Beelddenkers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:14

Uni, ooit al iemand gekend met dyslectie/dyscalculie in een goede vorm? In alle psy-dingen, is geen harde grens. (daarom ook dat er zoveel foute etiquetten worden geplakt en waar jij je volgens mij tegen kant). Hoe bewijs jij homoseksualiteit dan? Lijkt me zelfs lastiger.

Je gaat er nog steeds vanuit dat iedereen hetzelfde denkt. Klopt niet. Er is een grote tegenhanger van de beelddenker. Die is in de meerderheid en het zou mij niet verbazen als er nog andere manieren zijn van denken. Dat is volgens mij eerder genetisch bepaald. Net zoals bloedgroep O meer verspreid is als bloedgroep AB.

Wat ga je instuderen? Wat zijn de juiste onderdelen? Voor een toelatingsexamen is het juist de clue om het inzicht eruit te vissen. Er is gewoon teveel om alles te studeren en ze mogen alles vragen. Er zitten zelfs vragen bij van universitair niveau, puur om te kijken wat je er mee doet. Ik zou zeggen, doe voor de lol eens mee. Het kost niet zo veel en je bent een ervaring rijker. Volgens mij circuleren er nog een aantal proefexamens op het net.

Je hebt blijkbaar jou niveau nog niet bereikt waar je talent ophoudt. Ik zal het zelfs zo formuleren. De gave laat je niet in de steek, wel hetgeen wat je met die gave doet.

edit: Hoe toon jij homoseksualiteit aan dan? Welke vaste waarde voor dyslectie? Iemand die 3 keer letters wisselt als hij moe is, of iemand die dat doet als hij geconcentreerd bezig is?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:21

Ik denk dat homoseksualiteit vrij makkelijk te bewijzen is: als een mannelijke persoon beweert dat hij op dezelfde sex valt, lijkt hij mij er niet om te liegen.
Ik ken persoonlijk niemand die niet in beelden denkt. Ik kan me zelfs eigenlijk niks anders voorstellen. Ik had ooit gelezen dat dit zelfs eigen is aan de mens. Je kan namelijk een foto of tekst die je ziet 100X beter onthouden dan een tekst die je hoort.

Je kan misschien niet alles studeren, maar wel zoveel mogelijk. Bovendien wordt er altijd een bepaald percentage doorgelaten, dus er moet toch ergens een norm zijn? Dat er pure (bijna Chinese) inzichtsvragen inzitten, geloof ik zeker. Maar er moet toch ook een stuk inzitten wat je kan gestudeerd hebben, anders hoef je er ook niet voor te studeren en kan je enkel op je intelligentie vertrouwen. (Ik weet trouwens wel dat zo'n ingangsexamen verdomd moeilijk is hoor)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:41

unicorn_kiss schreef:
Ik denk dat homoseksualiteit vrij makkelijk te bewijzen is: als een mannelijke persoon beweert dat hij op dezelfde sex valt, lijkt hij mij er niet om te liegen.
Ik ken persoonlijk niemand die niet in beelden denkt. Ik kan me zelfs eigenlijk niks anders voorstellen. Ik had ooit gelezen dat dit zelfs eigen is aan de mens. Je kan namelijk een foto of tekst die je ziet 100X beter onthouden dan een tekst die je hoort.

Dat geldt voor heel erg veel mensen niet. Er zijn niet voor niks verschillende leerstijlen. ;) Je hebt mensen die visueel ingesteld zijn, je hebt ook mensen die juist heel auditief ingesteld zijn. Zoals jij het hier opschrijft kan een blinde die nooit heeft kunnen zien nooit goed leren.

Ik vraag me af hoeveel ervaring jij hebt met lerende mensen, je werkt vast niet in het onderwijs o.i.d of wel. :)
Daar zie je namelijk de praktijk. Ik denk dat als je geen ervaring hebt op een gebied waarin je werkt met mensen met een dergelijke aandoening dat het ook heel erg moeilijk is om je een goed beeld te vormen van een aandoening. Dyslexie kun je wel degelijk meten, het is niet voor niks dat er een dyslexie verklaring afgegeven moet worden (op basis van een test waarin dus gemeten wordt of het gaat om dyslexie of om een zwakke speller/lezer) door een psycholoog voor je voor bepaalde privileges in aanmerking komt. ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 26-01-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Unicorn_kiss, je kunt merken dat jij geen praktijkkennis hebt met het omgaan/werken met kinderen met deze problemen. Je praat er over alsof je een winkelmedewerker erop wijst dat er deukjes in de pakjes boter zitten.. Graag gefundeerde antwoorden, desnoods met een bron erbij. Want wat je nu allemaal roept raakt kant noch wal en is op een aantal vlakken ook niet waar..

Dyscalculie, dyslexie, beelddenken, en homofilie.. juist ja :? ?

Hanneke84

Ik zie niet in dat de TS veel heeft aan de discussie die nu ontstaan is.
Ze wilt graag weten hoe je hier mee om kan gaan in deze maatschappij, omdat alles op taal gebaseerd is en ik moet eerlijk zeggen dat ik het dan ook niet echt gepast vind.

Verder herken ik veel in dit topic, ik heb er nooit zo bewust bij stil gestaan dat ik sommige dingen doe zoals ik doe omdat ik dat altijd als normaal beschouw.
Wat wel heel typisch was dat ik op de ene school heel goed was in geschiedenis ( leraar vertelde prachtige levendige verhalen die ik voor me zag en nu zelfs nog weet!) en op de andere school was ik er slecht in.
Dat was een leraar die niet hield van zijn vak en ons gewoon zelf de tekst liet lezen etc.
Ik denk wel dat je je zoon niet moet behandelen als anders, ik bedoel wie weet is het beelddenken wel natuurlijker dan het taaldenken :D

Lante

Re: Beelddenkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:43

Beelddenken is inderdaad natuurlijker dan taaldenken. Kleine kinderen zijn allemaal beelddenkers, maar in de huidige maatschappij worden de meeste omgevormd naar taaldenkers, omdat de maatschappij helemaal gericht is op taal. :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:46

unicorn_kiss schreef:
wizewo schreef:
Ah wist ik niet :P

Weet je, veel dingen waar we nu op doelen hebben geen grens, zoals een suikerwaarde en als je erboven zit, ben je diabeet. Het is perfect normaal als je je herkent in een bepaald iets, zonder dat je dat iets hebt.

Ja maar dat kan je toch aantonen mbv een vaste waarde. Dyslectie is niet meetbaar..is het er wel?

Dat is gewoon meetbaar, hoor.

Misschien moet je je wat verdiepen in dyslexie, dat kan de boel wat verduidelijken.

Tot die tijd:
Schoenmaker blijf bij je leest.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:54

Nee hoor er zijn geen concrete waarden die aantonen of je dyslectisch bent of niet :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:00

Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, het kan wel degelijk gemeten worden. Als je even goed gegoogled had, dan had je kunnen lezen dat dyslecten een bepaald foutenbeeld hebben en dat er ook nog andere symptomen bij horen dan alleen slecht spellen en moeizaam lezen. :) Het werk bij een computer of een ander technisch apparaat, in de schei-,wis- en natuurkunde inderdaad zo dat je eigenlijk alles kunt meten met concrete waarden, maar een menselijk (en ook dierlijk) lichaam zit net even wat ingewikkelder in elkaar. ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:01

unicorn_kiss schreef:
Nee hoor er zijn geen concrete waarden die aantonen of je dyslectisch bent of niet :)

Wel. Als je bij testen een bepaalde score (niet) haalt, heb je dyslexie.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:04

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:23

Ik heb wel eens een iq-test gedaan voor een vriendin, in het kader van een schoolopdracht die ze moest doen. Zij deed toen havo en ik deed mavo. Haar test was voor een groot deel op getallen gebaseerd en mijn score was dan ook belabberd. Dat vond ze wel mooi geloof ik.. want die getalletjes bepaalden dus echt dat ik niet naar de havo zou kunnen (zei ze.) Ik heb haar gevraagd of zij niet eens een iq-test wilde doen die op woorden gebaseerd was (aangezien zij dyslectisch was.) Maar dat wilde ze niet. Oh wat vond ik dat storend, volgens haar was je dus dom als je niet kon rekenen, maar was je dyslectisch, dan maakte het niet uit. }:0

Uiteindelijk ga ik dit jaar afstuderen op een hbo en heb ik net een minor filosofie gedaan, dus zo dom zal ik ook wel niet zijn. :+

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:30

Amaryllis schreef:
Lees even mee..
http://www.scribd.com/doc/8580109/Dysle ... -vertellen

En die gestandaardiseerde testen worden genoemd door DSM-IV. Of moet ik ook nog uitleggen wat dat is?? }:0

Maar ooit stond homosexualiteit daar ook in, dus daar kan nu als reactie op komen "ooit schrappen ze dat wel" :+

Dyslexie e.d. is ondertss vaak genoeg onderzocht zodat we zelfs kunnen zien in welk deel van het "denken/leren/lezen" het kind zijn probleem heeft zitten. Is het bij het lezen, het verwerpen, het ophalen of het produceren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:45

Alles wat niet geaccepteerd is in de maatschappij is gebaat bij een etiket, dat geldt ook voor homoseksualiteit; het is de eerste stap naar acceptatie in de maatschappij. Als je afwijkt van het gemiddelde ben je anders en word je daarop aangekeken, alsof het een keuze is... Zodra het etiket erop zit wordt geaccepteerd dat je er niks aan kunt doen. (Rare wereld als je er over nadenkt :+) Je bent het of bent het niet. Wie bepaald wat normaal is?
Iedereen is anders, iedereen is mooi, juist daardoor. Jammer dat sommige mensen het blijkbaar nodig hebben zich beter te voelen door een ander te veroordelen/beoordelen op zaken waar die zelf ook geen inspraak heeft gehad, zoals dyslexie, dyscalculi of homoseksualiteit om maar eens wat voorbeelden te noemen. Niet alles heeft keiharde bewijzen nodig, al is het meeste wel degelijk goed aan te tonen. :) De meeste mensen met dyslexie zijn juist heel intelligent en hebben een hoog IQ.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:49

Dat laatste is ook weer niet waar, Lante.

Ik ben wel blij met de 'etiketjes' waar iedereen van moet kokhalzen. Het is voor mijn leerlingen wel zo fijn dat ik ze voldoende kan begeleiden. Dit lukt niet (altijd) zonder diagnose.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:11

Mijn ervaring is dat IQ en Dyslexie niks met elkaar te maken hebben en dat er meer dyslecten rondlopen zonder etiket (die compenseren het met intelligentie) dan met het etiket... Daarom durf ik te stellen dat de meeste mensen met dyslexie een normaal of hoog IQ hebben. :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:14

Lante schreef:
Beelddenken is inderdaad natuurlijker dan taaldenken. Kleine kinderen zijn allemaal beelddenkers, maar in de huidige maatschappij worden de meeste omgevormd naar taaldenkers, omdat de maatschappij helemaal gericht is op taal. :)

Daarom gaat het met beelddenkers tot ongeveer groep 4 goed, omdat zij leren met plaatjes, denk aan het leesplankje boom, roos, vis. Dan valt dit weg en is het alleen taal en daar blijven dan de beelddenkers steken, want nu moeten zij heel snel een beeld bij het woord zoeken en die tijd krijgen zij niet. Tegenwoordig moeten zij binnen een bepaalde tijd rijtjes kennen, zowel met rekenen en taal.

Mijn zoon heeft vandaag een dorp moeten maken en meer mag hij er niet over vertellen en over 2 weken gaat hij er weer naar toe en heeft dan weer een test van een half uur. Dan na een paar dagen krijgen wij een gesprek hierover wat er uit is gekomen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:23

Lante schreef:
Mijn ervaring is dat IQ en Dyslexie niks met elkaar te maken hebben en dat er meer dyslecten rondlopen zonder etiket (die compenseren het met intelligentie) dan met het etiket... Daarom durf ik te stellen dat de meeste mensen met dyslexie een normaal of hoog IQ hebben. :)

Oh, je bedoelt het zo. ;) Daar zit inderdaad wat in, ja. :j

Verder gebeurt het ook vaak dat leerlingen zo gebukt gaan onder hun dyslexie dat zij een niveau lager doen dan wat hun intelligentie aankan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:29

Ik heb dyslexie ook al overal voor zien komen, ik denk niet dat er een verband aan te wijzen is tussen dyslexie en IQ. Wel erg interessant vraagstuk natuurlijk ;)
Mijn VMBO-ers hebben wel meer last van leerproblemen dan dat leerlingen dit op havao/vwo/gymn. laten zien. Daar heeft intelligentie misschien wel een versterkende factor waardoor zij zich er makkelijker door heen slaan. Maar dan kom je ook weer op een stukje intrinsieke motivatie te zitten denk ik :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:37

Ik denk dat je daar wel een punt hebt Amaryllis. Ikzelf liep pas vast op het HBO, mavo en havo gingen me makkelijk af (toen ik frans en wiskunde had laten vallen), ik had alleen heel erg veel moeite met Engelse spelling, maar dat compenseerde ik wel weer met mondeling, luistertoetsen en begrijpend lezen, want dat lukte dan wel weer goed, zelfs in het Engels. Op het HBO compenseerde er niks meer en moest alles per se voldoende; kijk; toen had ik een serieus probleem. :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:17

Lante schreef:
Alles wat niet geaccepteerd is in de maatschappij is gebaat bij een etiket, dat geldt ook voor homoseksualiteit; het is de eerste stap naar acceptatie in de maatschappij. Als je afwijkt van het gemiddelde ben je anders en word je daarop aangekeken, alsof het een keuze is... Zodra het etiket erop zit wordt geaccepteerd dat je er niks aan kunt doen. (Rare wereld als je er over nadenkt :+) Je bent het of bent het niet. Wie bepaald wat normaal is?
Iedereen is anders, iedereen is mooi, juist daardoor. Jammer dat sommige mensen het blijkbaar nodig hebben zich beter te voelen door een ander te veroordelen/beoordelen op zaken waar die zelf ook geen inspraak heeft gehad, zoals dyslexie, dyscalculi of homoseksualiteit om maar eens wat voorbeelden te noemen. Niet alles heeft keiharde bewijzen nodig, al is het meeste wel degelijk goed aan te tonen. :) De meeste mensen met dyslexie zijn juist heel intelligent en hebben een hoog IQ.

Ho, ik hoop dat je het niet over mij hebt, ik veroordeel anderen helemaal niet. Ik heb ook mijn mindere gebieden, geef dat eerlijk toe, maar verschuil me daarvoor niet achter een bepaald label. Ik vind dat de mens gewoon veel te veel benamingen voor dingen heeft uitgevonden wat helemaal niet nodig is. En vele mensen gaan zich daar achter verstoppen. Terwijl je ook gewoon kan toegeven dat je op een bepaald intellectueel gebied tekort schiet. Maar neen 'ik ben dyslectisch dus ik kan dat niet' en daarmee is de kous af. Ik ben daar gewoon heel nuchter in. Het lijkt wel een soort verantwoording.
Verder hoef ik hier niet met bronnen aan te komen, want nogmaals, dit is een eigen mening. Mijn ervaring in mijn omgeving is dat dyslectie zeker wel verband heeft met IQ. Die doen meestal een lager niveau.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:19

dejavu schreef:

Ik ben wel blij met de 'etiketjes' waar iedereen van moet kokhalzen. Het is voor mijn leerlingen wel zo fijn dat ik ze voldoende kan begeleiden. Dit lukt niet (altijd) zonder diagnose.

Dus zonder diagnose zou jij niet zien op welke gebieden jouw leerlingen moeilijkheden hebben? Hmm

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:26

unicorn_kiss schreef:
dejavu schreef:

Dus zonder diagnose zou jij niet zien op welke gebieden jouw leerlingen moeilijkheden hebben? Hmm

Natuurlijk wel, maar met diagnose is het net wat gemakkelijker handelen als het gaat om materiaal aanbieden en vooral de manier hoe je iets moet aanbieden. Soms is het niet altijd zichtbaar waar de oorsprong van het probleem zit. In dat soort gevallen is een diagnose wel zo fijn. Net als bij beelddenken bijvoorbeeld. ;)

Ik zou het wel zo fijn vinden, Unicorn Kiss, dat je die suggestieve 'Hmm' voortaan achterwege laat.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:27

unicorn_kiss schreef:
dejavu schreef:

Dat bedoelt ze natuurlijk niet :+ lijkt me dat ze bedoelt dat leerlingen dan geen indicatie hebben voor extra hulp..die ook gefinancierd moet worden

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:30

Dat ook, Dwaallicht. Maar denk ook eens aan de extra tijd die dyslectici krijgen. :) Het lijkt me voor die leerlingen dus wel zo fijn dat zij extra tijd krijgen als blijkt dat ze die ook nodig hebben en daar recht op hebben.