(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:21

Wat een verhaal.

Kanker was vroeger voor mij altijd een soort "ver van mijn bed show". Nu kom ik er meer en meer mee in contact. Enkele jaren terug had een kennis leukemie (gelukkig genezen) en gisteren nog naar de begrafenis van iemand die gestorven is aan longkanker.
Als ik dat hier zo lees, besef ik pas hoeveel geluk ik heb. Mijn hele familie en vriendenkring is gezond, ik mag best afkloppen denk ik.

Ik wens jou vriendin zo min mogelijk pijn en zo veel mogelijk genot van de momenten die haar blijven met haar kindje, familie en vrienden. Maar ook jij wens ik veel sterkte, jij moet nu voor twee vechten. Voor jezelf en voor haar, als ze jou nodig heeft.

NicoleWHS

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:24

Hoe gaat het nu met jouw vriendin, en met jezelf?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:22

nicole3939 schreef:
Hoe gaat het nu met jouw vriendin, en met jezelf?

Vriendin heeft afgelopen week weer een chemo gekregen en moet komende woensdag weer. Ze voelt zich nu iets beter dan met de 1e chemo ronde, maar nog wel lamlendig en moe. Ook begint haar haar nu uit te vallen en dat is natuurlijk ook allemaal erg vervelend. Ze gaat er goed mee om en met haar dochtertje gaat het ook prima. Ze zijn vanmorgen een nieuwe fiets gaan uitzoeken, omdat de kleine meid bijna jarig is. Alles gaat gewoon door.

Ik ben zelf de laatste tijd erg moe, maar dat heeft meer te maken met de druk van het gezin en het werken op de zaak. We gaan over 6 mnd fuseren, dus dat kost wat extra inspanningen op mijn afdeling. Heb wel met een paar meiden een sauna avondje gepland van de optimel spaarpunten. Kijk er nu al naar uit!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:58

Echt knap van jouw vriendin, dat ze het normale leven laat doorgaan, zoverre dat kan, en niet bij de pakken gaat neerzitten.
Ja het haar vind ik persoonlijk niet het belangrijkste, er zijn tegenwoordig mooie pruiken (heb er zelf 2 jaar mee rondgelopen).

Denk je ook aan jezelf! Een avondje sauna lijkt mij een goed idee!
Sterkte.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:27

Mijn moeder heeft woensdag haar eerste chemo gehad. Het viel mee. Beetje misselijk en wel erg moe. Woensdag de 2de chemo, deze is zwaarder en haar haar zal gaan uitvallen. Ze heeft al een mutsje, maar kan nog niet aan dat idee wennen. Kreeg allemaal folders mee over pruiken en doeken. Dit valt haar erg zwaar. Maar verder is ze positief en dan maakt ons allen sterk.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:48

Gelukkig zijn er tegenwoordig veel mooie en goede pruiken die je kunt laten maken. Toen ik ooit (15 jaar geleden) kapster was, werd ons haar al opgehaald door iemand die het op een plaats bracht waar ze het verder verwerkten. Jammer dat het handwerk is en ze vaak prijzig zijn. Er zijn ook veel leuke hoofddoekjes, maar dat is voor de winter ook niet echt heel warm denk ik.

Sandeman, je moeder zal na woensdag misschien wel wat beroerder zijn. Maar wel fijn dat ook zij er sterk instaat!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:46

Pruiken zijn indd heel duur, ik snap niet dat het niet vergoed word :\ hoe is het nu ?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:55

Ze worden vaak wel (gedeeltelijk) vergoed S_uus, die van mijn moeder en schoonmoeder iig wel.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:37

Net me moeder aan de lijn gehad. Ze voelt zich al een paar dagen beroerd. Morgen een zware chemo en donderdag naar VU voor extra scans. Dit overviel haar en ze was in tranen. Pfffffffff wat is dit zwaar

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:48

Heb net alles doorgelezen, maar wat een heftig verhaal zeg.
Ik heb ook verschillende familieleden aan kanker verloren. Mijn vader heeft het een paar keer
gehad, maar gelukkig is hij 'genezen' en hopelijk zal het ook nooit meer terug komen.

Maar het is zo oneerlijk als je zo jong bent en je wordt zó ziek. En dan nog een kindje van 9 wat haar moeder zal
gaan verliezen. Ik heb ook een zoontje van 9 en ik krijg al tranen in m'n ogen als ik eraan denk.
Wat moet er wel niet door je vriendin heen gaan zeg.

Ik hoop van harte dat er een wonder gebeurt en ze toch zal genezen. Je weet het nooit, dus ze mag de moed niet opgeven hoor!

Heel erg veel sterkte voor je vriendin maar zeker ook voor jou :(:)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:03

Sandeman schreef:
Net me moeder aan de lijn gehad. Ze voelt zich al een paar dagen beroerd. Morgen een zware chemo en donderdag naar VU voor extra scans. Dit overviel haar en ze was in tranen. Pfffffffff wat is dit zwaar

Oh meis, heel veel sterkte toegewenst. Hopelijk kunnen ze op de foto's zien dat de chemo zijn werk doet.

Met mijn vriendin gaat het redelijk. Ze heeft de kleine vanmorgen zelf naar school gebracht *D Wel met een dikke muts op, omdat ze al wat kale plekjes heeft, maar ze probeert zoveel mogelijk zelf te doen. Morgen gaat ze weer naar het ziekenhuis voor de chemo, dus ik hoop dat ze het weekend niet al te beroerd is. De pruiken worden volgens mij wel voor een deel vergoed, maar een beetje pruik kost al snel 600,- en dat is een behoorlijke aanslag voor een alleenstaande moeder. Zal eens informeren of met haar meegaan als ze gaan aanmeten en wellicht kunnen wij (haar vriendinnen) met elkaar geld doneren voor een mooie pruik.

Toch verbazingwekkend dat er zoveel mensen zijn die een naaste hebben met kanker, laten we hopen dat ze met veel onderzoeken nog meer mensen kunnen genezen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:33

Talonius, als ze echt het geld er niet voor heeft, ik heb hier nog wel een pruik liggen, pb me maar als je interesse hebt, kan ik je een foto sturen met pruik. Ik weet dat bij de meeste verzekeringen 1 pruik vergoed wordt per jaar a 600 euro. Laat jouw vriendin even haar ziektekostenverzekering opbellen voor de zekerheid en anders, pb mij maar.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:54

Sandeman schreef:

Meisje, meisje toch... Het is inderdaad heel zwaar.. Voel met je mee. Weet helaas helemaal waar je over praat. PB-box staat open als je er behoefte aan hebt. Heel veel kracht en sterkte en bedenk vooral dat hoop en positiviteit (maar ook realistisch zijn) je moeder kracht geven.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:14

Vriendin is gefrustreerd en even boos op de hele wereld :(
Ondanks dat het redelijk gaat en ze komende zaterdag al de verjaardag viert van haar dochter, is ze BOOS.
Boos omdat ze de verjaardag een week eerder moet vieren omdat ze volgende week weer chemo krijgt en boos omdat de hele wereld door gaat en die van haar stil staat. Ze krijgt momenteel wat minder aanloop, minder krabbels op d'r hyves, gewoon wat minder aandacht dan 7 weken geleden. Tuurlijk weet ze dat iedereen doorgaat, maar waarom mag zij dat niet? Gewoon doorgaan met de dagelijkse dingen zoals iedereen?!

Laten we hopen dat de frustratie morgen wat gezakt is en we weer kunnen lachen en huilen met z'n allen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:52

Bah wat naar Talonius. Kan mij voorstellen dat zij soms overal tegen aan wil schoppen. Laat haar maar even boos zijn, en haar fustraties eruit gooien. Geef jouw vriendin een knuffel en ben er gewoon voor haar, dat is meestal genoeg. Sterkte!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 07:10

Ik weet niet of het mag, maar als we haar hyves weten, dan kunnen we haar ff krabbelen.
Laten zien dat iedereen echt wel aan haar denkt en dat ze niet alleen staat!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:57

IngridB schreef:
Ik weet niet of het mag, maar als we haar hyves weten, dan kunnen we haar ff krabbelen.
Laten zien dat iedereen echt wel aan haar denkt en dat ze niet alleen staat!

IngridB; ik heb gisteravond al e.e.a. op touw gezet en iedereen heeft ook Sandra's blog gelezen op dr Hyves en flink gereageerd :D . Zaterdag krijgt ze een vol huis en we proberen elkaar zoveel mogelijk af te wisselen zodat er iedere dag wel iemand bij haar is voor de koffie, tijdens de chemo of om te helpen in het huishouden. Ik zal je hyves idee in m'n achterhoofd houden, zeker voor als ze het echt even niet meer ziet zitten.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:04

Fijn Talonius dat jullie onderling een hoop kunnen regelen!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:23

Joehoe!!!!
Vandaag weer een foto gemaakt en de ene vlek in niet groter meer dan een speldeknop en de andere (grote) vlek is een stuk waziger geworden en minder compact kwa structuur. Goed nieuws dus!!
Woensdag en volgende week nog een chemo en dan hoogstwaarschijnlijk nog eentje 2 weken daarna en dan zal ze iedere maand op controle moeten blijven. Of ze nog gaan bestralen is afhankelijk van de laatste foto. Maar dit geeft de burger toch weer moed!

We kunnen voorzichtig gaan denken aan extra maanden ipv weken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:42

Wat een goed nieuws!!
Je hebt eerder verteld dat ze haar niet kunnen genezen. Ik hoop zo op een wondertje voor jullie. Zou het dan stiekum toch mogelijk zijn dat het helemaal weg gaat door de chemo en door eventuele bestralingen doordat ze zo goed erop reageert?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:32

*\o/* *\o/* *\o/* Dat is goed nieuws zeg!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:27

Oh wat geweldig zeg! Zou toch prachtig zijn dat het straks echt weg is hé! De moed erin houden, want dit is al ontzettend
positief.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:02

Ja, het is toch geweldig dat ze voorzichtig kan gaan denken om toch een zomervakantie te gaan boeken.
7 weken geleden hadden de artsen gezegd dat het wellicht aan het einde van dit jaar afgelopen kon zijn, maar dat ze zo goed op de chemo zou reageren, dat had niemand verwacht. Haar bloedwaarden en haar nierfuncties zijn allemaal super, dus haar lichaam kan de behandeling goed aan. Komende woensdag krijgt ze wel een zware chemo, maar je weet nu zeker dat het iets doet en dan werkt het alleen maar extra motiverend.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 04:05

heb net het topic doorgenomen, eerst en vooral zou ik jou en je vriendin (alsook haar familie) veel sterkte willen wensen!
Ik heb mijn vader in januari 7 jaar geleden aan kanker verloren en de weken, maanden elke dag in het ziekenhuis zitten kan ik mij nog erg goed inbeelden... Wat een rottijd!

Maar zoals je in je laatste bericht schreef, soms zijn die dagen in het ziekenhuis dan toch weer minder erg als je zo'n goed nieuws krijgt! Helemaal super voor je vriendin!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:46

Wat ontzettend fijn dat ze zo goed reageert op de chemo!! Ik duim voor jullie!!