BMI: Goede richtlijn of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:49

joyce2 schreef:
Heel veel mensen vinden dat je te veel kan afvallen en dat je dan nog in het groene zit... Ik zie dat andersom, ik vind dat mensen nog te veel te veel aan kunnen komen en dan nog steeds in het groene zitten. Als ik 15 kilo aan zou komen, zou ik nog een gezond gewicht hebben, maar dan ben ik gewoon vadsig!! het is dus per persoon heel erg verschillend, je moet idd gewoon goed opletten wat goed bij jou postuur past.

En dit stukje geeft dus precies aan waarom ik een BMI geen mooi systeem vind ;)
Voor de richtlijnen is het misschien best okee. Maar daar blijft het in mijn ogen ook bij.

joyce2

Re: BMI: Goede richtlijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:51

Precies, het is een goede richtlijn, maar daar is alles mee gezegd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:06

Overigens is uit wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat je beter te dik dan te dik mager kunt zijn ;)

Op discovery heb ik een keer gezien dat mensen die elke dag, jaar in jaar uit, hetzelfde eten, langer leven dan mensen die gevarieerd eten :))

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:39

Ik leef liever wat korter, dat ik me gezond en fit voel, dan dat ik lang leef en allemaal kwaaltjes heb door overgewicht oid... Want dat zie ik wel heel erg in mn omgeving, familie/vrienden/kenissen met overgewicht hebben vaak ergens last van, diabetes, last van gewrichten, snel buiten adem, snel ziek.

Trouwens, net wat grappig gedaan, we hebben een nieuwe weegschaal, omdat mn vriend af wil vallen en ik aan wil komen. We hadden nog geen weegschaal, dus die moest aangeschaft worden, dus we hebben nu een super de luxe die ook je lichaamsvetaandeel, lichaamswateraandeel en spieraandeel in je lichaam meet. Je maakt een profieltje aan met je leeftijd, gewicht en geslacht en hij slaat alles op en vergelijkt dat ook met je vorige meting, erg leuk!

Qua gewicht kwam ik wat lager uit dan de vorige keer dat ik op een weegschaal had gestaan (door het warme weer eet ik minder dan normaal en ik was net naar de plee geweest, dus dat verbaasde me niet) en de rest van de waardes waren heel erg goed: lichaamsvetaandeel 19,9 (normaal is tussen de 17 en 24), Lichaamswater 58,9 (normaal is tussen de 47 en 63) en Spieraandeel 62,9 (normaal is tussen 50 en 67). Dus ondanks dat ik volgens het BMI op dit moment net in het ondergewicht zit, is de rest van mijn waardes hartstikke goed. Overigens, bovenstaande normaal waardes zijn van toepassing op vrouwen tussen de 18 en 30 jaar.