Hoe oud moeder worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je toen je eerste kindje geboren werd?

Jonger dan 20
20 (4%)
20
14 (2%)
21
12 (2%)
22
17 (3%)
23
24 (4%)
24
32 (6%)
25
26 (5%)
26
24 (4%)
27
27 (5%)
28
20 (4%)
29
12 (2%)
30
16 (3%)
ouder dan 30
30 (6%)
Ik heb nog geen kinderen
215 (43%)

Totaal aantal stemmen: 489

Briiet

Re: Hoe oud moeder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:54

was 21 zat in laatste jaar van de opleiding. kind gekregen aleen half jaar stage later afgemaakt en relatie stuk.
na paar jaar nieuwe relatie 26 nieuw kindje allebei een baan. laatste 2 maand vriend kreeg ontslag. dus helemaal vastigheid heb je nooit. nog steeds samen. en gelukkig.
het is een stuk anders leven met kids dan zonder.
niet meer ergens onverwachts heen. savonds moet er 1 thuis blijven of opa of oma oppassen als je die in de buurt hetbt. helaas bij ons niet.
dus we doen nu erg weinig samen. wel jammer maar even wachten tot ze wat ouder zijn en alleen kunnen zijn.
helemaal mee eens JessAndHope
Nu kan je natuurlijk gaan afvragen, wanneer is de juiste tijd?
Ik kan je vertellen: die isser niet.
je leven vindt ik veranderd helemaal als je kinderen hebt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:17

@Tat_jana:

Tuurlijk kun je nog een heleboel doen met kinderen, je bent niet gehandicapt ofzo ;) .

Maar het middelpunt van je leven veranderd van jezelf naar je kind, dat is het. Altijd heb je die verantwoordelijkheid :j. Alles veranderd.
Je eigen leven en je hoofd moet klaar zijn om een ander zijn leven vorm te kunnen geven op de best mogelijke manier. Dat doe je imo niet even tussen de soep en de pattaten zoals ze dat hier zeggen. Daar moet je veel zin en geduld voor kunnen opbrengen. Nog afgezien van het financiele gedeelte.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:20

@ BraveSpots, zo formuleer je het al heel anders dan er in eerste instantie gedacht zou worden :j
het kwam echt over alsof dat allemaal niet meer kon.

met je laatste post heb je zeker gelijk.
maar ik geniet, zolang de kinderen maar genieten :j
ik moest ook niet denken aan kinderen nu al, om de zelfde redenen als jij aankaarte,, maar ben het nu heel anders gaan zien nu ik zwanger ben :j

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:21

Pfff...

Even vooraf: geen oordeel hoor, over niemand, iedereen maakt zijn eigen keuzes (en dan hopelijk de juiste!)

Maar zoals Equimotion al aangaf, de leeftijd waarop man-huis-paard-kind ;) al helemaal voor elkaar lijken te zijn, ligt laag!

Om e.e.a. in perspectief te zetten - in ieder geval een voorbeeld van hoe het ook anders kan (nee, niet beter of slechter, maar anders!):
- ik was klaar met mijn opleiding(en) toen ik 23 was (en nee, nooit blijven zitten, gewoon lang gestudeerd en meerdere opleidingen gedaan, altijd ernaast minimaal 12 uur bijbaantjes e.d. gehad)
- ik heb tijdens mijn studie en daarna heel hard gewerkt, maar ook heel hard gefeest! reizen gemaakt, dingen geprobeerd, in verschillende steden gewoond...
- ik was 31 toen ik ging samenwonen, samen hebben we een huis gekocht
- ik heb een heel fijne en erg drukke baan waarbij standaard meer uren aan opgaan dan de 40 uur waar ik voor betaald word
- ik doe een aantal dingen naast mijn werk, vrijwilligerswerk e.d.
- ik heb een eigen paard (+ bijrijder, dat moet dus wel met een volledige baan), waar gruwelijk veel tijd in gaat zitten - en ik ga overigens noooooit met tegenzin, vind het heerlijk
- ik ben nu bijna 33 en denk nog lang niet aan kinderen. Ik weet niet eens zeker of ik een kind zou willen (los van of ik een kind zou mogen krijgen), maar in ieder geval de komende 2 jaar nog zeker niet! Geen tijd!!! En grappig genoeg is het om me heen ook helemaal nauwelijks issue. Vrijwel alle vriendinnen van de middelbare school etc. waar ik nog contact mee heb, hebben ook nog geen kinderen. Willen vaak wel - en zijn daar duidelijker in dan in - maar nu nog niet. Wanneer dan wel? Later... ! (En ja, ik en ook mijn vriendinnen weten dat het biologisch minder verstandig is, kinderen na de 35.)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:25

Ester ik denk dat 'de tijd' er nooit echt is.

Ik was op mijn 20ste klaar met het HBO. Inmiddels ben ik bijna 24, heb ik een vaste baan (waar ik ook eventueel parttime mag werken), ben heel gelukkig getrouwd, heb een huis en we hebben ook de nodige spaarcentjes. Dus wat dat betreft 'kan het'. IK hoop dan ook dat ik op mijn 35 al 'grote kinderen' heb ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:44

BraveSpots schreef:
Maar waarom is kinderen percé de nieuwe stap?

Als alles goed gaat ben ik nog 20 als ik ga afgestudeerd zijn (Bachelor dus HBO denk ik in Nederland?) en ga samenwonen.
Ik ben geen rasecht fuifbeest, hoewel ik graag eens een concert meepak.

Maar ik wil nog zoveel doen voor ik kinderen krijg. Spontaan kunnen zijn, nieuwe mensen leren kennen, ervaring opdoen in mijn werk, mooie plekjes in de wereld ontdekken, en ook gewoon volwassen worden en mijn eigen kijk op de wereld krijgen...

Kinderen krijgen is voor mijn gevoel nog lang niet aan de orde, terwijl ik straks, voor de buitenwereld, wel al gesetteld ben.

Ik weet niet of je op mijn bericht doelt, maar ik had het over een nieuwe stap. Voor de een is dat kinderen krijgen en voor de ander trouwen of weer iets heel anders. Wij zijn er aan toe en willen dolgraag kinderen. Daarom is een kindje voor ons een logische nieuwe stap :)

Toen ik 20 was, was ik ook nog niet toe aan een kindje hoor! Ik zou me nergens druk om maken als ik jou was :) Rond eerst maar je opleiding af en doe de dingen die je leuk vindt. Het verlangen naar een kindje komt vanzelf :) Je kunt er alleen geen 20 jaar meer mee wachten.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:19

Als het plaatje compleet is dan wil ik rond mijn 25e er aan beginnen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:53

Equimotion schreef:
Ik vind mensen op bokt sowieso vaak piepjong enorm "gesetteld". Misschien heb ik in het echte leven een heel afwijkend referentiekader.

Aangezien er een misverstand is en ik een stukje te weinig weg heb gehaald in een quote even een rectificatie.............

Ik vind dat er hier ook behoorlijk wat mensen op zeer jonge leeftijd al behoorlijk gesetteld zijn.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:00

Ik ben 20 en woon ook alweer 2 jaar samen. Maar tja het ligt er maar net aan hoe alles loopt. Ik wil nu nog geen kinderen maar als ik 23 ben ofzo dan lijkt het me prima. Ik werk nu ook al fulltime en me vriend heeft een eigen bedrijf. Ik wil zelf nog een cursus volgen en me pony als het zover is uit brengen in de wedstrijden. Dat is nog een droom dus die wil ik eerst waarmaken. Want denk dat als ik kinderen krijg ik daar niet zoveel tijd meer voor heb. Misschien heel af en toe eens.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:19

Ik ben het er wel een mee eens dat je leven compleet veranderd met een kind(eren). Ik had het er in het begin ook wel moeilijk mee dat ik mijn 'vrijheíd' kwijt was.

Daar bedoel ik mee niet meer zomaar gaan en staan waar ik wil. Mijn vriend werkt in de horeca en is 's avonds rond half 8 thuis. Prima altijd zo geweest. Normaal ging ik werken, eten en naar paard en waren we rond zelfde tijd wel terug. Nu kan dat dus niet meer en moet ik wachten tot hij thuis is.

Oma vragen kan altijd, maar ik ben van mening dat het je eigen keuze is geweest voor een kindje te kiezen en dan vind ik dat net altijd oma hoeft op te passen. Alleen eventueel op een werk dag of in geval van nood.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:13

Tja, beetje late reactie was het topic een beetje kwijt...

Hoe bedoelen mensen met vrijheid kwijt?
Je krijgt met een kindje er toch ook een hoop goede dingen voor terug? het is toch gewoon een keuze die je maakt om een stap verder te gaan in je realtie en toekomst,.... Ik ben benieuwd naar wat mensen bedoelen met vrijheid...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:47

Ik ben nu 23, heb een zoontje van 5.
Nee hij was niet gepland, maar zeker welkom.
Ben 6 jaar samen geweest met zijn vader totdat er een 16 jarig meisje in beeld kwam en ik dus uit beeld was.

Ik heb nu sinds een jaartje een nieuwe vriend, hij is 36 en wil absoluut geen kinderen.
Hij is heel gek met mijn zoontje, maar om zelf nog aan kinderen te beginnen, daar vindt hij zichzelf te oud voor.
Plus het feit dat hij alleen de weekeinden thuis is, hij dat niet vind kunnen tegenover mij en zijn kind.

Ik heb er geen problemen mee omdat ik een gezonde zoon heb (zeer slecht start gehad ademde niet toen hij geboren werd e.d.)
Dus waardeer ik mijn kleintje des te meer, hij had ook kunnen overlijden.

Kinderen krijgen is idd niet van zelf sprekend (was voor mij ook zeker de doorslag factor om mijn zoon te houden)

Als ik mijn collega zie die dol graag een kindje had willen krijgen, maar dat het naar jaren niet gelukt is en nu met 39 in de overgang, word ik eigenlijk een beetje nijdig op sommige mensen die er maar oplos wippen en als het dan een keer of 3 fout gaat netzo makkelijk naar de abortuskliniek stappen....

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:22

Ik begin aan kinderen wanneer ik volwassen ben (ben nu 31 :D ).
Momenteel heb ik gewoon teveel andere dingen te doen om aan kinderen te denken.
Mocht ik onverhoeds zwanger raken dan is het welkom (na eerst in zware shock te hebben gezeten waarschijnlijk),maar het is niet is wat we in de "planning" hebben.
Ik denk ook niet echt dat je zoiets kan plannen.
Je hele leven verandert en ik denk dat je,zolang je geen kinderen hebt, ook geen idee hebt van de impact.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:37

pff ik ben nu net 27 en heb enorm het gevoel dat ik achterloop, dat het min of meer moet om kinderen te krijgen kan het gevoel heel moeilijk uitleggen en wordt er vaak verdrietig om, nu loopt mijn leven sowieso niet hoe het hoort en zit me allemaal dwars

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:04

SecretLIN schreef:
pff ik ben nu net 27 en heb enorm het gevoel dat ik achterloop, dat het min of meer moet om kinderen te krijgen kan het gevoel heel moeilijk uitleggen en wordt er vaak verdrietig om, nu loopt mijn leven sowieso niet hoe het hoort en zit me allemaal dwars

Hoe bedoel je dat precies? Je wilt het wel graag maar heb geen relatie?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:02

Ja, opzich zou ik het wel willen maar aan de andere kant . . .

Ik heb meer het gevoel dat het moet, en omdat iedereen in mijn omgeving opeens kinderen heeft en ik toch ook al 27 ben.

Wat grappig is dat mijn broer met presies dezelfde gevoelens rondloopt en hij is 29..

Mijn leven loopt niet zoals het hoort ben veel mensen verloren toen ik 16 was ze gingen allemaal achter elkaar (vader, 2 oma's 1 opa) en het laatste jaar ben ik 2 ooms verloren.

kan het allemaal moeilijk uitleggen, voelt beetje alsof ik het ook moet doen voor mijn moeder en straks ben ik te oud om kinderen te krijgen ben inmiddels alweer 27

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:09

Maar wanneer vind jij je dat TE oud? Ik was 27 toen ik wel een relatie had maar nog lekker thuis woonde. Onze eerste zoontje kwam toen ik 32 was. Nu 8 jaar later was ik dan weer zwanger (helaas is ons kindje overleden) maar ik vind mezelf echt niet oud.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:12

Mijns inziens ben je te oud als je lichaam niet meer goed vruchtbaar is. Daar zijn gemiddelden voor, maar het blijft natuurlijk per persoon verschillen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:13

Binckydenice schreef:
Tja, beetje late reactie was het topic een beetje kwijt...

Hoe bedoelen mensen met vrijheid kwijt?
Je krijgt met een kindje er toch ook een hoop goede dingen voor terug? het is toch gewoon een keuze die je maakt om een stap verder te gaan in je realtie en toekomst,.... Ik ben benieuwd naar wat mensen bedoelen met vrijheid...

Gelukkig heb ik dat gevoel nooit gehad. Wij namen ook wel altijd ons kindje overal mee naar toe. Vind persoonlijk niet dat je alles uit de weg moet gaan als je kinderen hebt. Nu kan elke situatie anders zijn, maar waarom ineens anders gaan leven omdat er een kindje is?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:14

ik was 19 toen onze dochter geboren werd
ik woonde nog thuis en mijn man ook
we hebben besloten om toen bij hem te wonen en zijn ouders
daar is ook thuis onze dochter geboren
vlak voor de geboorte hebben we een huis gekocht
maar er wel voor gekozen om pas na de bevalling te verhuizen.
inmiddels zijn we vandaag precies 8 jaar samen waarvan ruim 3 jaar getrouwd
we hebben de laatste 2 jaar zoveel ellende meegemaakt dat onze band zooooo sterk is dat het gewoon soms zo eng is hoe we elkaar aanvoelen
en precies weten wat we denken van elkaar.
inmiddels hebben we ook een zoon van ruim 2 jaar oud erbij
en dat is allemaal gekomen terwijl we elkaar net 2 maanden kenden toen ik er achter kwam zwanger te zijn
(door de pil heen niet bewust voor gekozen maar wel super blij met onze schat van een dochter)
ik ben nu bijna 27 (december) ik zou het niet meer anders willen
mijn buurvrouw is 24 en heeft er al 3
en mijn tante was in de 40 toen er nog een bij kwam het is maar wat je wilt

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:14

Ik denk dat ik een beetje een 'laatkomer' ben met dit. Ik ben 26 en studeer nog (terug in feite) en ik ben
28 als ik klaar ben met m'n studies. Ik heb een vriend sinds 4 maanden, maar woon nog steeds thuis bij m'n vader
(is makkelijker qua financien, en hij heeft er geen last van uiteraard). Dus ik schat dat ik pas rond m'n 29 a 30 aan kinderen
ga beginnen... Best 'laat' als ik het zo vergelijk :) Veel van mijn vriendinnen en tevens leeftijdsgenoten hebben al kinderen
en zijn getrouwd. Maar ik ben er nog niet aan toe. Eerst maar even al de rest op orde stellen :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:15

Pletje123 schreef:
Mijns inziens ben je te oud als je lichaam niet meer goed vruchtbaar is. Daar zijn gemiddelden voor, maar het blijft natuurlijk per persoon verschillen.

:j maar ik doelde meer op het feit dat als je nu 27 bent en denkt dat je straks te oud bent, vraag ik me af wanneer is dat dan? Was gewoon een vraag ;)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:18

Iorrr schreef:
Ester ik denk dat 'de tijd' er nooit echt is.

Ik was op mijn 20ste klaar met het HBO. Inmiddels ben ik bijna 24, heb ik een vaste baan (waar ik ook eventueel parttime mag werken), ben heel gelukkig getrouwd, heb een huis en we hebben ook de nodige spaarcentjes. Dus wat dat betreft 'kan het'. IK hoop dan ook dat ik op mijn 35 al 'grote kinderen' heb ;)

dat houd dan in dat je kinderen 10 jaar zijn (namelijk nog 9 maanden zwangerschap)
dat vind ik niet echt grote kinderen hoor
als ze 10 zijn moeten ze nog puberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:25

Maar kleine kinderen zijn het ook niet meer.

Mijn dochter is al behoorlijk groot, en die is pas 5 :=

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:29

ja maar dat valt toch echt wel onder klein hoor
5 dan zitten ze net een jaar in de kleuterklas
groot vind ik zelf vanaf een jaar of 16 ofzo