Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sambagirl schreef:Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.
Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus
detour schreef:nee en dat bedoelde ik eerder terug ook ( ik snapte sporters reactie niet).. gelukkig kunnen mensen zich dat vaak niet voorstellen, en daar is dan hun mening op gebaseerd..het is toch eigenlijk super als je dermate weinig begrip kunt tonen voor zulke acties, dat impliceert toch dat je het zelf in ieder geval naar omstandigheden heel goed maakt psychisch?
detour schreef:sporter schreef:
Zou ik ook doen lekker makkelijk.
klinkt beetje aanvallend,. sporter.
Ik vind het gewoon hard hoe mensen oordelen maar kennelijk kennen zij de diepte niet waarin mensen verkeren, en dat is dan maar goed ook toch?..
Zo is dat bedoeld.. Hoezo lekker makkelijk?
denbine schreef:sambagirl schreef:Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.
Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus
Dat heb ik ook.....
En als ik denk hoe diep de liefde voor mijn kind gaat....kan ik het me niet voorstellen dat een depressie
dieper gaat dan dat gevoel!! Zeg niet dat het niet kan maar kan het me niet voorstellen....
Het verhaal van eigenkeuze eigen leven oke prima....maar je hebt wel de keuze gemaakt op ouder te worden en verantwoordelijkheid en zorg over je kind te nemen!
Wat betreft euthenasie zelfde als zelfmoord Hell NO!
Mijn vader is heel ziek geweest...en wilde ABSOLUUT niet dood toen hij op het dieptepunt nog 30kg woog
en koos voor euthenasie.....koos hij niet voor de DOOD maar voor het einde aan de pijn!
Ik heb mege trots en heb respect dat hij die keuze durfde te maken!
wattenstaafj schreef:Wat wel duidelijk is voor mij is dat ik het belangrijk vind dat je het op een restpectvolle en geregelde manier doet en mogelijke vraagstukken van nabestaanden beantwoord -dmv brief oid-.
detour schreef:nee en dat bedoelde ik eerder terug ook ( ik snapte sporters reactie niet).. gelukkig kunnen mensen zich dat vaak niet voorstellen, en daar is dan hun mening op gebaseerd..het is toch eigenlijk super als je dermate weinig begrip kunt tonen voor zulke acties, dat impliceert toch dat je het zelf in ieder geval naar omstandigheden heel goed maakt psychisch?
sporter schreef:detour schreef:nee en dat bedoelde ik eerder terug ook ( ik snapte sporters reactie niet).. gelukkig kunnen mensen zich dat vaak niet voorstellen, en daar is dan hun mening op gebaseerd..het is toch eigenlijk super als je dermate weinig begrip kunt tonen voor zulke acties, dat impliceert toch dat je het zelf in ieder geval naar omstandigheden heel goed maakt psychisch? ;)
Dit bedoel ik dus.
En jij staat hier boven want jij begrijpt het allemaal wel. En de gene die er anders overdenken ach ja die begrijpen het allemaal niet.
Hebben niks mee gemaakt. Een makkelijk leven gehad.
stef schreef:Wat me wel altijd opvalt: mensen die de ene poging na de andere ondernemen gaan niet, lukt niet... Dus kennelijk willen die het niet echt (). Mensen waarbij het wel lukt hoor je van te voren niet, die zijn er ineens niet meer...
sporter schreef:Zou ik ook doen lekker makkelijk.
Citaat:Omdat als je het niet eens bent met iemands gedachtengang het heel makkelijk is om dan maar te zeggen dat die mensen niet weten waar ze over praten.
PureSylk schreef:Uiteindelijk leef je alleen maar voor jezelf.. Als je iets doet voor en ander is dat allemaal maar omdat dat jou een goed gevoel geeft..
Of noem maar eens een geval waarbij het niet zo is.
xyvonnex schreef:zelf heb ik ook eens zo diep gezeten,en toch weerhielden mijn kinderen en dieren mij hiervan er een einde aan te maken.Ik ben er ook heel erg van geschroken toen,dat ik dat duistere gevoel kon hebben,
MAAR ben dankbaar dat ik er nog ben, want hoe had het voor mijn nabestaanden geweest dan???.
Hier in de stad zat pas een nieuwe viswinkel, na paar weken heeft de baas ervan gewoon een einde aan zijn leven gemaakt,liet ook twee kindertjes en een vrouw achter.Ik vindt het wel egoitisch dus,en ga niet zeggen je moet er zelf geweest zijn,
NOU , IK BEN ER POTVERDOMME GEWEEST,EN IK KAN JE VERTELLEN DAT HET HEEL ZWAAR WAS.MAAR GET A GRIP , JE KAN NIET ANDERS!!!!!!!!!!
Ayasha schreef:denbine schreef:
Dat heb ik ook.....
En als ik denk hoe diep de liefde voor mijn kind gaat....kan ik het me niet voorstellen dat een depressie
dieper gaat dan dat gevoel!! Zeg niet dat het niet kan maar kan het me niet voorstellen....
Het verhaal van eigenkeuze eigen leven oke prima....maar je hebt wel de keuze gemaakt op ouder te worden en verantwoordelijkheid en zorg over je kind te nemen!
Wat betreft euthenasie zelfde als zelfmoord Hell NO!
Mijn vader is heel ziek geweest...en wilde ABSOLUUT niet dood toen hij op het dieptepunt nog 30kg woog
en koos voor euthenasie.....koos hij niet voor de DOOD maar voor het einde aan de pijn!
Ik heb mege trots en heb respect dat hij die keuze durfde te maken!
Iemand die zelfmoord pleegt kiest ook voor einde van de pijn...
Sander_ schreef:Denk daarbij aan de vader die in de zee springt om zijn zoon van de verdrinkingsdood te redden, en daarbij zelf omkomt. Doet hij dat omdat hij zichzelf daar fijn door voelt, of omdat hij echt wilt dat zijn zoon leeft?