Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Re: Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:17

ow ok. Heeft ze wel op een speciale school gezeten of is ze nu op een speciale school?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:23

Ze zit nu thuis, in afwachting van de REC4-aanvraag voor het speciaal onderwijs.
Qua intelligentie zou ze in principe ruim Havo kunnen doen, maar van brugklas mavo/havo is ze eerst naar vmbo-tl en daarna naar een andere, groene school, vmbo-kb terechtgekomen. Was een erg fijne school, die laatste, maar ook daar niet presteren en geen aansluiting bij klasgenoten.
Zodra de REC4-aanvraag rond is (kan 15 weken duren) kan ze op de wachtlijst van het speciaal voortgezet onderwijs.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:36

M'n vriendin heeft autisme, en hoewel we beide hard ons best doen, vind ik het soms verdomde lastig :( Soms bedoelen we t zelfde, maar begrijpen we elkaar verkeerd... Vind hem soms lastig hem dingen duidelijk te maken.

En dat terwijl ik er op m'n werk totaal geen last van heb, daar gaat het me allemaal gemakkelijk af.....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:45

malih schreef:
M'n vriendin heeft autisme, en hoewel we beide hard ons best doen, vind ik het soms verdomde lastig :( Soms bedoelen we t zelfde, maar begrijpen we elkaar verkeerd... Vind hem soms lastig hem dingen duidelijk te maken.

En dat terwijl ik er op m'n werk totaal geen last van heb, daar gaat het me allemaal gemakkelijk af.....
Bedoel je dat je op je werk er totaal geen last van hebt dat je vriendin autisme heeft? ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:11

zoals ik net al zei . ik loop stage met mensen met autisme. maar hoe ga je daar het beste mee om. ik heb een client die gek is op muziek luisteren dus hij mocht een cd uitkiezen.maar wat bleek nou... de cd deed het niet. en dat past dan niet in zn systeem en raakt dan volledig in de war en wordt boos.
hoe kan ik hier het beste mee omgaan als zoiets gebeurt? want in sommige situaties is het gewoon niet te voorkomen helaas

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:35

malih schreef:

Misschien omdat je met je werk op een andere manier emotioneel betrokken bent bij de mensen?
Roep maar wat hoor.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:45

ijssnuiver schreef:
En is dan het niveau te veel of alles eromheen? Dus een nieuwe school, nieuwe leerlingen, andere dingen, overal aan wennen? Want ook dat vergt veel energie en daar worden je schoolprestaties natuurlijk ook niet beter van.

Ja ik kwam op een nieuwe school. maar werd daar in het diepe gegooit, had ineens niemand meer om me bij aanteklampen, kreeg een nieuwe stage, heeeel veel opdrachten vanaf d eerste week. Niks tenadele van mijn ouders hoor! die hebben mij altijd zoveel mogelijk gesteund & oplossingen gezocht.

MarChak schreef:
@trekpaardluf welkom in het topic.
Hoe reageerde school op je vraag of zij het aan je stage-adres willen vertellen? En krijg je op school extra begeleiding vanwege je autisme? Want daar zijn potjes voor hoor! Laat je alsjeblieft niet afschepen door je naar een lager schoolniveau te laten zakken, die strategie gebruiken veel scholen om ervoor te zorgen dat ze niet teveel zittenblijvers hebben. Als je tl kan doen, zou je qua leerstof niveau 3 moeten kunnen, maar dan wel met begeleiding en begrip.
Enne: je hoeft niet hetzelfde te worden als anderen. Dan leg je jezelf zo'n moeilijke taak op dat daar al je energie in gaat zitten, in plaats van dat je leert lekker in je eigen vel te zitten. Wordt je verder nog begeleid door een autisme-poli of psycholoog?

Ze snapten op school geloof ik wel dat ik het niet zelf wou vertellen. zij zouden dus bellen. maar dat is nog steeds niet gedaan. heb ze ook al wel verteld dat ik het belangrijk vind dat het toch snel gebeurt. maar word niet echt op gereageerd. Op school is ruimte voor extra begeleiding, die ik vorig jaar ook gehad heb. het hele probleem is dat ik inmiddels in dat 1e jaar 3 verschillende begeleiders heb gehad. omdat ze steeds weg gingen. Ik vind het heel moeilijk om kennis te maken. ik moet dus ongeveer 1 maand de kat uit de boom kijken, en stel me nooit helemaal bloot voor die mensen. na 1 maand gaat eht wat beter, maar als ze dan zelf na een maand of 3 vertrekken wat heb ik er dan aan? In die tijd dat ik nu naar school ga (incl de middelbare dus) heb ik 12 verschillende begeleiding gehad. dit is teveel. ik trek dat dus gewoon nietmeer.. Ik heb dus eigenlijk zelf een beetje ervoor gekozen om niet meer verder tegaan met begeleiding, omdat ik steeds weer vertrouwen op moet bouwen.

Ik kan ook makkelijk nivo 3 doen, sterker nog nivo 4 moet ook haalbaar zijn. het probleem zit hem er alleen in dat school best begrip toont voor je ADHD pddnos, maar als het er op aan komt je gewoon in het diepe gooien en je gewoon net zo meot zijn/doen als alle andere leerlingen. daarom heb ik dus ook geen psygoloog. alleen omdat ik perdag 4 uur moet reizen naar school, en dan moet ik lessen gaan missen.. maar ik moet wel 80 % van al mijn lessen volgen dus ik kan niet te vaak weg. want dan haal ik de opleiding niet..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:53

quera schreef:
zoals ik net al zei . ik loop stage met mensen met autisme. maar hoe ga je daar het beste mee om. ik heb een client die gek is op muziek luisteren dus hij mocht een cd uitkiezen.maar wat bleek nou... de cd deed het niet. en dat past dan niet in zn systeem en raakt dan volledig in de war en wordt boos.
hoe kan ik hier het beste mee omgaan als zoiets gebeurt? want in sommige situaties is het gewoon niet te voorkomen helaas

Misschien een hele stomme, maar misschien twee cd's uit laten zoeken?
Met de mededeling dat als de ene het niet doet je de andere nog kan proberen.
En dan ook erbij zeggen wáárom hij er dan twee uit mag zoeken.
Dan bereid je iemand er toch min of meer op voor dat het kan gebeuren.

Ik ben overigens niet zo heel gevoelig voor wasmiddelen en shampoo enz.
Misschien omdat ik al zo lang in de beesten zit, dat zou zomaar kunnen.

Verder voel ik me gek. >;)
Enerzijds ben ik heel erg blij, anderzijds verdrietig. >;)
En voor beiden heb ik niet echt een reden eigenlijk.... >;) >;) >;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

@mf: ik heb hem uiteindelijk nog een andere cd uit laten kiezen en toen was het panniekerige er wel een beetje af.
maar ik bedoel ook met dingen die niet te voorkomen zijn.

vorige keer was hij zn portomonee vergeten. en zelfs nadat hij die wel weer had was hij nog aan het stressen.
hij begint dan te "kikkeren" zoals ze dit bij ons noemen.

heel frustrerend voor ons natuurlijk maar ook voor hem

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:16

moonfish13 schreef:
Verder voel ik me gek. >;)
Enerzijds ben ik heel erg blij, anderzijds verdrietig. >;)
En voor beiden heb ik niet echt een reden eigenlijk.... >;) >;) >;)

Troost je, dit heb ik ook regelmatig zonder reden. Heel moe word ik er altijd van...

quera schreef:
@mf: ik heb hem uiteindelijk nog een andere cd uit laten kiezen en toen was het panniekerige er wel een beetje af.
maar ik bedoel ook met dingen die niet te voorkomen zijn.

vorige keer was hij zn portomonee vergeten. en zelfs nadat hij die wel weer had was hij nog aan het stressen.
hij begint dan te "kikkeren" zoals ze dit bij ons noemen.

heel frustrerend voor ons natuurlijk maar ook voor hem

Ik weet niet of je dit kunt voorkomen. Ik weet zelf inmiddels heel goed dat een piepkleine verandering van structuur niet te voorkomen is en ook ik heb daar nog steeds last van. Ik flip niet direct meer, maar wel indirect. Met de jaren heb ik er steeds beter mee om leren gaan, maar als ik dan 's avonds thuis ben, dan komt alles er toch uit en ben ik gewoon heel boos.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:22

Ik probeer er thuis duidelijk in te zijn dat als je iets afspreekt, het toch anders kan lopen, ik vertel er dus een alternatief bij. Wel lastig, want hoe het dan anders loopt is soms echt onvoorspelbaar en dat krijg ik niet altijd uitgelegd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:24

Daar moet je mee leren handelen denk ik.
En frustrerend zou ik het niet vinden persoonlijk.
Vervelend is het, maar je doet er niets aan.
Ik ben ook de rest van de dag van slag na zo'n akkefietje.

Probeer zoveel mogelijk vooruit te denken zou ik zeggen, probeer een plan B te hebben als dat mogelijk is.
Dénk dat plan B niet alleen, vertel het ook aan hem.
Misschien lastig omdat je zelf zo niet in elkaar steekt, maar het is wel erg belangrijk.

Ijssnuiver, ik heb het ook heel vaak inderdaad. En het vreet inderdaad waanzinnig veel energie..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:52

ijssnuiver schreef:
malih schreef:

Misschien omdat je met je werk op een andere manier emotioneel betrokken bent bij de mensen?
Roep maar wat hoor.

hihi, geweldig van die typ foutjes :P Ik bedoelde dus m'n vriend. ja k werk met gehandicapte, maar daar daar is het gros ook autisties, maar dan heb je echt een dag planning....en volg je die automaties...thuis heb ik dat niet, we zijn beide met zo veel dingen bezig, dat we nooit een structuur hebben...vind dat ook lastig om te maken....

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:33

paarden652 schreef:
Ah, ik heb zo een blijvende darmontstekking, en na 2 jaar weten ze nog altijd niet wat ze eraan moeten doen :P

Ben op gegeven moment bij één of andere homeopaat geweest en die heeft mij doorgemeten op de nagel met een apparaatje, met alle dingen waar ik "allergisch" voor was,

en nu ik dat een beetje mijdt (en dan vooral rundvlees en tarwe) gaat het heel wat beter.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:53

Wat apart om te lezen dat zoveel mensen last hebben van hun gewrichten enzo. Ik heb zelf dus echt om de haverklap een spier of gewricht verdraait en mijn spieren verzuren echt héél snel :( Het lijkt wel alsof ik altijd wel érgens last van heb, om gek van te worden :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:58

Ik heb het ook. Voel me net een oud wijf, en een dikke zeur, zoveel pijntjes als ik heb. Knieën, heupen, rug, voeten :\ Word er knettergek van.

Vanmiddag even een stukje lopen in het bos en direct overal last van. Even door de knieën om een foto te maken van een paddenstoel en ik kom amper weer overeind :x

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:36

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:05

Interessant:
Citaat:
Waarneming en zintuiglijke ervaringen bij mensen met Autisme en Aspergersyndroom.
Verschillende ervaringen, verschillende werelden.

Auteur: Olga Bogdashina. Paperback,
211 pagina's, Fontys-OSO & Garant, 2004.

Olga Boghadashina beschrijft in dit boek een andere zintuiglijke wereld. Ze schrijft over mensen met autisme voor wie zien, horen, proeven, ruiken, aanraken, het gevoel voor evenwicht en het gevoel in de gewrichten een heel andere betekenis kunnen hebben dan voor de meeste mensen. Zij werpt hiermee een ander licht op mogelijke verklaringen voor moeilijk- en voor de meeste mensen onvoorspelbaar gedrag en geeft handreikingen om dit gedrag in kaart te brengen en beter te begrijpen.
Geschikt voor ouders en iedereen die met mensen met autisme te maken hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:13

Zeker interessant ladypaard Dat andere lange stuk ga ik nog eens lezen.
Ik beweer ook dat ik "anders" voel en daardoor pijn heb.
Want ik geloof niet dat er werkelijk iets mis is.
(buitenom overbelasting van ons lijf)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:54

siskeh schreef:
tamary schreef:
Ik heb naast asperger ook fibromyalgie. Suggestie is dat de stress die de asperger oplevert de (mede)oorzaak van de fibromyalgie is.

Of dat er iets "mis" is met het doorgeven van de pijnprikkels.
Of eigenlijk van prikkels die misschien in je hersenen pijnprikkels worden.
Daarnaast zijn ze ook onderzoeken aan het doen om autisme in de urine aan te tonen(omdat er een bepaald stofje mist oid), en er zijn ook aanwijzingen voor darmproblemen bij mensen met autisme.
Die darmproblemen kunnen natuurlijk de oorzaak zijn van vele verschillende klachten.
Chronische vermoeidheid en autisme is geen wonder, waren de woorden van mijn Psychiater, en ik kan me daar ook erg goed in vinden.
Alles wat ik doe kost met nét iets meer moeite, dus tja, dan wordt je moe, en als je dan ook nog eens slaapproblemen hebt...

Hier herken ik me eigen zo erg in, ik heb altijd heel erg snel last van buikpijnen.
Ben door de hele mallemolen gehaald maar m'n nieren, lever, en alles is eigenlijk gewoon goed. Vorig jaar de woorden van de huisarts na het zoveelste bezoekje weer: Ik denk dat je dan toch een spastische darm hebt... FIJN. ;(
Chronisch moe ben ik ook wel, maar niet dat het echt gezegd is. Wel dat ik het zelf merk, de enige dag is beter als de andere.. ;)

ijssnuiver schreef:
Ik gister helaas gezakt voor mijn afrijden. Niet besluitvaardig genoeg...
Maar dat is voor mij sowieso heel erg moeilijk, ik kan bijna geen keuzes maken en als er dan een vreemde examinator naast me zit, ga ik helemaal twijfelen of ik wel de goede beslissingen neem.
Er word zo snel mogelijk nieuwe aangevraagd, maar ik ben nu al gedemotiveerd...

@buster4ever: Ik heb dat ook heel sterk, helemaal overprikkeld door alles wat ik zie. Daardoor reageer ik ook op dingen waar ik niet op hoor te reageren(gaan remmen voor een kruispunt waar ik niks mee te maken heb). Daardoor wordt instructeur boos en ik onzeker en is de cirkel weer rond...

Dat laatste had ik dus ook in m'n rijlessen, ik heb heel veel problemen met afrijden gehad en ik weet nu waar het aan ligt. Ik ben ook niet besluitvaardig, en twijfel ook veel te veel. Terwijl ik het allemaal best weet!

Ik heb nu een super fijne instructeur die echt weet wat ie doet voglens mij, maar ik zie ook weer zo tegen het afrijden op.. :\
Het iritante is ook dat je meot rijden zoals hun dat willen zien, terwijl je juist zelf anders door het verkeer gaat. Op wellicht toch wel een veilige manier, maar die wordt afgekeurd. Heel veel autisten rijden vaak af.. :\

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:18

locorette schreef:
Ja ik ben dan voor die hyperventilatie ook naar de dokter geweest en die stuurde mij door naar de fysio. Heb daar een paar maanden gelopen maar ben er nog steeds niet vanaf.

Ik weet trouwens ook niet of het erbij hoort maar mijn menstruatie is ook niet altijd goed :o Na ruim 6 jaar nogsteeds heel onregelmatig en soms zoveel pijn dat ik de hele dag op bed moet liggen en dat ik gewoon geen stap kan verzetten.

Als ik er zo over nadenk schommelt mijn gewicht ook enorm. Wel veel dingen als ik het zo nalees eigenlijk :o

Allemaal heel herkenbaar. Ben ook naar fysio geweest voor het hyperventileren. Ben er ook redelijk snel weer mee gestopt. Hyperventileer nog steeds, maar nu ik mezelf leer analyseren komt het toch vaak door gevallen waarin ik zekerheid kwijt ben. Dus als iets opeens verandert en ik even niet zo goed weet wat ik moet. ( 'Vergeet je die verjaardag niet?' 'Welke verjaardag' 'Van die en die' 'wanneer?' 'de avond na de familiedag' 'BOEM' :+ ) Of als vriend tegenstrijdig doet of als ik opzie tegen school en dan liefst een combinatie van allemaal van zulke dingetjes... Bingo :+ Het helpt vaak als m'n vriend me stevig vasthoud. En als hij er niet is dan wikkel ik me op bed in dekens, kussen voor achter en op me en dan alles lekker strak :+ Soms helpt dat.

Wat betreft menstruatie, dat is bij mij ook nog altijd heel wisselend. Soms geen last van, soms doodziek, soms 6 week niet en soms na 2 week alweer.. :\ En mijn gewicht schommelt ook gigantisch. Als ik gestrest ben dan eet ik slecht. Alles staat me dan tegen, ik ben dan nog gevoeliger voor prikkels dus kom dan niet aan met een net-iets-te-droog broodje of zoiets :D Ik heb ergens wel honger maar ik kan dan niks vinden wat ik lust. Als ik iets naar binnen pers dan ga ik kokhalzen.. Als ik een week lang stress heb dan hyperventileer ik heel wat af en ben zo 5 kilo lichter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:08

Buikklachten komen mij ook erg bekend voor, ik ben om de haverklap aan de beurt.
Nooit over nagedacht dat het aan de Asperger zou kunnen liggen.
Eten komt ook bekend voor, honger maar geen trek, en dan ook niets kunnen vinden wat ik wil op dat moment.

Gewrichten heb ik gelukkig geen last van.
Ik kneus wel veel dingen, maar dat is mijn eigen schuld denk ik. :D
Laatst verstapte ik me met 20 kilo op mijn rug.
Toen ik minder lang vloog landde ik wel eens lomp.. en dan is 30-40 km/h toch wel hard.
Dan wat misstarts waardoor ik tegen de grond werd gesmakt door de trekkracht van de lier.
Zo nog veel meer lompe dingen. Laatst tegen het prikkeldraad gewaaid. Ook lekker.
Ik heb al zoveel blauwe plekken opgelopen met vliegen, maar tis wel leuk.

Nu ben ik gelukkig ook nog jong, dat scheelt een hoop.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:55

Ik heb de laatste paar dagen extreem last van vergeetachtigheid. Gek word ik ervan. Voel me dement. Moet wel 10 keer heen en weer lopen om zeker van te zijn dat ik echt niks vergeten ben.

Of dan voel ik dat ik iets vergeet en dan kom ik er na een uur pas achter wat het is en ben ik al weg.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:45

Kitten85; Dat heb ik ook vaak genoeg :+ Dan loop ik naar boven en dan denk ik: Waarom loop ik nou naar boven?
Soms heb ik zelfs dat ik geeneens meer weet wat ik 10 minuten van te voren gekeken heb op de televisie.

Hebben jullie ook wel eens last van vervelende opmerkingen die maar bij je blijven knagen? Of gaat het bij jullie het ene oor in en het andere oor weer uit? :)

Orchid; Ja bij mij gaat het gewicht er soms ook heel snel vanaf, maar dan wil niemand het geloven. Ze zeggen dan dat onze weegschaal het niet meer goed doet ofzo? Ik ben zelfs in 1 dag tijd bijna 4 kilo afgevallen. Heb die dag niet veel gegeten en meer bewogen dan normaal dat geef ik toe, maar 4 kilo?! Dat is een nieuw record voor mij :P

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:24

Nare opmerkingen of dingen die ik gezegd heb blijven heel lang hangen ja. Dan denk ik: klopt dat wel? Vinden ze me nu niet raar?

Ik ben op moment sowieso op. Ben 1 chaos, in huis, bij mijn beesten. Ik wil werken, geld erbij verdienen, maar mijn vriend vraagt zich af (ik ook wel beetje) of ik dat wel aankan.

Ik ga zo hard mogelijk door met mijn leven, maar van binnen schreeuw ik, huil ik...