Neusspray verslaving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:14

Circel schreef:
Zenuwachtig bij het kopen van neusspray?

Mijn hemel, ongelooflijk die mensen.

Kijk dat je het warm krijgt als je een doos condooms en een fles glijmiddel en een vibo moet afrekenen... allee. Maar neusspray?

Ook dat zou me niet kunnen schelen als Froylan langs zou komen <3
Wat is ie mooi he? (even compleet offtopic)

Crazyhorse77

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:27

Ohh ik zag dit topic bovenaan staan en toen dacht ik....ooohhh er zijn er meer *schaam*
Ik gebruik zelf al meer dan 8 jaar Otrivin, de laatste 2 jaar de menthol uitvoering...
Ik ben er ook al meerdere keren mee bij de huisarts geweest en heb al meerdere keren een ander soort spray gehad, helaas dat helpt niet.
Ik gebruik het nu nog maar 3 x per dag.
Heb nog nooit geen bloedneus gehad.....gelukkig!
Ik ben wel echt een addict want ik reed een keer naar Frankrijk, en daar aangekomen GEEN spray mee...terug gereden tot aan nederlandse grens om een paar flesjes te halen....ik MOET het gewoon overal bij me hebben (ik gebruik het gelukkig niet meer heel veel maar als ik het niet bij me heb word ik gek)
Ik haal eens in de zoveel tijd 6 a 7 flesjes op en die vrouw schrikt er iedere keer weer van...
Hoe nu verder?? en zeg niet gewoon stoppen want dat gaat gewoon NIET!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:29

Haha, ik ken dat in Frankrijk. :D Wij hebben toen gewoon een flesje daar in een apotheek daar gehaald. Gelukkig hadden we een leeg flesje bij ons zodat we dat alleen maar hoefden te laten zien.

Er zijn in dit topic verschillende mensen die afgekickt zijn. Misschien heb je wat aan hun tips.

Veel succes!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:14

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 07:25

Ik moet altijd zo lachen als ik het koop en dan vragen ze bij de drogist: "bent u bekend met het gebruik?"...
Mijn nachtkastje moet ik om de zoveel tijd legen, want dat ligt vol met lege flesjes. Met 1 flesje doe ik een week. En ik werk in een vliegtuig, dus dan spray ik ook nog even door :D. Wat een drama..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:29

IggyPop schreef:
Ik was net het ticks/verslavingen topic aan het door kijken. Toen ik wilde beginnen over mijn vreselijke neusspray verslaving zag ik dat er meer mensen met dit 'probleem' zaten.
Ondertussen gebruikt ik al zo een 4 jaar neusspray minstens 1 keer per dag. Berg je maar als ik het ben vergeten want ik breek de tent af.. :o Ik word echt zenuwachtig en geirriteerd als ik niet de mogelijkheid heb het te gebruiken.
Ondertussen is het heel zijn doel voorbij geschoten, als ik écht verkouden ben helpt het niet meer.
Iemand tips om er vanaf te komen? Het kost handen vol met geld en kan nooit gezond zijn! Als ik er een dagje af probeer te blijven gaat mijn neus zo, volgensmij psychisch, dichtzitten dat ik vrijwel geen adem meer krijg.
De neusspray zonder het verslavende middeletje heb ik geprobeerd maar dit helpt niet bepaald.
Iemand suggesties?
En hoe zit het met het tussenschotje in je neus? Er is mij ooit verteld dat dit gewoon oplost als je te veel gebruikt, maar het zit er nog steeds. Waar of niet waar? :D

het is niks psychisch hoor, als je het langer gebruikt beschadigt het je slijmvliezen daar of hoe heet het, dit zorgt er ook voor dat je dan 24/7 verkouden bent als je het niet gebruikt...
Het zorgt namelijk tijdelijk ervoor dat je neus open is maar het effect erna is dat je meer crieert en dus nog meer last hebt dan ervoor..
Ik heb het dit weekend voor het eerst gebruikt omdat ik te loge was en echt strond verkouden... hun hadden t daar liggen en ik heb t dus mogen gebruiken. Nu thuis ben ik er weer mee gestopt. de gene waar ik was heeft ook een verslaving gehad, en is er volgensmij afgekomen door gewoon niet meer te gebruiken, denk wel dat hij op het randje gezeten heeft.. dokter vragen om advies zou ik doen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:19

Ik gebruik het al jaren, maar alleen voordat ik ga slapen elke avond. Als ik dat niet doe gaat mijn neus dichtzitten en kan ik niet slapen.
Maar hoe kan het dan dat ik overdag nooit last heb van een dichte neus?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:28

Volgens mij is dat omdat als je gaat liggen er meer bloed naar je hoofd stroomt en dus zwellen je neusslijmvliezen meer op.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:29

* Meldt zich ook. :o Heel erg, eens begonnen tijdens een fikse verkoudheid en er helaas nooit meer vanaf gekomen. Ik doe ook met 1 flesje in de week, al komt het wel voor dat ik er langer mee doe of dat ik er zaterdagavond achter kom dat mijn flesje zo goed als leeg is. Dan slaap ik echt zo verrot. Of helemaal niet zelfs. Mijn neus gaat zo dicht dat ik echt niet meer kan ademen. Stoppen heb ik al vaak geprobeerd, evenals één neusgat. Maar het is moeilijk. Moeilijker dan ik had verwacht en gehoopt. :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:03

topic is van eventjes geleden, maar ben bang dat mijn neus ook verslaafd is...
Heb het 1,5 week gebruikt, toen een paar dagen niet. Ging eigenlijk goed, dacht dat ik van mijn verkoudheid af was.
Tot afgelopen vrijdagnacht, heb de hele nacht niet kunnen slapen van mijn verstopte neus.
De volgende dag in de middag toch weer een pufje, en bam, tis weer mis.
Heel mijn neus zit constant dicht. Vandaag alweer 3 keer een pufje gedaan.

Waarom is mijn neus echt nu al zo verslaafd? Heb vaker neusspray gebruikt bij verkoudheid en nooit dit probleem gehad.
Heb nu weer een pufje gedaan, maar alleen in mijn rechterneusgat (die is het ergste)
En dan maar duimen dat links gaat afkicken zodat ik rechts kan laten afkicken...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:40

Ben je verder helemaal niet meer verkouden? Je kunt eens naar de huisarts gaan, wellicht is je neusslijmvlies ontstoken. Vaak krijg je dan iets van Nasonex of Fluticason. En verder toch proberen om er zoveel mogelijk vanaf te blijven, hoe moeilijk dat ook is. Stomen met iets munt-achtigs kan ook wel verlichting geven. Succes ermee in ieder geval! :)

En terugkomend op mijn vorige post.. Na jaren lang verslaafd te zijn, ben ik er vanaf. Het hield maar aan, naar de huisarts geweest, van het kastje naar de muur gestuurd. Zelf initiatief genomen en de KNO-poli gebeld. Mocht gelukkig langskomen. Arts in m'n neus gekeken, was de boel schots en scheef + ontstoken. :+ Heb op 5 december vorig jaar een septumcorrectie en conchotomie gehad. Ben er eindelijk vanaf. *\o/*

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:49

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er een beetje van schrik dat zoveel mensen Otrivin al járen gebruiken! Otrivin mag ja maximaal een week gebruiken omdat het gewoon écht niet goed is voor je neusslijmvlies := Ik snap dat een verslaving moeilijk is, maar stap dan alsjeblieft over op een zoutoplossing om het af te bouwen want je maakt je slijmvlies hélemaal kapot.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:52

Dat wordt gezegd, maar dat blijkt allemaal best wel mee te vallen. Ik ben zeker 4 jaar goed verslaafd geweest en mijn slijmvlies is helemaal niet kapot, gelukkig. :D KNO-arts raadde het zelfs aan om er na de operatie nog een maand mee door te gaan.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:55

Ik ben gestopt na een jarenlange verslaving aan neusspray en na een paar dagen ging mijn neus
open en hij is nog steeds open gebleven, ik ruik nu bv de poepbroek van mijn dochtertje :o
dus die ga ik maar eens verschonen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:00

Julia schreef:
Dat wordt gezegd, maar dat blijkt allemaal best wel mee te vallen. Ik ben zeker 4 jaar goed verslaafd geweest en mijn slijmvlies is helemaal niet kapot, gelukkig. :D KNO-arts raadde het zelfs aan om er na de operatie nog een maand mee door te gaan.

Helemaal mee eens. Het zal best mis kunnen gaan hoor. Vast.

Maar hier niet. En ik gebruik het al járen wegens allergie. Een paar maanden per jaar ben ik neusspray-vrij omdat ik dan een Kenacort-injectie haal (anti-allergie).

Ik heb nergens last van, het werkt nog steeds als een tierelier, ik ruik nog alles, ik proef nog alles. Otrivin koop ik overigens niet, die flesjes zijn drama. Ik heb altijd kruitvat en etos eigen merk. Met die pufjes kun je goed doseren, want telkens een hele puf heb ik echt niet nodig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:03

lisa_pluisje schreef:
Ik ben gestopt na een jarenlange verslaving aan neusspray en na een paar dagen ging mijn neus
open en hij is nog steeds open gebleven, ik ruik nu bv de poepbroek van mijn dochtertje :o
dus die ga ik maar eens verschonen.

Het is inderdaad binnen een paar dagen gepiept. Maarja, dat zijn wel een paar zware dagen en vooral nachten.

Van schade heb ik ook niks gemerkt, behalve dat ik eigenlijk helemaal geen neusspray meer kan gebruiken, want ik ben zo weer verslaafd.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:23

Otrivin kocht ik ook nooit. Veel te duur. :+ Die van Kruitvat, Trekpleister of Etos vind ik ook beter te doseren. :j

Nessa: Hoe gaat het inmiddels? :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:27

Mijn halve familie is allergisch en allemaal verslaafd aan de Otrivin. Opa is de recordhouder, die heeft ook nooit last gehad van rare bijwerkingen. Wel heeft hij een keer een ding in zijn neus moeten laten wegbranden, wat kwam door het Otrivin gebruik.
Ik moet ook zeggen, ik gebruik het alleen voor het slapen en overdag niet. Tenzij ik echt heel erg verkouden ben. Nog steeds nergens last van hoor.
Dus ik zou zeggen, ben je verslaafd vanwege een verkoudheid, zsm stoppen. Maar ben je allergisch en werken de andere medicijnen niet, overleg dan met de huisarts.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:24

Ja ik ben er vanaf!! Rechterneusgat is nog niet geheel open, maar kan gewoon ademhalen!
Heb het geluk dat ik er op tijd bewust van was. Als je het spul echt al jaren gebruikt zal het wel moeilijker zijn denk ik.