Afvallen: Wie heeft DE tip het vol te houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:53

Ok, misschien klinkt het raar, maar je moet ETEN om af te vallen :D . Ik loop sinds 2 weken bij een dietiste en er is al 3 kilo af! Mijn stoelgang is al een stuk beter, omdat ik gewoon veel meer vezels binnen krijg.
Je hebt per dag minimaal 1600 calorieen nodig. Ik MOET het volgende eten:
6 boterhammen: dubbele boterhammen met enkel beleg dus.
2 glazen zuiveldrank (melk, optimel oid)
minimaal 200 gram groente
4 kleine aardappels (gekookt)
1 stuk vlees (niet te groot of te vet natuurlijk)
2 stuks fruit (niet meer ivm suikers)
1 plak kaas (kaas zet enorm aan! ook 30+ kaas zet aan)
1,5-2 liter dranken

Ik at eerst echt onregelmatig en zoveel lekkere dingen! Ik ben ook een echte lekkerbek, dus ik had het idee dat het voor mij ook enorm moeilijk zou zijn. Maar door de hoeveelheid die ik moet eten, heb ik veel minder snaaizin!
En het werkt echt! Deze hoeveelheid eten zijn het minimale aantal kalorieen die je binnen moet krijgen. 2x per week mag ik maximaal 500 kcal extra pakken. Maar dit doe ik eigenlijk nooit, omdat ik er gewoonweg geen behoefte aan heb.

Beleg dat gewoon toegestaan is:
- magere vleeswaren (ook ham met weinig vet)
- 20+, 30+ kaas (max. 1 plak per dag) , mozarella, huttenkase
- jam (halvajam of light jam, maar gewone jam mag ook)
- appelstroop
- marmelade
- perenstroop
- sandwichspread (oftewel kattenkots zoals ik het noem, blegh :+ )
- keukenstroop

En wist je dat er in een Bossche bol minder kcal zitten dan in een appelflap! In een appelflap zitten bijna 400 kcal, tegenover 250 in een Bossche bol.

BELIZE

Re: Afvallen: Wie heeft DE tip het vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:48

Afvallen blijft moeilijk. Bij mij helpt het als ik weer zo'n enorme lekkere trek aanval heb: bewegen! Klinkt gek, maar je "aanval" wegfietsen of stevig wegwandelen helpt! Bovendien is het nog gezond ook.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:08

ik beweeg voldoende. zou graag meer willen fietsen naar t werk maar das helaas te ver (deed vroeger niet anders en ben ook sinds ik met de auto moet 10k aangekomen (en samenwonen)). en met een fulltime kantoor baan zit extra bewegen er ook niet in.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:45

Zilfstar schreef:
anneve schreef:
Je mag best vet eten, zeker als een deel daarvan onverzadigd is! Het zijn juist de koolhydraten waar je diabetes van krijgt en waar je dik van wordt. Producten met 0% vet zitten vaak boordevol koolhydraten. Lees het artikel waarvan ik de link heb geplaats maar eens aandachtig door.

Ik heb het gelezen maar weet er ook al veel van ivm mijn interesse in het macrobiotische eten. Ik heb geprobeerd geraffineerde suikers te vermijden en ook de gerafineerde melen etc. Dus idd zilvervliesrijst en volkoren paste. Maar ook hier geld: met mate. Ook na het lezen van het artikel lijken mij 150 gram aardappelen, zv-rijst of volkorenpasta per dag niet slecht. Of heb ik daar overheen gelezen?

Volgens mij heb je dat verkeerd gelezen: die kun je dat alleen eten als je niet hoeft af te vallen. Als je wil afvallen is 30 gram de limit ongeveer (helemaal te vermijden zijn ze nl. niet). Langzame koolhydraten zijn net zo erg als snelle suikers volgens dit stuk. Het zijn allemaal koolhydraten: volgens de "officiële" voedingsdeskundigen hebben we die nodig. Dat roepen ze al jaren en toch krijgen steeds meer mensen diabetes.

Koolhydraten (aardappelen, zv-rijst of volkorenpasta of brood) leveren energie en dat heb je inderdaad nodig: als je de tour de France gaat fietsen (of een vergelijkbare prestatie gaat leveren).

Van alle koolhydraten krijg je, of het nou suiker is of fruitsuiker of een aardappel of een boterham of pasta, honger. Omdat je insuline omhoog gaat. Van vet krijg je geen honger.

De voedingsdeskundigen kunnen wel blijven roepen dat we koolhydraten nodig hebben, maar die hebben we pas een paar duizend jaar ter beschikking: ons lichaam is helemaal niet aangepast aan de grote hoeveelheden koolhydraten die we erin stoppen.
We krijgen er diabetes van.

In veel light producten zijn vetten vervangen door koolhydraten: niet goed.
Bij light frisdrank is de suiker eruit gehaald: wel goed.

Maar het zal nog wel even duren voordat de officiele voedingsdeskundigen eraan willen. Ik gruwel bijvoorbeeld van wat Rinske moet eten van haar dietist: als ik dat zou eten kom ik een kilo per week aan! Voor mij alleen koolhydraten als ik een grote prestatie moet leveren (en op de dagen dat ik mag zondigen natuurlijk).

Onbegrijpelijk dat voedingsdeskundigen nog steeds denken dat vet de boosdoener is: uit alle voeding wordt het vet uitgehaald en toch worden we met zijn allen steeds zieker.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:33

anneve schreef:
Zilfstar schreef:

Ik heb het gelezen maar weet er ook al veel van ivm mijn interesse in het macrobiotische eten. Ik heb geprobeerd geraffineerde suikers te vermijden en ook de gerafineerde melen etc. Dus idd zilvervliesrijst en volkoren paste. Maar ook hier geld: met mate. Ook na het lezen van het artikel lijken mij 150 gram aardappelen, zv-rijst of volkorenpasta per dag niet slecht. Of heb ik daar overheen gelezen?

Volgens mij heb je dat verkeerd gelezen: die kun je dat alleen eten als je niet hoeft af te vallen. Als je wil afvallen is 30 gram de limit ongeveer (helemaal te vermijden zijn ze nl. niet). Langzame koolhydraten zijn net zo erg als snelle suikers volgens dit stuk. Het zijn allemaal koolhydraten: volgens de "officiële" voedingsdeskundigen hebben we die nodig. Dat roepen ze al jaren en toch krijgen steeds meer mensen diabetes.

Koolhydraten (aardappelen, zv-rijst of volkorenpasta of brood) leveren energie en dat heb je inderdaad nodig: als je de tour de France gaat fietsen (of een vergelijkbare prestatie gaat leveren).

Van alle koolhydraten krijg je, of het nou suiker is of fruitsuiker of een aardappel of een boterham of pasta, honger. Omdat je insuline omhoog gaat. Van vet krijg je geen honger.

De voedingsdeskundigen kunnen wel blijven roepen dat we koolhydraten nodig hebben, maar die hebben we pas een paar duizend jaar ter beschikking: ons lichaam is helemaal niet aangepast aan de grote hoeveelheden koolhydraten die we erin stoppen.
We krijgen er diabetes van.

In veel light producten zijn vetten vervangen door koolhydraten: niet goed.
Bij light frisdrank is de suiker eruit gehaald: wel goed.

Maar het zal nog wel even duren voordat de officiele voedingsdeskundigen eraan willen. Ik gruwel bijvoorbeeld van wat Rinske moet eten van haar dietist: als ik dat zou eten kom ik een kilo per week aan! Voor mij alleen koolhydraten als ik een grote prestatie moet leveren (en op de dagen dat ik mag zondigen natuurlijk).

Onbegrijpelijk dat voedingsdeskundigen nog steeds denken dat vet de boosdoener is: uit alle voeding wordt het vet uitgehaald en toch worden we met zijn allen steeds zieker.

Die suiker in light frisdrank is dan vervangen door aspartaam... Dat gebruik ik dus echt niet.
Wat ik me dan wel af vraag, wat eet jij dan zo op een dag?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 13:58

Joepie vanmorgen al wat eraf!!! (0,1 maar goed, het is toch iets)

Boodschappen gedaan en niks gekocht buiten het lijstje om en erop stonden alleen goede dingen!
En tot nu toe niks gesnoept!

O: goedemorgen drink
T: plak ontbijtkoek met boter en een glas sin.sap
L: 1 krentenbol kaas en 1 met alleen boter en een glas melk.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:59

anneve schreef:

Ik ben nu wel benieuwd, heb je hier ook een studie voor gevolgd dan? Want ik val inderdaad af van zoveel eten, omdat je je spijsvertering gewoonweg lam legt wanneer je weinig eet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:10

Hoef je geen studie voor gevolgd te hebben, is gewoon biologie :) Lichaam verbrandt koolhydraten ipv vet, wanneer het veel koolhydraten binnenkrijgt. Wanneer je geen/weinig koolhydraten binnenkrijgt zet je de zogenaamde ketose (vetverbranding) in werking. En da's juist wat je kwijt wilt wanneer je af wilt vallen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:13

Heb alleen starttopic gelezen dus sorry als ik dingen dubbel zeg!

Weight Watchers.. maar dan wel naar de wekelijkse meeting gaan.. dan wil je iedere x zo erg dat er iets af is. Helpt veel beter dan het alleen doen.

Gaan sporten met iemand en afspreken om nooit af te zeggen tenzij er echt iets is. Desnoods maar 1x per week sporten in begin. Beter dan, dan 3x p wk en na paar weken afhaken.

Snoep/koek: niet in huis halen.. wel zorgen voor gezondere tussendoortjes zoals fruit, plak koek, magere yoghurt/kwark met vers fruit etc.

Bij WW heb ik weleens de tip gekregen om 1 dag van de week minder streng even te zijn. Zo kun je het beter volhouden en raakt je lichaam niet in de 'hongerwinter stand' om alles op te slaan omdat er zo weinig binnen komt.

Ik ga mee lezen!! Lastig namelijk.. als je het zo leest valt het mee.. maar ja..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:10

_Tara_ schreef:
.
Wat ik me dan wel af vraag, wat eet jij dan zo op een dag?

Alle soorten vlees, alle soorten groente, alle soorten rauwkost, alle soorten vis, gevogelte, ei, kaas, zuivel (alleen de pure producten), low carb brood, alle soorten noten, en dit alles onbeperkt, maar dit vult lekker allemaal, dus je hebt uren geen honger na een maaltijd, af en toe een kracker of roggebrood met veel beleg, (dus precies omgekeerd als Rinske moet: juist weinig brood en veel beleg, het liefst vet beleg, zoals kaas). Beperkt fruit.
Elke gewone maaltijd eigenlijk, maar zonder het brood, pasta, aardappelen.

en een of twee keer per week kijk ik nergens naar natuurlijk.

Aspartaan uit light drank zou pas evt slecht kunnen als je er meer dan 2 liter op een dag van drinkt. Als je dat niet doet, is het veiliger dan gewone frisdrank.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:15

Wat ik ooit gezien heb op een programma is een foto op de snoepkast en de koelkast te hangen. Het hangt een beetje van persoon tot persoon af, of je een foto van jezelf zet op dat moment of van toen je wat zwaarder was als je al langer aan het dieten bent, of een foto hoe je wil zijn, of een foto van een shirt waar je weer in wil passen... Het leek of dat wel hielp zodat de mensen niet in de kast gingen snaaien?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:32

Ok, maar wat ik niet snap aan dat zogenaamde oerdieet, is waarom wij mensen nu 2x zo lang leven als toen? Is dat dan echt alleen maar door dokters en medicatie? En zo ontieglijk veel kaas, daar krijg je een mega hoog cholesterol van :+ .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:10

Ik sluit ook maar even aan...er moeten weer een paar kilo af - en ben daar redelijk ervaren in. Dat gaat gewoon lukken dus :D . Ik heb me nooit wat aangetrokken van wat voor advies dan ook maar ga gewoon veel minder eten. Dat past bij mij....en volgens mij is dat een goede tip: kies een dieet dat bij je past. De één doet het met punten of door calorieën te tellen, een ander doet het met de WW of met Sonja Bakker of Dokter Frank (zeer populair op dit moment), en zo zijn er nog honderd manieren.

Maar dit is mijn methode:
- Ik minder rigoreus met eten en drink geen of weinig alcohol. Drank zet aan maar je wordt er ook wat makkelijk van, en dan neem je er tóch maar een zak chips bij.
- Ik sla 'slimme tussendoortjes' in. Voor mij zijn dat fruit, wortels, rijstwafels, cracotte crackers, enz.
- Veel thee en water drinken. Geen light frisdrank, want doordat dat wel zoet smaakt schijnt je lichaam na ongeveer een uur extra behoefte aan suiker te krijgen - bovendien ben ik niet zo wild van aspartaam en dat soort zoetstoffen.
- Ik zoek soms op calorietabel.nl op hoeveel calorieën ergens in zitten zodat ik mezelf niet voor de gek houd.
- Ik denk nooit na over een streefgewicht, maar doe het altijd stapje voor stapje. Eerst een kilo en dan weer één. Wel trouw iedere week op de weegschaal.
- Extraatjes mogen, maar dan moet ik ook extra verbruiken. Dus chips ok, maar dan ook extra fietsen :D . En vaak neem ik dan toch geen chips omdat ik dat weer jammer vind...
- Als ik het een keer helemaal zat ben eet ik een dag geen gewone maaltijden maar alleen tussendoortjes. Loop de hele dag te snaaien dan...ongezond, maar ach, voor een dagje...
- Als ik een keer de fout inga is dat niet anders. Geen reden om te stoppen, morgen is er weer een dag.
- Af en toe loop ik in kleren die ik eigenlijk nét niet meer aan kan. Het voelt dan alsof ik in het vet zwem (valt wel mee overigens) en dat helpt me om door te zetten.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:17

@ Rinske Dat zal inderdaad niet met het eten te maken hebben: 3 van mijn 4 grootouders zijn b.v. aan longontsteking overleden.

We zijn pas de laatste 20 - 30 jaar zo massaal dik geworden en diabetes type II heette vroeger nog: ouderdomsdiabetes.

Lees de link die ik eerder geplaatst heb over cholesterol.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:20

ik ben nu eindelijk snoep af, heb er geen behoefte meer aan :D
het heeft me wel een paar dagen gekost voordat ik gewoon ongestoord langs de snoep en koekjes kast kon lopen.
Alleen word het moeilijk wanneer mijn moeder me een ijsje of chips aan bied, wat dat is echt mijn lievelings..
maar ik heb nou al 4 dagen geen ongezonde lekkers meer gehad, maar aangezien ik nog bij mijn ouders woon kan
ik niks zeggen over het avondeten :)
Maar als tip: elke keer dat ik et moeilijk had dacht ik gewoon; wat wil je nou bereiken?
En dan weet ik het wel weer uiteindelijk :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:45

weetje wat een goed ontbijt is... havermoutpap!! prak er een halve of hele banaan doorheen om het lekker te maken.

Bevat langzame koolhydraten, waardoor je heel lang geen honger hebt. Ook is het heel gezond en het geeft je veel energie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:25

anneve schreef:
low carb brood

Waar heb je dit vandaan? Of bak je het zelf?

Julia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:17

Hée Zilfstar,

Als eerste wil ik even zeggen dat het heel goed is van je dat je hebt besloten om te gaan afvallen!
Ik hoop ook echt voor jou dat je dit door kan zetten, het is al zo vaak gezegd maar toch is het zo: OVERGEWICHT IS ONGEZOND !!
Ik denk niet dat er met afvallen echt een gouden tip is, iedereen doet het weer op zijn of haar manier. Het is wel natuurlijk zo dat je gewoon geen koekjes/chips/snoep in huis moet halen, maar aangezien je kinderen hebt is het ook niet leuk voor hen voor hen als zij op dieet moeten.
Mijn moeder is ook aan het afvallen (ze is al 11,2 kg kwijt :D) en wat zij doet is dat ze voor mijn broertje elke week 2 pakken koek koopt, en die bewaart hij dan op zijn kamer. Zelf eet ze dan gewoon fruit of yoghurt als tussendoortje. Wat haar enorm geholpen heeft is dat ik haar een beetje steun ( ik wil echt niet opscheppen(qua gedrag en niet qua eten hahah) maar ze zegt het zelf) we zijn samen naar de sportschool gegaan, ik kies gezonde recepten uit voor het avondeten en als ze eens een dipje heeft dan geef ik haar gewoon een peptalk. Zo probeer ik eigenlijk te zeggen dat je er veel baat bij zou hebben als je iemand in de buurt hebt die vaak bij je is en die je kan steunen!
verder wil ik ook zeggen dat het belangrijk is om te realiseren dat er een moment komt (Ik hoop het voor je) dat je echt afgevallen bent. En dan? Weer ongezond eten? NEE NEE NEE! Het is de bedoeling dat je jezelf een gezonde levens/eetstijl aanleert en dat kan je, want je weet hoe het moet !!
En nog even iets, de beloning van een dekje is in mijn ogen een goede beloning, want volgens mij is jezelf belonen met eten gewoon SLECHT! Want waarom is het een beloning? Omdat het lekker is? Het is toch belangrijker dat je een gezond gewicht hebt en er goed uitziet? En dat je geen kans loopt op allerlei ziektes! Kom op, je kan het!
Ik probeer al 3 maanden ofzo gezonder te leven, zo weinig mogelijk suiker te eten, en weet je wat het gekke is? Ik mis het niet eens! als ik nu een per ongeluk een slokje van thee mt suiker drink vind ik het gewoon vies! Ik hoef niet af te vallen want ik ben 169 en weeg 56 kg maar het voelt gewoon fijn om gezond te leven, strak in je vel (en in je bikini :D ) te zitten ;)
Ik draai soms misschien een beetje door, maar eigenlijk moeten we gewoon heel boos worden op al die fabrikanten die koek en chips maken, we hebben het niet nodig en het is alleen maar slecht!
Voor mij zijn noten echt een uitkomst, er zijn verschillende meningen over maar ik vind ze heerlijk, ze vullen en bevatten goede vetten!
Ga zo door en blijf hier posten voor motivatie!!

Groetjes Julia

ps. Anneve, ik heb het een en ander gelezen en ik ben echt geinteresseerd in jou kennis en wat je allemaal eet enzo :o (ik hoop niet dat ik nu eng overkom :o ) maar hoe ziet jou dagplanning eruit? En ik ben vegatarisch dus ik eet geen vlees, kan vleesvervanger ook gewoon? En ik zit nog op school en ik vind het erg moeilijjk om daar geen koolhydraten te eten want ik neem gewoon volkorenbrood mee, eieren enzo gaat zo moeilijk!
En het is toch wel waar dat je vezels nodig hebt? en die zitten toch juist in volkorenbrood? Ik snap dat je geen 10 boterhammen per dag nodig hebt maar 3 ofzo kan toch geen kwaad?
Sorry als ik domme vragen stel maar ik ben gewoon benieuwd!

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:20

Weet niet of het al in het topic staat ( niet het hele topic gelezen) Maar ik heb nog een tip gehoord voor de lekkere trek. Als je merk dat je lekkere trek heb, Ga dan je tanden poetsen :) Als je je tanden poets, schijn je minder trek te hebben in iets. Ook omdat het daarna minder smaakt. Zelf alleen nog niet uitgeprobeerd.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:21

mariskalaan schreef:
Weet niet of het al in het topic staat ( niet het hele topic gelezen) Maar ik heb nog een tip gehoord voor de lekkere trek. Als je merk dat je lekkere trek heb, Ga dan je tanden poetsen :) Als je je tanden poets, schijn je minder trek te hebben in iets. Ook omdat het daarna minder smaakt. Zelf alleen nog niet uitgeprobeerd.

Dan sta ik heel de dag m'n tanden te poetsen. :')

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:22

Hou je wel een schoon gebit :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:23

mariskalaan schreef:
Hou je wel een schoon gebit :D

Ja, zie je 't al voor je? Bij m'n paard, op m'n werk. :')

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:26

Ja dat zal inderdaad een beetje te veel van het goede zijn :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:40

Ik heb me ook een poosje gehouden aan een dieet zoals Rinske die omschrijft ( tijdens mijn eerste zwangerschap) want ook ik zou veel te weinig calorieen binnen krijgen. Toen de baby eruit was en het vocht vasthouden afgelopen was bleek ik 15 kilo te zijn aangekomen!!!!!
Ik heb er 2 jaar over gedaan om dat er weer af te krijgen. Sindsdien heb ik ook nooit meer de voor geschreven hoeveelheden boterhammen en pasta en aardappels gegeten. Overigens hield ik bij de tweede dus ook maar 5 kilo baby vet over!
Ook ik eet bijna geen brood en aardappels. Sterker nog van koolhydraten krijg ik honger! Als ik 's ochtends een boterham eet, dan heb ik om 10 uur echt honger. En als ik een schaaltje yoghurt met cruesli eet dan hou ik het fluitend tot 13 uur uit. Als ik per dag 2000 calorieen zou eten dan zou ik weer aankomen, dat is voor mij echt teveel.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:48

Ik meld me ook.

Ik ga over 3 weken trouwen en een week geleden had ik een 1na laatste pas van mijn trouwjurk ( de jurk hing al een jaar bij mijn ouders, we hadden de bruiloft uitgesteld wegens zwangerschap) ik ben weer op exact hetzelfde gewicht als vorig jaar toen ik mijn jurk kocht maar helaas ben ik nu anders bedeeld met als gevolg dat ik beter nog een 3 a 4 kilo kon afvallen zodat mijn jurk helemaal perfect zou zitten...Dat was een domper voor me maargoed ik ben met volle moed al een week aan het ''lijnen''

Mijn schema is:

's morgens bij opstaan 3 eetlepels verse citroensap met 100ml lauw water opdrinken ( dit schijnt vetafdrijvend te zijn)
Een uur na de citroen 2 boterhammen, met halvajam,spread of light vleeswaren.
Daarna drink ik een kop thee ( afslankmix van de kruidvat)
Om 10.00 fruit.
Om 12.00 eet ik 2 crackers meestal met pindakaas erop.
Om 14.00 een rijstwafel
Om 17.00 warm eten. weinig tot geen aardappels/rijst of pasta, 200 gram groente en een klein stukje vlees of vis
Om 20.00 wederom een kop thee ( afslankmix) ontzettende fijne thee, je gaat er giga goed van poepen :o

Ik drink overdag en 's avonds alleen water de frisdranken en sappen laat ik tot na ons trouwen staan :o

Voorheen was ik ook nooit een goede doorzetter wbt lijnen maar nu gaat het me redelijk af.
We hebben altijd wel snoepgoed/lekkers in huis.
Dit omdat 2 van onze 3 kids ook wel is een snoepje of koekje willen/mogen hebben, maar tot nu toe ondervind ik er eigenlijk geen hinder van.
Ik beweeg naar mijn mening ook vrij veel, ik ben elke dag in de weer met mijn paard ( rijden staat nu op een wat lager pitje), ik breng de boys naar school, haal ze weer op tussen de middag en breng de oudste weer naar school en haal hem ook weer op, 's morgens doe ik dit fietsend en tussende middag doe ik dit wandelend ( 6km) boodschappen doe ik ook wandelend of op de fiets.
Ik loop nu ook weer elke dag een stevig uurtje in mijn eentje ( heel soms neem ik de jongste mee in de wandelwagen).

Soms heb ik wel is trek in iets, ipv te gaan snaaien neem ik nu een aantal flinke slokken water.

Het schijnt trouwens ook dat als je kaugum eet daarvan een honger/snaai gevoel door opwekt.