden en weer aan de anticonceptie/medicatie...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:25

@SuperLiesje, als ik geen grote cyste had gehad had ik me ook niet laten opereren dus ik snap je wel :)
@DenK4ever, dat is balen zeg dat de zwangerschap niet lukt, ga je het nog op een andere manier proberen?

de cyste van het colegatje is geen endo, maar wat het wel is weet ik nog niet, ik ben net terug van vakantie en nu is me collega met vakantie dus ik heb haar nog niet gesproken.
wat ik nog wel hoorde voor ik op vakantie ging was dat de cyste in de weken tussen het onderzoek en de oparatie nog 3cm was gegroeid, dus hij was 20cm toen ze hem er uit haalde.....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:27

barbar schreef:
@DenK4ever, dat is balen zeg dat de zwangerschap niet lukt, ga je het nog op een andere manier proberen?

Daar ben ik nog niet 100% over uit...
maar ik neig al voor 95% naar niet :o
Ik vind het heel bijzonder wat voor mogelijkheden er allemaal zijn met ivf iui e.d. maar ik geloof niet dat ik die molen in wil als ik heel eerlijk ben :o

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:50

die molen wilde ik iid ook niet in dus ik snap wat je bedoeld :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:10

Ik kan me ook wel voorstellen dat je die molen niet in wil.. Ik heb het van een familielid meegemaakt en het is een ontzettend heftig proces. Heb nog geen idee hoe ik daar zelf insta eigenlijk, eerst maar eens rustig proberen (over een paar jaar) of het op de normale manier niet gewoon wil lukken :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:54

barbar schreef:
die molen wilde ik iid ook niet in dus ik snap wat je bedoeld :)

Klinkt heel raar, maar eigenlijk vind ik het best fijn dat je dat zegt :o

Krijg vanuit mijn omgeving toch wel een hoop "ja maar" reacties...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:20

Ik ben die molen dus wel ingegaan, omdat natuurlijk zwanger worden er niet inzat. Door de zware endo ging het na de eerste punctie al mis, gelijk weer ontstekingen in de buikholte.. en IVF pakte niet (waarschijnlijk doordat de celwand van de eicellen ondoordringbaar was geworden doordat de endo zich bij mij in de eierstokken bevond). Dus na overleg toch een tweede punctie, weer zware ontstekingen, maar met ICSI wel bevruchting van een aantal eicellen. Helaas was terugplaatsen ook moeilijk, leverde ook ontstekingen op, maar van de laatste bevruchte eicel ben ik uiteindelijk wel zwanger geworden. Ik moet nu nog een kleine 2 maand en ik ben erg blij dat ik toch die molen ingegaan ben, ondanks alle problemen..

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:34

Wat ontzettend gaaf dat het ondanks de problemen toch gelukt is!! Gefeliciteerd!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:57

gefeliciteerd Donja