Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:43

Alles :j

Waarom? Omdat ik, als ik er niet meer ben er toch niets meer aan heb.
Om heel eerlijk te zijn kan ik er ook niet echt inkomen waarom je gèèn donor zou willen zijn.. Er zijn mensen die zeggen: ik vind het idee niet fijn of het is van mij, maar: als je zelf een hart nodig zou hebben - zou je datzelfde dan ook zeggen?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:48

Ik doneer ook alles, ik wil gecremeerd worden, dus waarom zou ik alles waar iemand iets aan kan hebben, laten verbranden (of voor de gene die begraven willen worden: laten rotten onder de grond..)??

Ik zou best een nier willen afstaan, maar alleen als het iemand die heel dicht bij me staat is. Ook om de rede die al eerder is genoemd: Straks gaat er iets fout met de andere nier.. Als ik overleden ben maakt het me niet uit, als ik nog leef ligt het toch wat anders. :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:49

Ik wil ook graag gecremeerd worden en van mij mogen ze alles hebben. Heb op mijn donorpas nog wel 'huid' als uitgezonderd staan, maar die mogen ze ook wel als ze willen (moet het nog veranderen).

Wat moet ik ermee onder de grond/in een urn in de muur?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:52

ik ben donor. maar zou niet zomaar mijn nier nu afstaan, om aan een vreemde te geven;) Alleen als ik overleden ben, en dan nog moet ik al in het ziekenhuis liggen zodat ze meteen mijn organen kunnen gebruiken, grote kans dat dat dus helemaal niet gebeurt.. mja:)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:55

Ik ook niet, pas als ik zelf de pijp uit ben. Voor een vriend/vriendin/familielid of iemand anders die me dierbaar is zou ik het wel direct doen!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:22

Ik heb ingevuld dat mijn nabestaanden het mogen beslissen.
Mij maakt het helemaal niet uit, want ik merk er toch niks van :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:38

Mocht het nodig zijn, dan mogen ze alles gebruiken. Wilde eigenlijk begraven worden, maar neig de laatste tijd meer naar cremeren. Heb enkele openkist begravenissen meegemaakt en wil eerlijk gezegd niet dat mensen mij op die manier zouden herrineren :n dan liever een dichte kist met een foto erop. Om die reden mogen ze ook alles gebruiken en ook voor de wetenschap.

Wilde eigenlijk lichaam helemaal ter beschikking stellen, maar dat er dan open en bloot met je om wordt gegaan, beangstigd me dan wel weer voor mijn nabestaanden..

Overigens wil ik wel ergens een aanmerking kunnen plaatsen dat ik alles maar wat graag wil geven, maar wel aan mensen die ook donor zijn. Mensen die nee zeggen zonder echt logische reden, mogen dan nog zo aardig zijn, maar ik vind het persoonlijk erg egoistisch om dan wel organen aan te nemen. Mijn ouders zijn hiervan op de hoogte. Heb wel aangegeven dat ze alles mogen gebruiken, maar kan nu niet (meer?) veranderen dat mijn familie daar dus over beslist...
En dan moet er nog maar worden afgewacht of die wens ook daadwerkelijk wordt ingewilligt...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:30

Ashley5 schreef:
Ik heb ingevuld dat mijn nabestaanden het mogen beslissen.
Mij maakt het helemaal niet uit, want ik merk er toch niks van :)

Is dat niet een ontzettend zware beslissing om bij je nabestaanden neer te leggen??

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:36

Van mij mogen ze ook alles hebben, had eerst bedacht dat ik mijn huid en hoornvlies niet wilde geven, omdat ik het zo'n vies/raar/eng idee vond. Maar eigenlijk is dat hypocriet, ik ben dan toch dood... Misschien heeft iemand het wel heel erg nodig nodig en dan zou ik het niet willen omdat ik het eng vind?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:54

Ik ben al jaren donor, behalve mijn hart en hoornvlieg. Waarom? Gevoelsmatig. Maar zit wel mij vaker af te vragen; waarom eigenlijk niet. Misschien dat ik het nog eens laat veranderen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:24

Roxxiejj schreef:
Overigens wil ik wel ergens een aanmerking kunnen plaatsen dat ik alles maar wat graag wil geven, maar wel aan mensen die ook donor zijn. Mensen die nee zeggen zonder echt logische reden, mogen dan nog zo aardig zijn, maar ik vind het persoonlijk erg egoistisch om dan wel organen aan te nemen.

Dat kun je toch helemaal niet aangeven?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:28

Helaas niet, maar kan de gedachte gang wel begrijpen. Ergens vind ik het ook enorm krom dat mensen geen donor zijn vanwege bijvoorbeeld 'nare gedachte' of 'eng idee' maar ondertussen wel donororganen willen ontvangen als het nodig is...

Al moet ik wel toegeven in mijn geval; ik zou ook graag nieuwe hartkleppen willen hebben als ik die nodig zou hebben, maar zelf heb ik niet mijn hart ter beschikking gesteld. Ik wil dit wel gaan veranderen waarschijnlijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:59

Het zou gewoon een regel moeten zijn! (geen donor, niet ontvangen!)

Ze hebben tegenwoordig kunststof kleppen, dus dat komt helemaal goed :D :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:31

@Kentaro: het zou een mooie oplossing voor het tekort zijn, maar denk dat dat er niet door komt in een land als deze...

Het is goed dat er zoveel aandacht aan besteed wordt, er is een goede steiging te zien in donoren las ik laatst... :D dus we zijn goed bezig!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:38

Goed dat ik dit topic zag, ik heb me gelijk ingeschreven als donor :j voor alles. Ik snap wel dat sommige mensen hun hoornvliezen bijvoorbeeld niet willen doneren, maar als ik er iemand mee kan redden na mijn dood... Ik heb er zelf toch niks meer aan ;)

Ik zie hier verschillende dingen over beschikbaar zijn voor de wetenschap, kan iemand me hier iets meer over vertellen? Ik heb hier niets over gezien toen ik me net geregistreerd heb?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:46

+:)+

Zou ik ook wel willen weten!!! Heb me járen terug opgegeven, maar het daar niet over gehad en zou ook niet weten of je je daar dan automatisch wel of niet beschikbaar voor stelt?!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:43

Kentaro schreef:
+:)+

Zou ik ook wel willen weten!!! Heb me járen terug opgegeven, maar het daar niet over gehad en zou ook niet weten of je je daar dan automatisch wel of niet beschikbaar voor stelt?!

Ja inderdaad. Ik weet namelijk niet of ik dat wil, mijn vader heeft uitgelegd dat dan dokters/studenten ofzo op je gaan 'oefenen' (als ik het fout heb, zeg het aub :D). Dat zou ik liever niet willen. Maar er stond eigenlijk niks over bij dat 'formulier' op internet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:48

Ik zou dat dus ook niet willen!

M'n schoonvader is bloeddonor. Nu hoorde ik laatst op de radio dat het bloed ook voor onderzoek en het maken van medicijnen wordt gebruikt!? M'n schoonvader vertelde dat hij zelf steeds kon aangeven op het formulier of hij dat wel of niet wilde! Dat vind ik heel netjes!
(nu zou het me daarbij dan weer niet uitmaken :P )

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:11

Ik ben ook orgaandonor en heb ervoor gekozen om alles te willen doneren. :) Ook wil ik me nog inschrijven als bloed/plasma donor en eventueel als beenmerg donor. :)

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:32

Ik ben donoor.
Van mij mogen ze alles hebben.
Ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben.

en kan er veel mensen heel gelukkig mee maken.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:51

djuulsie schreef:
@Kentaro: het zou een mooie oplossing voor het tekort zijn, maar denk dat dat er niet door komt in een land als deze...

Denk het ook niet, helaas. Hoe hard het misschien ook is, het is wel eerlijk. En het zorgt er ook voor dat al die mensen die niets invullen uit 'luiheid' zich er wel wat bewuster van worden allemaal.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:59

Ik weet niet waarom, maar vind het een eng idee. Maar toch wil ik ook donor worden! Ga er ook binnenkort werk van maken. Het is toch iets moois dat je iets kan doen voor een ander, dat je een leven ermee kan redden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:26

Even offtopic voor de bloeddonors:

IK heb nu 1 keer gegeven en toen ben ik zo beroerd geworden( ik viel plat op me muil midden in die ruimte daar nadat ik opstond) nu durf ik niet meer zo goed :o
Is dat de volgende keer minder?

Ik had trouwens braaf gegeten en goed gedronken daarvoor.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 07:51

Hebben ze je na het prikken niet een tijdje laten zitten dan???

Vinden jullie het ook raar of niet?!
Met bloedgeven blijkt er dus een leeftijdsgrens van 70 te zijn. M'n schoonvader is in augustus 70 geworden en mag nu geen bloed meer geven :P Hij heeft aangegeven het wel te willen, maar dat mag dus niet?!?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:41

Dat is apart ja. Zal wel aan de kwaliteit liggen ofzo..