Ja, ik ga er overheen komen! (Boulimia)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Re: Ja, ik ga er overheen komen! (Boulimia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:59

Kom je topic net tegen en wou je heel veel succes wensen met je herstel en vind dat je het echt fantastisch goed doet!! Weet hoe het is zoiets door te maken. Je kunt het!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:20

@ Rens_ke, ik hou het op bokt bij. Iedere update. Enorm grappig om nu al terug te lezen. Het gaat echt de goede kant op. Ik heb namelijk in hele oude berichten al meerdere topics terug gevonden, (en dat is echt JAREN geleden) en dan schrik ik wel. Toen gaf ik het al aan, maar was niet sterk genoeg.
En moet je nu eens zien: Ik ben er bijna, ik voel het!

De therapie heb ik nu niet iedere week, maar ik wil over 2 weken bellen, om bij te praten, en met 3 of 4 weken dan weer langs gaan. Ik moet het zelf kunnen, en ik voel dat ik er sterk genoeg voor ben.
Gister hadden het we ook over de slechtste dagen, en waarom het dan zo was. De oorzaak, gevoel, gedachten, alles!
En toen we er over hadden werd ik nog emotioneel, maar door dit uurtje, is er zoveel opgehelderd. Hij noemde enkele woorden, zinnen, en hij nam me de woorden uit m'n mond. Wat hij zei: zo dacht, en voelde ik het. En dat is nog steeds.

Het is zo lastig: Ik ben enorm streng voor mezelf. Commentaar, kan ik wel tegen, ligt er aan hoe persoonlijk het is. Vroeger hoefde je maar te zeggen: jeetje, wat ben jij slecht in school, en ik had een klote dag. Dan ging ik twijfelen: " ben ik echt slecht in school? heeft die gene gelijk?" Net zo als: "Je bent dik"; ik dacht dan: "chips, diegene kan nog weleens gelijk hebben." En toen ben ik steeds vaker voor de spiegel gaan staan, en ik hoorde het blijkbaar veel vaker, dan voorheen, en sloeg door. Hoe persoonlijker het commentaar, hoe grotere dip ik kreeg. Een negatief spiraal. En nu leer ik: mijn gedachten zijn verkeerd.
Ik moet zeker van mezelf zijn, niet zo twijfelen. Vind iemand mij dik? Pech voor diegene. Ik ben wie ik ben, dit is mijn leven. Mijn film, mijn hoofdrol, en enkele mensen mogen mee spelen in het script.

Maar ik was 14/15, en dan ben je zo onzeker, zo kwetsbaar en broos...
Nu ben ik 21, en sta zoveel sterker in mijn schoenen!

@ Sneeuwmann: super bedankt!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:21

Engel je bent een topper! Mischien al vaker gezegt, maar het is gewoon zo. :j Je bent er bijna! Kop op meis het lukt je!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 07:09

Weer even een kleine update hoor, aangezien ik gister wat heb mee gemaakt...

Ik zou uit eten met een groep mensen, en we zouden verzamelen bij een gebouw. Allemaal hardstikke leuk en wel. Maar daar waren grote ramen, en ik kijk in iedere weerspiegeling die ik van mezelf kan zien. En ik zag mezelf staan, en schrok van mezelf. Ik zag mijn dunne benen, eigenlijk was alles wel dunner dan ik voorheen heb gezien.
Ik heb mezelf zolang als een dikkerd gezien, gevoeld, en geleefd. Maar gister zag ik mezelf dus met andere ogen. En dat is zo vreemd om dat te realiseren. Niemand van de groep weet van de ziekte, aan gezien ik het niet iedereen zo maar vertel. Niemand keek me ook vreemd aan ofzo, ja ik zag er leuk uit. Maar ik zou echt verwachten van iemand te horen: ben je afgevallen?
En die iemand, was ik zelf gewoon. In die paar seconden, schrok ik echt wakker. Ik ben gewoon mooi, mooi lichaam, mooie details etc. Ik ben niet dik, ik ben mooi. Hoe kom ik dan aan het beeld dat ik dik zou zijn? Want, dat is helemaal niet zo. En ik ben trots, trots op mezelf.

Maar goed, om het niet te erg te laten opvallen dat ik zo naar mezelf zat te kijken, hield ik er maar even mee op. Eenmaal in het restaurant aangekomen. Ik wist precies wat ik wou/ zou eten. Maar zodra de kaart voor m'n neus kwam, raakte ik in de war.
Voorgerecht: een ramp! Hoe zeker ik wist wat ik zou eten, hoe harder ik begon te twijfelen. Ik zou A kiezen, maar 'een stem' in mijn hoofd zei: Neem de salade. Neem de salade! Neem de salade!!
En dan het moment dat je moet bestellen, gatverdamme. Ik was zenuwachtig, wat moest ik nou?
Maar het is allemaal goed gekomen! Ik heb besteld wat ik van te voren al had besloten. Ik was op dat weer sterker dan de ziekte in mij. Alleen de keuze maken, wat ik wil, dat is nog lastig.

Maar dit was zo raar. Ik zie het als een 'lokkertje' naar een terugval. Ik twijfelde, de ziekte sprak tegen me. Maar ik was sterker, ik ben sterker. Alleen de twijfel is soms zo eng. "Doe ik het wel goed?"

Maar goed: Al met al; Ik heb me door gisteravond meer gerealiseerd wie ik werkelijk ben, en hoe ik er uit zie. Ik 'draag' niet meer het monsterpak (dik lichaam), en ik ben een mooie meid om naar te kijken. Dat zag ik gister wel, ik ben er eigenlijk wel trots op :o .

Bij deze: Ik ben een prachtige meid

Bedankt voor het lezen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:10

Wat een fijne update om te lezen :)
Fijn dat je 'monsterpak' van je afgevallen is & dat je jezelf weer ziet zoals je bent!
Een mooie, prachtige, trotse meid :D.
Ga zo door, iedereen hier weet dat je helemaal gaat genezen & dat weet je zelf natuurlijk ook! Succes.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:50

Fijn voor je Engel! Je bent om de goede weg. :)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:42

*\o/*

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 15:00

Bedankt lieve meiden, dit doet me echt goed :D

Vandaag hou ik het gevoel nog lekke vast, en ik ben van plan om dit nooit meer los te laten!
De strijd is eigenlijk al gestreden.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:08

Engel je mag trots op jezelf zijn! :D

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:24

:(:) Het moeilijkste is iets aan jezelf veranderen, maar;
" Erkennen van het probleem / situatie van je eigen ik, dan heb je al 80% het probleem / situatie overwonnen".

Ben trots op je *D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:46

Borivage schreef:
:(:) Het moeilijkste is iets aan jezelf veranderen, maar;
" Erkennen van het probleem / situatie van je eigen ik, dan heb je al 80% het probleem / situatie overwonnen".

Ben trots op je *D

80%, ja je hebt gelijk. Maar die 20% is zo verrotte zwaar...
Vandaag weer verkeerd in de spiegel gekeken, en weer twijfels. Wat nergens voor nodig is.
Maarja... Ik kijk naar mezelf, en zie prachtige benen, armen en alles is naar wens, behalve de buik... Het is altijd al een probleem geweest. Maar juist, omdat de rest zo dun is, valt ie meer op.

Maar ik moet denken van mezelf: ik ben mooi, want wat zag ik zaterdag?
en dan word ik wel weer vrolijker hoor.
Ik moet niet in iedere spiegel kijken...

Editje:
Ik ben zo sterk, een maand geleden, en nu: een wereld van verschil.
Niet iedere dag kan mijn dag zijn,
maar ik moet wel proberen,
te blijven lachen naar de wereld.
En tevreden zijn, met wat ik heb.

Thats the spirit, thats my power, thats, totally me.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:50

Engel, je gaat met sprongen vooruit! En idd niet elke dag kan je gelukkig zijn.. Maar probeer het !

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:18

Lieve Engel,

Je bent zo goed op weg!!! Iedereen in de wereld heeft weleens zijn dag niet. Daarvoor zijn wij mens, wij zijn niet perfect maar ook weer wel. En denk maar zo " Beauty is in the eye of the beholder" ofwel het uiterlijk telt maar je innerlijke schoonheid is zoveeel meer belangrijk. Als je van binnen gloeit straal je op een gegeven moment ook van buiten en dan is die 20% steeds makkelijker te overwinnen.

Je kan en mag altijd PB'n geen probleem Engel. ;-)

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:48

[quote="EngeltjeS"]
Maar ik was 14/15, en dan ben je zo onzeker, zo kwetsbaar en broos...
Nu ben ik 21, en sta zoveel sterker in mijn schoenen!
quote]

Oohh, die is herkenbaar!! Ik sta in precies dezelfde schoenen als jou. Ik heb mijn boekjes van toen ook nog en als ik die nu terug lees denk ik wel eens 'Wat was ik verknipt, wat zat ik diep'. Ik merk ook dat een deel daarvan ook afhing van mijn gewicht. Hoe minder ik weeg, hoe vlakker mijn emoties en hoe waziger ik ben. Hoe hoger mijn gewicht, hoe meer ik aan kan en hoe helderder ik me voel.

Wat ik op een gegeven moment tegen mezelf heb gezegd, en misschien kan ik jou er ook mee helpen, is.. hoe zwaar ik ook ben (of hoe licht) het veranderd niet wie ik ben. Ik ben niet minder lief als ik in eens 10 kilo afval. Ik ben niet minder spontaan als ik vel over been ben. Ik ben niet minder creatief als ik een ondergewicht heb. Dat ben ik bij ** kilo, bij ** kilo en bij ** kilo. Dus waarom dan mager blijven..het heeft totaal geen zin. En! Mijn kwaliteiten komen nog beter tot hun recht als ik gewoon een gezond gewicht heb. Dan pas functioneerd mijn lichaam en geest op de toppen van hun kunnen en kan ik laten zien wat ik in huis heb.

Geld voor jou, en jou, en jou, en jou en iedereen die dit leest! :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 05:36

@ Ren_ske, echt herkenbaar he? :P Ik heb bokt, zet er eigenlijk te veel op. Maar goed, het is een uiting van gevoelens.
Ook herken ik direct in gedichten die ik in die tijd heb geschreven, hoe ik me voelde, hoe ik zelf vond hoe ik er uit zag etc. Dat is nog zo helder allemaal.

Dat stukje moet ik maar eens onthouden! :D
Vroeger, dan weeg je altijd minder. En toen dacht ik altijd al: als ik nou nog minder weeg, ben ik mooier en gelukkiger.
Het gevolg zie je nu wel. Ik ben een ziekte aan het overwinnen.

Vandaag gaat het al een beetje beter, gelukkig maar!
Het is vroeg, moet zodirect werken. Maar ben wel smiddags klaar. Ik moet eens leren minder op de pc te gaan zitten, en meer dingen voor mezelf te doen.

Maar goed, afkicken kan nooit in 1x :D

Jullie zijn toppers, het doet me echt zo goed. zo fijn om een berichtje te ontvangen :+:

Fijne dag nog iedereen!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:00

Engeltjes, je bent een topper!!! Ik vind het heerlijk om te lezen hoe je uit de ziekte krabbelt en jezelf durft te zijn. Klasse!!! :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:20

Ik heb zo'n lieve pb mogen ontvangen van een bokker, en ik quote een beetje wat ze me heeft verteld:

Bijna iedere meid is onzeker om haar buik. En waarom?
Omdat: als je verliefd bent, voel je dat in je buik.
Als je zenuwachtig bent, voel je dat in je buik.
Als je niet echt happy voelt, voel je dat in/ aan je buik.

Gevoelens uiten zich via of in de buik, en hier herken ik zeker veel in.
Door dit te onthouden, is vandaag alweer een betere dag.
Want hier zit een kern van waarheid in, en niet zo'n kleintje ook.

Mijn dag vandaag ging goed! Heerlijk gewerkt, en wel een kleine tegen slag, maar toch zette ik door.
Als ik nou iedere dag een stapje zet, voor uit of achteruit, dat doet er niet toe. Ik blijf niet stil staan.
En met ieder stapje, (zeker vooruit) moet ik tevreden zijn.

En bij deze: weer een dikke stap naar voren gezet!
Ik ben trots op mezelf, en de mensen om me heen :+:

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:11

MarJon schreef:
Engel, je gaat met sprongen vooruit! En idd niet elke dag kan je gelukkig zijn.. Maar probeer het !

maar iedereen heeft weleens een ongelukkige dag

Je bent echt super goed bezig zeg!

ik vond me zelf vroeger ook heel erg lelijk, tot dat ik met mijn ex kreeg, gaf me heel veel zelfvertrouwen
(behalve dat die dan vreemd ging xD)
maar toen ben ik al wat veranderd, veel positiever geworden, kreeg door dat jongens mij ook heus wel leuk vonden. En dat werd alleen maar steeds meer. Alleen ervoor was ik zelf juist heel erg verlegen.
en op de basisschool zei een meisje ooh wat ben jij dik.. maar dat was sarcastisch, ik vatte dat dit serieus op en wou gaan afvallen, echt ziek. Terwijl ik nu gewoon zie dat ik prima ben. Kan mooier maar ook vele slechter!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:28

Wat fijn dat je dag vandaag weer goed was, ondanks die kleine tegenslag.
Het doorzetten is, zoals je al zei, hetgene wat je echt sterker maakt.
& wat heerlijk dat je trots op jezelf bent, heerlijk gevoel is dat toch O:)

Wat je zo`n beetje hebt gequote uit de PB van die bokker is erg mooi,
die bokker heeft gelijk _/-\o_ .

Jou verhaal & je 'ontwikkeling' heeft ook invloed op mij.
Ik word juist erg vaak uitgescholden met anorexia etc. & dat doet me toch pijn,
vooral omdat er meiden zijn voor wie het echt een ziekte is.. Ik ben namelijk
'clean' maar dat mensen de ziekte zo onserieus nemen doet me pijn, voor jullie.
Soms als ik echt een dipje heb wil ik wel een toegeven aan datsoort mensen, hun gelijk bewijzen
om er geen last meer van te hebben. Maar daarmee druk ik voor altijd een stempel op mezelf
& dat stempel is juist hetgene wat alle revaliderende meiden nietmeer zouden willen hebben( een vriendin die ik nu helaas nietmeer zie heeft het ook gehad & die had het altijd over een stempel.. opzichzelf, wat ze van andere mensen kreeg, ook nadat ze genezen was).
Je verhaal geeft me kracht, maar vooral ook héél veel besef :+:

Je bent een topmeid Engel, echtwaar! :j

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 04:05

De stukje uit je PB is inderdaad ook nog eens echt waar.
Wie die Bokker is weet ik niet, maar kan je wel zeggen dat het een hele wijze Bokker is.

Ik wens je vandaag een goede dag, al schijnt het zonnetje niet, is die spiegel wat schimmig, kijk naar binnen, zie je hart en ziel en zie daar de warmte, liefde en licht.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 05:31

Borivage schreef:
Wie die Bokker is weet ik niet, maar kan je wel zeggen dat het een hele wijze Bokker is.

Ik wens je vandaag een goede dag, al schijnt het zonnetje niet, is die spiegel wat schimmig, kijk naar binnen, zie je hart en ziel en zie daar de warmte, liefde en licht.

Dat gevoel ga ik zeker proberen vast te houden vandaag! :D

Het is nog vroeg, jeetje mina. Maar ik ben nu al vrolijk!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:54

Borivage schreef:

Ai Borivage, wat een mooie tekst, daar kan iedereen wel steun uitputten!!

Engeltje, ga zo door!!!! :(:)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:04

Devviee ik ben trots op jouu <3
Je kan altijd je hart luchten bij mij maar dat weet je!!
Je betekent nu al veel voor mij :o
:* :* <3

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:51

Ik wil je heel veel sterkte wensen en zet hem op. fijn dat het nu zo goed gaat. komt uiteindelijk wel goed

Wel jammer dat je me nodig had toen je je beroerd voelde (ik ben veel met je bezig geweest. ook in mijn hoofd) en ik niks meer van je gehoord heb sinds je je goed voelt. voelt wel een beetje ondankbaar voor mij maarja..

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:07

Engel hoe gaat het nu met je? :(:)