Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:39

Ik moest laatst voor iets anders naar de gyn, maar kreeg toen ook dat uitstrijkje voor BHK. Stelde echt 10x niks voor. Ik zou gewoon gaan, ben je er vanaf. Beter voor niks gaan dan wanneer je te laat gaat.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:03

Lynn_Nikita schreef:
bij pap3b uitslag kreeg ik eerst een second opinion, word wat weefsel verwijderd en onderzocht
het kan namelijk altijd zijn dat de uitslag afwijkt
Dan word het wondje dichtgebrand en dit lukte bij mij niet goed
Was vrij pijnlijk, echt branderig gevoel, net zoals wratten bevriezen, maar dan down under

Jups, hier ook hetzelfde :) Alleen weet ik niet meer of het nou het dichtbranden is dat met azijnzuur gebeurt, of het 'aanduiden' van de 'zieke' plekjes? Iig al bij al viel het mee en was het redelijk snel klaar, maar leuk was het niet daar ga ik niet over liegen :+ !Gelukkig is bij mij toen gebleken dat het nog niet in een te ver gevorderde staat was, dus heb ik verder niets moeten laten doen.

Lynn_Nikita

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:17

dat azijn is om de plekjes zichtbaar te maken, maar dat voel je niet
dat dichtbranden gebeurd geloof ik met stikstof, als de plekjes verwijderd zijn

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:25

ik kreeg vandaag de uitslag en alles goed gelukkig

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:34

Idem Shanelle, maar bij mij werden de wondjes niet dichtgebrand? Gewoon als open wondjes gelaten, met de mededeling: niet gaan zwemmen, geen tampons en geen seks voor 7 dagen. Viel daarna heel goed mee, de moment waarop de stukjes weefsel zijn afgenomen, dat was iets minder, om het zachtjes uit te drukken...

Resulaten waren afwijkend, maar in mindere mate, binnen een 4tal maanden weer op controle.

@Ayasha: waarschijnlijk omdat de resultaten dermate afwijkend waren dat ze geen risico wouden nemen voor de gezondheid?

@Mar_Nimbus: super!

@Jesito: succes morgen, het zal wel voorbij zijn zonder dat je het weet :) en dan hopelijk weer voor een jaartje gerust!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:40

hoe vaak krijg je eigenlijk zo'n oproep??? ik ben nu 37 en heb het maar 1 keer meegemaakt.
wel apart dat de regels in België zoveel verschillend zijn zeg. Daar is het volgens mij toch allemaal wel beter geregeld qua gezondheidszorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:54

Liever een uitstrijkje en er op tijd bij zijn, dan het niet doen en te laat zijn voor een adequate behandeling.

Ik zag er tegen op, ik heb mijn huisarts dat ook laten weten. Ik heb een vrouwelijke huisarts en ze begreep het volkomen. Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en was de uitslag goed.

Mijn zus heeft een kegel uit haar baarmoedermond, vanwege onrustige cellen. Al jaren heeft ze dat, het is wel teruggekomen en ze heeft dacht ik nu pap4 en alles gaat er binnenkort uit.
En dan krijg je onderzoeken, waarbij een uitstrijkje een eitje is.

Liever 5 minuten ongemak, dan 50 jaar korter leven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 14:06

gem schreef:
Jesito: Hier eentje die op het strafbankje moet :o .
Ik ben zo'n trut die het onderzoek ineens niet meer ziet zitten. Heb vorig jaar een brief gehad (die ligt inmiddels vergeeld en stoffig nog steeds in een ladenblokje) en nu ligt er sinds een maand een tweede bovenop :o .
Geen idee hoe dit nou opeens komt?? Heb al eerder een bhk-uitstrijkje gehad, stelde eigenlijk niks voor, maar de HA (niet mijn "eigen") liep zo te stuntelen (zenuwachtig? schaamte?), dat ik me er helemaal niet prettig bij voelde.
Daarnaast ben ik eigenlijk gewoon bang dat er iets uit het uitstrijkje komt wat ik misschien helemaal niet wil weten. Oftewel struisvogelpolitiek :o
Inwendige onderzoeken ben ik verder overigens wel gewend na 3 kinderen, waarvan 2 ziekenhuis-bevallingen, en verscheidene urineweg-onderzoeken.

Hey gemma wat zeg jij me nou :D
Kom op als ik durf , durf jij ook, maak vandaag gewoon een afspraak.
Anders vraag je of een andere doktor of een vrouwlijk iemand het kan doen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:29

in je brief staat waar je naar moet bellen voor een afspraak met een vrouwelijke arts als je dat prettiger vind

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:34

Aeris schreef:
Idem Shanelle, maar bij mij werden de wondjes niet dichtgebrand? Gewoon als open wondjes gelaten, met de mededeling: niet gaan zwemmen, geen tampons en geen seks voor 7 dagen. Viel daarna heel goed mee, de moment waarop de stukjes weefsel zijn afgenomen, dat was iets minder, om het zachtjes uit te drukken...

Resulaten waren afwijkend, maar in mindere mate, binnen een 4tal maanden weer op controle.

@Ayasha: waarschijnlijk omdat de resultaten dermate afwijkend waren dat ze geen risico wouden nemen voor de gezondheid?

@Mar_Nimbus: super!

@Jesito: succes morgen, het zal wel voorbij zijn zonder dat je het weet :) en dan hopelijk weer voor een jaartje gerust!

Misschien wel... Want mijn moeder heeft toen ontzettend snel haar operatie gehad :(:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:45

juval schreef:
hoe vaak krijg je eigenlijk zo'n oproep??? ik ben nu 37 en heb het maar 1 keer meegemaakt.
wel apart dat de regels in België zoveel verschillend zijn zeg. Daar is het volgens mij toch allemaal wel beter geregeld qua gezondheidszorg.

Vanaf je 30ste, en dan iedere 5 jaar. Als je niet gaat dan krijg je een herinnering. Eigenlijk zou jij dus al 2x een uitstrijkje moeten hebben gemaakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:57

dan zal ik mn huisarts maar eens bellen..
nooit aan gedacht eigenlijk tot ik dit topic zag..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:58

Ik heb er nog nooit een gekregen :+
Heb op een dag gewoon de telefoon opgenomen en gebeld: 'Hallo mevrouw, ik zou graag mijn poederdoos laten nakijken :j'
Niets zo leuk als je leven zélf in handen nemen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:01

hahaha Shanelle, leuk omschreven.
Vreemd dat jullie geen oproep krijgen. Vanaf ons 50ste mogen we onze borsten laten pletten, krijg je ook automatisch een oproep voor.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:03

Shanelle schreef:
Ik heb er nog nooit een gekregen :+
Heb op een dag gewoon de telefoon opgenomen en gebeld: 'Hallo mevrouw, ik zou graag mijn poederdoos laten nakijken :j'
Niets zo leuk als je leven zélf in handen nemen!

Whahahaha :D
Ik ben ook 30 maar heb ook nog geen oproep gehad hoor :o

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:05

Ben ook 30 en ook geen oproep gezien. Had er ook niet aan gedacht tot ik dit topic zag....

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:10

Ja, voor mammografie krijg je hier ook een oproep dacht ik, zal het jullie binnen 25 jaar laten weten ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:12

jesito schreef:
gem schreef:
Jesito: Hier eentje die op het strafbankje moet :o .
Ik ben zo'n trut die het onderzoek ineens niet meer ziet zitten. Heb vorig jaar een brief gehad (die ligt inmiddels vergeeld en stoffig nog steeds in een ladenblokje) en nu ligt er sinds een maand een tweede bovenop :o .
Geen idee hoe dit nou opeens komt?? Heb al eerder een bhk-uitstrijkje gehad, stelde eigenlijk niks voor, maar de HA (niet mijn "eigen") liep zo te stuntelen (zenuwachtig? schaamte?), dat ik me er helemaal niet prettig bij voelde.
Daarnaast ben ik eigenlijk gewoon bang dat er iets uit het uitstrijkje komt wat ik misschien helemaal niet wil weten. Oftewel struisvogelpolitiek :o
Inwendige onderzoeken ben ik verder overigens wel gewend na 3 kinderen, waarvan 2 ziekenhuis-bevallingen, en verscheidene urineweg-onderzoeken.

Hey gemma wat zeg jij me nou :D
Kom op als ik durf , durf jij ook, maak vandaag gewoon een afspraak.
Anders vraag je of een andere doktor of een vrouwlijk iemand het kan doen.

Ja erg he Kim.... :o :o :o . Bij de bevallingen dacht ik maar aan 1 ding: kind moet ERUITt!!! Bij de urinewegonderzoeken wilde ik eindelijk van die pijn af, maar nu staat het me zo tegen om een simpel uitstrijkje te laten doen :\ . Net zo erg als op controle gaan bij de tandarts.... kan me er niet toe zetten ^)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:13

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:14

Aeris schreef:
Ja, voor mammografie krijg je hier ook een oproep dacht ik, zal het jullie binnen 25 jaar laten weten ;)

die schijnt dus wel pijnlijk te zijn, je borsten worden geplet om ze duidelijk op de foto te krijgen :P

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:18

Nou even over die mammo's. Ik was laatst met m'n moeder bij een vriendin van d'r, ze zijn beiden op en rond de 50 ;) Wist die vriendin te vertellen dat het véél beter is om eveneens een ECHO te laten nemen van je borsten en de klieren in je oksels etc. Blijkbaar zou een mammo alleen niet voldoende zijn aangezien je daar niet àlles op kunt zien, iets wat in combi met een echo dus wel kan. Op die manier zijn er blijkbaar al veel mensen geholpen waar initieel 'niets' mee aan de hand was ..

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:41

Charlie_P schreef:
Ben ook 30 en ook geen oproep gezien. Had er ook niet aan gedacht tot ik dit topic zag....

Ben niet de enige dus... ik had er eerder ook niet aan gedacht hoor :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:44

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:43

Zo, ik heb na dit topic de telefoon EINDELIJK gepakt en een afspraak gemaakt... :D Zat dubbel van het lachen! Bangerik hier heeft het nog nooit gehad :o wel 40 plus en een paar bevallingen gedaan dus nu moed bij elkaar geraapt, einde aan de struisvogelpolitiek!
Een lieve assistente aan de lijn die vroeg of zij het mocht doen of de dokter. Nou doe haar maar!
Hoe lang duurt het eigenlijk voor je uitslag krijgt? Want stress kip nummer 1 (ikke dus) bibbert al bij het idee dat er iets niet goed is :o en dat lees ik best veel hier, iekkksss! En hoe krijg je de uitslag, telefoon of brief ofzo? Het is bij mij niet zozeer het onderzoek (kom ik wel overheen) maar meer angst voor de uitslag. Ik schaam me al terwijl ik dit tiep...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:10

bij mij zouden ze eerder bellen als het niet klopte, en dat was geloof ik binnen 10 (werk) dagen