Niet kunnen slapen.. En dan?!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Niet kunnen slapen.. En dan?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:24

Dan zit je wel heel vroeg aan de sterke drank zeg :=

Welterusten alvast! Slapen zal nu vast wel lukken :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:32

Mandyy schreef:
Ik slaap in periodes heel slecht, wisselt heel erg. Afgelopen week is het weer helemaal mis. :\
Kan dan niet in slaap komen, lig tot diep in de nacht wakker en vaak voel ik me heel erg rot en kan ik ook niets anders dan huilen.
Ik stel het slapen uit (waardoor ik steeds later naar bed ga) omdat ik bang ben om te gaan slapen, bang om me rot te gaan voelen.
Heb het vaak in periodes waarin ik veel stress heb, maar soms is het ook onverklaarbaar.
Overdag ben ik veel moe en het kost vaak heel veel moeite om me te zetten tot de dingen die ik moet doen.

Door de huisarts is slapeloosheid vastgesteld, heb een verwijsbrief voor een psycholoog. Maar die stap vind ik te groot. Heb ook medicijnen en als ik die gebruik slaap ik goed en voel ik me prima.

Afgelopen week ben ik gestopt met m'n medicijnen en nu is het gelijk helemaal mis. Wil niet m'n hele leven medicijnen gebruiken om te slapen en me goed te voelen. :\ Probeer het een week zonder en anders toch weer overleggen met de huisarts.

het is niet goed om plots je slaapmedicatie stop te zetten. zo iets moet je langzaam afbouwen of je voelt weer net hetzelfde als voorheen..

Ik neem ook al slaapmedicatie sinds januari. Nu het kon niet anders. ik sliep echt niet en begon me slechter en slechter te voelen. En das niet goed als je al een depressie hebt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:40

Vond dit topic op de voorpagina. Heb het even doorgekeken, maar volgens mij reageert niemand op de volgende quote:

H_Nalanta schreef:
2 paracetemols nemen! :))
Als ik echt niet kan slapen neem ik nog wat lichte morfine wat hier nog ligt van na mijn operatie maar dat heb je vast niet in huis. :')
2 paracetemols helpen ook goed om slaperig te worden. :j

Dit is zo ontzettend slecht! Paracetamol moet je gebruiken als je pijn hebt, niet als je niet kunt slapen. Het is onwijs slecht voor je maag. Sowieso moet je pillen gebruiken waar ze voor bestemd zijn. Dus als je echt slecht slaapt kan je beter melatodinges aanschaffen of andere homeopatische producten. Maar ga geen dingen gebruiken waar ze niet voor bestemd zijn... :n
Daarbij werken paracetamols niet goed als je ze vaak neemt, omdat je lichaam er aan gewend raakt.
Als je bijna nooit paracetamol neemt, kan je als je het nodig hebt gerust twee nemen. Maar niet om te gaan slapen...

Overigens vind ik het advies op de eerste pagina: "Accepteren dat het niet lukt." Het allerbeste. Vaak val je in slaap nadat je hebt geaccepteerd dat het niet lukt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:12

Dat accepteren helpt idd. Liggen stressen over dat je nog niet slaapt, is niet bepaald bevordelijk. Maar ik kan ook wakker liggen in de vakantie, terwijl ik de volgende dag niets te doen heb :+

Edit: Ik ben het btw met je eens dat je medicijnen niet op die manier moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 26-07-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:16

Qua medicatie is het ook een tip om het twee weken achter elkaar aan te gaan gebruiken, op dezelfde tijdstippen en dezelfde rituelen (bijv. boekje lezen). Dan wen je eraan en kan het zijn dat je de derde week zo aan het ritme gewend bent, dat je weer makkelijk in slaap valt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:39

Knoffer schreef:
Dat accepteren helpt idd. Liggen stressen over dat je nog niet slaapt, is niet bepaald bevordelijk. Maar ik kan ook wakker liggen in de vakantie, terwijl ik de volgende dag niets te doen heb :+

Edit: Ik ben het btw met je eens dat je medicijnen niet op die manier moet gebruiken.

Gewoon het weten dat je niets hoeft te doen, kan je slaapritme al opbreken. Heel bijzonder. Evenals dat mensen in een weekend of in een langere periode vrij ziek worden.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:56

@TS: ik doe ademhalingsoefeningen als ik niet kan slapen. Ik heb hier vaak last van als ik wakker wordt om bijv. 06.00 in de ochtend, en je mag nog tot 09.00 slapen.
Ik ga zorgen dat ik heel specifiek door mijn buik adem, ik adem echt bewust rustig in en uit en luister naar mijn eigen ademhaling. Dat werkt zeer rustgeven.
Als dat bij mij niet helpt, heb ik dikke vette pech en zal ik de slaap ook echt niet meer vatten.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:59

Ik lees altijd een boek, daar word ik vanzelf moe van! Glas wijn kan ook weleens helpen :j

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:49

Slaapmedicijnen werken alleen op korte termijn. Gebruik het wanneer je bijv. psychische klachten hebt of pijn en wanneer je een aantal nachten niet hebt geslapen. Dus alleen in uiterste nood, omdat de bijwerkingen vaak heftig zijn.

Nog wel een goede slaaptip: Als je 's nachts vaak wakker wordt en je kan niet binnen 20 minuten in slaap komen, moet je andere prikkels om je heen hebben om je slaap weer te bevorderen. Wat ik dan meestal doe is even naar de wc, glas water drinken of naar beneden, de kat knuffelen. Wedden dat je dan weer als een blok in slaap valt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:22

Als ik niet kan slapen komt dat meestal omdat ik steeds wil draaien en bewegen.. als ik dan gewoon verplicht van mezelf stil moet blijven liggen val ik zo in slaap :P

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:44

Peach schreef:
Slaapmedicijnen werken alleen op korte termijn. Gebruik het wanneer je bijv. psychische klachten hebt of pijn en wanneer je een aantal nachten niet hebt geslapen. Dus alleen in uiterste nood, omdat de bijwerkingen vaak heftig zijn.

Nog wel een goede slaaptip: Als je 's nachts vaak wakker wordt en je kan niet binnen 20 minuten in slaap komen, moet je andere prikkels om je heen hebben om je slaap weer te bevorderen. Wat ik dan meestal doe is even naar de wc, glas water drinken of naar beneden, de kat knuffelen. Wedden dat je dan weer als een blok in slaap valt.

Wat zijn dan de bijwerkingen?
Want ik gebruik ze nu al een half jaar ofzo :=
't Enige nadeel wat ik echt merk is dat ik echt even een aantal minuten nodig heb om m'n ogen goed 'wakker' te krijgen 's ochtends (of als ik midden in de nacht naar de wc moet/muggen moet vangen).
Wat ik ook merk is dat het niet elke nacht hetzelfde effect heeft, maar ik slaap over het algemeen wel makkelijker door.
Mijn probleem op dit moment is het innemen van de tabletjes, dat ik dát weer weet uit te stellen. Vast ritme zou hier heel welkom zijn, maar daar ben ik ontieglijk slecht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:49

Ik slaap altijd echt heel erg slecht als ik echt dood en dood moe ben en weer niet kan slapen dan ga ik blowen. Dan neem ik 2 hijsjes en ik lach 1 minuut en dan val ik gewoon om en slaap ik heerlijk.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:59

Bzoem schreef:
Peach schreef:

Wat zijn dan de bijwerkingen?
Want ik gebruik ze nu al een half jaar ofzo :=
't Enige nadeel wat ik echt merk is dat ik echt even een aantal minuten nodig heb om m'n ogen goed 'wakker' te krijgen 's ochtends (of als ik midden in de nacht naar de wc moet/muggen moet vangen).
Wat ik ook merk is dat het niet elke nacht hetzelfde effect heeft, maar ik slaap over het algemeen wel makkelijker door.
Mijn probleem op dit moment is het innemen van de tabletjes, dat ik dát weer weet uit te stellen. Vast ritme zou hier heel welkom zijn, maar daar ben ik ontieglijk slecht in.

Ik neem aan dat je huisarts wel het een en ander heeft uitgelegd over de slaappillen die slikt!? Ze zijn enorm verslavend.
Als je het over melatonine hebt, dan is het een ander verhaal. Dat is niet verslavend. Ik denk dat Peach 'echte' slaappillen bedoelt.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:03

Ik heb het wel over melatonine, maar dan de 3mg alleen op recept verkrijgbaar van de apotheek.
En ik heb ze niet via m'n huisarts, maar van de psychiater die ze naast m'n concerta+ritalin voorschrijft voor adhd.
De bedoeling is idd dat m'n lichaam het op den duur zelf op tijd gaat aanmaken, maar tot nu toe faal ik daar in :')

Het zijn iid geen 'pammetjes' (zo worden die dingen toch ook wel genoemd?)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:06

Ah, melatonine is dus een ander verhaal. Ook de 3/5 mg. Dat is niet verslavend. Vandaar dat je niet uitgebreid bent voorgelicht. Ik dacht al, zou toch wat zijn als je enorm verslavende pillen voorgeschreven hebt gekregen, zonder dat de risico's je verteld zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:11

Mmm...misschien is een blowtje niet eens zo'n slecht idee. Heb dát nog niet uitgeprobeerd. Ik zit nu aan 2 melatomatinetabletjes 2 uur voor het slapen en dan nog een diazepammetje vlak voor en ik ben binnen 10 minuten weg. Heb nu eindelijk alweer 3 nachten netjes geslapen! *\o/*
Gezond? Ongetwijfeld niet. Maar na zo'n tijd slecht slapen boeit me dat weinig meer. Zat al zwaar te denken aan een fles borrel en dan een (idd Bzoem) 'pammetje'. Kijken of ik dan eens knockout kon gaan. De laatste optie, die met de hamer, zag ik nog niet zo zitten. :P
Overigens, het enige commentaar wat ik ooit van een vervangende HA heb gehad over Diazepam was dat ik moest oppassen geen heup te breken :') . Heb meer info gehad bij de apotheek dan van alle HA's bij elkaar. Gebruik ze ook alleen als laatste redmiddel en zo kort mogelijk, idd uit 'angst' voor verslaving.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:11

Zelfde probleem had ik ook.
Ik had melatoninepilletjes, slaappillen.
Nu heb ik zwaardere medicijnen tegen mijn depressie, waarbij is de melatonine niet mag nemen.
Door mijn antidepressiva slaap ik soieso wel sneller, maar lukt het me niet neem ik van te voren even een biertje of een glas met wijn, dan lig ik heel snel plat! :z

edit: melatonine begon steeds minder bij mij te werken. Eerst sliep ik al van 1, maar het leek alsof ik er aan gewend begon te raken, op een gegeven moment kon ik na 5 pilletjes nog niet slapen.
Laatst bijgewerkt door jillie1994 op 26-07-10 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:12

Prijsvragen afspeuren op het internet, als je je inspant wordt je vanzelf moe.
Zo heb ik toen nog een leuk spel gewonnen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:14

Hmm nee het licht van je beeldscherm breekt melatonine weer af, dus dat is voor mij geen optie :P
Blowen ook niet, dan hoest ik mezelf steeds wakker ben ik bang.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:17

Blowen om in slaap te komen... Misschien kan ik beter m'n mond houden..................
Maar ik vind het een erg slechte gewoonte. Omdat slecht kunnen slapen vaak te wijten is aan een gebrek aan acceptatie of een te gestresst leven. Mijn moeder is levend voorbeeld, was bij haar vorige baan altijd moe, maar sliep erg weinig. Nieuwe baan met minder stress, ze slaapt hele nachten door en doet fanatiek aan spinning.

Slecht slapen is in mijn ogen puur werken aan jezelf.
Structureel slapen sowieso.
Heel af en toe slecht slapen, of moeilijk in slaap komen, stukje acceptatie of verwarring voor het lichaam. Maar dan nog, blowen om in slaap te komen.... :n Ik heb een nare ervaring binnen de familie met blowend persoon. Begon erg onschuldig.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:21

jillie1994 schreef:
edit: melatonine begon steeds minder bij mij te werken. Eerst sliep ik al van 1, maar het leek alsof ik er aan gewend begon te raken, op een gegeven moment kon ik na 5 pilletjes nog niet slapen.

Bij mij werkte het ook niet elke nacht hetzelfde. Soms hielp het ook niet en de andere nacht heel goed. Ik weet niet of je gewenningsverschijnselen kan krijgen van melatonine.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:22

Pff, ik word gewoon al moe bij het lezen van dit topic :')
Maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf ook wéér een slechte nacht achter de rug heb, terwijl ik dus wel mn slaap heel erg nodig heb.
Ik gebruik nu melatonine, maar het werkt allemaal niet.
Heb me er maar bij neergelegt. :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:23

Als ik niet kan slapen, ga ik altijd nog even bokken :j Helpt altijd goed, want het 's nachts is nooit heel veel te doen :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:33

Janine1990 schreef:
Blowen om in slaap te komen... Misschien kan ik beter m'n mond houden..................
Maar ik vind het een erg slechte gewoonte. Omdat slecht kunnen slapen vaak te wijten is aan een gebrek aan acceptatie of een te gestresst leven. Mijn moeder is levend voorbeeld, was bij haar vorige baan altijd moe, maar sliep erg weinig. Nieuwe baan met minder stress, ze slaapt hele nachten door en doet fanatiek aan spinning.

Slecht slapen is in mijn ogen puur werken aan jezelf.
Structureel slapen sowieso.
Heel af en toe slecht slapen, of moeilijk in slaap komen, stukje acceptatie of verwarring voor het lichaam. Maar dan nog, blowen om in slaap te komen.... :n Ik heb een nare ervaring binnen de familie met blowend persoon. Begon erg onschuldig.

Dat kan, maar het hoeft niet bij iedereen zo te lopen. Ik heb goede ervaringen met blowende mensen in mijn omgeving. Het grote nadeel van blowen is dat het slecht voor je longen is en dat het voor sommige mensen wel erg verslavend werkt en vervolgens uit de hand loopt. (Daar doel jij op neem ik aan?)

Dat het puur werken aan jezelf is, ben ik het deels met je eens, maar niet helemaal. Je kan er inderdaad heel erg aan werken. Ik ben het helemaal met je eens dat stress een grote veroorzaker is van slaapproblemen. Dus als je zorgt dat je geen gestresst leven hebt, dan zul je minder problemen hebben. Sommige mensen kunnen echter om hele kleine dingen stressen (heb ik zelf overigens geen last van). Dat kun je leren los te laten, maar wat in je zit, is wel moeilijk te veranderen. Verder is ritme erg belangrijk en dat is natuurlijk heel goed zelf te beinvloeden.

Maar toch kan je nog slaapproblemen hebben, terwijl je leven prima op orde is. Ik heb inslaapproblemen sinds ik me kan herinneren en ik heb toch een prima fijne jeugd gehad. Wat ik ook al zei, dat ik soms in vakanties of in hele rustige periodes soms ook slecht inslaap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:22

Knoffer schreef:
Dat kan, maar het hoeft niet bij iedereen zo te lopen. Ik heb goede ervaringen met blowende mensen in mijn omgeving. Het grote nadeel van blowen is dat het slecht voor je longen is en dat het voor sommige mensen wel erg verslavend werkt en vervolgens uit de hand loopt. (Daar doel jij op neem ik aan?)

Dat het puur werken aan jezelf is, ben ik het deels met je eens, maar niet helemaal. Je kan er inderdaad heel erg aan werken. Ik ben het helemaal met je eens dat stress een grote veroorzaker is van slaapproblemen. Dus als je zorgt dat je geen gestresst leven hebt, dan zul je minder problemen hebben. Sommige mensen kunnen echter om hele kleine dingen stressen (heb ik zelf overigens geen last van). Dat kun je leren los te laten, maar wat in je zit, is wel moeilijk te veranderen. Verder is ritme erg belangrijk en dat is natuurlijk heel goed zelf te beinvloeden.

Maar toch kan je nog slaapproblemen hebben, terwijl je leven prima op orde is. Ik heb inslaapproblemen sinds ik me kan herinneren en ik heb toch een prima fijne jeugd gehad. Wat ik ook al zei, dat ik soms in vakanties of in hele rustige periodes soms ook slecht inslaap.

Dat heb je goed geraden ;) Daar doel ik inderdaad op. Het begon bij die persoon als iets onschuldigs, maar had ten gevolge dat zijn ouders hem niet meer in huis wilden hebben en hij zich daar niet aan kon storen. Heeft toch behoorlijk wat kapot gemaakt.
Ook in mijn omgeving heb ik weinig goeds gezien aan blowen. Ruzies voor mijn huis midden in de nacht en dergelijke.
Stress (hoe veel of weinig ook) kan je mee leren omgaan, daar zijn hele boeken over geschreven. Echter beseffen mensen vaak niet dat stress een reden is van hun slaapgebrek, of hun gezondheid, ik noem maar wat. Goed, ik lees nu net dat je dit zelf ook ongeveer schrijft... En ritme, dat ben ik het volledig met je eens! Ik vind het dan ook belachelijk dat mensen zonder ritme klagen over dat ze slecht slapen. Dan vraag ik me echt af: Denk je nu nooit eens terug aan wat je je lichaam hebt aangedaan, waardoor het zo reageert?

Ik ben wel van mening dat wanneer je nouja, zoals jij noemt, slecht inslaapt bijvoorbeeld, er vast iets is waardoor het zo loopt. Een onbewust aangewende gewoonte, nouja, noem maar op...