Bloed te kort!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:00

Ik ben nu 2 jaar bloeddonor en heb 7 van de 8 keer dat ik opgeroepen was geen bloed mogen geven omdat mijn HB te laag was. Erg vervelend, want ik trek er toch tijd voor uit, maar het is voor mij geen drempel om níet te gaan. Ik zou zelf immers ook gered willen worden met bloed als dat nodig is, en iedere keer die ik wél mag geven, is er 1 :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:03

ik zou dolgraag bloed willen doneren, ik kan het goed hebben en missen maar ik mag het niet, want mijn laatste tattoo was in april,(en moet nog bijgewerkt worden) ze hebben nou eenmaal de regel dat je laatste piercing langer dan een jaar geleden moet zijn, en dat is jammer, want er komt dit jaar ook nog een nieuwe piercing en volgend jaar zeker nog een tattoo, ik baal daar wel van, maar zo erg om nou geen piercings meer te nemen of tattoo's bij te laten werken nee.

Abiola

Re: Bloed te kort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:06

Waarom moet je een jaar wachten na een tattoo, maar mag je na een transfudie nooit meer geven? Wat is het verschil?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:06

Volgens een medewerker van sanquin die hier in huis woont, is er geen bloed te kort.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:06

xDramaQueen schreef:
ik zou dolgraag bloed willen doneren, ik kan het goed hebben en missen maar ik mag het niet, want mijn laatste tattoo was in april,(en moet nog bijgewerkt worden) ze hebben nou eenmaal de regel dat je laatste piercing langer dan een jaar geleden moet zijn, en dat is jammer, want er komt dit jaar ook nog een nieuwe piercing en volgend jaar zeker nog een tattoo, ik baal daar wel van, maar zo erg om nou geen piercings meer te nemen of tattoo's bij te laten werken nee.

Nee maar dat hoeft ook niet.
Je kan altijd over een paar jaar pas beginnen met doneren...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:07

Sabin_e schreef:
Is het niet zo dat je na een bloedtransfusie (die op jezelf van toepassing is) geen bloeddonor meer mag zijn?

Mijn vriend bijvoorbeeld heeft 8 liter gekregen (en dus ook verloren). Hij mag geen donor meer worden nu.

Ik heb na mijn bloedtransfusie nog gewoon bloed gegeven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:09

DyMarvel schreef:
Volgens een medewerker van sanquin die hier in huis woont, is er geen bloed te kort.

Is toch raar dat de arts van Michel dit zegt tegen ons?
Je weet ook niet of elke regio alle bloedtypes voldoende op voorraad zijn lijkt mij?

Ik neem aan dat als er genoeg was ze niet zouden zeggen:

We hebben bloed te kort daardoor zullen we minder toedienen en heeft hij kans dat hij iig 3 maand nog last heeft van een laag HB.
En als hij naar huis mocht hij nog wel een poosje behoorlijk bleek is.
We hebben zelfs wat adviesen voor voeding met een hoog ijzer gehalte gekregen.
Michel is een ernstig hartpatient, ik neem aan dat als er voldoende is, ze hem dat ook zouden geven.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:15

Electra63 schreef:
Sabin_e schreef:
Is het niet zo dat je na een bloedtransfusie (die op jezelf van toepassing is) geen bloeddonor meer mag zijn?

Mijn vriend bijvoorbeeld heeft 8 liter gekregen (en dus ook verloren). Hij mag geen donor meer worden nu.

Misschien heeft het te maken met de mate waarin je een transfusie hebt gekregen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:18

Dat weet ik niet, ik heb 4 zakjes gehad?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:19

Electra63 schreef:

Das 2 liter.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:28

Electra63 schreef:
Sabin_e schreef:

Ik ook, gaf al jaren, maar was toen extra gemotiveerd om te geven. Helaas mag je sinds een paar jaar geen bloed (of plasma) meer geven als je zelf na 1980 een bloedtransfusie hebt gehad. Is vanwege mogelijk risico op ziekte van Creutzfeldt-Jakob.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:31

Maar wat is dan het verschil tussen de tattoo en de transfusie? Theoretisch kun je ook CJ oplopen bij de tattooshop toch?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:32

Electra63 schreef:
Dat is twee liter inderdaad.
Ook niet niks :(:)

Mijn vriend mocht 16 zakjes ontvangen. (wat klinkt dat veel zeg..)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:37

Nee hoor, één zakje is ongeveer 275 ml, dus 1100 ml, maar da´s best veel.
Mensen die na 1 jan 1980 een bloedtransfusie hebben gehad, kunnen geen donor meer zijn (volgens Sanquin)
Daantjuhh er is een verschil tussen nódig hebben en het wel zonder kunnen maar dat wel merken in bv moe zijn. In dat laatste geval worden de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en krijgt hij ws geen transfusie.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:37

Kan er niemand zeggen wat het verschil dan is?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:42

kamsel schreef:
Mensen die na 1 jan 1980 een bloedtransfusie hebben gehad, kunnen geen donor meer zijn (volgens Sanquin)
Daantjuhh er is een verschil tussen nódig hebben en het wel zonder kunnen maar dat wel merken in bv moe zijn. In dat laatste geval worden de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en krijgt hij ws geen transfusie.

Dat snap ik, maar hij krijgt WEL een transfusie, alleen minder dan normaal.
Hij moet een grote zware operatie ondergaan.

Als je nou 6 liter nodig hebt, maar ze geven er maar 3?
Dat is toch raar als er wel genoeg zou zijn?
Dan geven ze normaal echt wel die 6 liter die je nodig hebt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:43

Ik kan me ook niet voorstellen dat een arts minder geeft dan noodzakelijk, maar goed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:48

kamsel schreef:

Ik had mijn bloedtransfusie op 18 juli 1992 en ik heb tot 2003 of 2004 bloed gegeven.
Alleen was mijn HB vaak te laag en werd ik weggestuurd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:49

Ik heb jaren bloed gegeven maar ben er mee gestopt.
Voor een handeling van 20 minuten was je vaak 1,5 uur bezig.
Wachten voor de balie, formulier invullen, weer wachten voor de balie om formulier in te leveren, wachten tot je oproep voorcontrole kreeg, voorcontrole (bloeddruk, gewicht, ijzergehalte etc), wachten tot je aan de beurt was voor werkelijke donatie, donatie, wachten tot je weer weg mocht na ene bakkie.

Ik had echt het idee dat ze op personeel aan het bezuinigen waren en de donor daar de dupe van werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:20

daantjuhhh schreef:
Equidea schreef:
Hoezo? Ik mag geen bloed doneren op dit moment, en als het wel had gemogen dan weet ik niet zeker of ik het wel zou durven (na een aantal keer na het prikken flauw gevallen te zijn heb ik een flinke angst ontwikkelt).
Maar ik help de maatschappij dan weer op andere manieren..., ben ik dan minderwaardig aan het helpen?
Zolang je je maar inzet toch?

Nou er is een verschil tussen niet kunnen/mogen en willen.
Jij wilt het waarschijnlijk wel, maar jij mag niet.

Precies. Mijn moeder die kon ook niks als donor afstaan ivm kanker en véél medicijnen en alles. Maar aan zulke mensen gun ik het wèl. Maar er zijn ook mensen en die doen helemaal niks voor de maatschappij, nou sorry hoor. Zulke mensen wil ik niet dat die mijn bloed/organen krijgen. Noem het egoïstisch, maar dat is gewoon hoe ik in elkaar steek. Als mensen zelf ook geven (of als ze het niet mogen!) dan vind ik het een heel ander verhaal, ja.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:41

Rebecca: dat vind ik inderdaad wel egoïstisch.
Ik gaf altijd bloed omdat ik een weinig voorkomende bloedgroep heb. Toen ik zelf bloed nodig had, was het ook niet in voorraad en daar baalde ik toen best van, maar dat is nog geen reden om te zeggen als jij niet geeft dan krijg je ook niet als je het nodig hebt.
Van mij mag er wel wat meer aandacht besteed worden aan bloed geven. Een oproep bijv. plaatsen bij huisarts/ziekenhuis.
Een hoop mensen hebben er geen zin in, omdat het tegenwoordig een hoop tijd kost.
En een hoop mensen worden ook uitgesloten: (ex-)kankerpatiënten en ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger mochten ook homo's geen bloed geven (toen Aids net bekend werd).

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:49

jury schreef:
Wachten voor de balie, formulier invullen, weer wachten voor de balie om formulier in te leveren, wachten tot je oproep voorcontrole kreeg, voorcontrole (bloeddruk, gewicht, ijzergehalte etc), wachten tot je aan de beurt was voor werkelijke donatie, donatie, wachten tot je weer weg mocht na ene bakkie.

Ik had echt het idee dat ze op personeel aan het bezuinigen waren en de donor daar de dupe van werd.

Dit is toch niet het geval. Ik werk zelf bij sanquin. Maar af en toe komen er in een keer heel veel donoren binnen en dan kan het wel even voor dat je aan de beurt bent.

En zoals eerder gezegd er is geen tekort aan bloed.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:52

Het was bij ons dus echt niet af en toe, want dat kan natuurlijk gewoon voorkomen. Het was echt een structureel probleem.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:52

TS ik denk dat je even met de arts moet nagaan over het hoe of wat precies. Ik kan me niet voorstellen dat ze minder bloed geven dan ze willen. Misschien zijn er andere redenen om het op deze manier aan te willen pakken.
En ik heb het idee dat je er nu een beetje een vervelend gevoel bij hebt en dat kan ik me heel goed voorstellen. Dus ik zou zeggen bespreek het nogmaals!

Ik heb vandaag nog aardig wat zakjes aangehangen en het is zeker niet op de bon, er wordt ook niet langer gewacht als anders oid. ik heb nergens een schrijven van gezien of iets in de wandelgangen gehoord.
Misschien is er toch ergens een misverstand ontstaan.

Een zakje bloed is iets minder dan 300 ml als je ontvangt als je het geeft is het wel ca een halve liter wat ze afnemen. Maar dat wordt nog bewerkt en getest dus uiteindelijk blijft er minder over.

De regels mbt wel of geen bloed mogen geven wisselen nog weleens.
Defensiepersoneel mag in werktijd bloed geven. (carrieremove voor degene die het te lang vinden duren??)

Ik heb het ook jaren gedaan, maar ik ben ook voorgoed van de lijst (althans volgens deze eisen).

De voor wat hoort wat cultuur, daar houd ik niet van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:55

bora schreef:
jury schreef:

Dit is toch niet het geval. Ik werk zelf bij sanquin. Maar af en toe komen er in een keer heel veel donoren binnen en dan kan het wel even voor dat je aan de beurt bent.

En zoals eerder gezegd er is geen tekort aan bloed.

Waarom zegt een arts van wel dan?

En waarom krijgt mijn broertje dan niet voldoende?
Hij krijgt sowieso bloed, dus waarom minder?

Dat zou betekenen dat een hartpatient onnodig bloedarmoede oploopt?
En het herstel proces langer is dan nodig?

Lijkt mij niet dat ze zoiets doen als er wel genoeg was?

Daarbij vind ik het heel vreemd dat 2 artsen hierover zouden liegen tegen ons?

Ik zal het zeker nogmaals navragen, maar ik mag toch echt 100% aannemen dat dit geen leugen van een arts is

Waarom zou hij er over liegen, daar heeft hij geen enkel baad bij.